RogierV schreef:Ik ga ervan uit dat Logica universeel is.
En dat 1+1 net zo hard jou jou als voor mij 2 is.
Dat ben ik met je eens. Dat wil niet zeggen dat er op basis van dezelfde logica ook dezelfde conclusies getrokken MOETEN worden.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
RogierV schreef:Ik ga ervan uit dat Logica universeel is.
En dat 1+1 net zo hard jou jou als voor mij 2 is.
RogierV schreef:Maar op basis van die logica is maar 1 conclusie(aantoonbaar juist) dat 1+1 2 is en niet 11:D
Het gaat slechts om de redenering dat feiten niet logischerwijs tot dezelfde theorie uit moeten blijven komen.
RogierV schreef:Hoe meer dat gebeurt hoe meer voortgang we hebben.
Sterker als blijkt dat het iets volledig tegenspreekt dan weet je zeker dat er iets niet helemaal klopt.
Falsificatie=vooruitgang.
En een aarde van ongeveer 4.5 miljard jaar oud natuurlijk. De alternatieven voor beide theorieen schijnen maar niet goed van de wetenschappelijke grond te willen komen. Wat vreemd is als je bedenkt dat er honderden miljoenen christenen zijn die toch best wel te porren zouden moeten zijn voor gedegen onderzoek dat zulke alternatieve theorieen kan leveren en bij wie zonder meer een groot intellectueel potentieel moet bestaan. Als je eens denkt aan al die christenen die Nobelprijzen hebben gewonnen. En die zouden niet in hoge mate aannemelijk kunnen maken dat de aarde jong is en evolutie nooit heeft plaatsgevonden indien dat daadwerkelijk zo is?RogierV schreef:Jij gelooft iets uit vrije keus, ratio dwingt mij evolutie voor te staan.
RogierV schreef:Wat gek dat het op anderen een averechtse uitwerking heeft, hoe meer ik mij erin verdiepte hoe duidelijker het naar voren kwam.
Jij gelooft iets uit vrije keus, ratio dwingt mij evolutie voor te staan.
Er is geen keus.
Dat is niet aantoonbaar. Je kunt bijvoorbeeld slechts menen dat je God ervaart.HuibertJohannes schreef:Ik hou van logica, en van wetenschap. Het enige verschil is dat ik mezelf zie als mens en in relatie met God compleet incapabel om iets van Hem te bewijzen, aangezien dat totaal buiten mijn bereik ligt.
Ook al kan ik Hem niet bewijzen, Hem beleven/ervaren gaat wel.
Iznogoodh schreef:Als je eens denkt aan al die christenen die Nobelprijzen hebben gewonnen. En die zouden niet kunnen bewijzen dat de aarde jong is en evolutie nooit heeft plaatsgevonden?
Iznogoodh schreef:Dat is niet aantoonbaar. Je kunt bijvoorbeeld slechts menen dat je God ervaart.
Dat zal ook mede afhangen van de vraag hoe men zich als christen het hiernamaals voorstelt. Als ik het goed begrijp is een van de leerstellingen dat we na onze dood een verheerlijkt lichaam krijgen. Een opvallende zaak. Betekent het dat als vanouds de ziel daarin weer gaat verwijlen en we daar nog steeds in hoge mate ons oude zelf zijn, ons ervan bewust van wie we zijn en wie we ooit waren voor de dood? Kom je daar je ouders tegen en kun je ze als je ouders herkennen?HuibertJohannes schreef:Kijk nu komen we, weer in de buurt van de titel van dit topic: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?
Betekent het dat als vanouds de ziel daarin weer gaat verwijlen en we daar nog steeds in hoge mate ons oude zelf zijn, ons ervan bewust van wie we zijn en wie we ooit waren voor de dood?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten