De Wijzen uit het oosten.

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

blijblij
Kapitein
Kapitein

Re: De Wijzen uit het oosten.

Berichtdoor blijblij » 19 dec 2012 11:37

henkie schreef:M.b.t. Herodes, de volkstelling en de geboorte van de Heere Jezus, zie dit antwoord in onze vragenrubriek:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/148 ... -in-bijbel

M.b.t. Bethlehem, Nazareth en de herberg/stal/huis:

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/184 ... vertelling

Jammer (of eigenlijk triest) dat ds Kot allerlei zaken rond Quirinius voor waar aanneemt die allang weerlegd zijn. Zelfs een korte blik op wikipedia had hem dat kunnen vertellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Publius_Su ... _Quirinius

En bij het tweede antwoord vraag ik me af of predikanten op de basischool wel begrijpelijk lezen hebben gehad.
Mat 2,22 Maar toen hij daar hoorde dat Archelaüs zijn vader Herodes was opgevolgd als koning over Judea, durfde hij niet verder te reizen. Na aanwijzingen in een droom week hij uit naar Galilea.

Dat klinkt mij niet in de oren alsof Nazareth eerder hun woonplaats was.
Volgens mij is het veel eerlijker te stellen dat Matteüs er vanuit ging dat Jozef en Maria oorspronkelijk niet uit Nazareth kwamen, maar daar pas na Egypte terecht kwamen.
En volgens Lucas kwamen ze uit Nazareth, maar zijn ze nooit in Egypte geweest, want na de tempel gingen ze gewoon weer terug naar hun huis in Nazareth.

En het gaat dan niet om historische bewijzen die eventueel gevonden zouden kunnen worden en onze hele blik op de geschiedenis kunnen wijzigen, maar gewoon om lezen wat er staat. M.i. is het onmogelijk beide verhalen te verbinden, te harmoniseren en als 1 verhaaltje in de kerk te prediken. Ik zou me in elk geval bekocht voelen in een dergelijke kerk.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 19 dec 2012 12:00

@blijblij
Zelfs een korte blik op wikipedia had hem dat kunnen vertellen.
T.t.v. het beantwoorden van die vraag was dit stukje wiki nog enigszins christelijk-apologetisch gekleurd. :wink:

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 19 dec 2012 14:08

Cicero schreef: T.t.v. het beantwoorden van die vraag was dit stukje wiki nog enigszins christelijk-apologetisch gekleurd. :wink:

ze zitten ook overal....

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 22 dec 2012 14:57

Hoe dan ook Casper Melchior en Balthasar komen steeds dichter bij.En wat hebben zijn bij zich Goud ,Wierook en Mirre.En dat als voor Jezus de Christus gekomen in het vlees.
VERITAS VOS LIBERABIT.

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 22 dec 2012 17:33

En het gaat dan niet om historische bewijzen die eventueel gevonden zouden kunnen worden en onze hele blik op de geschiedenis kunnen wijzigen, maar gewoon om lezen wat er staat. M.i. is het onmogelijk beide verhalen te verbinden, te harmoniseren en als 1 verhaaltje in de kerk te prediken. Ik zou me in elk geval bekocht voelen in een dergelijke kerk.

In een ver verleden was het vrij normaal om geboorteverhalen toe te voegen om het belang van een persoon te benadrukken. Dat is ook niet erg. Maar het aan elkaar plakken van verhalen maakt het niet geloofwaardiger.

Je gaat je toch afvragen waarom er astrologie voorkomt in de bijbel, en waarom wijzen uit het oosten, die in het oosten een ster zagen, naar het westen gereisd zijn...
Ook gif is geschapen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 22 dec 2012 20:02

Astrologie in de Bijbel?
Er worden zelfs zaken van de Zodiac benoemd in het boek Job en Psalm 19 verklaart je vraag.
In den beginne schiep God de 2 hemelen en de aarde en het hele melkwegstelsel is daar een onderdeel van.
De wijzen zouden heel goed astrologen kunnen zijn. De zodiac begint bij de Maagd en eindigt bij de Leeuw, kun je een beter bewijs hebben dat ze spreken van Gods eer en Zijner handen Werk? Ik heb een hele bijbelstudie op cassette van dit alles uitgelegd aan de hand van de Bijbel.
De Egyptenaren wisten vroeger al veel van de tekenen aan de sterrenhemel.
Inmiddels verdaagd en verlaagd tot occultisme door onwetendheid.
En kwamen niet in een stal aan maar in een huis dus het zou heel goed 2 jaar na de geboorte van Jezus kunnen zijn.
Voor de hand ligt immers dat ze naar Jeruzalem zouden afreizen om de Koning der Joden te zoeken.
En dat deed men meen ik ook.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 dec 2012 20:26

Lichtzwaard schreef:Hoe dan ook Casper Melchior en Balthasar komen steeds dichter bij.En wat hebben zijn bij zich Goud ,Wierook en Mirre.En dat als voor Jezus de Christus gekomen in het vlees.

Ja en Benedictus was er ook bij in de pausmobiel en wat had hij bij zich?

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 23 dec 2012 02:42

mohamed schreef:Ja en Benedictus was er ook bij in de pausmobiel en wat had hij bij zich?

[-X Nee nee, dit topic is niet bedoeld voor grapjes.
Nulla aetas ad discendum sera

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 11:22

Tenzij je uitgedaagd wordt met vreemde gedachten, die je niet serieus kunt nemen. =D>

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2012 12:00

mohamed schreef:Ja en Benedictus was er ook bij in de pausmobiel en wat had hij bij zich?

Dat zou wel een leuke toevoeging voor het kerststalletje zijn. Een paus met pausmobiel.
Wat hij bij zich had? De Bijbel natuurlijk.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 12:08

Ik hoop dat de Bijbel dan ook open gaat.
Onlangs was ik in een charimatische kerk en er werd veel gezongen en gedanst door balletmeisjes, was best mooi, maar de Bijbel bleef dicht.
Bij ons in de gemeente moet de spreker wachten totdat iedereen meegebladerd heeft en het geritsel van bijbelblaadjes is het mooiste geluid dat ik ken.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 23 dec 2012 12:18

Wilsophie schreef:Ik hoop dat de Bijbel dan ook open gaat.
Onlangs was ik in een charimatische kerk en er werd veel gezongen en gedanst door balletmeisjes, was best mooi, maar de Bijbel bleef dicht.
Bij ons in de gemeente moet de spreker wachten totdat iedereen meegebladerd heeft en het geritsel van bijbelblaadjes is het mooiste geluid dat ik ken.

Natuurlijk gaat de Bijbel ook open dat is elke mis/dienst/viering zo zowel bij protestanten als katholieken als kopten als oosters-orthodoxen. Dat mensen zelf een Bijbel meenemen en meelezen uit hun eigen Bijbel past dan meer binnen het calvinisme. Bij mij staan de teksten die worden voorgelezen gewoon in het boekje afgedrukt.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 23 dec 2012 13:38

Ja dat begrijp ik, maar het nadeel is dat je de context niet ziet en leest waarin een tekst geplaatst is en je kunt in de Bijbel niet een tekst eruit plukken zonder het verband te lezen. En de mensen raken niet thuis in de Bijbel , ik merk dat aan mensen die naast mij zitten zonder Bijbel, ( "omdat de beamer het toont") .
Ik ben het beste thuis in mijn eigen Bijbel ook vanwege de vele aantekeningen, ik heb een annotatie Bijbel.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 24 dec 2012 17:16

Heel veel, van wat beschreven is in het evangelie van Mattheüs, grijpt terug op het Oude Testament. Maar die Wijzen, waar komen die vandaan? Mijn idee, dat hier teruggegrepen wordt op Genesis 25, waar Abraham op hoge leeftijd nog eens trouwt en zes zonen verwekt, is van tafel geveegd. Prima, maar mag ik dan aan jullie vragen, wat voor ons de betekenis van Genesis 25 is?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 24 dec 2012 17:49

Heb ik dat gemist, dat het van tafel is geveegd?

Deze zonen speelden geen enkele rol in de belofte?
Hij zond ze weg en oostwaarts naar het land van het Oosten, denk jij dat dat die wijzen zijn?
Interessant gegeven trouwens.
Het onderzoeken waard.
De wijzen zijn m.i. een type van de Gemeente en de herders zijn altijd een type van het volk Israël. Althans het gelovig overblijfsel van de 2 stammen, en omdat ik geloof dat de Gemeente uit de 10 stammen zijn hebben we alle 12 bij elkaar in de kribbe...en in het Huis.

Terug naar “[Religie] - Open forum”