Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Is God de schuld van al het boze in de wereld?

Berichtdoor schelpje3 » 20 jan 2011 22:55

Mortlach schreef:
schelpje3 schreef:Maar wie weet, zijn deze omgekomen mensen nu vele malen gelukkiger, bevrijd van dit aardse liefdeloze tranendal.

Oei, dit zou een argument kunnen zijn om massamoord te gaan plegen...

Flauw :(

Wij redeneren altijd van onze kant, we kunnen immers niet anders, dus God moet deze tsunami voorkomen ?

Het zou toch wat zijn als God al het leed zou gaan voorkomen. Hij zou nergens anders meer aan toekomen.

O jawel hoor, Hij spreekt en het is er, Hij gebiedt en het staat er.

Er is wel eens meer een zondvloed geweest, toen waren de mensen ook gewaarschuwd.

Dan vraag ik me toch af waarom de mensen in dat gebied zondiger waren dan wij. Waarom de mensen die in een tornado-gebied wonen zondiger zijn dan wij. Waarom de mensen in Zeeland in 1953 zondiger waren dan wij. Het is, lijkt mij, een weg die je niet op wilt gaan omdat je er binnen de kortste keren helemaal in vastloopt.

De ene mens is niet zondiger dan de andere ! Waarom moet de ene mens veel meer tegenspoed meemaken dan de andere ? Denk aan Job. Hij verloor ALLES ! Wat is het een Wonder als wij dan mogen zeggen: we hebben alles verloren, maar ik hou de Heere over. Na de overstroming in Zeeland kwamen er veel verhalen. Uitgerekend het meest godsdienstige dorpje in Zeeland, is het ergste getroffen, dacht ik. (Het eiland Tholen, corrigeer me, Zeeuwen, als dit niet waar is )
Wat wij op aarde meemaken, is maar tijdelijk !

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 23:21

Wat is dit nou voor onbijbelse flauwe kul! Alsof grotere zondaren meer tegenspoed krijgen dan anderen.
Vaak zelfs het tegendeel.
Maar let op het einde van de goddeloze, zegt de bijbel.

ALLE dingen werken mee ten goede, voor hen die geloven.
God schaaft aan mij en schaven doet wel eens pijn, maar het is wel voor mijn bestwil...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 00:40

schelpje3 schreef:Er is wel eens meer een zondvloed geweest, toen waren de mensen ook gewaarschuwd.

Kleine kinderen? Geestelijk gehandicapten? Dieren? Die konden dat toch ook allemaal niet weten? Bovendien verdrink je iemand niet als 'ie daarna een beter leven heeft, want de mensen die tijdens de zondvloed verdronken, waren ongelovig.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 00:44

schelpje3 schreef:Denk aan Job. Hij verloor ALLES !

Klopt. Zijn kinderen werden doodgemaakt. Zelfs zijn vee werd de dood ingejaagd. Alsof die er allemaal iets aan konden doen dat hun vader zo gelovig was. Want hij werd gestraft omdat hij zo gelovig was en god hem op de proef wilde stellen. Dat is toch wel vreemd. Een alwetende god (die dus allang weet welke keuzes Job gaat maken) begint een weddenschap met de duivel over Jobs geloof.

Oftewel: God, die al lang weet dat Job uiteindelijk toch voor Hem zal kiezen, vermoordt Jobs kinderen en neemt hem alles af, puur om de duivel te laten zien dat Hij gelijk heeft. Ik zie niet in wat daar in hemelsnaam rechtvaardig of goed aan is. Ik vind het buitengewoon verwerpelijk dat God zo'n bloedige methode hanteert, puur om een weddenschap aan te gaan (met de duivel nota bene) waarvan Hij al wist dat 'ie 'm zou winnen.
-Friedrich Nietzsche-

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 21 jan 2011 08:28

Filosoof schreef:
schelpje3 schreef:Denk aan Job. Hij verloor ALLES !

Oftewel: God, die al lang weet dat Job uiteindelijk toch voor Hem zal kiezen, vermoordt Jobs kinderen en neemt hem alles af, puur om de duivel te laten zien dat Hij gelijk heeft. Ik zie niet in wat daar in hemelsnaam rechtvaardig of goed aan is. Ik vind het buitengewoon verwerpelijk dat God zo'n bloedige methode hanteert, puur om een weddenschap aan te gaan (met de duivel nota bene) waarvan Hij al wist dat 'ie 'm zou winnen.
Het initiatief tot het afnemen van Job's bezittingen, ligt bij de duivel, die dat ook uitvoert.
In de tweede plaats weet je dingen waar Job niets van wist: je redeneert dus achteraf over dingen waar je normaal gesproken ook geen weet van hebt. Ons wordt alleen maar de aanleiding verteld: de duivel die Job ten val wil brengen en God die toont dat hem dat niet gaat lukken.
In de derde plaats ervaart Job het toch allemaal een stuk anders dan jij het hier verwoordt: Job klopt bij God aan om zijn rechtszaak te bepleiten. Blijkbaar vindt Job God wel rechtvaardig, maar vindt hij ook dat God hem nog geen recht heeft verschaft. Daarom klopt hij dus in figuurlijke zin bij Hem op de deur. De vraag in het boek Job is nog niet eens zozeer wie er gelijk heeft (je lijkt met je opmerkingen je daar heel erg op te richten en gezien de topictitel is dat niet zo verwonderlijk), maar bij Wie je je gelijk wil halen. Als ik je goed begrijp, schrijf je God hier af, omdat Hij in jouw ogen onrechtvaardig is. Met als gevolg dat je misschien ook niet eens meer de moeite neemt om dit alles met Hem te bespreken.
Maar het boek Job heeft nu juist een heel andere spits: het leert ons om ook in de moeilijkste momenten van het leven bij God aan te kloppen, ook al begrijpen we niets van Hem en ook al zijn we het er niet mee eens wat er gebeurt. Dat is een kenmerk van het ware geloof.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2011 10:49

discipel2011 schreef:Je spreekt als je Meester, de Satan en die sprak en spreekt dezelfde taal en is daarom voor eeuwig verstoten uit de hemel en is nu op aarde geworpen met zijn engelen maar de Heere regeert en Jezus heeft alle macht in hemel en op aarde.

HEEEEEEEEEEEEEEEEEE! Kap nu eens met dat extremistische geleuter!
Dat je het niet met hem eens bent mag.
Dat je de overtuiging hebt dat hij geen kind van God is, daar kan ik inkomen. Maar meteen gaan gooien met dat zijn meester de Satan is, daarmee stoot je mensen van je af. Eerst denken en dan pas typen...!
En je nu niet verschuilen achter de geijkte opmerking dat Jezus ook dat soort dingen zie. Jij bent Jezus niet, namelijk.....
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 11:06

Nou Race 406 niet zo hard schreeuwen hij hoort je toch niet :lol: :lol: :lol:
Volgens mij is het nog een tiener :lol: moet nog een beetje opgevoed worden,
en het verstand komt met de jaren :lol:
Ik hoop van harte dat als hij valt het niet teveel pijn zal doen.

Maar je hebt wel gelijk zijn uitlatingen kunnen echt niet.
Ik zit me heel vaak plaats vervangend te schamen wat z.g. christenen een onzin
uit kunnen kramen in de naam van God, denken te weten hoe God denkt en handelt.
Kennen hun bijbel maar zetten toch vraagtekens achter Zijn woord als het over hen zelf gaat.

m.v.g.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 11:30

Race406 schreef:
discipel2011 schreef:Je spreekt als je Meester, de Satan en die sprak en spreekt dezelfde taal en is daarom voor eeuwig verstoten uit de hemel en is nu op aarde geworpen met zijn engelen maar de Heere regeert en Jezus heeft alle macht in hemel en op aarde.

HEEEEEEEEEEEEEEEEEE! Kap nu eens met dat extremistische geleuter!
Dat je het niet met hem eens bent mag.
Dat je de overtuiging hebt dat hij geen kind van God is, daar kan ik inkomen. Maar meteen gaan gooien met dat zijn meester de Satan is, daarmee stoot je mensen van je af. Eerst denken en dan pas typen...!
En je nu niet verschuilen achter de geijkte opmerking dat Jezus ook dat soort dingen zie. Jij bent Jezus niet, namelijk.....

Als ik heel eerlijk ben zijn lui als disciple2011 een belangrijke reden dat ik geen christen ben en ook nooit wil worden...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 jan 2011 11:46

Moest ik nu mijn browser op 400% zetten om dat te kunnen lezen.

Ik noem mezelf wel christen, maar vrees dat ik de ballotage van discipel2011 niet doorkom :)

@discipel2011: satan is een theologisch construct dat in het jodendom niet als een persoon voorkomt. Satan is bedoeld om antwoord te geven op vragen
op het terrein van Goed en kwaad.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 11:52

als ik heel eerlijk ben zijn lui als discipel2010 de reden dat ik geen christen en ook nooit wil worden.
jammer!!

Jaja ik kon het lezen wel met bril.

Maar als je heel eerlijk ben is discpel2010 niet de enige reden :D

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 jan 2011 11:54

discpel2010 is ook niet zo gevaarlijk :wink: het gaat om discipel2011 :lol:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 21 jan 2011 11:57

:lol: :lol: :lol: ver.... :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jan 2011 12:14

schaapje schreef:Maar als je heel eerlijk ben is discpel2010 niet de enige reden :D

Nee, uiteraard niet. Een volledig gebrek aan gevoel/ervaring is de hoofdreden. Ik zou christen worden omdat andere mensen beweren dat ze God ervaren... Lijkt me niet echt een goed uitgangspunt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 12:51

Al zou er iemand uit de dood opstaan, dan nog zullen velen niet geloven in de Christus.
De mensheid heeft de bijbel, die nog steeds aktueel is ook anno 2011, en wat daarin beschreven staat is bepalend voor een mens of de mens het ter harte neemt of verwerpt.
In dat Woord is God Zelf, Die spreekt, De Zoon, Die spreekt en op aarde geweest is tot aan het kruis..

en De Geest, Die op aarde is in het kind van God maar ook om mensen te overtuigen van de Waarheid, ook al onderdrukt men Die Waarheid met de Leugen en zelfhandhaving.
De Goliath's de Judassen, de Ezau's, de Herodessen, de kruisigers, de opstandigen, godloochenaars, en de leugenaars anno 2011, zullen allen hun knieën moeten buigen voor Christus.
Zalig ben je, als je nu al in aanbidding bent neergevallen voor Die grote Koning, Vredevorst, Vader der eeuwigheid, Wonderbare Raadsman, Trooster, ja God tot in alle eeuwigheid! Hallelujah! Het Lam dat geslacht is en leeft en regeert tot in alle eeuwigheden!

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 13:00

elbert schreef:Maar het boek Job heeft nu juist een heel andere spits: het leert ons om ook in de moeilijkste momenten van het leven bij God aan te kloppen, ook al begrijpen we niets van Hem en ook al zijn we het er niet mee eens wat er gebeurt. Dat is een kenmerk van het ware geloof.

Ik begrijp de intentie en boodschap van het Bijbelboek ook wel, maar vind het gewoon abject. Je moet niet over het hoofd zien dat God toestemming verleende aan de duivel om Jobs kinderen om te brengen, zijn vee te doden en zijn bezit af te nemen. Dat zijn geen dingen die je van een liefdevolle God verwacht. En ik kan er weinig rechtvaardigheid in vinden dat je iemands kinderen laat ombrengen om te laten zien dat de vader in kwestie je trouw is.
-Friedrich Nietzsche-

Terug naar “[Religie] - Open forum”