Weg bij de kerk

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Fleurtje16
Verkenner
Verkenner

Re: Weg bij de kerk

Berichtdoor Fleurtje16 » 06 jan 2012 22:11

Ik ga iedere zondag naar een oecunemische dienst. Er komen voorgangers/dominees uit de verschillende kerkelijke gemeenten en er staat een Mariabeeld waar je kaarsen bij aan kunt steken. Ook de gelovigen komen uit alle richtingen, met hoedje en in het donker blauw tot aan iemand in zwerverskostuum en allemaal hebben we een ding gemeen. We geloven in God , in Zijn Zoon Jezus en in de Heilige Geest, alleen uiten we dat anders. Zo steek ik zelf geen kaarsje aan voor, tijdens of na de dienst terwijl het voor anderen wel heel belangrijk kan zijn.

Ik vraag me af of dit niet overal kan. Voor mij was het een hele verrijking, mijn vooroordelen vielen langzamerhand weg en ik leerde er van om te begrijpen hoe anderen in hun geloof staan.
@ Riska is dit wat jullie ook wilden uitproberen?

Riska

Berichtdoor Riska » 06 jan 2012 22:25

Fleurtje16 schreef:@ Riska is dit wat jullie ook wilden uitproberen
Je bedoelt in het Overlegorgaan van de Kerken? Nee, zo als jij het aangeeft niet. We zijn inmiddels een gefedereerde gemeente. Dat wil zeggen dat één wijkgemeente van de Hervormde Kerk veel samendoet met de Gereformeerde Kerk. Gezamenlijke diensten, gezamenlijke Kerkenraadsvergaderingen. Nog net geen fusie.
Er is een periode geweest dat we al veel samen deden en op gebied van vorming & toerusting ook veel deden samen met de RK-parochie. Maar daar heeft de bisschop een stokje voor gestoken.
In het Overlegorgaan werd gekeken wat er samen gedaan zou kunnen worden, wat in directe zin nooit is gebeurd.
Toch is er nu eenmaal per jaar een openluchtdienst waaraan veel kerken mee doen.

Insane
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Insane » 07 jan 2012 00:37

van mij mag het slotje erop.
mijn vraag is beantwoord en me verhaal denk ik wel duidelijk voor de geintereseerde.
er komen nu zelfs respectloze reacties voorbij en zinloze discussies.

Bedankt voor de reacties!

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 jan 2012 16:05

Op verzoek van de topicopener gesloten.

Edit (3 feb): op verzoek weer heropend.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “[Religie] - Open forum”