de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Origenes
Luitenant
Luitenant

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 21:54

StillAwake schreef:Toch is het proces wat je bij de GKV ziet over een paar jaar actueel bij de CGK.
En uiteindelijk zal ook het meest behoudende kerkverband in deze discussie belanden.
En als ik in de nieuwsrubriek op deze site een GG predikant hoor en zie oreren zou een vrouw dat ook kunnen...

Het proces bij de CGK zal denk ik uiteindelijk aanleiding zijn tot een kerkelijke herverkaveling. Bewaar-het-pand past prima bij de HHK. De rest van de CGK fuseert met GKV/NGK en schuift door naar de PKN. Dat laatste is een logische ontwikkeling omdat er principieel niets in de weg kan staan om die fusie aan te gaan.

Wat betreft de GG - dat is in grote mate een gesloten kerkverband met al sinds tientallen jaren een grote uitstroom richting NHK/PKN/HHK. Dat kan nog wel even zo doorgaan. Een fusie met de GGiN ligt meer voor de hand.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 21:56

StillAwake schreef:De discriminatiekaart is over het algemeen een zwaktebod.
Als de SGP geen vrouwen toelaat komt het bezwaar van buiten de SGP.
Als de behoudende kerken geen vrouwen in de kerkelijke ambten willen komen de protesten ook van buiten.

Ik waag dus te betwijfelen of jij je persoonlijk gediscrimineerd voelt, omdat je volgens mij niet in de doelgroep zit...
Zoals ik al zei, evangelischen kunnen net zo star zijn als reformatorischen. (niet allemaal gelukkig)
En zelfs al zou ik er persoonlijk niets mee te maken hebben, dan nog zou ik me gediscrimineerd voelen. Ik ben een vrouw nl.
En of je het nou wel of niet betwijfelt, mijn gevoel hangt niet alleen af van het feit of ik wel of niet iets persoonlijk meemaak.
Laatst gewijzigd door naamloos op 24 dec 2018 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:56

Origenes schreef:Het proces bij de CGK zal denk ik uiteindelijk aanleiding zijn tot een kerkelijke herverkaveling. Bewaar-het-pand past prima bij de HHK. De rest van de CGK fuseert met GKV/NGK en schuift door naar de PKN. Dat laatste is een logische ontwikkeling omdat er principieel niets in de weg kan staan om die fusie aan te gaan.

Wat betreft de GG - dat is in grote mate een gesloten kerkverband met al sinds tientallen jaren een grote uitstroom richting NHK/PKN/HHK. Dat kan nog wel even zo doorgaan. Een fusie met de GGiN ligt meer voor de hand.

De GG is inderdaad een gesloten club, die langzaam aan het verrechtsen is, maar ook daar gaan degelijke disvussies spelen.
GKV was ook gesloten. Ooit...

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2018 21:58

Chaya schreef:Wat een jankerds zijn die dominees he? Absurd zielig.

Een beetje wel ja.
Het was al in het beging van dit topic aan de orde maar de opgestapte predikanten weten het zeker Junia is geen vrouw maar een man.

Junia wordt slechts één keer in de Bijbel genoemd, in Romeinen 16:7. Aan het eind van zijn brief aan de Romeinen doet Paulus de groeten aan een aantal mensen. Junia is een van hen, samen met Andronicus. Haar man? Beiden hebben ze veel aanzien als apostelen, zegt Paulus.

Afbeelding

Tja…… als je daarvan overtuigd ben, dat Junia geen vrouw maar man was, kun je beter opstappen.

Wel gelukkig dat ze naar een bestaande kerk gegaan zijn en niet 16e (ben de tel een beetje kwijt) gereformeerde kerk gesticht hebben.
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 24 dec 2018 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 21:58

naamloos schreef:Zoals ik al zei, evangelischen kunnen net zo star zijn als reformatorischen. (niet allemaal gelukkig)
En zelfs al zou ik er persoonlijk niets mee te maken hebben, dan nog zou ik me gediscrimineerd voelen. Ik ben een vrouw nl.
En of je het nou wel of niet betwijfelt, mijn gevoel hangt niet alleen af van het feit of ik wel of niet iets persoonlijk meemaak.

Toch zijn er veel vrouwen in deze doelgroep die dat gevoel NIET hebben.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 22:01

StillAwake schreef:Toch zijn er veel vrouwen in deze doelgroep die dat gevoel NIET hebben.
Dat zal best als ze dat zelf zeggen. Ik ga andermans gevoel niet ontkennen of openlijk in twijfel trekken.
Zelf kan ik me er niets bij voorstellen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:03

naamloos schreef:Dat zal best als ze dat zelf zeggen. Ik ga andermans gevoel niet ontkennen of openlijk in twijfel trekken.
Zelf kan ik me er niets bij voorstellen.

En daar kan mijn vrouw zich dus weer niets bij voorstellen.

Geen argument dus...

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 22:04

StillAwake schreef:En daar kan mijn vrouw zich dus weer niets bij voorstellen.

Geen argument dus...
Het is ook geen argument maar een mededeling.

MoesTuin
Generaal
Generaal

Berichtdoor MoesTuin » 24 dec 2018 22:04

Ondertussen gaan de ontwikkelingen verder...

https://www.onderwegonline.nl/12824-ger ... hap-in-gkv

De eerste vrouwelijke dominee van de Gereformeerde kerk vrijgemaakt in aantocht....
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Origenes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 22:05

StillAwake schreef:De GG is inderdaad een gesloten club, die langzaam aan het verrechtsen is, maar ook daar gaan degelijke disvussies spelen.
GKV was ook gesloten. Ooit...

GKV'ers zijn vanouds meer activistisch. Niet te vergelijken met de lijdelijke sfeer bij de bevindelijke GG. Degenen die binnen de GG breder theologisch gaan denken staan daarmee meteen al buiten de GG. Ook betrokken refo jongeren zijn in mijn waarneming sterk bevindelijk gekleurd. Al is dat veel minder muffig dan voorheen.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:07

naamloos schreef:Het is ook geen argument maar een mededeling.

Dan heb ik in deze discussie van jouw kant nog geen argumenten gehoord, maar alleen gevoelsmededelingen?

Je gediscrimineerd voelen is namelijk ook geen argument.

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:08

Origenes schreef:GKV'ers zijn vanouds meer activistisch. Niet te vergelijken met de lijdelijke sfeer bij de bevindelijke GG. Degenen die binnen de GG breder theologisch gaan denken staan daarmee meteen al buiten de GG. Ook betrokken refo jongeren zijn in mijn waarneming sterk bevindelijk gekleurd. Al is dat veel minder muffig dan voorheen.

Daar kon je wel eens gelijk in hebben.
Toch kan ook de GG mensen niet verbieden zelf na te denken...

Origenes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 22:11

naamloos schreef:Zoals ik al zei, evangelischen kunnen net zo star zijn als reformatorischen. (niet allemaal gelukkig)

Jij noemt het zo maar veel mensen zijn het feministische gedram gewoon zat. De helft van de mensheid is man.

naamloos schreef:En zelfs al zou ik er persoonlijk niets mee te maken hebben, dan nog zou ik me gediscrimineerd voelen. Ik ben een vrouw nl.

Waarom steeds dat vijandbeeld tussen mannen en vrouwen. Ga eens normaal doen. Koken bijvoorbeeld :lol:

naamloos schreef:En of je het nou wel of niet betwijfelt, mijn gevoel hangt niet alleen af van het feit of ik wel of niet iets persoonlijk meemaak.

Het is inmiddels wel duidelijk dat jouw gevoel meer canoniek is als de bijbel. Het begint zo ongeveer op een religie te lijken.
[Rabbi Michaël]

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 24 dec 2018 22:18

MoesTuin schreef:Ondertussen gaan de ontwikkelingen verder...

https://www.onderwegonline.nl/12824-ger ... hap-in-gkv

De eerste vrouwelijke dominee van de Gereformeerde kerk vrijgemaakt in aantocht....

We shall see...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 dec 2018 22:26

Oh leuk, die ken ik, dat is een oud-collega van mij!
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “[Religie] - Open forum”