Seks zondig?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

RogierV
Kapitein
Kapitein

Re: Seks zondig?

Berichtdoor RogierV » 15 mar 2012 13:17

Zonder die zonde is er geen leven, waarin je het ondersheid tussen wel of geen zonde kan maken.
Dus ik vind de discussie een beetje vreemd aandoen.

Het is voor het overleven van je genen net zo belangrijk om water te drinken is water driken ook een zonde?
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 15 mar 2012 13:35

RogierV schreef:Zonder die zonde is er geen leven, waarin je het ondersheid tussen wel of geen zonde kan maken.

Het is voor het overleven van je genen net zo belangrijk om water te drinken is water driken ook een zonde?

Als je de King James hebt gelezen dan blijkt daaruit dat er iets andere regels gelden voor water drinken dan voor seksualiteit.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 15 mar 2012 17:40

Dat was mijn vraag ook niet.
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Kereltje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Kereltje » 16 mar 2012 06:56

Maar het antwoord wordt daarin gegeven.
Essentieel voor iemands gevoel voor humor is of hij altijd bereid is om zichzelf te lachen. - G. Bradford

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 16 mar 2012 08:47

RogierV schreef:Zonder die zonde is er geen leven, waarin je het ondersheid tussen wel of geen zonde kan maken.

Het is vreemd dat wij zo moeilijk doen over die dingen, ik hoorde dat in de Brouwer Bijbelvertaling is zelfs heel vroom wat blanke bladzijden omdat "men" vindt dat God te ver gaat.

Alles in de Bijbel is het waard om onderzocht te worden.
Een voorbeeld:
Hosea moet op de markt een hoer kopen en 3 kinderen bij haar verwekken.
En of dit soort dingen ethisch verantwoord zijn gaat ons niet aan.
De Heere vermeldt het in Zijn Woord vanwege de typologische betekenis.
Wij zouden Zijn Woord serieus nemen en deze dingen onderzoeken.
Ook als die dingen die op het menselijk vlak misschien ordinair , schunnig en zelfbevredigend zouden zijn.
Wij zouden de typologische betekenis van al deze dingen zoeken en ons eigen commentaar achterwege laten.
Want onze mening is voor de Heere totaal niet belangrijk of relevant.
Ik zeg dit ook in het kader van de besnijdenis.
Waar de typologie van de eikel en de typologie van dood en opstanding dus "wedergeboorte" in uitgebeeld wordt in al haar facetten.
De besnijdenis die ver voor de komst van de wet werd ingesteld en niets met de wet heeft te maken.
De eik of de eikel heeft prachtige beelden in de Bijbel en dat we het niet aan tafel voorlezen kan ik me voorstellen, maar dat is een keuze die ieder zelf mag maken, maar wegredeneren is niet juist.
God is er heel open over. Waarom wij dan niet?
De besnijdenis heeft geen oorsprong in de wet, maar wordt bevestigd.
Het heeft geen nut, maar wel een betekenis.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 17 mar 2012 00:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 02 sep 2012 20:51

Tante Pollewop schreef:Voor de mensen die het Nederlandse woord niet eens kennen: de Nederlandse vertaling voor sex is seks.

Ik voel me wat ongemakkelijk bij de manier waarop de topicstarter dit onderwerp aan de kaak stelt, maar het lijkt me helemaal geen zinloze discussie.

Vreemd dat mensen zich altijd ongemakkelijk voelen als het over sex gaat een gewoon normale menselijke eigenschap;elke gezond mens zal dan ook genieten van zijn/haar sex beleving.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 03 sep 2012 13:47

Vreemd dat mensen zich altijd ongemakkelijk voelen als het over seks gaat een gewoon normale menselijke eigenschap;elke gezond mens zal dan ook genieten van zijn/haar seks beleving.

Maar het schijnt volgens sommigen op en ander topic alleen te mogen binnen het huwelijk! Daarbuiten zou het het zondig zijn!
Genieten van seks is dus niet toegestaan voor singles!

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 sep 2012 14:09

Er zijn wel terdege discussies op een forum als dit of andere, gelijksoortige, of binnen andere kerkelijke verbanden over de zondigheid van seks. Zo was er de discussie over dat seks alleen is toegestaan als het de voortplanting dient. Dus dan ook niet goed biju oudere stellen of singles, of onvruchtbaren. Antwoorden waren indertijd schaars. Misschien hier? Naar mijn mening is seks nooit zondig, als het de ander niet geestelijk of lichamelijk beschadigt. En natuurlijk wel in gelijkwaardigheid. Dus oudere/kind is zondig, verkrachting, ook binnen het huwelijk, ook, en we weten natuurlijk nog wel meer voorbeelden. Lustbeleving altijd zondig? Volgens mij niet. Wie praat even door?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 sep 2012 11:52

jaapo schreef:Er zijn wel terdege discussies op een forum als dit of andere, gelijksoortige, of binnen andere kerkelijke verbanden over de zondigheid van seks. Zo was er de discussie over dat seks alleen is toegestaan als het de voortplanting dient. Dus dan ook niet goed biju oudere stellen of singles, of onvruchtbaren. Antwoorden waren indertijd schaars. Misschien hier? Naar mijn mening is seks nooit zondig, als het de ander niet geestelijk of lichamelijk beschadigt. En natuurlijk wel in gelijkwaardigheid. Dus oudere/kind is zondig, verkrachting, ook binnen het huwelijk, ook, en we weten natuurlijk nog wel meer voorbeelden. Lustbeleving altijd zondig? Volgens mij niet. Wie praat even door?

Inderdaad sex is niet zondig integendeel omhelzing-smile omhelzing-smile omhelzing-smile :8> :8> :8>
VERITAS VOS LIBERABIT.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 06 sep 2012 12:18

Lichtzwaard schreef:Tante Pollewop schreef: Voor de mensen die het Nederlandse woord niet eens kennen: de Nederlandse vertaling voor sex is seks.

Ik voel me wat ongemakkelijk bij de manier waarop de topicstarter dit onderwerp aan de kaak stelt, maar het lijkt me helemaal geen zinloze discussie.

Vreemd dat mensen zich altijd ongemakkelijk voelen als het over sex gaat een gewoon normale menselijke eigenschap;elke gezond mens zal dan ook genieten van zijn/haar sex beleving.

Leer Nederlands en leer begrijpend lezen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”