Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Tante Pollewop » 10 feb 2016 20:55

Boekenlezer schreef:
  • Of je hebt goede redenen om te geloven zoals je gelooft. Dat betekent dan ook dat je kunt uitleggen waarom het pertinent niet waar is, dat het feit dat Genesis en het werkelijke verhaal van het ontstaan van de aarde niet zo goed overeenstemmen, betekent dat de boodschap van de Bijbel en dus het christelijke geloof onwaar zijn.
Met het inbrengen van een niet-letterlijke lezing ben je er dan natuurlijk niet. Want die niet-letterlijke lezing op zichzelf bewijst niets aangaande de waarheid van het christelijke geloof. Het is slechts de oplossing voor een bepaald probleem, misschien zelfs wel een verlegenheidsoplossing.

Dit vind ik zo beperkt. Waarom zou geloof opeens geen geloof meer zijn als men de Bijbel niet als geschiedenis- of kookboek gebruikt?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 21:03

Arendsoog schreef:Oke, daar zal ik dan rekening mee houden;) Ik houd wel van de Duitse taal en cultuur; heeft veel goede componisten en literatoren voortgebracht. En scheikundigen :D

En dictators, o nee, dat was een Oostenrijker :-)

Ik onderscheid tussen wetenschap en naturalisme. Vanuit de wetenschappelijke methode, dat alle natuurlijke gevolgen natuurlijke oorzaken hebben, volgt niet dat al wat is, materie is.

Klopt, het sluit alleen wel uit dat al het niet-natuurlijke dat is, invloed heeft op het natuurlijke.

Die universa zullen natuurwetenschappelijk gezien identiek zijn, dat ontken ik ook niet. Het bovennatuurlijke is ook niet natuurwetenschappelijk meetbaar, volgens mij heb ik dat ook nooit beweerd hier. Het heeft wel effect, want wij kunnen God (als mogelijkheid) denken (God laat zich denken?), maar toch is dat ook niet fysisch meetbaar. (Al zijn de handelingen die mensen vanwege hun geloof doen dat weer wel natuurlijk. Maar dat zijn natuurlijke handelingen)

Nee, want dat 'effect' zou ook kunnen worden bereikt in het universa waar géén bovennatuurlijk element is. Anders zijn de universa immers niet functioneel identiek. Het feit dat mensen geloof hebben - en ik zeg dit met alle respect - betekent niet dat wat ze geloven ook waar is.

Ik denk dat je sowieso over het bovennatuurlijke 'boven' het universum moet spreken, maar dat terzijde. Dat theïsme en naturalisme op fysisch gebied identieke resultaten geven ben ik met je eens. Eigenlijk sluit je het bovennatuurlijke nu uit omdat het niet in het natuurlijke gemeten wordt. Dat mag niet, want geest en materie zijn twee totaal verschillende dingen. Het is onlogisch te eisen dat geest materieel gemeten wordt.

Waarom? Waarom zijn geest en materie verschillend? Waarom kan geest geen emergent verschijnsel als gevolg van bepaalde configuraties aan materie zijn? Ik sluit het bovennatuurlijke uit omdat het per definitie geen effect kan hebben op het natuurlijke.

Het geestelijke/mentale is niet louter naturalistisch op te vatten. Je zou dan het mentale dan slechts fysisch uit moeten drukken, en dat kan niet.

Waarom niet? Het is ongetwijfeld momenteel te complex om dat te kunnen doen, maar dat maakt het niet principieel onmogelijk.

Ik heb het niet over prettig, maar over prachtig. Het kader van een Schepper-God, die schept door Zijn Woord, biedt, voor zover dit in woorden te vatten is, een prachtig kader.

Okee. Dat is een haar die je mag klieven van mij.

Daar wil ik rekening mee houden. Daarom een vertaling ter overdenking:

Dank.

De gedachte, dat de gebeden van de vervolgden in de hoogste nood, dat die [gebeden] van de onschuldigen, die zonder opklaring van hun zaak sterven, dat de laatste hoop op een bovenmenselijke instantie geen Doel bereiken en dat de nacht, die geen menselijk licht verhelderd, ook niet van het goddelijke doordrongen wordt, is onbetamelijk.

Okee, dus God moet bestaan omdat de wanhoop van mensen in nood niet wordt verhoord. Dat klinkt toch echt als "God bestaat omdat ik wil dat God bestaat".

Is het naturalistische wereldbeeld kil, koud en hard? Ja, dat kan het zijn. Is het oneerlijk, onrechtvaardig soms? Ja, soms wel. En dat is een last, soms. Mensen die kwaad doen die leven en sterven als prinsen, dat is niet leuk. Maar dat maakt het niet onwaar. De natuur is ons niets verschuldigd en trekt zich niets aan van wat wij onbetamelijk vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 21:07

Tante Pollewop schreef:Dit vind ik zo beperkt. Waarom zou geloof opeens geen geloof meer zijn als men de Bijbel niet als geschiedenis- of kookboek gebruikt?

Ik vind het ook altijd een vreemd argument.

Stel even dat wetenschap gelijk heeft. De hele rambam: Big Bang, 10 miljard jaar later onstaat er een 3de generatie ster waaromheen een planeet onstaat waar spontaan leven ontstaat, dat in 4,5 miljard jaar evolueert tot ons. Stel even dat dat allemaal klopt...

Is de raad: "heb uw naasten lief als uzelf"; zelfs "heb uw vijanden lief", dan ineens ongeldig? Is het dan ineens niet beter om deze raad als leidsel in je leven te gebruiken?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 21:19

Mortlach schreef:Is de raad: "heb uw naasten lief als uzelf"; zelfs "heb uw vijanden lief", dan ineens ongeldig? Is het dan ineens niet beter om deze raad als leidsel in je leven te gebruiken?

Hoe verklaart u het bestaan en de natuur van de wet van moraliteit? Hoe komt u aan uw moraal?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 21:30

JohannesHermanus schreef:
Hoe verklaart u het bestaan en de natuur van de wet van moraliteit? Hoe komt u aan uw moraal?

Evolutie, door middel van artificiële selectie, dialoog en eeuwenlang beschaving.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 21:41

kinpruik schreef:Evolutie, door middel van artificiële selectie

Als wij gewoon chemische accidenten zijn, waarom zouden wij dan een bepaald gedrag afdwingen?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 21:46

JohannesHermanus schreef:
Als wij gewoon chemische accidenten zijn, waarom zouden wij dan een bepaald gedrag afdwingen?

Waarom niet?

Deze discussie is allang gevoerd een paar pagina's terug.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 21:51

kinpruik schreef:Waarom niet?

Als morele wetten slechts de betekenis hebben van een geadopteerd sociaal gebruik, waarom vind u dan wat Hitler deed verkeerd? Of waarom niet?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 10 feb 2016 21:54

JohannesHermanus schreef:Als morele wetten slechts de betekenis hebben van een geadopteerd sociaal gebruik, waarom vind u dan wat Hitler deed verkeerd? Of waarom niet?

Empathie. Het kunnen verplaatsen van mijzelf in een ander. Het beseffen dat ik zelf pijn geen prettige ervaring vindt, dat extrapoleren naar anderen.

Letterlijk deze vragen zijn al 3x beantwoord een paar pagina's terug. Dit is een oud argument wat geen standhoudt. 'Waar baseren atheisten hun moraal op?' Ten eerste heeft het niks met de evolutietheorie te maken, ten tweede is het een verzonnen argument. Van moraal zijn we zeker dat het bestaat, van God niet. Een correlatie leggen tussen deze zaken kan alleen als van beide het bestaan is aangetoond. Tot dit gedaan is zie ik geen reden om aan te nemen dat voor moraal een Godheid nodig is. Sterker nog, ik vindt goed doen omdat Big Brother toekijkt niet moreel verantwoord.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 10 feb 2016 21:55

Boekenlezer schreef:En dat kan dus twee dingen betekenen:

Het kan vele dingen betekenen.
  • Of je steekt je kop in het zand, en gelooft lekker wat je wilt geloven.

Vanuit mijn kijkhoek is dat wat creationisten doen.
  • Of je hebt goede redenen om te geloven zoals je gelooft. Dat betekent dan ook dat je kunt uitleggen waarom het pertinent niet waar is, dat het feit dat Genesis en het werkelijke verhaal van het ontstaan van de aarde niet zo goed overeenstemmen, betekent dat de boodschap van de Bijbel en dus het christelijke geloof onwaar zijn.
  • Met het inbrengen van een niet-letterlijke lezing ben je er dan natuurlijk niet. Want die niet-letterlijke lezing op zichzelf bewijst niets aangaande de waarheid van het christelijke geloof. Het is slechts de oplossing voor een bepaald probleem, misschien zelfs wel een verlegenheidsoplossing.

Je hebt nog steeds niet aangetoond waarom de bijbel letterlijk gelezen dient te worden bij Genesis. En zoals je inmiddels al weet verwerp ik je nul-hypothese. Waarom daar nog vanuit gaan dan?
    Je lijkt er vanuit te gaan dat het christendom een product is van de bijbel. Het is echter andersom. Mijn christelijke geloof heeft een bijbel voortgebracht. Het is de Kerk die de kaders schept en binnen mijn christelijke geloof is evolutie een van de mogelijkheden. Een mogelijkheid die als zeer reëel wordt geacht. En bovendien kan ook de letterlijke lezing van de bijbel niet de waarheid van het christelijke geloof tonen. In feite kan helemaal niets objectiefs de waarheid van het christelijke geloof tonen.

Arendsoog
    Sergeant
    Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 10 feb 2016 21:59

Mortlach schreef:Klopt, het sluit alleen wel uit dat al het niet-natuurlijke dat is, invloed heeft op het natuurlijke.

Hier heb ik niet direct antwoord op. Wel is het geestelijke niet direct meetbaar. Ook is de schepping in zeker opzicht afgerond en gaat nu zijn gang. God schept niet steeds allerlei nieuwe dingen, dus in die zin heeft Hij inderdaad geen invloed op het natuurlijke. (Nee, dat is geen deïsme. God als Schepper is wat anders dan God als Onderhouder. Een vader/moeder die een kind voortbrengt, doet dat ook 1 keer, maar verzorgt daarna wel.)

Nee, want dat 'effect' zou ook kunnen worden bereikt in het universa waar géén bovennatuurlijk element is. Anders zijn de universa immers niet functioneel identiek. Het feit dat mensen geloof hebben - en ik zeg dit met alle respect - betekent niet dat wat ze geloven ook waar is.

Dat effect van handelen zou ook bereikt kunnen worden in een universum waarin geloven inbeelding is. Anderzijds verlicht de Geest onze geest; de Heilige Geest uitgaande van de Vader en de Zoon die de liefde Gods in ons uitstort. Dat speelt zich af op het niveau van het mentale/geestelijke, en dat heeft effect op het handelen van mensen. Maar het geestelijke is niet direct meetbaar.

Nog even over functioneel identiek:
    optie A) Geloof is een foutieve inbeelding omdat God niet bestaat en heeft ondanks deze foutieve inbeelding (kun je een foutief denkbeeld hebben als alles materieel bepaald is?) invloed op het materieel handelen van de mens.
    optie B) Geloof is terecht omdat God bestaat, en door Gods Geest die in ons werkt heeft dit invloed op ons materieel handelen.
    Volgens mij is het verschil hiertussen niet meetbaar. 1 van beide opties kan slechts waar zijn. Voor ons waarnemen zijn beide echter functioneel identiek, terwijl toch slechts 1 waar kan zijn. Als God bestaat, kan er geen wereld zijn waarin hij niet bestaat.

Waarom? Waarom zijn geest en materie verschillend? Waarom kan geest geen emergent verschijnsel als gevolg van bepaalde configuraties aan materie zijn? Ik sluit het bovennatuurlijke uit omdat het per definitie geen effect kan hebben op het natuurlijke.

De door jou verdedigde visie valt momenteel uit te sluiten noch te bevestigen.

Waarom niet? Het is ongetwijfeld momenteel te complex om dat te kunnen doen, maar dat maakt het niet principieel onmogelijk.

Het is inderdaad niet principieel onmogelijk. In het lichaam/ziel probleem materie/geest probleem zijn ziel/geest echter ook niet logisch onverantwoordelijk. Daarnaast: krijg je dan niet te maken met een oneindige regressie van het uitdrukken van het mentale in fysische uitspraken?

Dank.

Okee, dus God moet bestaan omdat de wanhoop van mensen in nood niet wordt verhoord. Dat klinkt toch echt als "God bestaat omdat ik wil dat God bestaat".

Nee, dat ik wil het niet als argument aanvoeren. Slechts als overdenking. Kan het zo zijn dat alle hoop op God niets meer is dan een toevallige interactie van materie?

Is het naturalistische wereldbeeld kil, koud en hard? Ja, dat kan het zijn. Is het oneerlijk, onrechtvaardig soms? Ja, soms wel. En dat is een last, soms. Mensen die kwaad doen die leven en sterven als prinsen, dat is niet leuk. Maar dat maakt het niet onwaar. De natuur is ons niets verschuldigd en trekt zich niets aan van wat wij onbetamelijk vinden.

Het is inderdaad kil, koud, hard, oneerlijk, onrechtvaardig, ten diepste: zinloos.

De natuur vindt dus door haar zelf dat zij niets betekend?
    En: Eenzame, alleen gelaten individuen kunnen uiteindelijk op niets meer hopen, ze verworden tot een last. Ze worden net als Gregor Samsa, die toen hij wakker werd als kever, steeds verder wegkwijnde, totdat hij maanden later dood ging. Nadat de boel opgeruimd was, gingen zijn zus en ouders een eindje wandelen. Totaal zinloos allemaal.
    (Als ik me Die Verwandlung van Franz Kafka nog goed herinner.)
    De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Arendsoog
    Sergeant
    Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 10 feb 2016 22:00

kinpruik schreef: Van moraal zijn we zeker dat het bestaat, van God niet. Een correlatie leggen tussen deze zaken kan alleen als van beide het bestaan is aangetoond.

Zou je me kunnen zeggen in welke zin moraal bestaat?
    De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

JohannesHermanus
    Kapitein
    Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 22:02

kinpruik schreef:Van moraal zijn we zeker dat het bestaat.

Vind u de opmerking:

Mortlach schreef:De natuur is ons niets verschuldigd en trekt zich niets aan van wat wij onbetamelijk vinden.

Hier niet behoorlijk haaks op staan?

Hoe kunnen wij immateriële wetten hebben als het universum enkel materieel is?

Mortlach
    Maarschalk
    Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 22:52

JohannesHermanus schreef:Hoe verklaart u het bestaan en de natuur van de wet van moraliteit? Hoe komt u aan uw moraal?

Ik heb empatisch vermogen.

Mortlach
    Maarschalk
    Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 22:53

JohannesHermanus schreef:Als morele wetten slechts de betekenis hebben van een geadopteerd sociaal gebruik, waarom vind u dan wat Hitler deed verkeerd? Of waarom niet?

Omdat hij leed vermeerderde en geluk, welzijn en gezondheid verminderde. Dit soort vragen zijn echt niet de 'gotcha'-vragen die je denkt dat ze zijn.

Terug naar “[Religie] - Open forum”