Leven volgens de scheppingsordening

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Galateia
Kolonel
Kolonel

Re: Leven volgens de scheppingsordening

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 16:30

@schelpje3: waarom kan papa niet met de kinderen naar de speeltuin? Waarom gaan de meesten er toch altijd maar van uit, dat de zorg doordeweeks bij de mama ligt. Ik vind nog steeds, dat papa's ook verantwoordelijkheid hebben om tijd - echt tijd - met hun kinderen door te brengen.
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 16:30

blompje schreef:Waarom moet de creche vanuit de scheppingsorde een noodoplossing zijn en geen gemeengoed? Zie niet in waarom een kdv bijbels niet verantwoord is?!

Omdat ik denk dat je een kind niet krijgt om het daarna aan anderen over te laten.
In de doopbelofte beloof je als ouders je kinderen in de voorzeide leer op te voeden.
De creche is prima als het gaat om de dag door te brengen als kind, veilige omgeving (verreweg altijd gelukkig) maar er gaat niets boven een moeder voor een kind.
Ik ken geen christelijke creches, niet dat je thuis de hele dag psalmen loopt te zingen, dat hoeft niet ook niet, maar een algemene (heidense) opvoeding is anders dan een christelijke. Of je nu refo bent of evangelisch, dat maakt niet uit.
Denk eens aan Augustinus, wat hij over zijn moeder zegt !
Als ik zelf terugdenk aan mijn jongste jaren, wat ik er nog van weet, dat ik zat te kijken als mijn moeder streek, die geur die eraf kwam. Of als ze op het schrobbord de was stond te doen, later kochten ze een langzaamwasser, ook daar stond ik in te turen.
Het hoeft niet groots te zijn, je hoeft kinderen echt niet de hele dag bezig te houden.
Juist als ze alleen zijn, of met een jonger broertje/zusje, kunnen ze zich prima vermaken. Mamma is in de buurt, hoe veilig.
M.I. geef je je kind dan een betere en stabielere basis mee dan het geren en gevlieg naar creche of oppas, waar 2 of meer leidsters zijn en hoe kundig ze ook zijn, nooit HUN moeder kunnen vervangen.
Is er wel eens een gedegen studie gedaan naar hechtingsproblemen op latere leeftijd ?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 16:33

Galateia schreef:@schelpje3: waarom kan papa niet met de kinderen naar de speeltuin? Waarom gaan de meesten er toch altijd maar van uit, dat de zorg doordeweeks bij de mama ligt. Ik vind nog steeds, dat papa's ook verantwoordelijkheid hebben om tijd - echt tijd - met hun kinderen door te brengen.

Niet iets anders uit mijn woorden halen :wink: Pappa kan uitstekend met kindjes naar de speeltuin, mijn man deed niet anders. Hij vond het niks om ze in bad te doen, doodeng, dat hij ze te hard kneep of liet glibberen. Dus pappa ging elke zaterdag of zondag op de fiets als het weer het toeliet naar de kinderboerderij met de opgespaarde broodkorstjes en schillen.
Mijn man doet heel andere dingen met de kinderen, gaat in een reuzenrad of 8 baantje met ze. Daar griezel ik van.
Ik was ook niet alle dagen thuis, ik moest ook wel eens naar de dokter, of afspraak of met mijn zieke ouders naar het ziekenhuis.
Dat is nu eenmaal zo. Dan kwam ik thuis van een lange dag en had pappa de treinrails uitgelegd, dat deed mamma nooit :mrgreen:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 16:33

wat is nu precies het probleem met het feit dat je als vrouw je man moet dienen en als man goed voor je vrouw moet zorgen?

en is het kinderdagverblijf-item niet iets voor een ander topic? ( alhoewel ik niet denk dat mensen het daarover eens worden, hoogstens over het feit dat ieder voor zijn eigen kind de juiste afweging moet maken daarin )

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 16:38

meribel schreef:wat is nu precies het probleem met het feit dat je als vrouw je man moet dienen en als man goed voor je vrouw moet zorgen?

en is het kinderdagverblijf-item niet iets voor een ander topic? ( alhoewel ik niet denk dat mensen het daarover eens worden, hoogstens over het feit dat ieder voor zijn eigen kind de juiste afweging moet maken daarin )

Niet in elk topic hoef je het perse eens te worden. Dit zijn gewoon leuke en interessante discussies en ik vind het heel erg fijn om eens van anderen te horen, hoe ze er over denken. Dat vind ik namelijk interessant.

Over het dienen van je man en goed voor je vrouw zorgen: ja, dat vind ik echt een probleem. Omdat als je spreekt over 'dienen' de een dus meer is dan de ander. Dat heeft allemaal niets te maken met een maatschappij gericht op het individu, etc. Maar het principe is gewoon in mijn ogen zo verkeerd. Je moet gewoon allebei goed voor elkaar zorgen. En de stem van de een is niet zwaarwegender dan die van de ander.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 mei 2011 16:40

Galateia schreef:
Niet in elk topic hoef je het perse eens te worden. Dit zijn gewoon leuke en interessante discussies en ik vind het heel erg fijn om eens van anderen te horen, hoe ze er over denken. Dat vind ik namelijk interessant.

Over het dienen van je man en goed voor je vrouw zorgen: ja, dat vind ik echt een probleem. Omdat als je spreekt over 'dienen' de een dus meer is dan de ander. Dat heeft allemaal niets te maken met een maatschappij gericht op het individu, etc. Maar het principe is gewoon in mijn ogen zo verkeerd. Je moet gewoon allebei goed voor elkaar zorgen. En de stem van de een is niet zwaarwegender dan die van de ander.

Galateia: ik denk dat wij ons karakter tegenhebben :wink:

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 16:44

maar stel dat het zou betekenen dat de één "meer" is dan de ander...........dan nog...wat is het probleem om de mindere te zijn?

( was het Jezus zelf niet de de voeten van de apostelen ging wassen? )

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 mei 2011 16:48

meribel schreef:wat is nu precies het probleem met het feit dat je als vrouw je man moet dienen en als man goed voor je vrouw moet zorgen?

Omdat dit ongelijkwaardig is, dat is mi. het probleem. Je moet beide het beste met de ander voor hebben en voor elkaar zorgen.

meribel
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor meribel » 10 mei 2011 16:52

@esli,
maar de tekst van Paulus in efeze die een "rangorde" aanbrengt, die benadrukt juist op alle punten hoe je goed voor elkaar moet zorgen....een rangorde sluit dat toch helemaal niet uit?

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 mei 2011 17:54

Nee die sluit dat niet uit, dat ben ik met je eens. Maar mi. wordt gelijkwaardigheid hiermee wel uitgesloten.

Flavius
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Flavius » 10 mei 2011 18:20

esli schreef:Nee die sluit dat niet uit, dat ben ik met je eens. Maar mi. wordt gelijkwaardigheid hiermee wel uitgesloten.
Gelukkig ziet God dat anders - en dát is wat telt! :D

Je doet het niet voor jezelf of voor je man, je doet het ter eerbied voor Christus.
"The purpose of medicine is to relieve suffering; of religion to explain suffering or to help us accept it."

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 10 mei 2011 18:28

Ik denk dat voor zowel de man als de vrouw geldt dat je moet willen dienen. Van dienen wordt je leven alleen maar mooier!

1a2b3c
Majoor
Majoor

Berichtdoor 1a2b3c » 10 mei 2011 18:41

esli schreef:Nee die sluit dat niet uit, dat ben ik met je eens. Maar mi. wordt gelijkwaardigheid hiermee wel uitgesloten.

Dan zeg je daarmee ook dat Christus niet gelijkwaardig is aan God, want God is het hoofd van Christus.
1 Kor.11:3 Maar ik wil dat u weet dat Christus het hoofd is van iedere man en de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.
Jezus heeft niet Zijn eigen wil maar altijd de wil van Zijn Vader gedaan Joh.5 en 6. En Hij is gekomen om te dienen Matt.20:28.
Ik heb niet de indruk dat Jezus 'dienen' iets minderwaardigs vindt. Gal.5:13 ....maar dien elkaar door de liefde.
Wat Hij wel erg vindt is als je meer wilt zijn dan je bent.

esli
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor esli » 10 mei 2011 19:17

Ik vind dienen dan ook niet minderwaardig, ik heb ook belooft mijn man te dienen. Maar andersom heeft mijn man dat ook aan mij belooft. Ben het eens met TheKeimpe.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 mei 2011 19:19

Nou, in onze trouwdienst hebben we zorgvuldig ervoor gezorgd, dat er niets te horen was over dienen of onderdanig zijn. :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”