Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Yoshi

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Yoshi » 11 feb 2016 20:11

Boekenlezer schreef:Waarom draai je nou steeds zo met wollige verhalen om de hete brei heen? Ik kom met gerichte vragen, en jij reageert steeds met rookgordijnen.

In eerste instantie heb ik al antwoord gegeven. Jij negeert de wedervragen simpelweg. Je hebt bij deze dus geen recht van spreken.
Mijn vraag is simpelweg: als er discrepantie is tussen de werkelijkheid en de Bijbel, waarom zou die Bijbel dan niet simpelweg onjuist zijn? Dat kan toch? Maar je vertikt het om dan te zeggen waarom dat volgens jou niet zo is.

Als je de bijbel niet letterlijk neemt is er volgens jou dus discrepantie is tussen de werkelijkheid en de Bijbel. Dat kan best jouw uitgangspunt zijn. Dat is niet het mijne. Jouw geloofskaders hoef je echt niet op mijn geloof te zetten.
Wat je verhaal betreft van bron en product: dat betekent dus dat de Bijbel het product is van het geloof van bepaalde schrijvers? Dus als zij onzin in hun kop hadden zitten, kalkten zij ook onzin op?

Wellicht kan je eens een helikopterview hanteren en niet enkel vanuit je eigen geloof beredeneren?

Indien je dat niet kan of van plan bent dan is een verder gesprek sowieso volstrekt zinloos.
Laatst gewijzigd door Yoshi op 11 feb 2016 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 11 feb 2016 20:49

Mortlach schreef:Er zijn geloof ik ook interpretaties die uitgaan van een voortdurende schepping, een schepping die dus niet 'af' is maar nog steeds voortduurt. Ik heb niet direct een idee hoe je dat zou inpassen.

Ik denk niet dat de gedachte dat God op elk moment een nieuw universum schept, zinnig is. Je vindt zo'n gedachte bij e.o.a. islamitische filosoof in de Middeleeuwen, ik weet zo gauw niet welke. De schepping is op t=0 volledig geschapen, ik denk dat ik dat mag vertalen naar alle energie/materie. Vanaf dat tijdstip wordt er niets meer geschapen (= iets maken uit niets)

Een overtuiging/een gedachte heeft effect op handelen, inderdaad. Maar in mijn wereldbeeld is een gedachte een emergent verschijnsel van een bepaalde configuratie materie (namelijk een brein). Je kunt dus de effecten waar je op doelt ook bereiken zonder bovennatuurlijke inmenging.

Natuurlijk kan dat. Wacht maar tot er een kind in je leven komt. Die denken continu de gekste, foutste dingen.

Oke, ik neem je redenering verder op: het brein van het kind bestaat uit materie en zijn gedachten zijn een emergent verschijnsel van de materie. Hoe kan deze materie fout geordend/geconfigureerd zijn? Waarom bestaat er dan zoiets als goed en fout? De 'goede' én de 'foute' emergentie zijn namelijk beide resultaat van even juiste materiële toestanden.

Oké. Ik heb geen enkele moeite met optie A, en omdat het verschil inderdaad niet meetbaar is; sterker nog, er is op geen enkele manier onderscheid te maken tussen de A en B, kies ik voor A, omdat daar geen Almachtige, Alwetende, Alomtegenwoordige, persoonlijke Geest voor nodig is.

Helder. Ik ga voor B :D

A> Het is inderdaad niet principieel onmogelijk. In het lichaam/ziel probleem materie/geest probleem zijn ziel/geest echter ook niet logisch onverantwoordelijk. Daarnaast: krijg je dan niet te maken met een oneindige regressie van het uitdrukken van het mentale in fysische uitspraken?

M> Dat zul je even moeten uitwerken, want ik begrijp niet wat je precies bedoelt.

Nou, dit: als wij in staat zijn om door verder te komen in de wetenschap, steeds beter het menselijke brein begrijpen, drukken we dit uit in steeds fysischer (meer fysische is dubbelzinnig, vandaar fysischer) begrippen. Krijg je dan geen asymptoot waarbij we steeds meer van het mentale fysisch weten uit te drukken, maar net niet alles?

En: hoe moet ik liefde uitdrukken? In concentratie hormonen? Nog lastiger: hoe druk ik fysisch een abstracte fysische gedachte uit? Kun je fysische verschijnselen als orbitaaloverlap en elektrostatische interacties vertalen naar ideeën?

Klopt, maar dat heeft ook een voordeel, namelijk dat ik zelf zin mag geven aan mijn leven en dat die zin niet van hogerhand (maar in de praktijk gewoon door andere mensen) wordt opgelegd.

Had je dat ook gezegd als je momenteel kansarm zou zijn?

De natuur vindt dus door haar zelf dat zij niets betekend?

Ik volg je hier niet. Wat bedoel je hiermee?

Door een emergent proces van fysische processen vinden deze fysische processen dat ze zelf ten diepste zinloos zijn. Zoiets?

Misschien. Maar zoals ik al zei, dat betekent dus ook dat je a) zelf je leven mag inrichten, en b) je het ook niet kunt verprutsen. Dat ervaren sommigen als een enorme bevrijding. Ik zeg niet dat het de enige manier is om er tegenaan te kijken, maar het komt voor.

En wederom, zelfs als wij het leven als zinloos zouden ervaren, de natuur trekt zich niets aan van wat wij vinden.

Ik zou dat als zeer zinloos en deprimerend ervaren, denk ik.
Jij vindt als emergent gevolg van fysische processen dat de natuur zich niet aantrekt wat jouw emergentie van fysische processen vindt? :P

Deze nog even:
Dat de mens tot kwaad in staat is, dat moge voor iedereen duidelijk zijn. Er zijn zelfs experimenten mee gedaan, maar daar ging het specifiek om kwaad doen zolang er maar een autoriteitsfiguur was die zei dat het oké was. Of iedereen ook echt die autoriteit zou kunnen zijn... geen idee, ik hoop van niet.

Is er niet ooit een proef gedaan met een schokstoel, waarop een acteur zat? Mensen moesten dan kiezen voor eigen straf, of de stroom opvoeren voor de schokstoel. #ofzoiets
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 21:22

JohannesHermanus schreef:Dat snap ik. Ik ben voor een poosje terug tijdens een wandeling een jonge kitten tegengekomen in de berm. Ik denk: ach wat zielig zo alleen in de berm. Dat kan beter en zo gezegd zo gedaan. Echter toen ik het piepkleine katje vastpakte kreeg ik flinke heibel met dat krengetje. Wat een furieus verzet kwam daar vanaf! Zo een piepklein katje beet haar vlijmscherpe tandjes dwars door me duim heen! Serieus, ik had dit nooit verwacht.
Ik heb het poesje laten ophalen door de dierenambulance en ben direct naar de hap gegaan, daar kreeg ik een tetanus prik en een antibiotica kuur mee. Ik ben ook blij met de ontwikkelingen op dat gebied! Minder blij was ik met de bijwerkingen van de antibiotica kuur; een week lang aan de dunne...

Herkenbaar. Met wilde katten ben ik ook een stuk voorzichtiger sinds er eentje zijn tanden in mijn hand zette. Daar waren ook 2 antibiotica's voor nodig om de gevolgen onder controle te houden.

In een ver verleden hadden mijn nu-ex en ik ook een half-verwilderde kitten in huis. Dat ging op zich redelijk, behalve toen we ermee naar de dierenarts moesten. Ken je die wurgstokken die ze voor honden gebruiken? Die passen blijkbaar ook op 10 weken oude kittens...
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 11 feb 2016 21:42

JohannesHermanus schreef:De Bijbel, als in Gods Woord, is de enige absolute wetenschap die er bestaat! Hoe komt u erbij dat dit niet de enige zin van Zijn Woord zou zijn?

Hoe komt u erbij dat de de bijbel absolute wetenschap is? gelooft u dan ook, zoals Luther en Calvijn indertijd dat de zon om de aarde draait, zoals vermeld in de bijbel? Of dat de aarde vast staat, en gefundeerd is?
Ook gif is geschapen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 21:43

Arendsoog schreef:Ik denk niet dat de gedachte dat God op elk moment een nieuw universum schept, zinnig is. Je vindt zo'n gedachte bij e.o.a. islamitische filosoof in de Middeleeuwen, ik weet zo gauw niet welke. De schepping is op t=0 volledig geschapen, ik denk dat ik dat mag vertalen naar alle energie/materie. Vanaf dat tijdstip wordt er niets meer geschapen (= iets maken uit niets)

Dat is niet wat ik ermee bedoelde, maar het is te ver weggezakt om goed te verwoorden. Het is ook niet heel erg relevant, het was maar een passerende gedachte.

Oke, ik neem je redenering verder op: het brein van het kind bestaat uit materie en zijn gedachten zijn een emergent verschijnsel van de materie. Hoe kan deze materie fout geordend/geconfigureerd zijn? Waarom bestaat er dan zoiets als goed en fout? De 'goede' én de 'foute' emergentie zijn namelijk beide resultaat van even juiste materiële toestanden.

Volgens mij hebben we het niet over hetzelfde. Ik bedoel dat een kind (en volwassenen) duidelijk dingen kunnen denken die niet kloppen. Als ik mijn kind vraag 2 van 1 af te trekken, zegt ze nu nog: dat kan niet. Dat heeft niets te maken met fout geconfigureerd zijn, maar met het feit dat het brein een lerend orgaan is. Een 'geest' als fenomeen dat ontstaat als gevolg van materiële omstandigheden kan inderdaad niet 'onjuist' zijn, tenminste volgens mij betekent dat niets. Dat betekent echter niet dat die geest geen dingen kan denken die onjuist zijn. Dat doen we allemaal continu.

Helder. Ik ga voor B :D

Prima.

Nou, dit: als wij in staat zijn om door verder te komen in de wetenschap, steeds beter het menselijke brein begrijpen, drukken we dit uit in steeds fysischer (meer fysische is dubbelzinnig, vandaar fysischer) begrippen. Krijg je dan geen asymptoot waarbij we steeds meer van het mentale fysisch weten uit te drukken, maar net niet alles?

Waarom net niet alles? Is er iets dat in principe uitsluit dat we het mentale uiteindelijk - na 10.000 jaar ontwikkeling en onderzoek - niet volledig fysisch weten uit te drukken? Die 10.000 jaar is een willekeurige waarde, uiteraard, maar als je kijkt naar wat we 1000 jaar geleden wisten en dachten te weten, hoe zal het er dan over 10.000 jaar uitzien?

En: hoe moet ik liefde uitdrukken? In concentratie hormonen? Nog lastiger: hoe druk ik fysisch een abstracte fysische gedachte uit? Kun je fysische verschijnselen als orbitaaloverlap en elektrostatische interacties vertalen naar ideeën?

Totdat wordt bewezen dat het in principe onmogelijk is, sluit ik dat zeker niet uit. Het 'ja maar de liefde dan' is een gevoelsargument. We willen niet dat zoiets bijzonders als liefde, of de geest in het algemeen, terug te brengen is naar materiële interactie, want dat is niet romantisch en dan verliest het de magie. Maar dat betekent niet dat het niet waar is.

Had je dat ook gezegd als je momenteel kansarm zou zijn?

Geen idee, want ik ben niet kansarm.

Door een emergent proces van fysische processen vinden deze fysische processen dat ze zelf ten diepste zinloos zijn. Zoiets?

Ik begrijp je nog steeds niet. Mijn geest vindt zichzelf, al is dat al raar om te zeggen, niet bepaald zinloos. Vooral niet omdat ik over chocola kan fantaseren :-)

Ik zou dat als zeer zinloos en deprimerend ervaren, denk ik.

Dat kan, dat is ook een proces dat mensen vaak doormaken als ze hun geloof verliezen. (daarmee insinueer ik niets over de staat van jouw geloof. Ik hoop dat die solide is). Maar het verlies van een 'externe zingever' kan lastig zijn in het begin. Maar het is dus niet de enige manier om ertegenaan te kijken en voor sommigen is het juist een bevrijding.

Jij vindt als emergent gevolg van fysische processen dat de natuur zich niet aantrekt wat jouw emergentie van fysische processen vindt? :P

Ja. Want dat is wensdenken. Iets is niet zo, omdat ik wil dat het zo is. De mens is niet zo speciaal dat de hele natuur voor haar buigt. Man, als soort stellen we niets voor. 100.000 jaar geleden bestonden we nog niet, en de kans is extreem groot dat we over 100.000 jaar weer verdwenen zijn.

Is er niet ooit een proef gedaan met een schokstoel, waarop een acteur zat? Mensen moesten dan kiezen voor eigen straf, of de stroom opvoeren voor de schokstoel. #ofzoiets

Nee, het was stroom opvoeren op een acteur die ze niet konden zien maar wel horen. Het was vrij duidelijk dat ze de 'proefpersoon' (de acteur) aan het vermoorden waren. Maar zolang de onderzoeker naast de echte proefpersoon bleef staan om hem/haar aan te sporen en te zeggen dat het goed was, bleek een verrassend groot gedeelte van de mensen bereid een medemens een fatale stroomschok te geven.

De proefpersonen liepen zelf geen risico, anders zouden ze het uit zelfbehoud hebben gedaan en de proef ging net over de invloed van autoriteitsfiguren.

Er zijn wel meer experimenten gedaan, het gevangenisexperiment is er ook zo eentje. Dat liep zo uit de hand dat ze het vrij snel moesten staken.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 23:05

hettys schreef:Hoe komt u erbij dat de de bijbel absolute wetenschap is? gelooft u dan ook, zoals Luther en Calvijn indertijd dat de zon om de aarde draait, zoals vermeld in de bijbel? Of dat de aarde vast staat, en gefundeerd is?

Er staat nergens in de Bijbel letterlijk dat de zon om de aarde draait. De enige verwijzing naar een dergelijk gebeuren zou men kunnen opmaken uit Joz.10:12. Er wordt daar gewoon weergegeven hoe mensen over de dingen spreken die om hen heen gebeuren. Spreektaal dus, net zoals u vandaag de dag ook nog steeds zegt: de zon komt op en gaat onder. Flauwekul natuurlijk dat dit letterlijk gebeurd, maar als we alles letterlijk gaan moeten omschrijven dan wordt het allemaal wel behoorlijk vermoeiend toch? Dan kunnen we ook wel ophouden met dichten en hoor ik liever de volgende keer niet dat u de zon op ziet komen, maar dat de aarde nu zo draait, dat de zon boven de kim zichtbaar wordt... Dat worden ellenlange gesprekken en ben ik zo met de noorderzon vertrokken. (niet letterlijk nemen he :wink: )

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 23:26

JohannesHermanus schreef:Er staat nergens in de Bijbel letterlijk dat de zon om de aarde draait. De enige verwijzing naar een dergelijk gebeuren zou men kunnen opmaken uit Joz.10:12. Er wordt daar gewoon weergegeven hoe mensen over de dingen spreken die om hen heen gebeuren. Spreektaal dus, net zoals u vandaag de dag ook nog steeds zegt: de zon komt op en gaat onder. Flauwekul natuurlijk dat dit letterlijk gebeurd, maar als we alles letterlijk gaan moeten omschrijven dan wordt het allemaal wel behoorlijk vermoeiend toch? Dan kunnen we ook wel ophouden met dichten en hoor ik liever de volgende keer niet dat u de zon op ziet komen, maar dat de aarde nu zo draait, dat de zon boven de kim zichtbaar wordt... Dat worden ellenlange gesprekken en ben ik zo met de noorderzon vertrokken. (niet letterlijk nemen he :wink: )

Er staat echter wel dat de aarde op pilaren staat en niet beweegt... Ook spreektaal?

Kijk, dat is precies de inconsistentie die mensen die een kaft-tot-kaft-letterlijke lezing van de Bijbel van de hand wijzen zo dwarszit. Als het slecht uitkomt, is het ineens spreektaal, dan is het ineens toch niet zo heel letterlijk meer. Een beetje uit kolom A en een beetje uit kolom B.

Je noemt zelf al dichten. Ja, in dichtwerk wordt taal ook anders gebruikt dan in spreektaal of wetenschap. En daarom is het ook zinloos om te vragen of een gedicht 'waar' is. En laat Genesis 1 nou toch een hoop eigenschappen hebben die ze deelt met gedichten. De opbouw, het herhalen van vaste elementen, allemaal technieken waar dichters al millenia gebruik van maken. Maar Genesis is dan ineens géén gedicht...

Inconsistent, omdat consistent zijn slecht uitkomt voor de gewenste exegese.

Als we dan toch zaken aan het opsommen zijn die je als Kaft-tot-kafter moet 'goedpraten', dan vind ik zelf altijd het koperen vat uit 2 Koningen (geloof ik) erg leuk. Zowel de straal als de omtrek wordt gegeven en dan blijkt pi precies 3 te zijn en niet 3,1415....

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 23:48

Mortlach schreef:Inconsistent, omdat consistent zijn slecht uitkomt voor de gewenste exegese.

Prima Mortlach, als dat uw visie op de Bijbel(uitleg) is dan vind ik dat best hoor. Maak u niet druk, ik duw u mijn mening niet door uw strot. Daar gaat u alleen maar van rumineren en dat is slecht voor het spijsverteringskanaal.

Als God ons alles uit de doeken gaat doen hoe het precies zit, dan snappen we er helemaal niks meer van en mist de Bijbel m.i. ook Zijn doel. Ik lees/neem de Bijbel waar kan letterlijk, maar als uit de context blijkt dat dit niet mogelijk is, dan wordt het spannend want dan moet ik op zoek! De Bijbel zelf maakt duidelijk dat de Bijbeltaal in bepaalde beschrijvingen niet wetenschappelijk/strikt letterlijk is bedoeld. We zijn niet als robotjes op deze aarde gezet met een gebruiksaanwijzing erbij hoe te handelen. Vat niet-letterlijk aub niet op als niet-historisch of als als niet-betrouwbaar.

U leest de Bijbel zonder leiding van de Heilige Geest, vlak dat niet uit. Alles wat dan rest is er dan maar uw eigen draai aan te geven.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 12 feb 2016 00:24

JohannesHermanus schreef:Als God ons alles uit de doeken gaat doen hoe het precies zit, dan snappen we er helemaal niks meer van en mist de Bijbel m.i. ook Zijn doel. Ik lees/neem de Bijbel waar kan letterlijk, maar als uit de context blijkt dat dit niet mogelijk is, dan wordt het spannend want dan moet ik op zoek! De Bijbel zelf maakt duidelijk dat de Bijbeltaal in bepaalde beschrijvingen niet wetenschappelijk/strikt letterlijk is bedoeld. We zijn niet als robotjes op deze aarde gezet met een gebruiksaanwijzing erbij hoe te handelen. Vat niet-letterlijk aub niet op als niet-historisch of als als niet-betrouwbaar.

Je zegt dat je de Bijbel letterlijk voor waar neemt waar mogelijk, mits de context het toelaat. Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n beetje de complete wetenschappelijke context een jonge aarde definitief uitsluit. Daarmee bedoel ik de relevante beroepsgroepen. Een jonge aarde is echt strikt onmogelijk. Dat de aarde oud is is voorbij redelijke twijfel.

JohannesHermanus schreef:U leest de Bijbel zonder leiding van de Heilige Geest, vlak dat niet uit. Alles wat dan rest is er dan maar uw eigen draai aan te geven.

Dat is een beetje een flauw argument natuurlijk. De Bijbel zou als heilig boek voor zichzelf moeten spreken. Dat je eerst christen moet zijn om het te geloven is als zeggen dat je de Bijbel moet geloven om de Bijbel te geloven. Een cirkelredenering dus.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 12 feb 2016 00:49

kinpruik schreef:Je zegt dat je de Bijbel letterlijk voor waar neemt waar mogelijk, mits de context het toelaat. Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n beetje de complete wetenschappelijke context een jonge aarde definitief uitsluit. Daarmee bedoel ik de relevante beroepsgroepen. Een jonge aarde is echt strikt onmogelijk. Dat de aarde oud is is voorbij redelijke twijfel.

Daar waren we al over uit hè. Ik geloof God. U gelooft uw wetenschap.

kinpruik schreef:Dat is een beetje een flauw argument natuurlijk. De Bijbel zou als heilig boek voor zichzelf moeten spreken. Dat je eerst christen moet zijn om het te geloven is als zeggen dat je de Bijbel moet geloven om de Bijbel te geloven. Een cirkelredenering dus.

Daar is niks flauws aan meneer kinpruik! Dat is gemeend vanuit de grond van mijn hart en ik leef in de stellige overtuiging dat zonder de Heilige Geest de Bijbel niet correct gelezen kan worden. Dan blijft het boek gewoon dicht.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 12 feb 2016 07:42

Hmmm, ik las het volgende:

Onderzoekers in Nature: Religieuze band sterker dan natuurlijke

Dat wordt toch lastig om te verklaren voor de evolutietheorie en zeker voor atheïsten.

Quasi
Mineur
Mineur

Berichtdoor Quasi » 12 feb 2016 07:45

kinpruik schreef:Je zegt dat je de Bijbel letterlijk voor waar neemt waar mogelijk, mits de context het toelaat. Ik hoop dat je begrijpt dat zo'n beetje de complete wetenschappelijke context een jonge aarde definitief uitsluit. Daarmee bedoel ik de relevante beroepsgroepen. Een jonge aarde is echt strikt onmogelijk. Dat de aarde oud is is voorbij redelijke twijfel.

Ik hoop dat je begrijpt dat dit jouw uitspraken zijn. De wetenschap zal zoiets nooit stellen.

kinpruik schreef:
Dat is een beetje een flauw argument natuurlijk. De Bijbel zou als heilig boek voor zichzelf moeten spreken. Dat je eerst christen moet zijn om het te geloven is als zeggen dat je de Bijbel moet geloven om de Bijbel te geloven. Een cirkelredenering dus.

Hoho, je maakt er zelf een cirkelredenering van. Je verbouwt het verhaal van JohannesHermanus tot een cirkelredenering. Dat is wat anders dan zeggen dat wat JohannusHermanus zegt een cirkelredenering is.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 09:54

Quasi schreef:Hmmm, ik las het volgende:

Onderzoekers in Nature: Religieuze band sterker dan natuurlijke

Dat wordt toch lastig om te verklaren voor de evolutietheorie en zeker voor atheïsten.

Je zult toch iets uitgebreider moeten zijn wat je precies bedoelt. Misschien een korte uitleg + linkje naar het artikel.

Kijk, niemand beweert dat de mens niet in staat is tot religieuze ervaringen. We weten zelfs welke hersengebieden daarbij betrokken zijn. Niemand beweert ook dat die ervaringen niet diepgaand kunnen zijn. Leg een mediterende monnik in een MRI-scanner en bepaalde hersengebieden lichten op als een kerstboom. Maar dat betekent niet dat het niet te verklaren zou zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 09:56

Quasi schreef:Ik hoop dat je begrijpt dat dit jouw uitspraken zijn. De wetenschap zal zoiets nooit stellen.

De wetenschap zou niet stellen dat de aarde geen 6 000-10 000 jaar oud is? Dat is toch precies wat ze doen als ze met 4 5000 000 000 aan komen?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 12 feb 2016 10:05

JohannesHermanus schreef:Als God ons alles uit de doeken gaat doen hoe het precies zit, dan snappen we er helemaal niks meer van en mist de Bijbel m.i. ook Zijn doel. Ik lees/neem de Bijbel waar kan letterlijk, maar als uit de context blijkt dat dit niet mogelijk is, dan wordt het spannend want dan moet ik op zoek!

Juist, maar blijkbaar lees je de Bijbel selectief in een vaccuum. Hoe blijkt uit context dat iets niet mogelijk is? Door iets te vergelijken met je ervaring van de werkelijkheid, neem ik aan. Anders zou ik niet weten wat dat betekent. Er is geloof ik ergens een regel waar staat dat Jezus zwaarden uit zijn mond komen. Openbaringen 2:16 Bekeer u; en zo niet, Ik zal u haastelijk bij komen, en zal tegen hen krijg voeren met het zwaard Mijns monds.

Nu lijkt het me niet dat je dan denkt dat er letterlijk zwaarden uit Jezus' mond zullen komen, maar waarom denk je dat? Dit is een serieuze vraag die hopelijk licht werpt op waarom je andere zaken wel of niet letterlijk neemt.

De Bijbel zelf maakt duidelijk dat de Bijbeltaal in bepaalde beschrijvingen niet wetenschappelijk/strikt letterlijk is bedoeld. We zijn niet als robotjes op deze aarde gezet met een gebruiksaanwijzing erbij hoe te handelen. Vat niet-letterlijk aub niet op als niet-historisch of als als niet-betrouwbaar.

Okee, dus dat koperen vat. De Bijbel geeft daar mijns inziens op geen enkele manier aan dat de tekst niet wetenschappelijk is bedoeld. Is pi nu 3 of 3,1415....?

U leest de Bijbel zonder leiding van de Heilige Geest, vlak dat niet uit. Alles wat dan rest is er dan maar uw eigen draai aan te geven.

Tja. Overtuig mij eens dat jij de Bijbel wél onder leiding van de HG leest dan...

Terug naar “[Religie] - Open forum”