Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Quasi
Mineur
Mineur

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Quasi » 11 feb 2016 13:57

Mortlach schreef:Wat ik me afvraag is waarom het altijd bepaalde christenen zijn die je moet uitleggen waarom wat Hitler deed verkeerd is?

Het is vaak nog veel moeilijker om uit te leggen dat eigenlijk alle mensen tot hetzelfde zouden kunnen komen als wat Hitler deed.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 14:00

Mortlach schreef:Wat ik me afvraag is waarom het altijd bepaalde christenen zijn die je moet uitleggen waarom wat Hitler deed verkeerd is?

Wie bedoeld u met bepaalde christenen?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 14:16

Quasi schreef:Het is vaak nog veel moeilijker om uit te leggen dat eigenlijk alle mensen tot hetzelfde zouden kunnen komen als wat Hitler deed.

Hier snap ik echt helemaal niks van..

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 11 feb 2016 15:06

kinpruik schreef:Hier snap ik echt helemaal niks van..

'De scheidslijn tussen goed en kwaad loopt niet tussen landen en ideologieën, tussen rassen en klassen, maar dwars door ieder mensenhart.'

Aleksander Solzjenitsyn 1918 -2008
Russisch schrijver

:wink:
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 15:32

Dat de mens tot kwaad in staat is, dat moge voor iedereen duidelijk zijn. Er zijn zelfs experimenten mee gedaan, maar daar ging het specifiek om kwaad doen zolang er maar een autoriteitsfiguur was die zei dat het oké was. Of iedereen ook echt die autoriteit zou kunnen zijn... geen idee, ik hoop van niet.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 11 feb 2016 17:24

Yoshi schreef:Je hebt nog steeds niet aangetoond waarom de bijbel letterlijk gelezen dient te worden bij Genesis. En zoals je inmiddels al weet verwerp ik je nul-hypothese. Waarom daar nog vanuit gaan dan?
Je lijkt er vanuit te gaan dat het christendom een product is van de bijbel. Het is echter andersom. Mijn christelijke geloof heeft een bijbel voortgebracht. Het is de Kerk die de kaders schept en binnen mijn christelijke geloof is evolutie een van de mogelijkheden. Een mogelijkheid die als zeer reëel wordt geacht. En bovendien kan ook de letterlijke lezing van de bijbel niet de waarheid van het christelijke geloof tonen. In feite kan helemaal niets objectiefs de waarheid van het christelijke geloof tonen.

Waarom draai je nou steeds zo met wollige verhalen om de hete brei heen? Ik kom met gerichte vragen, en jij reageert steeds met rookgordijnen.
Mijn vraag is simpelweg: als er discrepantie is tussen de werkelijkheid en de Bijbel, waarom zou die Bijbel dan niet simpelweg onjuist zijn? Dat kan toch? Maar je vertikt het om dan te zeggen waarom dat volgens jou niet zo is.

Wat je verhaal betreft van bron en product: dat betekent dus dat de Bijbel het product is van het geloof van bepaalde schrijvers? Dus als zij onzin in hun kop hadden zitten, kalkten zij ook onzin op?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 17:44

Boekenlezer schreef:Mijn vraag is simpelweg: als er discrepantie is tussen de werkelijkheid en de Bijbel, waarom zou die Bijbel dan niet simpelweg onjuist zijn? Dat kan toch? Maar je vertikt het om dan te zeggen waarom dat volgens jou niet zo is.

Ik breek even in, want op zich is het wel interessant. Ik denk dat je de boel onnodig op de spits drijft met de term 'onjuist'. Onjuist in welke zin? In de zin van wetenschappelijk correcte informatie overbrengen? Misschien dan wel ja, maar het hele punt is nu net dat dat niet per se de enige zin van de Bijbel is.

Wat je verhaal betreft van bron en product: dat betekent dus dat de Bijbel het product is van het geloof van bepaalde schrijvers? Dus als zij onzin in hun kop hadden zitten, kalkten zij ook onzin op?

Wederom, weer het onnodig op de spits drijven. Onzin? Nee, als het gaat om het overbrengen van spirituele waarheden, zal er weinig onzinnig zijn.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 17:54

Mortlach schreef:Ik breek even in, want op zich is het wel interessant. Ik denk dat je de boel onnodig op de spits drijft met de term 'onjuist'. Onjuist in welke zin? In de zin van wetenschappelijk correcte informatie overbrengen? Misschien dan wel ja, maar het hele punt is nu net dat dat niet per se de enige zin van de Bijbel is.

De Bijbel, als in Gods Woord, is de enige absolute wetenschap die er bestaat! Hoe komt u erbij dat dit niet de enige zin van Zijn Woord zou zijn?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 18:22

JohannesHermanus schreef:De Bijbel, als in Gods Woord, is de enige absolute wetenschap die er bestaat! Hoe komt u erbij dat dit niet de enige zin van Zijn Woord zou zijn?

Het spijt me, maar de Bijbel is geen wetenschap. Helemaal geen absolute wetenschap. Absolute wetenschap is sowieso een contradictio in terminis. Verder is het een boek waar een enorme hoop mensen enorme spirituele waarde uithalen en wat een fundament vormt voor hun leven. Daarnaast is, vooral de KJV, een literair gezien prachtig boek en zeker relevant voor de Westerse geschiedenis. Erg belangrijk allemaal, maar wetenschap? Nee.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 18:50

JohannesHermanus schreef:De Bijbel, als in Gods Woord, is de enige absolute wetenschap die er bestaat! Hoe komt u erbij dat dit niet de enige zin van Zijn Woord zou zijn?

Tja, dat mag je natuurlijk dogmatisch geloven, maar het blijkt dan wel dat er heel veel feiten zijn die we in de natuur aantreffen waarvan het bijzonder lastig is ze met deze houding te verenigen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 18:55

Mortlach schreef:Tja, dat mag je natuurlijk dogmatisch geloven.

Dat klinkt alsof het erin gestampt is als ware het een feit wat geleerd moet worden. Dat is het niet, het is met volle overtuiging en niet zozeer een zaak van het hoofd maar zeker wel van het hart! Daarom ook dat deze discussie gevoerd wordt door mensen die elkaar nooit zullen ontmoeten...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 19:09

JohannesHermanus schreef:Dat klinkt alsof het erin gestampt is als ware het een feit wat geleerd moet worden. Dat is het niet, het is met volle overtuiging en niet zozeer een zaak van het hoofd maar zeker wel van het hart! Daarom ook dat deze discussie gevoerd wordt door mensen die elkaar nooit zullen ontmoeten...

Prima. Ik ga wel aan de kant met de feiten zitten. Het blijkt dat dat hoofd toch best belangrijk is zo nu en dan :-)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 19:14

Mortlach schreef:Prima. Ik ga wel aan de kant met de feiten zitten. Het blijkt dat dat hoofd toch best belangrijk is zo nu en dan :-)

God is te groot om Zich helemaal te laten kennen. Probeer dat wel en je wordt stapel gek. Weet u, ik vertrouw hier op:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Dat scheelt een bult kopzorgen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 19:17

JohannesHermanus schreef:God is te groot om Zich helemaal te laten kennen. Probeer dat wel en je wordt stapel gek. Weet u, ik vertrouw hier op:

Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet. (Heb.11:1)

Dat scheelt een bult kopzorgen.

Weet je wat ook een hoop zorgen scheelt? Schoon water, medicijnen, voedseloverschotten die een paar eeuwen geleden ondenkbaar waren, ziekten die letterlijk van de wereld zijn gevaagd dankzij vaccinaties.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 19:57

Mortlach schreef:Weet je wat ook een hoop zorgen scheelt? Schoon water, medicijnen, voedseloverschotten die een paar eeuwen geleden ondenkbaar waren, ziekten die letterlijk van de wereld zijn gevaagd dankzij vaccinaties.

Dat snap ik. Ik ben voor een poosje terug tijdens een wandeling een jonge kitten tegengekomen in de berm. Ik denk: ach wat zielig zo alleen in de berm. Dat kan beter en zo gezegd zo gedaan. Echter toen ik het piepkleine katje vastpakte kreeg ik flinke heibel met dat krengetje. Wat een furieus verzet kwam daar vanaf! Zo een piepklein katje beet haar vlijmscherpe tandjes dwars door me duim heen! Serieus, ik had dit nooit verwacht.
Ik heb het poesje laten ophalen door de dierenambulance en ben direct naar de hap gegaan, daar kreeg ik een tetanus prik en een antibiotica kuur mee. Ik ben ook blij met de ontwikkelingen op dat gebied! Minder blij was ik met de bijwerkingen van de antibiotica kuur; een week lang aan de dunne...
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 11 feb 2016 20:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “[Religie] - Open forum”