De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: De goddelozen hebben geen vrede... (over fanatiek atheïsme)

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2009 08:16

Dat heb ik gedaan.. Letterlijk zoals je zegt. Echter niet tijdens een dienst. De man in kwestie was een Moslim met een voorliefde voor muziek en geluid die op bezoek in nederland was. Ik had hem naar een kerk meegebracht en we waren hem aan het uitleggen hoe alles daarbinnen werkte en legden bepaalde symboliek uit. Maar zodra hij de kans kreeg begon hij te zingen. Hij bleek gefascineerd door de akoestiek We dachten alleen in de kerk te zijn. Maar zodra hij begon kwam een dame uit een zij deurtje rennen en vroeg hem of hij daar onmiddelijk mee wilde ophouden. Het was een christelijke kerk geen moskee. Ze was werkelijk verontwaardigd. Mijn vriend schrok hier nogal van en heeft zijn excuses aangeboden. En vervolgens is hij een aantal psalmen die hij kende gaan zingen om zo het christendom respecterend toch met het geluid te spelen. Ook daar was de dame niet van gediend. Hoewel ik denk dat ze toch verrast was dat hij psalmen kende. Ik was het! Ik heb hem maar verteld dat hij dat zingen maar helemaal moest stoppen. Hij vroeg nog of God er een bezwaar tegen zou hebben.. Waarop ik zei "Nee, maar God is vandaag niet de baas in deze kerk, dat is op zondag." Toen heb ik mijn excuses aangeboden.

De man was een sufi hij zou zonder problemen bidden in een kerk of synagoge. Hij citeerde in onze aanwezigheid net zo vaak uit de bijbel als uit de Koran. Eerlijk is eerlijk Sufi's zijn wel rare jongens in dat ze als moslims bijzonder open staan naar andere religies. Dus misschien is het een slecht voorbeeld. Maar ik wilde je het voorval niet onthouden.

Ik vind het een mooi voorbeeld en ik hoop ik dat je begrijpt dat ook ik geen enkel probleem met moslims heb, maar het verschil is dat ik geloof in de zoon van Allah en dat is voor de meesten een no go area! Heb je het daar wel eens met je vriend over gehad?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2009 08:44

Michael schreef:Het Jodendom als voorbeeldje stelt dat christenen en moslims dit gewoon verkeerd begrepen hadden. Maagd staat voor jonge meid.. Niet voor iemand die nog nooit een man gekend heeft. Volgens hen is Maria dus niet maagdelijk zwanger geworden van Jezus... Maar door toedoen van Jozef of een ander.

Als jij dat echt gelooft is de God die je meende te voelen niet Jahweh, want dat gaat recht tegen Zijn woord in.

Deut 18,15
Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broeders, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen;

Deut 18,18
Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden van hun broeders, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.

'Ziet, de dagen komen, spreekt de HEERE, dat Ik aan David een rechtvaardige SPRUIT zal verwekken...' (Jer 23,5)

Het woord verwekken werd door de Sadduceeën later ook gebruikt om Jezus mee uit de tent de lokken.

Mar 12,19
Meester! Mozes heeft ons geschreven: Indien iemands broeder sterft, en een vrouw achterlaat, en geen kinderen nalaat, dat zijn broeder zijn vrouw nemen zal en zijn broeder zaad verwekken.

Of Maria maagd was of niet vind ik niet eens zo interessant, maar als jij belijdt dat Jezus niet door de Heilige Geest van God verwekt is, dan heb je een ander geloof als wat ons is overgeleverd.

'De geboorte van Jezus Christus was nu aldus; want toen Maria, Zijn moeder, met Jozef ondertrouwd was, eer zij samengekomen waren, werd zij zwanger bevonden uit de Heilige Geest.' (Mat 1,18)

Luk 1,35
En de engel, antwoordende, zeide tot haar: De Heilige Geest zal over u komen, en de kracht van de Allerhoogste zal u overschaduwen; daarom ook, dat Heilige, Dat uit u geboren zal worden, zal Gods Zoon genaamd worden.

Jezus werd Gods Zoon genoemd omdat Hij verwekt is door de Allerhoogste! Het is bekend dat de Joden en de Moslim deze feiten loochenen, maar wat zeg jij? Je bent toch niet zo inconsequent om te praten en te lopen als een Moslim, maar jezelf een Christen te noemen? De vraag of Jezus de Zoon van God is, is niet zomaar even een theologisch meningsverschil als we Johannes mogen geloven:

'Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet.' (1 Joh 2,23)

'Een ieder, die overtreedt, en niet blijft in de leer van Christus, die heeft God niet; die in de leer van Christus blijft, deze heeft beide de Vader en de Zoon.' (2 Joh 1,9)

Zoals je ziet is het van essentieel belang om in de leer van Jezus te blijven en (voor jezelf) te belijden dat Hij de Zoon van God is, verwekt bij Maria door de Allerhoogste. De leer van Jezus gaat recht in tegen de versimpelde polemiek van de Koran. Moslims wordt geleerd nog maar één boek te vertrouwen, terwijl het christendom zich mag verheugen met vele losse geschriften van afzonderlijke auteurs, waar Jezus nota bene zelf uit citeert. Het christendom is echt totaal anders als de Koran en daar moet je je goed bewust van zijn als de waarheid je lief is. Dat doet niks af aan naastenliefde, want naastenliefde is ook jezelf liefhebben immers!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2009 10:03

Wat mij opvalt is dat mensen blijkbaar erg verbaasd zijn dat de islam zich afzet tegen de religies die in zwang waren tijdens haar stichting. Ja, natuurlijk ontkent Islam de goddelijkheid van Jezus; anders was het namelijk een variant op het christendom. Op dezelfde manier is het christendom wezenlijk anders dan het jodendom.

Wat Michael zei, raakte me wel. Goede daden doen is niet een soort koehandel waarmee je bij God onderhandelt voor een ticket naar het paradijs. Dat is het in het christendom niet, in Islam niet, in het Jodendom, Hindoeisme en Boeddhisme niet. Als het goed is (haha) doet een atheïst om dezelfde redenen goede daden als een gelovige; namelijk omdat het besef er is dat goede daden goed an sich zijn.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

bmwijnand
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor bmwijnand » 21 jun 2009 11:21

Hoe kan iets an sich goed zijn?
"Science without religion is lame, religion without science is blind." -- Albert Einstein

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2009 11:31

Mortlach schreef:Wat mij opvalt is dat mensen blijkbaar erg verbaasd zijn dat de islam zich afzet tegen de religies die in zwang waren tijdens haar stichting. Ja, natuurlijk ontkent Islam de goddelijkheid van Jezus; anders was het namelijk een variant op het christendom. Op dezelfde manier is het christendom wezenlijk anders dan het jodendom.

Wat Michael zei, raakte me wel. Goede daden doen is niet een soort koehandel waarmee je bij God onderhandelt voor een ticket naar het paradijs. Dat is het in het christendom niet, in Islam niet, in het Jodendom, Hindoeisme en Boeddhisme niet. Als het goed is (haha) doet een atheïst om dezelfde redenen goede daden als een gelovige; namelijk omdat het besef er is dat goede daden goed an sich zijn.

Ik heb het niet over het doen van goede daden, maar als je het daar over wilt hebben, prima. Het verschil tussen christenen en moslims is als het verschil tussen een zoon en een werknemer. De zoon doet het goede voor de vader omdat hij hem niet wil kwetsen en een werknemer doet het goede omdat hij zijn loon wil.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2009 13:44

mohamed schreef:Ik heb het niet over het doen van goede daden, maar als je het daar over wilt hebben, prima. Het verschil tussen christenen en moslims is als het verschil tussen een zoon en een werknemer. De zoon doet het goede voor de vader omdat hij hem niet wil kwetsen en een werknemer doet het goede omdat hij zijn loon wil.

Dit is onzin, maar jammer genoeg wel onzin die verrassend vaak terug komt.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 21 jun 2009 17:10

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Ik heb het niet over het doen van goede daden, maar als je het daar over wilt hebben, prima. Het verschil tussen christenen en moslims is als het verschil tussen een zoon en een werknemer. De zoon doet het goede voor de vader omdat hij hem niet wil kwetsen en een werknemer doet het goede omdat hij zijn loon wil.

Dit is onzin, maar jammer genoeg wel onzin die verrassend vaak terug komt.

Wat een ijzersterk argument! :mrgreen:

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 21 jun 2009 17:43

mohamed schreef:Ik vind het een mooi voorbeeld en ik hoop ik dat je begrijpt dat ook ik geen enkel probleem met moslims heb, maar het verschil is dat ik geloof in de zoon van Allah en dat is voor de meesten een no go area! Heb je het daar wel eens met je vriend over gehad?

Het is gewoon semantiek. Jij gelooft in Jezus. En kent hem als de zoon van God. Je gelooft niet in de man die verwekt is door het sperma van God. Biologisch is Jezus niet de zoon van God. Juridisch is Jezus ook niet de zoon van God maar van Jozef. Jezus is de zoon van God in de manier die hij zelf benoemde en bedoelde. Een spiritueel verbond, geen fysiek verbond.

mohammed schreef:
Michael schreef:Het Jodendom als voorbeeldje stelt dat christenen en moslims dit gewoon verkeerd begrepen hadden. Maagd staat voor jonge meid.. Niet voor iemand die nog nooit een man gekend heeft. Volgens hen is Maria dus niet maagdelijk zwanger geworden van Jezus... Maar door toedoen van Jozef of een ander.
Als jij dat echt gelooft is de God die je meende te voelen niet Jahweh, want dat gaat recht tegen Zijn woord in.

Je refereert naar een citaat waarin ik zeg wat de Joden ervan denken. Niet wat ikzelf ervan denk. Laat dus duidelijk zijn dat ik dat niet geloof. Ik probeer alleen maar aan te geven dat Islam op dit gebied een stukje dichter bij het christendom staat dan het Jodendom.

wijnand schreef:Hoe kan iets an sich goed zijn?

Elke handeling is "een gevolg van een oorzaak" en "een oorzaak van een gevolg". Als het gevolg van je daden positief is op alle fronten dan is de daad an sich goed. Heel vaak is er gewoon geen twijfel over of iets goed of slecht is. De keuze om je naaste lief te hebben is inherent goed. Er zitten geen negatieve kanten aan.

Als de oorzaak van je daden positief is, iemand is aardig tegen je dan is het makkelijk om iets te doen wat zelf ook positieve gevolgen heeft. Maar zelfs als de oorzaak van jouw daden negatief is (iemand behandelt je onterecht) kun je nog steeds handelen op een manier die een positief gevolg heeft zonder de negativiteit in de oorspronkelijke daad te verloochenen.

Misschien klinkt het abstract, maar als je alleen handelt vanuit wat je denkt dat God van je wil dan loop je het risico dat God je zegt "Ik had graag gewild dat je de waarde van dit positieve handelen zelf had ontdekt".

Mohamed schreef:Ik heb het niet over het doen van goede daden, maar als je het daar over wilt hebben, prima. Het verschil tussen christenen en moslims is als het verschil tussen een zoon en een werknemer. De zoon doet het goede voor de vader omdat hij hem niet wil kwetsen en een werknemer doet het goede omdat hij zijn loon wil.

Wat je hier doet is gewoon generalizeren zonder basis. Het is pertinent onwaar wat je zegt. Je zegt dat je geen problemen hebt met Moslims maar blijkbaar heb je wel het probleem dat je ze ziet als een stereotiep, een groep en niet als individuen die stuk voor stuk anders zijn.

Kende je de derde motivatie al? Het juiste doen omdat je je zelf respect niet wil verliezen? Zelf respect herken je in iemands vermogen om respect voor anderen op te brengen. Iemand die zelf respect heeft gaat bijvoorbeeld niet schreeuwen als een viswijf alleen omdat de ander het doet. Niet omdat zijn religie dat verbiedt... Maar omdat hij zelf het vertikt om zo diep te zakken. Een mens dus die zichzelf aan hoge standaarden houdt omdat hij zo wil zijn. Geen andere redenen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 21 jun 2009 18:03

mohamed schreef:Wat een ijzersterk argument! :mrgreen:

hee, dat het een drogreden is, wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Waar ik me aan erger, is hoe makkelijk ALLE anderen worden weggezet als slechts door egoistische driften gestuurd, maar de eigen kerk (Vrijgemaakt gereformeerde bond buiten verband in Nederland, en dan daar de katholieke pinksterafdeling van zeg maar) als o, wat doen WIJ het toch goed, want wij doen alles uit pure liefde voor God Onze Vader.

Men doet daar allebei de zijden tekort mee; niet alleen de anders-gelovigen waarbij egoistische motieven het laatste zijn wat hen drijft (denk je echt dat Gandhi door egoisme gedreven werd?); maar ook je eigen kamp doe je te kort, door voorbij te gaan aan de menselijke aard en de strijd die het kost om te doen waarvan je weet wat goed is.

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 21 jun 2009 20:29

Het is puur menselijk. Men heeft aangetoond dat een onderscheid het enige wat nodig is om "wij zij" denken te veroorzaken. Dat onderscheid mag triviaal zijn zoals het zo vaak is. En binnen de kortste keren gaan mensen dan allerlei negatieve eigenschappen op de andere groep projecteren terwijl de eigen groep geidealiseerd wordt.

Dit is gewoon basale psychologie en het is dus niet verbazend dat we dat zien gebeuren in de wereld en in de kerk. Het is jammer dat men meestal gewoon niet op de hoogte is van het mechanisme en er dus niet tegen handelt maar het vaak juist aanmoedigt omdat het de cohesie in de eigen groep versterkt.

Je ziet het overal. Van voetbal clubs tot politieke partijen tot religies tot huidskleurtjes en cultuurtjes. Het jammere is dat ook aangetoond is dat die groepen ontzettend willekeurig zijn. Dat wil zeggen pak 2 rivaliserende groepen meng ze door elkaar en verdeel in twee willekeurige nieuwe groepen. Na een paar dagen die nodig zijn om de nieuwe relatie structuur binnen de groep te herbouwen is het alsof er niets veranderd is. De groepen hemelen zichzelf nog steeds op en demonizeren de ander.

Ik persoonlijk vind mensen die thee met suiker drinken dan een beetje vreemd. Kijk niet dat ik een hekel heb aan theemetsuikerdrinkers. Maar moet je maar opletten het zijn altijd weer die gasten waarvoor de gastvrouw terug de keuken in moet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2009 07:46

Mortlach schreef:
mohamed schreef:Wat een ijzersterk argument! :mrgreen:

hee, dat het een drogreden is, wil nog niet zeggen dat het niet waar is. Waar ik me aan erger, is hoe makkelijk ALLE anderen worden weggezet als slechts door egoistische driften gestuurd, maar de eigen kerk (Vrijgemaakt gereformeerde bond buiten verband in Nederland, en dan daar de katholieke pinksterafdeling van zeg maar) als o, wat doen WIJ het toch goed, want wij doen alles uit pure liefde voor God Onze Vader.

Ik zit niet bij een kerk. ;)

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2009 07:53

Michael schreef:Het is puur menselijk. Men heeft aangetoond dat een onderscheid het enige wat nodig is om "wij zij" denken te veroorzaken. Dat onderscheid mag triviaal zijn zoals het zo vaak is. En binnen de kortste keren gaan mensen dan allerlei negatieve eigenschappen op de andere groep projecteren terwijl de eigen groep geidealiseerd wordt.

Dit is gewoon basale psychologie en het is dus niet verbazend dat we dat zien gebeuren in de wereld en in de kerk. Het is jammer dat men meestal gewoon niet op de hoogte is van het mechanisme en er dus niet tegen handelt maar het vaak juist aanmoedigt omdat het de cohesie in de eigen groep versterkt.

Je ziet het overal. Van voetbal clubs tot politieke partijen tot religies tot huidskleurtjes en cultuurtjes. Het jammere is dat ook aangetoond is dat die groepen ontzettend willekeurig zijn. Dat wil zeggen pak 2 rivaliserende groepen meng ze door elkaar en verdeel in twee willekeurige nieuwe groepen. Na een paar dagen die nodig zijn om de nieuwe relatie structuur binnen de groep te herbouwen is het alsof er niets veranderd is. De groepen hemelen zichzelf nog steeds op en demonizeren de ander.

Ik persoonlijk vind mensen die thee met suiker drinken dan een beetje vreemd. Kijk niet dat ik een hekel heb aan theemetsuikerdrinkers. Maar moet je maar opletten het zijn altijd weer die gasten waarvoor de gastvrouw terug de keuken in moet.

Ach, je mag gerust denken dat ik een hekel aan Moslims heb, dat interesseert me eigenlijk vrij weinig, gelukkig weet ik zelf wel beter. Persoonlijk geloof ik niet dat het loochenen van Jezus de integratie ten goede komt maar dat moet ieder voor zich weten.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 22 jun 2009 09:36

Persoonlijk geloof ik niet dat het loochenen van Jezus de integratie ten goede komt maar dat moet ieder voor zich weten.

Hoezo? Iemand is pas goed geintegreerd als het een nette christen is? Beetje vreemde houding in een over het algemeen seculier land...

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 22 jun 2009 10:23

mohamed schreef:Ach, je mag gerust denken dat ik een hekel aan Moslims heb, dat interesseert me eigenlijk vrij weinig, gelukkig weet ik zelf wel beter.

Ik denk dat niet. Ik constateer enkel dat je generaliseert. Iedereen heeft vooroordelen, ik ook en moslims ook, ik ga echt niet beweren dat je daarom een racist of weet ik veel wat voor onzin bent. Je spreekt gewoon over ze als iemand die ze ziet van een afstandje en zegt daarin dingen die niet voor individuen opgaan.

Als ik dat aangeef beschuldig ik je niet meteen ervan een hekel te hebben aan moslims.. Dat maak jij er nu van.

Persoonlijk geloof ik niet dat het loochenen van Jezus de integratie ten goede komt maar dat moet ieder voor zich weten.

Helemaal met je eens.. Laten we Jezus vooral niet gaan loochenen. Een ander in zijn waarden laten is overigens niet hetzelfde als je eigen religie verloochenen. Laten we Jezus zijn voorbeeld in woord en daad volgen dat gaat hier prima.

Jezus vroeg van zijn discipelen niet hem met het zwaard te verdedigen. Hij vroeg hen om zijn lessen te begrijpen en door te geven aan hen die het horen wil. Als men het niet horen wil dan loop je door, dat is niet verloochenen. Ruzie maken of hij zoon of profeet was is wat mij betreft jezelf stukbijten in de verschillen terwijl we onze ogen sluiten voor de overeenkomsten.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 22 jun 2009 19:51

Michael schreef:
mohamed schreef:Ach, je mag gerust denken dat ik een hekel aan Moslims heb, dat interesseert me eigenlijk vrij weinig, gelukkig weet ik zelf wel beter.

Ik denk dat niet. Ik constateer enkel dat je generaliseert. Iedereen heeft vooroordelen, ik ook en moslims ook, ik ga echt niet beweren dat je daarom een racist of weet ik veel wat voor onzin bent. Je spreekt gewoon over ze als iemand die ze ziet van een afstandje en zegt daarin dingen die niet voor individuen opgaan.

Als ik dat aangeef beschuldig ik je niet meteen ervan een hekel te hebben aan moslims.. Dat maak jij er nu van.

Helemaal met je eens.. Laten we Jezus vooral niet gaan loochenen. Een ander in zijn waarden laten is overigens niet hetzelfde als je eigen religie verloochenen. Laten we Jezus zijn voorbeeld in woord en daad volgen dat gaat hier prima.

Jezus vroeg van zijn discipelen niet hem met het zwaard te verdedigen. Hij vroeg hen om zijn lessen te begrijpen en door te geven aan hen die het horen wil. Als men het niet horen wil dan loop je door, dat is niet verloochenen. Ruzie maken of hij zoon of profeet was is wat mij betreft jezelf stukbijten in de verschillen terwijl we onze ogen sluiten voor de overeenkomsten.

Zeker, ik wil niemand lastig vallen met wat ik denk dat de waarheid is, daarom zoek ik de discussie over theologie ook op de hiervoor bestemde fora.

Terug naar “[Religie] - Open forum”