Kiezen wij God of kiest God ons?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Kiezen wij God of kiest God ons?

Berichtdoor schelpje3 » 13 jun 2011 17:37

Liam schreef:Wat een moeilijke vraag of wij God kiezen of Hij ons.
Ik ervaar wel een duidelijke bevestiging van de Here God voor mij.

Er is trouwens een lied waar de titel van is : Why me Lord ? "
Dat bedenk ik weleens als het erg goed met me gaat, ik voel dan wel dat de Here God met mij bezig is.

Dat is fijn Liam, maar wat doe je dan ?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 13 jun 2011 19:19

Gravo schreef:Wie zijn eigen antwoord als een van God zelf gegeven antwoord wil presenteren, heeft het nog niet helemaal door.

En hoe moet ik jouw antwoord dan zien? :?

Ik heb dit topic soms gevolgd, maar niet helemaal gelezen. Toch moet ik zeggen dat er één tekst is (niet om het met één tekst af te doen, zonder oog voor de hele Bijbel!), die voor mij telkens boven komt als ik de topic titel zie:
1 Joh. 4:19: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft."

Als Hij niet de eerste was geweest, had ik Hem nooit liefgehad.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 jun 2011 19:32

TheKeimpe schreef:Ik heb dit topic soms gevolgd, maar niet helemaal gelezen. Toch moet ik zeggen dat er één tekst is (niet om het met één tekst af te doen, zonder oog voor de hele Bijbel!), die voor mij telkens boven komt als ik de topic titel zie:
1 Joh. 4:19: "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst liefgehad heeft."

Als Hij niet de eerste was geweest, had ik Hem nooit liefgehad.

Goede bijdrage. Stel je zit in een sleur in je leven, je ziet het niet meer zitten, je weet jezelf geen raad meer. Dus je besluit te gaan bidden en roept Hem aan. Is Hij het dan die jou aanzet tot je eerste gebed waar je tot Hem komt?
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 13 jun 2011 19:36

Wanneer gaan we eens zien dat het geen 'of of' verhaal is maar een 'en en'!

Wat erg om Gods woorden zo tegen elkaar uit te spelen, ALLES wat Hij zegt is waar.
Als Hij ons oproept om te kiezen, nemen we Hem niet serieus als we dat afdoen met de dooddoener: maar dat kunnen we niet als U niet voor ons kiest.
Geloof maar niet dat Hij dat 'excuus' aanvaart, en zelf zul je er ook niet blij van worden als er niets meer te kiezen valt omdat het te laat is.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 13 jun 2011 20:03

Dus we kunnen beter stellen dat mensen zowel geroepen worden door God en mensen God zelf aanroepen. In beide gevallen is Hij er voor je. Het lijkt er op dat ik eindelijk een antwoord op mijn vraag heb, en dat geeft een goed gevoel.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 13 jun 2011 20:27

JHM schreef:Dus we kunnen beter stellen dat mensen zowel geroepen worden door God en mensen God zelf aanroepen. In beide gevallen is Hij er voor je. Het lijkt er op dat ik eindelijk een antwoord op mijn vraag heb, en dat geeft een goed gevoel.

Hij ís er voor je,en Hij was er al vóór je.
Bij de tekst "Wij hebben Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad" , denk ik ook aan ( naast het allergrootste offer, Jezus ) aan dat ik überhaupt besta.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 13 jun 2011 21:03

JHM en Meribel amen zeg ik op jullie posting :D
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 14 jun 2011 11:15

Marieke1984 schreef:Elk mens op aarde weet diep vanbinnen dat er een God bestaat, na de zondeval zijn de overblijfselen van Godsbesef voor iedereen gebleven.
De mens wil het alleen niet beseffen, maar door Gods genade in het hart wil Hij zondaren trekken.
Alleen aan God alle eer, geen mens kan uitzichzelf tot God komen, als de mens God waarlijk zoekt dan kwam dat omdat God hem eerst opgezocht heeft!
Nou Marieke, ik ben het nu volledig met je eens!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

kjmulder

Berichtdoor kjmulder » 14 jun 2011 14:09

Ach, mensenkinderen.

Lees deze twee quote´s, en houd op met hierover nadenken.

-alles wat wij over boven zeggen komt van beneden, ook als we zeggen dat het van boven komt.

-Gott ist der ´Ganz Andere`

Conclusie, alles wat wij hier bedenken is ons eigen maaksel. Ijdelheid. Als je meent God te kunnen vangen/omschrijven, is Hij geen God meer, en bovendien(denk ik) een gesneden beeld.
Gelooft slechts eenvoudig. Vertrouw daarop. Hij zal je niet meer belasten dat jij dragen kunt. Ook niet in verzoeking brengen.

God zegt ons dit, wat elk kind leert:
Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt. Mild en overvloedig.

Zo moeilijk is het niet. Vraag het toch! Nader tot mij dan zal Ik tot u naderen.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 jun 2011 15:00

aah, kjmulder denkt dat de refowebbers terugschrikken voor Kuitert en Ragaz!

ben benieuwd!

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 14 jun 2011 15:07

kjmulder schreef:Ach, mensenkinderen.

Lees deze twee quote´s, en houd op met hierover nadenken.

-alles wat wij over boven zeggen komt van beneden, ook als we zeggen dat het van boven komt.

-Gott ist der ´Ganz Andere`

Conclusie, alles wat wij hier bedenken is ons eigen maaksel. Ijdelheid. Als je meent God te kunnen vangen/omschrijven, is Hij geen God meer, en bovendien(denk ik) een gesneden beeld.
Gelooft slechts eenvoudig. Vertrouw daarop. Hij zal je niet meer belasten dat jij dragen kunt. Ook niet in verzoeking brengen.

God zegt ons dit, wat elk kind leert:
Al wat u ontbreekt, schenk Ik zo gij 't smeekt. Mild en overvloedig.

Zo moeilijk is het niet. Vraag het toch! Nader tot mij dan zal Ik tot u naderen.

Dank voor uw bijdrage. We zijn gezamelijk tot een voldoenend en begrijpelijk antwoord gekomen. Als het aan u ligt kunnen we het forum sluiten?

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2011 15:22

@kjmulder:
Ik herken Kuitert in je eerste citaat. Als dat je uitgangspunt is, is ons gesprek inderdaad meteen ten einde. Dan is er geen basis meer voor gesprek.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 14 jun 2011 15:24

TheKeimpe schreef:@kjmulder:
Ik herken Kuitert in je eerste citaat. Als dat je uitgangspunt is, is ons gesprek inderdaad meteen ten einde. Dan is er geen basis meer voor gesprek.

Dat is scherp van jou !
Ik ken niks van Kuitert, lees niks van hem, wil het ook niet.
Maar misschien zou het af en toe best eens moeten. Om dit te kunnen herkennen :-k

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 14 jun 2011 15:24

TheKeimpe schreef:@kjmulder:

je kan ook proberen om Kuitert te weerleggen...........

@schelpje: je moet niet alleen dingen lezen waar je het mee eens ben. een ander beeld kan wel eens nuttig zijn

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 14 jun 2011 15:26

JHM schreef:Stel je zit in een sleur in je leven, je ziet het niet meer zitten, je weet jezelf geen raad meer. Dus je besluit te gaan bidden en roept Hem aan. Is Hij het dan die jou aanzet tot je eerste gebed waar je tot Hem komt?

Ja. Overduidelijk ja.
En dan kun met psalm 119:71 instemmen: Het is goed, dat ik verdrukt (op wat voor manier dan ook) ben geweest, opdat ik Uw inzettingen leerde.

Terug naar “[Religie] - Open forum”