speedy vraagt om bewijzen dat er geen babies gedoopt werden in de bijbel
prima
allereerst, dat wordt nergens vermeld!
ten tweede alle leerstellige gedeelten over de doop leren dat doop op geloof volgt.
dan moet er dus nog bewezen worden dat wat ern niet staat maar wat het misschien zou kunnen betekenen. ook al gaat dat tegen de leer in!
met Meribel heb ik het over 'het geheiligd zijn in de gelovige ouder' gehad. dit slaat niet op de doop omdat anders ook de man gedoopt zou moeten worden (al dan niet tegen zijn wil

) en de doop wordt niet als voorwaarde genoemd voor die heiliging. de doop heeft in de corinthe context geen meerwaarde!
noem mij een andere zgn bewijs tekst en we zullen zien dat die niet de kinderdoop steunt!
dan heb je nog de dubbele aanname hypothese van het gehele huisgezin. om dit als bewijs aan te voeren moet eerst aannemelijk gemaakt worden dat er babies in dat huis zijn. (hier kan je waarschijnlijkheids berekeningen op los laten; n hoevel procent van de huizen bevinden zich babies) en het moet bewezen worden dat er geen sprake is van een literaire vorm ('toto pro pars') een vorm waar Lukas meerdere keren gebruik van maakt. om te bewijzen dat het wel een literaire vorm is citeer ik hieronder handelingen 16 (ik gebruik hier dezelfde literaire vorm want ik citer maar een gedeelte van dat hoofdstuk

)
let op de door mij onderstreepte zaken die het hele huisgezin aangaan!!!!
30 Hij bracht hen naar buiten en vroeg: ‘Zegt u mij, heren, wat moet ik doen om gered te worden?’ 31 Ze antwoordden: ‘Geloof in de Heer Jezus en u zult gered worden, u en uw huisgenoten.’ 32 En ze verkondigden het woord van de Heer aan hem en aan iedereen die bij hem woonde. 33 Hoewel het midden in de nacht was, nam hij hen mee en maakte hun wonden schoon. Meteen daarna werden hij en zijn huisgenoten gedoopt. 34 Hij bracht hen naar zijn woning boven de gevangenis en zette hun daar een maaltijd voor. Hij en al zijn huisgenoten waren buitengewoon verheugd dat hij nu in God geloofde
.
als we de stijlfiguur lettelijk nemen en babies mee laten doen, dan geloven de babies in de Heer Jezus, kunnen ze onderwijs ontvangen, eten de babies mee aan de nachtelijke maaltijd (geen borstvoeding, die zette Paulus niet voor!) en de babies waren buitengewoon verheugd omdat er nu in God gelooft werd.
pas als je durft te berweren dat babies dit kunnen doen mag je ook beweren dat babies op grond van dit soort tekst gebruik gedoopt mogen worden.
hiermee heb ik afdoende bewezen dat er geen babies gedoopt werden! en het is bijzonder moeilijk om te bewijzen dat iets niet gebeurt is.
Speedy, nu ben jij aan zet; bewijs dat er wel babies gedoopt werden.
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"