Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Filosofical
Luitenant
Luitenant
Locatie: Een prachtige plaats in het midden-oosten des lands.

Re: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheor

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 20:33

RogierV schreef:Ik ga ervan uit dat Logica universeel is.
En dat 1+1 net zo hard jou jou als voor mij 2 is.

Dat ben ik met je eens. Dat wil niet zeggen dat er op basis van dezelfde logica ook dezelfde conclusies getrokken MOETEN worden.
Er zijn 3 soorten mensen in de wereld:
zij die kunnen tellen,
en zij die niet kunnen tellen.

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 20:35

Maar op basis van die logica is maar 1 conclusie(aantoonbaar juist) dat 1+1 2 is en niet 11:D
Bratskikh, narudov soyuz vekovoy!

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 20:36

RogierV schreef:Maar op basis van die logica is maar 1 conclusie(aantoonbaar juist) dat 1+1 2 is en niet 11:D

Oh ja? Wat dacht je van 10? :wink:
Op basis van dezelfde logica.
zij die kunnen tellen,

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 20:39

Het gaat slechts om de redenering dat feiten niet logischerwijs tot dezelfde theorie uit moeten blijven komen.

Hoe meer dat gebeurt hoe meer voortgang we hebben.
Sterker als blijkt dat het iets volledig tegenspreekt dan weet je zeker dat er iets niet helemaal klopt.
Falsificatie=vooruitgang.

Filosofical
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Filosofical » 13 feb 2012 20:43

RogierV schreef:Hoe meer dat gebeurt hoe meer voortgang we hebben.
Sterker als blijkt dat het iets volledig tegenspreekt dan weet je zeker dat er iets niet helemaal klopt.
Falsificatie=vooruitgang.

Dat zal ik ook niet ontkennen. Toch kan aan de andere kant iets lange tijd logischerwijs kloppen, totdat het tegendeel blijkt. Verder lijkt me ook redelijk om in gedachten te nemen dat er heus wel genoeg aannames in de theorie zitten. Is dat wetenschappelijk gezien erg? Welnee, maar het zou mooi zijn als ze afdoende bewezen konden worden of niet.
zij die kunnen tellen,

RogierV
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor RogierV » 13 feb 2012 20:49

Absoluut.
En hoe eerder hoe beter natuurlijk.

Voortschrijdend inzicht is niets mis mee.
Stel nou dat je morgen aantoont dat homeopathie werkt en dat water wel geheugen heeft. Dan draai ik op een dubbeltje en pas ik mijn mening aan.

Waarde hecht ik dan ook niet aan bijv de evolutietheorie. Als er een verklaring beschikbaar is die meer kan verklaren met minder aannames dan is dat helemaal perfect natuurlijk.
Waarde hecht ik aan de wetenschappelijke methode zelf, en die mag best ter discussie staan. Want falsificatie is vooruitgang.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 13 feb 2012 22:26

RogierV schreef:Jij gelooft iets uit vrije keus, ratio dwingt mij evolutie voor te staan.
En een aarde van ongeveer 4.5 miljard jaar oud natuurlijk. De alternatieven voor beide theorieen schijnen maar niet goed van de wetenschappelijke grond te willen komen. Wat vreemd is als je bedenkt dat er honderden miljoenen christenen zijn die toch best wel te porren zouden moeten zijn voor gedegen onderzoek dat zulke alternatieve theorieen kan leveren en bij wie zonder meer een groot intellectueel potentieel moet bestaan. Als je eens denkt aan al die christenen die Nobelprijzen hebben gewonnen. En die zouden niet in hoge mate aannemelijk kunnen maken dat de aarde jong is en evolutie nooit heeft plaatsgevonden indien dat daadwerkelijk zo is?
Laatst gewijzigd door Iznogoodh op 14 feb 2012 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 14 feb 2012 09:29

RogierV schreef:Wat gek dat het op anderen een averechtse uitwerking heeft, hoe meer ik mij erin verdiepte hoe duidelijker het naar voren kwam.

Helemaal mee eens, sterker nog ik heb er ervaring mee. Het hangt allemaal af van wat je uitgangspunt is.

Jij gelooft iets uit vrije keus, ratio dwingt mij evolutie voor te staan.
Er is geen keus.

Ehm...jij kiest ervoor om je vertrouwen te stellen in de hoeveelheid informatie die je door de loop van de tijd heen verzameld hebt en opgeslagen in de ong. 1-1.5 kg brein waarvan ongeveer 2-8% actief werkzaam is. Hierbij kies jij ervoor om de niet te overwegen dat er meer zou kunnen zijn dan dat er door menselijke observatie vast gesteld zou kunnen worden. Die basis veronderstelling noem ik geloof.

Vanuit dit uitgangspunt dwingt die ratio jou om te geloven in een evolutie, (en terecht in mijn ogen).

Ik hou van logica, en van wetenschap. Het enige verschil is dat ik mezelf zie als mens en in relatie met God compleet incapabel om iets van Hem te bewijzen, aangezien dat totaal buiten mijn bereik ligt.
Ook al kan ik Hem niet bewijzen, Hem beleven/ervaren gaat wel. (maar dat is een heel lachwekkend terrein voor iemand die op zijn eigen logica vertrouwt, dus dat zal ik je besparen :P.)
Ik denk, dus ik besta......... denk ik.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 14 feb 2012 09:50

HuibertJohannes schreef:Ik hou van logica, en van wetenschap. Het enige verschil is dat ik mezelf zie als mens en in relatie met God compleet incapabel om iets van Hem te bewijzen, aangezien dat totaal buiten mijn bereik ligt.
Ook al kan ik Hem niet bewijzen, Hem beleven/ervaren gaat wel.
Dat is niet aantoonbaar. Je kunt bijvoorbeeld slechts menen dat je God ervaart.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 14 feb 2012 09:53

Iznogoodh schreef:Als je eens denkt aan al die christenen die Nobelprijzen hebben gewonnen. En die zouden niet kunnen bewijzen dat de aarde jong is en evolutie nooit heeft plaatsgevonden?

Kijk nu komen we, weer in de buurt van de titel van dit topic: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?
In mijn ogen zeker. Er zijn een helehoop zaken ontdekt door de loop der tijd, waaronder evolutie (in mijn ogen met een Schepper aan het begin :P). En daar gaan de meningen van christenen uit een. Er zijn degene die ongeacht wat dan ook vashouden aan de 7 dagen uit Genesis 1, en degene die Genesis 1 als een gedicht zien, en vanalles daar tussen.
De informatie die vanuit de Bijbel komt is zeer beperkt en simplistisch. (geheel in lijn met de rest van de Bijbel dus, begrijpelijk voor "kinderen" en voor wijzen een dwaasheid).

Over theorieën als tegenhanger van het atheïstisch denken (evolutietheorie / Big Bang theorie). Die is er maar die is niet te bewijzen, alleen te vinden voor degene die zoeken. (How stupid!!!! helaas,...desondanks ik ben blij die dwaas te zijn die daar in gelooft)

Dat is maar goed ook volgens mij, want wat zou de in het paradijs "verworven" vrijheid van de mens zijn als hij daarbij niet de keuze zou hebben om in zichzelf te geloven? Dan zou God dienen niet meer zijn dan een capituleren bij gebrek aan beter.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 14 feb 2012 10:02

Iznogoodh schreef:Dat is niet aantoonbaar. Je kunt bijvoorbeeld slechts menen dat je God ervaart.

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Is dat niet het grote "probleem" van het christelijk geloof. Het is niet aantoonbaar, oftewel wij/ik kan het nooit omvatten. Het blijft altijd ongrijpbaar als ik het in mijn bezit, onder mijn controle wil krijgen.
En het is gratis te krijgen als ik het zoek met een oprecht hart. Het ligt om zo te zeggen op elke hoek van de straat.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 14 feb 2012 13:04

HuibertJohannes schreef:Kijk nu komen we, weer in de buurt van de titel van dit topic: Is christelijk geloof te combineren met de evolutietheorie?
Dat zal ook mede afhangen van de vraag hoe men zich als christen het hiernamaals voorstelt. Als ik het goed begrijp is een van de leerstellingen dat we na onze dood een verheerlijkt lichaam krijgen. Een opvallende zaak. Betekent het dat als vanouds de ziel daarin weer gaat verwijlen en we daar nog steeds in hoge mate ons oude zelf zijn, ons ervan bewust van wie we zijn en wie we ooit waren voor de dood? Kom je daar je ouders tegen en kun je ze als je ouders herkennen?
Adam en Eva, als die rechtstreeks door God zijn geschapen, zouden zich dan ten volle bewust zijn van hun unieke oorsprong en niet omzien naar hun eigen ouders aangezien die er niet zijn. Maar wat als de evolutietheorie waar is en zij zich hun ouders herinneren die er echter niet zijn in de hemel want ze hadden geen onsterfelijke ziel?
Er zal vast wel eens over zijn nagedacht, mogelijk in een van de boeken die Cicero noemde in het begin van dit onderwerp.

HuibertJohannes
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor HuibertJohannes » 14 feb 2012 13:48

Ik geloof dat de Hemel een volledig gericht zijn op God en op de ander is. Een soort volmaakte: God liefhebben boven alles en je naaste als jezelf.
Ik geloof dus dat de Hel niets meer is dan een eeuwigheid gericht zijn op jezelf is. --- 'niets meer'---? Als ik er over nadenk denk ik toch dat de voorstelling van een eeuwig brandend vuur minder erg is dan een eeuwigheid moeten leven met mezelf in het middelpunt samen met anderen die hetzelfde beogen.

Betekent het dat als vanouds de ziel daarin weer gaat verwijlen en we daar nog steeds in hoge mate ons oude zelf zijn, ons ervan bewust van wie we zijn en wie we ooit waren voor de dood?

Ik hoop het niet, een eeuwigheid daarmee (met de "oude" mezelf) opgescheept zitten, dat is pas een hel.

Iznogoodh
Mineur
Mineur

Berichtdoor Iznogoodh » 14 feb 2012 16:10

Maar wat doen we eigenlijk nog met een lichaam daar? Moet onze ziel daarin zetelen?

mohamed

Berichtdoor mohamed » 14 feb 2012 17:02

Niet elke christen gelooft dat we een verheerlijkt lichaam krijgen en daar hebben ze goede argumenten voor zoals dat een lichaam met littekens niet verheerlijkt kan zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”