Zitten we in de laatste dagen?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

coby6
Majoor
Majoor

Re: Zitten we in de laatste dagen?

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2019 19:44

DeLange schreef:Hele gebieden betekend toch iedereen in dat gebied?

Ja

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 21:29

HeiligBoontje schreef:Soms wel; maar ik wil onderwerpen, gedachtegangen, keuzes, etc. graag begrijpen. Hoe meer iets (argument/motivatie) afwijkt van wat ik beschouw als "normaal" of "logisch" hoe interessanter het is om de "waarom" achter iets of iemand te begrijpen. Het is een bepaalde mindset denk ik; niet neerleggen bij het eerste het beste antwoord maar eerst willen snappen -waarom- dát antwoord hét antwoord is. En dat is niet eens zozeer omdat mensen kunnen liegen. Het komt aanzienlijk vaker voor dat we ongemerkt onjuiste informatie oppikken (óf omdat we het verkeerd begrepen, onjuist interpreteren, uberhaupt interpreteren, het niet goed hoorden), of dat nu door onszelf komt (niet goed gehoord hebben) of door een ander (verkeerd uitgelegd). Kan ik overigens nog aan toevoegen dat we inmiddels in het "informatietijdperk" leven en begrippen als "populisme" en "fake news" simpelweg bijna eisen dat iedereen kritisch met informatie omgaat; ongeacht de betrouwbaarheid van een bron (ook de betrouwbaarste, eerlijkste, hardst werkende journalisten maken wel eens een foutje).

Kortom: reden genoeg, wat mij betreft, om op een kritische wijze met (nieuwe) informatie om te gaan :wink:

Oké, vandaar dus. Een breed maatschappelijke interesse. Nou, jouw Messiaans Joodse schoonmoeder, heb je haar info over evangeliemogelijkheden ook kunnen checken?
Ik wil gerust uit interesse wat door speuren, maar of ik het dan vinden kan? 8-[
Daar ligt bij mij ook wel een stukje schroom.
Hij verlangt naar een hechte Vader kind relatie met jou

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 21:30

coby6 schreef:Ja

Ik acht het en der niet als onmogelijk, maar onder invloed van de antichrist zullen daarna wel velen weer afvallen.

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 24 sep 2019 21:42

DeLange schreef:Ik acht het en der niet als onmogelijk, maar onder invloed van de antichrist zullen daarna wel velen weer afvallen.

Nee dan is het zwart of wit volgens mij, alhoewel, hij zag wel mensen die het opgaven, omdat ze geen afgehakt hoofd wilden. Wat een droom. Hij is erdoor tot bekering gekomen. We moeten ons nu echt gereed maken voor wat ook maar komt. Opname voor of na de grote verdrukking, ik weet het niet meer. Maar gereed moet je wel altijd zijn en waakzaam.

Veendam
Majoor
Majoor

Berichtdoor Veendam » 24 sep 2019 21:55

coby6 schreef:Nee dan is het zwart of wit volgens mij, alhoewel, hij zag wel mensen die het opgaven, omdat ze geen afgehakt hoofd wilden. Wat een droom. Hij is erdoor tot bekering gekomen. We moeten ons nu echt gereed maken voor wat ook maar komt. Opname voor of na de grote verdrukking, ik weet het niet meer. Maar gereed moet je wel altijd zijn en waakzaam.

Helemaal geen opname..... Vader ik bidt u niet dat u hen van deze wereld wegneemt, maar dat U hen verlost van de boze.

K80
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor K80 » 24 sep 2019 22:05

Ik geloof niet dat we in de laatste dagen zitten hoor.
Wel zitten we weer in korter wordende dagen. Jammer dat het zo snel donker wordt en weer later licht.

Zomaar ff tussendoor.
Vandaag is het gisteren van morgen.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 23:03

Veendam schreef:Helemaal geen opname..... Vader ik bidt u niet dat u hen van deze wereld wegneemt, maar dat U hen verlost van de boze.

We moeten eens de komende dagen denk ik de bijbels erbij naast leggen. De evangelischen zijn verdeeld in verschillende kampen, maar geloven allemaal in een opname op basis van het Bijbelvers daar over en de gevestigde protestanten geloven in de wederkomst van Jezus op de wolken, de opstanding uit de doden en daarna het oordeel, met erop volgt de nieuwe hemel en de nieuwe aarde. Ook op basis van Bijbelteksten. Ik ben er wel een tijdje mee bezig geweest in mijn bijbels, maar ik kom er kats mee in de knup, om eerlijk te wezen. Daarom heb ik eigenlijk zo iets van: beiden gaan over het zelfde, maar de uitvoering "dan" is mij niet duidelijk.

De ene vers zegt: "wij ontmoeten Hem in de lucht en zullen altijd bij Hem zijn" en een andere vers zegt: "de graven gaan open.. schapen en bokken oordeel... nieuwe hemel/ nieuwe aarde.."

Dan geloven de evangelischen in een 1000 jarig vredesrijk dat komt en de traditionele kerken dat we nu in het 1000 jarige vredesrijk zitten.
Dan heb je nog het onderwerp "Koninkrijk der hemelen", waar we hoe dan ook nu al in zitten. "Ja dat is het zelfde", zeggen de traditionele kerken, "nee, dat is wat anders", zeggen de evangelischen.

Volgende discussie wordt dan ook weer Hebreeën 4 over Gods Rust binnen gaan en wat dit aangaande het sabbatgebod wil zeggen.
Machtig interessant eigenlijk :D

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 23:07

K80 schreef:Ik geloof niet dat we in de laatste dagen zitten hoor.

Die stelligheid heb ik zelfs als gereformeerd jongentje niet gehad. Mijn moeder zei me toen altijd: "je moet elke dag klaar staan, want elke dag kan Jezus terug komen en dan moet je gereed zijn." Ook: "als Jezus terug komt op de wolken, moet je met Hem mee gaan en niet naar ons toe gaan."

Wel zitten we weer in korter wordende dagen. Jammer dat het zo snel donker wordt en weer later licht.

Zomaar ff tussendoor.

Ja inderdaad. Gelukkig is het nog niet overdag zo koud.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 23:17

coby6 schreef:Nee dan is het zwart of wit volgens mij, alhoewel, hij zag wel mensen die het opgaven, omdat ze geen afgehakt hoofd wilden. Wat een droom. Hij is erdoor tot bekering gekomen. We moeten ons nu echt gereed maken voor wat ook maar komt. Opname voor of na de grote verdrukking, ik weet het niet meer. Maar gereed moet je wel altijd zijn en waakzaam.

Ik zal je wat verklappen: van alle visioenen die mensen hebben gehad, is er geen één die zegt dat de opname "voor" de grote verdrukking is. Het hele idee van "voor de grote verdrukking" komt van een priester die ooit in Spanje leefde en een andere Priester uit Italië pikte die ideeën weer op. Omdat het geen navolging kende stierf het idee bijna uit, maar een prediker uit Groot Brittannië pikte het vervolgens weer op en weer iemand bracht het naar de VS, waar de Vergadering Der Gelovigen het tot hun leer maakten en het uitwerkten in een boek. Aangezien de "pinksterbeweging en de evangelische beweging" verlegen zat om nieuwe theologische inzichten aangaande deze dingen (was nog niet echt veel van, van de grond gekomen), kochten ze dat boek en namen een deel van hun ideeën over. Het boek gaat over de Bedelingenleer over het algemeen, inclusief ook hun gedachte dat de wonderen vandaag de dag niet meer gebeuren, die Jezus toen deed. Echter dat deel werd dan niet door de pinkster/evangelische beweging over genomen. In Nederland is "Het Zoeklicht" er heel actief mee bezig gegaan, die weer in de EO ook actief is en zo wordt het bij de EO achterban populair.

Het idee van de verdrukking "na" de opname is gebaseerd op een merkwaardige interpretatie van de boeken van Daniël. Ik heb het ergens genoteerd en me er in verdiept. Maar daar moet ik op terug komen. Kan wezen dat ik nog iets op mijn PC heb uitgewerkt, dan deel ik dat zo even.
Laatst gewijzigd door DeLange op 24 sep 2019 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 23:31

Op mijn PC heb ik dit uitgewerkt, aan de hand van wat de Zevende Dag Adventisten leren, met ook weer de baggage uit de gevestigde kerken van ervoor, waar ik weer uithaal wat ik zelf geloofwaardig acht en wat aanvul met mijn eigen vermoedens (de opmerking dat de opname de wederkomst is én dat het eigenlijke moment van het ingaan van het nieuwe verbond het moment van het sterven op Golgota van Jezus is) :

Even op een rijtje:

Ik geef slechts samenvattingen en het risico daarvan is misschien dat je dan de uitvoerigere uitleg ervan mist en dat ik het minder goed weergeef.
In de evangelische wereld is de theologie van John Nelson Darby (oprichter van de Vergadering der gelovigen) opgenomen, die in 1830 uiteenzette in een boek dat je na de opname een verdrukking van 7 jaar krijgt en halverwege die periode van 7 jaar wordt de derde tempel gebouwd, stopt het offeren en gaat daar de antichrist zetelen. De genen die achterbleven kunnen zich nog bekeren. Wie dat doen zullen door de antichrist vermoord worden. Daarna, na die zeven jaar komt Jezus terug en volgt het grote oordeel.
Waar komt dit uit? Daniel 9:27
“Hij zal voor velen het verbond versterken, één week lang. Halverwege de week zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.”

Het gedeelte begint al in vers 20 en kunnen jullie het beste erbij lezen. Er komt vanaf het moment dat Nehemia de muren van Jeruzalem herbouwt 70 weken. In die 70 weken gebeuren hoogs belangrijke gebeurtenissen voor ons christenen uit de heidenen, want daar gaat het naar toe. 1 Dag wordt het een jaar voorgesteld. Dus 70 weken maal 7 dagen is 70 weken maal 7 jaar. Jezus zei ook tegen Petrus toen hij vroeg of hij zijn broeder 7 maal moest vergeven: “70 maal 7 maal zal je het jouw broeder vergeven.” Daarbij doelde Jezus op Daniël 9: 24-27. Dit is de tijd van 490 jaar (70x7 jaar =490 jaar) dat Israël de tijd krijgt om zich met God te verzoenen. Vanaf de bouw van de muren van Jeruzalem tot aan het einde van deze tijd is een tijd dat eindigt in 34 na Christus!!!
En daar komt het. Er staat in vers 25 dat tussen Nehemia en de komst van de Messias 7 weken en 62 weken verstrijken. Dan houd je één week over. Die ene week dat overblijft is de 7 jaar waar John Nelson over sprak. Echter dat begint niet opeens 2050 jaar later of zo, zoals John beweerd, namelijk met de opname “pas”, maar het begint direct na de 69 weken van Daniël en wel met de doop van Jezus in de Jordaan!!! Dat is het jaar 27 na Christus! En dan volgt er 3,5 jaar dat Jezus een bediening doet (halverwege de week, waar Daniel 9:27 over spreekt), waarna Jezus sterft aan het kruis en die avond ervoor met het laatste avondmaal de woorden uitspreekt, waarmee Hij Daniël 9:27 in vervulling laat gaan. Namelijk de woorden in Mattheüs 26:28 “Dit is Mijn bloed van het nieuwe verbond dat vergoten is voor velen.” Dat verwijst naar wat er staat in Daniel 9:27 ““Hij zal voor velen het verbond versterken, één week lang. Halverwege de week zal Hij slachtoffer en graanoffer doen ophouden.”
De offers in de tempel zijn niet meer nodig, door het nieuwe verbond dat Jezus instelde met het avondmaal. Daarna volgt 3,5 jaar dat de apostelen het evangelie nog aan de joden alleen brengen, waarbij op het laatst in Handelingen 7 erom Stephanus gestenigd wordt en Jezus dan ziet STAAN aan de rechterhand van de Vader, terwijl met de hemelvaart Jezus ging ZITTEN aan de rechterhand van de Vader. Dit duid op iets, namelijk op het einde van de laatste week. Immers in Handelingen 8 wordt dan Paulus geroepen en in Handelingen 10 openbaard Jezus aan Petrus in een visioen dat de onreine dieren op het kleed rein verklaard zijn, wat wil zeggen dat de heidenen nu bereikt moeten worden met het evangelie. Vanaf toen gaat het evangelie naar de Heidenen.

Dus de laatste week van Daniël is van de doop van Jezus in de Jordaan tot aan de steniging van Stephanus, de tijd dat de joden zich nog konden bekeren. Halverwege deze week stierf Jezus aan het kruis en stopt het offeren in de tempel, omdat Jezus zelf sterft voor onze zonden.

Na de opname komt er dus geen verdrukking van 7 jaar. Die 7 jaar was de bediening van Jezus en van de apostelen voor de joden van 27 na Christus tot 34 na Christus. De opname is tevens de wederkomst van Jezus op de wolken. Tot 1830 was dit ook de algemene opvatting van de christenen.
Zoals ook staat in 1 Tessalonicenzen 5:3
“want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal onverwacht het verderf komen, zoals barensweeën een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten.”
Dit wil zeggen dat na de wederkomst van Jezus voor de genen die niet door Jezus opgenomen worden er een plotselinge verderf (dus omkomen) is waaraan niet te ontsnappen valt. Het einde van de wereld dus.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 24 sep 2019 23:35

De grote verdrukking is dus ook niet 7 jaar. Vele christenen leefden ook al in een grote verdrukking en velen hebben daar nog last van (Iran, Noord Korea etc). Maar onder de antichrist (iets waar de ZDA niet in geloofd, maar wij wel) zal het uitzonderlijk heftig zijn. Echter met de verdrukking is er ook zoals vaak de opwekking (zie vooral nu in China, Noord Korea, Syrië en Iran)

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 07:43

Veendam schreef:Helemaal geen opname..... Vader ik bidt u niet dat u hen van deze wereld wegneemt, maar dat U hen verlost van de boze.

Er is wel een opname, wij worden veranderd en niet allen zullen wij ontslapen. Ik had laatst een discussie met een posttribber en zijn uitleg was wel een stuk sterker, maar die pretrib hangt voor mij alleen nog aan het ene draadje van de luie maagden, want hoe kun je lui slabakken en huwen en eten als je alleen maar kunt eten als je een merkteken hebt en dat waren maagden, geen volgelingen van het beest. En die luie bruid van Hooglied die te beroerd was om de deur open te doen en hij was weg en ze werd geslagen.

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 07:51

Je hebt die droom van Ken Peters. Dat is duidelijk opname voor de verdrukking. Maar er was er nog 1, van Tommy Hicks en die zag dat de bruid zonder vlek of rimpel werd in de grote verdrukking en de eindtijdoogst binnen haalde en toen die perfect was, was de opname en daarna de dag der wrake. Ze kunnen niet allebei kloppen.

coby6
Majoor
Majoor

Berichtdoor coby6 » 25 sep 2019 08:00

K80 schreef:Ik geloof niet dat we in de laatste dagen zitten hoor.

Zomaar ff tussendoor.

Ja vervelend. Moet ik weer lampies kopen voor m'n fiets. Die ondingen van 2 euro gaan altijd kapot.

DeLange
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor DeLange » 25 sep 2019 08:07

coby6 schreef:Je hebt die droom van Ken Peters. Dat is duidelijk opname voor de verdrukking. Maar er was er nog 1, van Tommy Hicks en die zag dat de bruid zonder vlek of rimpel werd in de grote verdrukking en de eindtijdoogst binnen haalde en toen die perfect was, was de opname en daarna de dag der wrake. Ze kunnen niet allebei kloppen.

In dat geval moet je de bijbel volgen en zoals ik het lees spreekt de bijbel dus nergens over een verdrukking na de opname

Terug naar “[Religie] - Open forum”