Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

maaarten

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor maaarten » 13 mei 2012 21:55

Ik zou dat wikipedia artikel en de post van Teus nog eens goed lezen.

Ik citeer wikipedia even, met eigen nadruk:

wikipedia schreef:this fallacy modifies the subject of the assertion to exclude the specific case or others like it by rhetoric, without reference to any specific objective rule

En kijk eens wat Teus zegt, in die post die jij citeert:

Teus schreef:De bijbel begin je pas echt te begrijpen als je gelooft in het verlossingswerk van Jezus Christus en daardoor de Heilige Geest ontvangt.

Dit is een redelijk objectieve en specifieke regel die Teus hier geeft in de definitie van 'waar gelovige'. Daardoor valt de post van Teus niet in de categorie drogredenen waar het door jouw gegeven wikipedia artikel aan refereert. Je kunt wel alle drogredenen uit je hoofd gaan leren, maar begrijpend lezen is ook belangrijk, als je een inhoudelijk zinnige discussie wil voeren. Kijk, jij kan het oneens zijn met hoe Teus '(waar) gelovige' definieert, maar hij definieert het weldegelijk, dus van de zogehete 'no true scotsman fallacy' is geen sprake.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mei 2012 21:58

Ik ben gelovig opgevoed, ik ken en begrijp de bijbel en de spirituele waarde die velen erin plaatsen ... Maar deel niet in het geloof daarrond.

Even een vraagje ertussendoor. Ik ben lang blijven denken dat je toch op de één of andere manier gelovig was ook al spraken je posts niet helemaal die taal, maar het lijkt me inmiddels dat dat niet zo is.
Het kwam door je nickname.
Vanwaar komt je nickname GapWim? Ik dacht dat die zou verwijzen naar het zijn van een aanhanger van de gap theory; niet echt een theorie misschien, maar meer een theologische hypothese die sommigen aanhangen.
Maar je kunt me misschien even vertellen waar je nickname voor staat.
(Je zou ook wel bij andere visies aan een "gap" in de oerhistorie van de aarde kunnen gaan denken, schat ik zo in, maar dat zul je toch vermoedelijk niet bedoelen(?)

Trajecto@, Ik ben heel benieuwd waaruit je dacht dat Gapwim gelovig was.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 13 mei 2012 23:40

Teus schreef:Trajecto@, Ik ben heel benieuwd waaruit je dacht dat Gapwim gelovig was.

Nou dat komt omdat ik dacht dat hij zich GapWim noemde als aanhanger van de "Gap Theory". Als je je zo noemt op een christelijk forum bedoel je dat, heb ik gedacht.
De gap-theorie of restitutieleer veronderstelt dat er tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 een diepe kloof zit, een tijdsruimte van miljoenen of zelfs miljarden jaren.

Maar ik zal me wel vergist hebben. Ik heb waarschijnlijk iets gelezen in de naam wat GapWim niet bedoelt.
Nulla aetas ad discendum sera

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 13 mei 2012 23:58

Trajecto schreef:
Trajecto@, Ik ben heel benieuwd waaruit je dacht dat Gapwim gelovig was.

Nou dat komt omdat ik dacht dat hij zich GapWim noemde als aanhanger van de "Gap Theory". Als je je zo noemt op een christelijk forum bedoel je dat, heb ik gedacht.
De gap-theorie of restitutieleer veronderstelt dat er tussen Genesis 1:1 en Genesis 1:2 een diepe kloof zit, een tijdsruimte van miljoenen of zelfs miljarden jaren.

Maar ik zal me wel vergist hebben. Ik heb waarschijnlijk iets gelezen in de naam wat GapWim niet bedoelt.

Oke Bedankt.
Ik denk dat de Gap-theorie aangewend is om de evolutie-theorie gestalte te kunnen geven, het woord theorie zegt me al genoeg.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mei 2012 00:40

Mja... met evolutie-theorie hoeft het niet gecombineerd te worden maar wel zou je zo ruimte hebben om de ouderdom van de aarde volgens de wetenschap en wat de Bijbel zegt meer met elkaar te gaan laten overeenstemmen.

Maar goed, ik heb me nooit zo in dat soort ideeën verdiept eerlijk gezegd.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 07:15

Trajecto schreef:Even een vraagje ertussendoor. Ik ben lang blijven denken dat je toch op de één of andere manier gelovig was ook al spraken je posts niet helemaal die taal, maar het lijkt me inmiddels dat dat niet zo is.
Het kwam door je nickname.
Vanwaar komt je nickname GapWim? Ik dacht dat die zou verwijzen naar het zijn van een aanhanger van de gap theory; niet echt een theorie misschien, maar meer een theologische hypothese die sommigen aanhangen.
Maar je kunt me misschien even vertellen waar je nickname voor staat.
(Je zou ook wel bij andere visies aan een "gap" in de oerhistorie van de aarde kunnen gaan denken, schat ik zo in, maar dat zul je toch vermoedelijk niet bedoelen(?).)

Mijn nickname heeft niets te maken met de gap-theory, in dat geval zou het nog eerder de “god of the gaps” theorie zijn.

De werkelijke toedracht verraad enigszins mijn leeftijd maar dit komt uit de tijd dat ik een grote fan was van zangeres Kate Bush. In één van haar songs (Love and Anger: http://www.youtube.com/watch?v=1w0I4FIkVhg) komt volgende zin in de lyrics voor: “Living in the gap between past and future”

Dit sprak mij wel aan en combineerde dit met mijn voornaam (mijn echte voornaam is dan ook Wim). Doordat op het internet de username “gapwim” (bijna) nooit gebruikt wordt, is het best handig dat ik (zo goed als) nooit een nieuwe variant moet verzinnen.

Mijn naam is Wim,
ik kijk terug naar het verleden,
ik kijk uit naar de toekomst,
ik leef in het heden,
aangenaam.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 07:44

I beg to differ:
wikipedia schreef:[...] specific objective rule [...]
Teus schreef:[...] als je gelooft in [...]
maaarten schreef:[...] een redelijk objectieve en specifieke regel [...]

Specifiek, dat kan ik je nog geven. Objectief neen, absoluut niet.
Geloof is niet kwantificeerbaar, wat voor de ene persoon een diep geloof voorstelt is voor de andere een flauw afkooksel of misschien reeds obsessief,

… geloof is een individueel, persoonlijk en subjectief gegeven.

(edit: Bijkomend, wikipedia schrijft over een "specifiek objectieve regel", het woord specifiek legt hier nadruk op objectief. Wikipedia schrijft niet over een "specifieke en objective regel".)

http://en.wikipedia.org/wiki/Subjectivity :
Subjectivity refers to the subject and his or her perspective, feelings, beliefs, and desires.
my statement stands firm: No true Scotsman fallacy

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 mei 2012 09:10

GapWim schreef:Als ik even nuanceren mag.

De laatste zin van "..." zijn bericht is "Misschien wel niet willen geloven" en de vers die JHM vermelde spreekt ook van "[...]Met hun ogen willen ze niets zien[...]".

Het is niet dat ik niet wil geloven, ik geloof gewoon niet.
Psychologisch gezien is geloven (niet noodzakelijk religieus bedoeld maar algemeen) geen vrijwillige keuze. Iets geloven is geen actie en kan daarmee ook niet op commando bekomen worden.

Ik ben gelovig opgevoed, ik ken en begrijp de bijbel en de spirituele waarde die velen erin plaatsen ... Maar deel niet in het geloof daarrond.

De betekenis van geloven is ook van de plaats en context afhankelijk , maar het betekent met name 'volharden'. Feitelijk moet je het geloof in Christus bezien als een relatie tussen man en vrouw en binnen deze relatie is Christus de man en de gelovige (de gemeente) is zijn vrouw. Ja en erger nog: de gelovige is zelfs niet eens compleet vrouw, maar 'slechts' een lid van het lichaam zoals een hand of voet, of een oog of oor. Als nu het oor niet horen kan, waartoe dient het dan nog?

De gelovige is dus een lid van het lichaam van de vrouw waarmee Jezus Christus gehuwd is, maar je moet zelf maar zien dat er wat te eten komt, want hij werkt niet voor het brood wat vergaat. Aangezien er nog zoveel onrecht is op aarde, zal zijn heerschappij ook wel niet veel voorstellen toch? Waarom met zo iemand in zee gaan als elk weldenkend mens je kan vertellen dat hij half werk heeft geleverd en niet is wie hij zegt te zijn? Waarom de vragen stellen als je de antwoorden al weet?

Antwoord: omdat de antwoorden je niet bevallen want je WILT niet dat je koning geestelijk is, want door dat toe te geven verkoop je in feite al je bezittingen. Aangezien de koning geest is, is zijn koninkrijk dat ook, plus zijn schatten waarin zijn dienaren delen. Het houdt dus in dat alles wat we zijn en bezitten op aarde is niets is dan lucht, want het vergaat met de tijd. Wie wil er nou zo'n koning? Alleen iemand die zijn eigen leven is verloren!
Doordat jij mensen op een voetstuk plaatst en vereert boven hun schepper, weet ik dat jij geestelijk onvolwassen bent en absoluut niet in staat om het ware goud op waarde te schatten. Dat is ook precies wat de Bijbel ons leert, dat we NIKS weten van onszelf en daarom moet jij niet denken wijs te zijn. We moeten ons leven verliezen alvorens het te winnen en dat houdt in je dromen opgeven en beseffen dat je bezittingen de jouwe niet zijn. Dat WILLEN de meeste mensen niet en dan doel ik niet alleen op de ongelovigen aangezien Jezus duidelijk zei dat niet iedereen die hem Heere noemt in het koninkrijk zal komen. En WIE noemen hem het vaakst HEERE?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mei 2012 12:36

GapWim schreef:
(...)

Mijn naam is Wim,
ik kijk terug naar het verleden,
ik kijk uit naar de toekomst,
ik leef in het heden,
aangenaam.

Sorry dat ik het verkeerd geïnterpreteerd had.
Er zit dus een doordacht verhaal vast aan je username. Leuk!

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 13:21

Trajecto schreef:Sorry dat ik het verkeerd geïnterpreteerd had.
Er zit dus een doordacht verhaal vast aan je username. Leuk!

8) :wink:

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 mei 2012 15:59

Het is niet het onderwerp, maar ik hecht er waarde aan te melden, dat de "Gap-theorie" niet hetzelfde is als de restitutieleer.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 14 mei 2012 17:13

mohamed schreef:De betekenis van geloven is ook van de plaats en context afhankelijk , maar het betekent met name 'volharden'. Feitelijk moet je het geloof in Christus bezien als een relatie tussen man en vrouw en binnen deze relatie is Christus de man en de gelovige (de gemeente) is zijn vrouw. Ja en erger nog: de gelovige is zelfs niet eens compleet vrouw, maar 'slechts' een lid van het lichaam zoals een hand of voet, of een oog of oor. Als nu het oor niet horen kan, waartoe dient het dan nog?

De gelovige is dus een lid van het lichaam van de vrouw waarmee Jezus Christus gehuwd is, maar je moet zelf maar zien dat er wat te eten komt, want hij werkt niet voor het brood wat vergaat. [...]
Word salad ... deze bookmark ik ook :lol:

*Afbeelding verwijderd door moderator. Gelieve je als gast op dit forum te gedragen*

mohamed schreef:Doordat jij mensen op een voetstuk plaatst en vereert boven hun schepper, weet ik dat jij geestelijk onvolwassen bent en absoluut niet in staat om het ware goud op waarde te schatten.
Vertaling: “omdat jij niet gelooft wat ik geloof, vindt ik je geestelijk onvolwassen”

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mei 2012 17:18

Wilsophie schreef:
Het is niet het onderwerp, maar ik hecht er waarde aan te melden, dat de "Gap-theorie" niet hetzelfde is als de restitutieleer.

Oké bedankt. Dat komt dan misschien een keer in een ander topic aan de orde, wat het verschil is en waar er overeenkomsten zijn.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 14 mei 2012 17:53

GapWim
(...)
... deze bookmark ik ook :lol:

...

mohamed:
Doordat jij mensen op een voetstuk plaatst en vereert boven hun schepper, weet ik dat jij geestelijk onvolwassen bent en absoluut niet in staat om het ware goud op waarde te schatten.
GapWim:
Vertaling: “omdat jij niet gelooft wat ik geloof, vindt ik je geestelijk onvolwassen”

Mensen, dit gaat niet goed. Graag proberen met respect voor elkaar je posts te schrijven!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 mei 2012 20:02

GapWim schreef:*Afbeelding verwijderd door moderator. Gelieve je als gast op dit forum te gedragen*

Ik heb de afbeelding gezien, schoten woorden je te kort wim?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”