Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: Gelooft maar 4 ‰ (promille!) van de wereldbevolking op de juiste manier?

Berichtdoor vreemdeling » 23 aug 2016 17:38

Boekenlezer schreef:Neemt op zich niet weg dat er tegendraadse aspecten aan het christelijke geloof zitten. Dingen, waar wij als mensen moeilijk bij kunnen. Maar voor mij is dat nog geen reden om het dan voor onwaar te verklaren. (Anders zou ik er natuurlijk niet meer in geloven.) Ik wijt dat eerder aan de beperktheid van mijn voorstellingsvermogen.

Het tegenstrijdige in het christelijk geloof is veroorzaakt door de vele invloeden (syncretisme) die elkaar tegenwerken, met name (wat mij betreft) waar die de leringen van Jezus negeren, niet begrijpen en verdraaien. Daarom hebben christenen het ook zo lastig om met rationele kritiek om te gaan. Als het syncretisme achterwege was gebleven en christenen zich alleen hadden verdiept in de leringen van Jezus, dan hadden ze die rationele kritiek makkelijk kunnen pareren. Maar het mocht niet zo zijn.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 23 aug 2016 19:20

Boekenlezer schreef:Het is natuurlijk nogal lastig oordelen over iemand, waar je je bar weinig bij voor kunt stellen. En dat is het probleem bij God. De dingen hoeven maar even bij nader inzien flink anders te zijn dan je je voorstelde, en je beoordeling valt in duigen. Ik vind daarom dat je wel erg hoog van de toren blaast.

Neemt op zich niet weg dat er tegendraadse aspecten aan het christelijke geloof zitten. Dingen, waar wij als mensen moeilijk bij kunnen. Maar voor mij is dat nog geen reden om het dan voor onwaar te verklaren. (Anders zou ik er natuurlijk niet meer in geloven.) Ik wijt dat eerder aan de beperktheid van mijn voorstellingsvermogen.

Je spreekt nu duidelijk in eufemismen. "Iemand waar je je bar weinig....." Zeg maar: "Waarbij je je niets kunt voorstellen". We weten m.a.w. niets over deze God. Het blijft koffiedik kijken, gokken en apologie.
En: "....Dat er tegendraadse aspecten aan het chr. geloof zitten...." Wat is er meer versplinterd dan het chr. geloof. Je kunt niet eens meer spreken van HET Chr. geloof.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2016 07:39

Jawel hoor. Maar dan moet je hoofdzaak van bijzaken onderscheiden. Het christelijk geloof is dat God zoveel van de wereld houdt dat Hij Jezus stuurde zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Hij wast je schoon en maakt je nieuw. Dat is de kern en die wordt in ongeveer iedere christelijke kerk geleerd. De rest is aankleding. En daarin zitten inderdaad heel veel verschillen. Maar "HET christelijke geloof" heeft niets te maken met vormen, gewoonten, tradities, allerlei leerstellingen enzovoorts.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 24 aug 2016 09:27

Marnix schreef:Jawel hoor. Maar dan moet je hoofdzaak van bijzaken onderscheiden. Het christelijk geloof is dat God zoveel van de wereld houdt dat Hij Jezus stuurde zodat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat maar eeuwig leven heeft. Hij wast je schoon en maakt je nieuw. Dat is de kern en die wordt in ongeveer iedere christelijke kerk geleerd. De rest is aankleding. En daarin zitten inderdaad heel veel verschillen. Maar "HET christelijke geloof" heeft niets te maken met vormen, gewoonten, tradities, allerlei leerstellingen enzovoorts.

Maar...voor zover ik het begrepen heb, verschillen ook daar de meningen over. En dan bedoel ik Paulus versus de evangeliën. Volgens de 1 moet je je aan de Joodse wetten houden, volgens de ander alleen maar in JC geloven en een aantal regeltjes gehoorzamen.
Als Paulus en Lucas samen opgesloten hadden gezeten in het gevang en ze zouden er pas uit mogen komen als ze het eens waren met elkaar, zaten ze nu nog vast.
Paulus kent b.v. helemaal geen barmhartige samaritaan, geen opwekking van Lazarus, geen maagdelijke geboorte, geen hel, geen hemelvaart, geen wonderdoener, kortom hij bevestigt niets van de historische Jezus. Ook zien we dat het evangelie van 'Johannes' op talloze punten niet te rijmen is met de synoptische evangeliën.
http://doctrine.org/jesus-vs-paul/
https://archive.org/stream/BartEhrman-T ... s_djvu.txt
Dus hoe ga ik nou bepalen wat de hoofd- en wat de bijzaken zijn? Zelfs over het eeuwige leven zijn de schrijvers het niet eens. De 1 vindt overgave aan JC belangrijk, waar de ander vindt dat je je aan de regels en wetten moet houden (van het OT). En derde combineert de 2 uiteraard en/of filtert in de wetten. ER IS GEEN duidelijkheid! Geen consensus. Geen overeenstemming. Maar iedereen schijnt te weten hoe ik me zou moeten bekeren en het eeuwige leven kan verdienen. Ik vertrouw dan wel op mezelf en blijf kritisch.
You are entitled to your own opinion, but you are not entitled to your own facts.
Daniel Patrick Moynihan

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2016 11:22

heintje schreef:Wat is er meer versplinterd dan het chr. geloof. Je kunt niet eens meer spreken van HET Chr. geloof.

Kletskoek, heintje.
Minimaal 95% van de christelijke kerken zijn verenigd in een belijdenis.

Wij geloven in één God, de almachtige Vader, Schepper van de hemel en de aarde, van alle zichtbare en onzichtbare dingen.
En in één Here Jezus Christus, de eniggeboren Zoon van God, geboren uit de Vader voor alle eeuwen, God uit God, Licht uit Licht, waarachtig God uit waarachtig God; geboren, niet geschapen, één van wezen met de Vader; door Hem zijn alle dingen geworden.
Terwille van ons mensen en van ons behoud is Hij neergedaald uit de hemel en vlees geworden door de Heilige Geest uit de maagd Maria en is een mens geworden. Hij is ook voor ons gekruisigd onder Pontius Pilatus, heeft geleden, is begraven. Op de derde dag is Hij opgestaan overeenkomstig de Schriften. Hij is opgevaren naar de hemel, zit aan de rechterhand van de Vader en zal in heerlijkheid weerkomen om te oordelen de levenden en de doden. En zijn rijk zal geen einde hebben.
En in de Heilige Geest, die Here is en levend maakt, die van de Vader en de Zoon uitgaat, die samen met de Vader en de Zoon aangebeden en verheerlijkt wordt, die gesproken heeft door de profeten.
En een heilige, algemene en apostolische kerk.
Wij belijden een doop tot vergeving van de zonden.
Wij verwachten de opstanding van de doden en het leven van de komende eeuw.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 aug 2016 11:42

Precies.

En Lucas en Paulus hebben intensief met elkaar opgetrokken, samen het evangelie gebracht en samen in Rome in de gevangenis gezeten. Nergens zie je iets van onenigheid dus hoe kom je er bij dat Lucas en Paulus het nooit eens zouden worden Heintje? Je stelt kritisch te zijn maar je bent dat als het je uitkomt en als het je goed uitkomt neem je ook ieder verzinsel en gerucht voor waar aan zonder te controleren of het klopt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 24 aug 2016 11:47

Wellicht dat minimaal 95% van alle christenen deze woorden zullen uitspreken, van katholieken tot pinkstergelovigen to aan fundamentalisten die het wat betreft talloze zaken oneens zijn met jou spreken. M.a.w: So What?!
Ik wil de bewijzen van die uitspraken zien! En dan ben ik bereid de bijbel erbij te pakken en kom tot de conclusie dat alle en iedereen in tegenspraak is met elkaar.
Daniel Patrick Moynihan

dingo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor dingo » 24 aug 2016 14:35

heintje schreef:Wellicht dat minimaal 95% van alle christenen deze woorden zullen uitspreken, van katholieken tot pinkstergelovigen to aan fundamentalisten die het wat betreft talloze zaken oneens zijn met jou spreken. M.a.w: So What?!
Ik wil de bewijzen van die uitspraken zien! En dan ben ik bereid de bijbel erbij te pakken en kom tot de conclusie dat alle en iedereen in tegenspraak is met elkaar.

De reden van het opstellen van die geloofsbelijdenis was juist om vast te stellen waar men het als christen over eens was. Al het andere waar christenen over van mening verschillen was en is kennelijk niet zo belangrijk.
Because there are rules does not mean the game is fair.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 24 aug 2016 15:04

heintje schreef:Wellicht dat minimaal 95% van alle christenen deze woorden zullen uitspreken, van katholieken tot pinkstergelovigen to aan fundamentalisten die het wat betreft talloze zaken oneens zijn met jou spreken. M.a.w: So What?!

Inderdaad "so what" - het christendom is een wereldgodsdienst, het is toch logisch dat mensen in andere culturen van andere afkomst dat elk op hun eigen manier beleven.
Geloof me, ik ben in kerken geweest waar ik 0,0% van de taal begreep ............en toch ......voelde ik de broederschap.
Weet je waarom heintje ? 't Is een taal die wij allen spreken, we zijn namelijk deel van "Een lichaam, en een Geest, we hebben een Heere, een geloof, een doop, en een God en Vader van allen, Die daar is boven allen, en door allen, en in ons allen.
Die taal verbindt ons, het zijn zoete banden die mij binden met des Heren lieve volk, ja het zijn mijn harte vrinden, hun taal is mijn tolk.

En die bewijzen, denk je nu echt dat dat gaat overtuigen, laat me niet lachen.
God stuurt zijn Zoon, overtuigen ? Leg hamer en spijkers maar klaar. Gekruisigd is Hij.
Jij bent een notoire godloochenaar en je wilt dat blijven. Cest ca, als je daar gelukkig mee bent wie ben ik om dat geluk te verstoren.
Maar het gekke is, zo gelukkig kom je niet over, het is vooral humorloos saai gedrein.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2016 16:24

heintje schreef:"Iemand waar je je bar weinig....." Zeg maar: "Waarbij je je niets kunt voorstellen". We weten m.a.w. niets over deze God. Het blijft koffiedik kijken, gokken en apologie.

Waar het om gaat, is dat er zaken of personen kunnen zijn, die anders of groter zijn dan dat jij je ervan voorstelt. Of wou je dat soms ontkennen? Ben jij alwetend?

Verder lijkt jouw manier van benaderen verdacht veel op de negativistische manier waarop je bepaalde mensen nog wel eens hoort praten: ze hebben het alleen maar over wat ze mis denken te lopen, wat ze tekort komen, maar je hoort geen woord over de welvaart waar we tegenwoordig in leven en het goede wat er is. Op een vergelijkbare manier benader jij de bijbelse boodschap.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2016 16:24

rotterdam schreef:En die bewijzen, denk je nu echt dat dat gaat overtuigen, laat me niet lachen.
God stuurt zijn Zoon, overtuigen ? Leg hamer en spijkers maar klaar. Gekruisigd is Hij.
Jij bent een notoire godloochenaar en je wilt dat blijven. C'est ça, als je daar gelukkig mee bent wie ben ik om dat geluk te verstoren.
Maar het gekke is, zo gelukkig kom je niet over, het is vooral humorloos saai gedrein.

Mooi gezegd, en de spijker op zijn kop.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 24 aug 2016 17:49

vreemdeling schreef:Je reactie heeft sterke kenmerken van sektarisme en dat past helemaal niet bij Jezus.

Wat is daar nou sektarisch aan? Je hebt het over opgetreden syncretisme in het christendom, maar als ik nou juist niet syncretistisch reageer, beschuldig je mij van sektarisme. Het klinkt me in de oren als een beschuldiging die je erbij haalt omdat die zo lekker in jouw straatje past.

vreemdeling schreef:Het tegenstrijdige in het christelijk geloof is veroorzaakt door de vele invloeden (syncretisme) die elkaar tegenwerken, met name (wat mij betreft) waar die de leringen van Jezus negeren, niet begrijpen en verdraaien. Daarom hebben christenen het ook zo lastig om met rationele kritiek om te gaan. Als het syncretisme achterwege was gebleven en christenen zich alleen hadden verdiept in de leringen van Jezus, dan hadden ze die rationele kritiek makkelijk kunnen pareren. Maar het mocht niet zo zijn.

Het gaat toch niet alleen maar om de leringen van Jezus? Het gaat om wat er in de hele Bijbel staat. Jezus is als de Messias geen geïsoleerd figuur, als ware Hij een nieuwtestamentische uitvinding. Dat zou verdacht zijn.
En wat syncretisme betreft: daar waarschuwden vooral de oudtestamentische profeten heel sterk tegen. En ook een hoofdstuk als Deuteronomium 7 is sterk anti-syncretistisch.

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 24 aug 2016 23:21

rotterdam schreef:
Inderdaad "so what" - het christendom is een wereldgodsdienst, het is toch logisch dat mensen in andere culturen van andere afkomst dat elk op hun eigen manier beleven.

Het gaat mij er niet om hoe mensen iets beleven. Dat is prima! Mij gaat het erom dat Jezus wel of niet de laatste profeet is. Mij gaat het erom dat Hij wel of niet de zoon van God is. Mij gaat het erom of deze God bestaat. Mij gaat het erom of de bijbel wel of niet een betrouwbare informatiebron is.
Mij gaat het erom dat ik intellectueel integer wil zijn en als dat in dit geloof lukt, dan heb je me! Maar er klopt inhoudelijk niets aan dit geloof. En dat is het daar bovenop een immoreel geloof vind, doet dan niet eens ter zake. Als het waar is, is het waar. Maar er is niets dat mij kan overtuigen (zeker niet het mooie gezegde van 'rotterdam' (God stuurt zijn Zoon, overtuigen ? Leg hamer en spijkers maar klaar. Gekruisigd is Hij.
Jij bent een notoire godloochenaar en je wilt dat blijven
.)
Je kunt wel van alles PATS-BOEM met veel bombarie beweren, maar er is meer voor nodig om het aannemelijk te maken. Ik zou zeggen, lees de brieven van Paulus EN de evangeliën er eens op na. Of zij het überhaupt ergens over eens zijn met z'n allen. Fijne zoektocht!
Daniel Patrick Moynihan

heintje
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor heintje » 24 aug 2016 23:24

Boekenlezer schreef:Waar het om gaat, is dat er zaken of personen kunnen zijn, die anders of groter zijn dan dat jij je ervan voorstelt. Of wou je dat soms ontkennen? Ben jij alwetend?

Verder lijkt jouw manier van benaderen verdacht veel op de negativistische manier waarop je bepaalde mensen nog wel eens hoort praten: ze hebben het alleen maar over wat ze mis denken te lopen, wat ze tekort komen, maar je hoort geen woord over de welvaart waar we tegenwoordig in leven en het goede wat er is. Op een vergelijkbare manier benader jij de bijbelse boodschap.

Wat is groter? In welk opzicht? Wat bedoel je met anders? Natuurlijk zijn er zaken waar ik me een voorstelling van kan maken, maar waar ik geen benul van heb (zwarte gaten b.v.). Maar hier zijn overduidelijk aanwijzingen voor.
En wat betreft de bijbelse boodschap. Je moet heel selectief filteren wil je er de goede boodschap uithalen. Maar dat kan ik uit mein Kampf ook!
Daniel Patrick Moynihan

vreemdeling

Berichtdoor vreemdeling » 25 aug 2016 06:28

Boekenlezer schreef:Wat is daar nou sektarisch aan? Je hebt het over opgetreden syncretisme in het christendom, maar als ik nou juist niet syncretistisch reageer, beschuldig je mij van sektarisme. Het klinkt me in de oren als een beschuldiging die je erbij haalt omdat die zo lekker in jouw straatje past.

U beweerde met uw opmerking indirect dat Jezus een sektarische leer verkondigde die alleen binnen het Christendom zou passen en niets met bijvoorbeeld Islam of Hindoeisme te maken kan hebben. Niets is minder waar. Jezus verkondigt universele waarheden, die binnen alle mystieke filosofien niet zouden misstaan. Jezus spreekt heel duidelijk over de wet van karma zoals ik al aantoonde in de geciteerde teksten. Als U dat blijft ontkennen, dan komt dat vanwege uw eigen sektarische zienswijze die niets te maken heeft met de universele leer van Jezus. Het valt U niet kwalijk te nemen, want het Christendom sloeg al in de tweede eeuw die sektarische zijweg in, maar met de ware betekenis van de woorden van Jezus heeft die ernstige fout niets te maken.

Vreemdeling zei: "Het tegenstrijdige in het christelijk geloof is veroorzaakt door de vele invloeden (syncretisme) die elkaar tegenwerken, met name (wat mij betreft) waar die de leringen van Jezus negeren, niet begrijpen en verdraaien. Daarom hebben christenen het ook zo lastig om met rationele kritiek om te gaan. Als het syncretisme achterwege was gebleven en christenen zich alleen hadden verdiept in de leringen van Jezus, dan hadden ze die rationele kritiek makkelijk kunnen pareren. Maar het mocht niet zo zijn."

Boekenlezer schreef:Het gaat toch niet alleen maar om de leringen van Jezus? Het gaat om wat er in de hele Bijbel staat. Jezus is als de Messias geen geïsoleerd figuur, als ware Hij een nieuwtestamentische uitvinding. Dat zou verdacht zijn.
En wat syncretisme betreft: daar waarschuwden vooral de oudtestamentische profeten heel sterk tegen. En ook een hoofdstuk als Deuteronomium 7 is sterk anti-syncretistisch.

Om met dat laatste te beginnen: Ik denk dan ook dat de Joodse schriftgeleerden het erover eens zullen zijn dat bij het Christendom sprake is van syncretisme, van vermenging van Griekse, Romeinse en Joodse invloeden op een initiële voedingsbodem van de leringen van Jezus.
Jezus noemt zich in de historische leringen zelf nooit "Messias" of "Christus". Zo zijn christenen hem zelf gaan noemen.
Ook spreekt de historische Jezus nooit over zijn naderende dood.
Het zijn de aanvankelijk nog Joodse christenen die Jezus aan hun Joodse geschriften zijn gaan koppelen en de latere hoofdkerk heeft die kunstmatige koppeling zo gehandhaaft (de andere helft van de kerk accepteerde die koppeling niet, maar is na enkele eeuwen verdwenen).

Eerst waren er de leringen van Jezus met hun eigen specifiek mystieke, universele spirituele filosofie.
Daarna kwamen de zogenaamde christelijke "evangelieschrijvers" die als groep en ieder voor zich hun eigen godsdienst bouwden, het geheel probeerden te koppelen aan de Joodse boeken om het autoriteit te geven in hun gemeenschappen.
Zij gebruikten de overgeleverde tekst van de leringen van Jezus en hadden de moed om die leringen om te buigen, te vervormen naar hun eigen leer en ook nog eens op eigen wijze (dus in meerdere varianten, namelijk die van Markus, Mattheus, Lucas en Thomas).

Dat het U dus "niet alleen maar" (maar feitelijk dus helemaal niet meer) gaat om de leringen van Jezus is U ook niet kwalijk te nemen, want als christen hebt U geen beschikking meer over de originele tekst van de leringen van Jezus, laat staan dat U ze met uw christelijke denkwijze nog zou kunnen begrijpen zoals Jezus ze ooit bedoelde voor zijn echte (niet-christelijke) volgelingen.

Voor christenen is hun hele (deels zelf gecreeërde) bijbelverzameling nodig om hun eigen ideologie te ondersteunen, maar het is een andere ideologie dan waar Jezus (of liever Jesjoea), oorspronkelijk mee kwam.
De christenen vonden die leringen van Jezus deels onbegrijpelijk en inadequaat om hun godsdienst op voort te bouwen zonder er een andere leer omheen en overheen te zetten.
De christelijke Jezus is een heel andere Jezus dan de Jesjoea van de oorspronkelijke leringen, voordat die werden hergebruikt en verminkt.
De leringen van Jesjoea waren nog universeel spiritueel (niet-religieus), de christelijke versie van die leringen is dat deels niet meer, omdat ze omgevormd is om te functioneren binnen de syncretisch gegroeide christelijke leer.

Wat je voor de Jesjoea leringen kunt zeggen gaat deels ook op voor de Joodse leringen, al konden christenen die uiteraard (tot hun spijt waarschijnlijk) niet meer herschrijven.
Er werden echter wel christelijke teksten bij geschreven die maakten dat bepaalde Joodse teksten als "voorspellend" konden worden gelezen voor de christelijke waarheid, de christelijke heilsboodschap en de komst van Jezus.

Een soortgelijke gang van zaken vond plaats toen de Mormonen hun "Boek van Mormon" aan de Bijbel toevoegden.

Terug naar “[Religie] - Open forum”