Arendsoog schreef:Die kunnen slechts resultaat zijn van een bepaalde configuratie van de materie
Waarbij anderen duidelijk kunnen beoordelen dat het in dat geval niet helemaal goed gaat. Je lijkt te verwachten dat de configuratie van materie waarvan een geest het gevolg is ook ten alle tijden perfect moet werken. Ik begrijp niet waarop je dat baseert.
Tja, een platonist zou misschien iets zeggen als: het Ware wordt uitgedrukt in wiskundige formules, en wiskundige formules gaan terug tot het Ware. De vraag of het Ware dan bestaat, is voor een naturalist lastig te beantwoorden. Ontkenning is lastig om uniformiteit te bewaren, en erkennen is in strijd met een materieel wereldbeeld. Of er moet nog een derde mogelijk antwoord zijn.
Het kan natuurlijk ook dat de platonist het gewoon fout heeft. Maar inderdaad, ik weet niet direct hoe een strikte naturalist tegen abstracte wiskundige waarheden aankijkt. Misschien dat ik het nog eens opzoek, want op zich is ht wel interessant.
Tja, kwantumfilosofie... Daar moet ik je een antwoord op schuldig blijven... Er zijn natuurlijk verschillende concepten over het al dan niet bestaan van een 'hidden variable' enzo, maar dat is beyond my scope om daar echt iets zinnigs over te zeggen, waar ik redelijkerwijs zelf vertrouwen in heb dat het enige waarheid in zich bevat. De visie dat QM slechts in staat is probabiliteiten uit te rekenen, zegt (denk ik) ook nog niet direct iets over het gedrag van de individuele deeltjes.
Was er niet ondertussen bewezen dat er juist geen verborgen variabelen waren? Dat lijkt me namelijk nogal fundamenteel voor het begrip van het vakgebied.
Een debat over vrije wil en determinisme, al dan niet in combinatie met QM, lijkt me hier off-topic. Wel interessant, maar ook ingewikkeldVolgens mij ontkent iemand als Swaab de menselijke vrijheid? Maar dat weet ik niet zeker.
Ik ook niet.
Even over Gods alwetendheid: in den beginne, toen de materie/energie geschapen werd(nee, dit is geen nieuwe vertaling van Genesis 1:1), werd daarin niet een beginconditie gelegd, waarna de materie zich verder gedroeg zoals ze zich nu nog gedraagt? Ik weet niet in hoeverre ik/we hier uitkomen op determinisme en deïsme, of hoe verantwoord dit QM gezien is. Je moet begrijpen dat scheikunde zich niet zo in de QM(filosofie) verdiept; scheikundigen werken vooral met de resultaten uit de QM. Orbitaaloverlap enzo.
Misschien biedt de QM, of de snaartheorie:D wel een hele mooie oplossing voor de vrije wil;)
Wie weet. Er zijn nog vrij veel grote vraagstukken waarvan ik hoop dat ze er tijdens mijn leven nog antwoord op weten te formuleren. Volgens mij weten we niet waarom de natuurwetten zo zijn zoals ze zijn, hoewel ik me wel herinner dat Stephen Hawkings een model heeft ontwikkeld waarbij je alleen maar zwaartekracht nodig hebt om het universum te laten ontstaan.
Correct, al zal het lastig te controleren zijn of ieder mens er toe in staat is miljoenen anderen de dood in te jagen...
Ik denk ook dat dat experiment niet langs de ethische commissie komt