Evangeliseren op refobeurs

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Evangeliseren op refobeurs

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2016 11:49

3parels schreef:@ Rotterdam
Al eens een conferentie bijgewoond van HC? Doe dit eens en kom dan met een oordeel. Ik zou je willen oproepen eens wat filmpjes te kijken van sprekers op deze conferenties. Nergens roepen ze op om je kerk te verlaten en je ergens bij hen aan te sluiten. Ze geven onderwijs, mensen getuigen van de hoop die in hen is. Samen de Heere dienen, loven en prijzen. Zij geloven in de grote kracht van de Geest, die mensen vernieuwt en mensen ruimte in Christus wil geven. Zij geloven in een overwinningsleven, niet zoals Joseph Prince dat preekt (alsof er dan geen ziekte in je leven meer is, alles gaat voor de wind...). Lees dit maar eens.... http://www.heartcry.nl/index.php?nieuwsID=109

Beste 3parels, bekijk het ook eens andersom.
Stel dat een afvaardiging uit de rechterflank bij een spreekavond van HC of JijDaar gaat staan.
Hoe reageer je dan?

Ik heb moeite met de plaats en het tijdstip, niet met hun organisaties an sich. Maar laat mensen vrij om de avonden te bezoeken.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 12:36

@chaja

In mijn berichten hiervoor heb ik aangegeven dat ik ten alle tijd bereid ben over Christus te praten. Waar dan ook, hoe dan ook! Wat is er mis met de plaats en het tijdstip? Mogen mensen niet aangesproken worden als ze een dagje uit zijn? De beurs is geen spreekavond of conferentie, daar zou ik ook meer moeite mee hebben, al zou het wel een mooie gelegenheid zijn eens met deze mensen over de inhoud van de dag/avond te praten.
De beurs is een ontspannen uitje, waar de nadruk helemaal niet ligt op geloof of de Heere, maar op gezelligheid, hapje eten en lekker neuzen! Je zou het kunnen zien als een braderie, alleen dan voor refomensen. Ze staan trouwens ook op de braderie in Opheusden in de herfstvakantie en bij housefeesten, uitgaangelegenheden. Ik kan daar echt respect voor hebben. Ze proberen iedereen te bereiken. Alle mensen die nog in de zonde liggen, kerkelijk of niet.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 12:38

Is het zo geweest dat mensen gedwongen werden naar conferentie van HC te komen of naar avonden van JijDaar? Kan me niet voorstellen, al zal de uitnodiging er zeker geweest zijn.
De HEERE is mijn licht en mijn heil, voor wie zou ik vrezen? De HEERE is mijn levenskracht, voor wie zou ik angst hebben?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 aug 2016 12:57

mona schreef:
Agrarische kennis is niet nodig om de Herder te volgen.
Want je moet de Herder volgen en niet de kudde!
Als je niet naar de stem van DE Herder luistert, kan je maar zo bij een verkeerde kudde terecht komen, waar een huurling toezicht houdt.(dus een ingehuurde knecht als instant herder) En als er gevaar dreigt, zal de huurling er vandoor gaan, en de kudde aan haar lot overlaten:

Bijbelkennis Rotterdam!

Klopt agrarische kennis is niet nodig om de Herder te volgen.

Schapen hebben helemaal geen kennis nodig - daar zijn het schapen voor - ze volgen instinctmatig de kudde, buiten de kudde dreigt het gevaar.
Ze kunnen wel verdwalen, zeker de lammetjes - die dartelen soms bij de kudde vandaan.

Agrarische kennis is wel nodig om dit soort gelijkenissen te begrijpen.

En wat betreft "Herder versus huurling" heb je niet gelezen wat ik schreef over de Herder ? Die het verlorene zoekt en thuisbrengt ?

Dus blijft de vraag, goede Mona, waar hapert mijn Bijbelkennis volgens jou ?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2016 13:07

3parels schreef:@chaja
In mijn berichten hiervoor heb ik aangegeven dat ik ten alle tijd bereid ben over Christus te praten. Waar dan ook, hoe dan ook!

Bereid zijn wel, maar er is een tijd om te spreken en een tijd om te zwijgen, zegt de Bijbel.
En dit gaat ten diepste niet om Christus - ja uiteindelijk wel - maar de bezoekers worden aangesproken op de foute? schrale? onbijbelse? leer waar ze onder zouden zitten.
3parels schreef:Mogen mensen niet aangesproken worden als ze een dagje uit zijn?

Het zijn geen volwassen individuen die daar lopen, maar het zijn meest gezinnen met kinderen (in alle leeftijden), opa en oma er vaak bij.
3parels schreef:De beurs is een ontspannen uitje, waar de nadruk helemaal niet ligt op geloof of de Heere, maar op gezelligheid, hapje eten en lekker neuzen! Je zou het kunnen zien als een braderie, alleen dan voor refomensen.

Precies. Het zijn dus geen onkerkelijke of afgedwaalde schapen.
Maar daar lijken de meningen over verdeeld.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 aug 2016 13:08

3parels schreef:@Rotterdam

Ze zijn blind, denken zelf niet na of er wordt hen voorgehouden dat zelf nadenken gevaarlijk is, of zij geloven in valse leer. Dit kan zowel in linkse als in rechtse hoek. Zij zijn blind en volgen een leer die niet Bijbels is.
De herders die deze kudde leiden dragen een grote verantwoordelijkheid omdat ze de kudde niet bij Christus brengen en de weg niet wijzen naar Golgotha.

Ja daar was ik al bang voor, daar gaan we weer "valse leer" - "blind" - "niet Bijbels" - "herders die de schapen niet bij Christus brengen en niet wijzen op Golgotha".
Je moet maar durven om dit te zeggen van medechristenen die anders interpreteren.
En ook nog zowel "links als rechts".
Knap hoor als je het juiste midden te pakken denkt te hebben.

Galaten 5 zegt ons "Maar indien gij elkander bijt en vereet, ziet toe, dat gij van elkander niet verteerd wordt".
En zo is't maar net.

Johan100
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Johan100 » 05 aug 2016 13:12

3parels schreef:De beurs is een ontspannen uitje, waar de nadruk helemaal niet ligt op geloof of de Heere, maar op gezelligheid, hapje eten en lekker neuzen! Je zou het kunnen zien als een braderie, alleen dan voor refomensen. Ze staan trouwens ook op de braderie in Opheusden in de herfstvakantie en bij housefeesten, uitgaangelegenheden. Ik kan daar echt respect voor hebben. Ze proberen iedereen te bereiken. Alle mensen die nog in de zonde liggen, kerkelijk of niet.

Inderdaad, kijk eens bijvoorbeeld naar de 'wegwijs' gezinsbeurs. Materialisme en consumptie voert hoofdzakelijk de boventoon. Laat ons eten en drinken en vrolijk zijn, want morgen sterven wij. Carpe diem!
(..)Namelijk de rechtvaardigheid Gods door het geloof van Jezus Christus, tot allen, en over allen, die geloven; want er is geen onderscheid.(..)Rom.3.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2016 13:13

3parels schreef:Is het zo geweest dat mensen gedwongen werden naar conferentie van HC te komen of naar avonden van JijDaar? Kan me niet voorstellen, al zal de uitnodiging er zeker geweest zijn.

Nee dat denk ik niet.
Maar over en weer werd er wel naar elkaar uitgehaald.
Je hebt overigens nog geen antwoord gegeven op mijn vraag: denk eens andersom, hoe zou je dat dan vinden? :)

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 05 aug 2016 13:44

rotterdam schreef:Ja daar was ik al bang voor, daar gaan we weer "valse leer" - "blind" - "niet Bijbels" - "herders die de schapen niet bij Christus brengen en niet wijzen op Golgotha".
Je moet maar durven om dit te zeggen van medechristenen die anders interpreteren.
En ook nog zowel "links als rechts".
Knap hoor als je het juiste midden te pakken denkt te hebben.

Hoe meer ik lees hoe meer ik de beeldvorming krijg van een evangelisatie zoals de Westboro Baptist Church dat toepast.

Wanneer is het? Ik verheug me (als in nieuwsgierig) nu al op het 8 uur journaal van die dag.

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 14:16

@chaja

Jawel... daar heb ik al antwoord op gegeven. Zie vorige antwoord. Maar voor jou nog een keer :D : Ik ben ALTIJD bereid om te getuigen! Het maakt mij dus niet uit waar ze staan, vanuit welke richting ze komen, ik wil met iedereen wel over Jezus praten. Ik vind trouwens de beurs nog wel iets anders dan een conferentieavond. Ik zie HC of JijDaar ook niet op een Bijbellezing de orde verstoren, ze staan gewoon op de beurs mensen aan te spreken die daar voor hun gezelligheid zijn. Maar laat ze maar komen op een conferentie van HC of op een JijDaar avond! Laat ze maar meeluisteren en dan op inhoud een gesprek te voeren. Ik heb ze daar nog niet gezien. Maar ondanks dat heeft men wel een mening, schrijven ze vanalles, maar waar het meeste kritiek op komt zijn de aannames die ze zelf hebben gedaan over zaken waar HC/JijDaar helemaal niet zo over denkt. Bijv 'aannemen van Christus', 'overwinningsleven'. Ze horen term en doen een aanname over de mening van HC tov dergelijke zaken, en denken er gelijk wat van zonder zich goed te verdiepen, dat vind ik heel storend.

Ik zou het wel heel jammer vinden als er niet-geestelijke discussies zouden ontstaan op de beurs. Het elkaar de oren wassen en niet de voeten. Dat zou erg schadelijk zijn. Het is zo jammer dat mensen zo fel en zwart-wit reageren op deze stichtingen, hele lelijke dingen zeggen (hen letterlijk in de hel durven te gooien) terwijl ze niets onderzocht hebben. Komt dat niet ten diepste omdat ze met Jezus niets hebben?

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2016 14:38

3parels schreef:@chaja

Jawel... daar heb ik al antwoord op gegeven. Zie vorige antwoord. Maar voor jou nog een keer :D : Ik ben ALTIJD bereid om te getuigen!

Dat vroeg ik niet. Ik lees het antwoord dus nog steeds niet. :wink:
Jij bezoekt een HC avond en er staan buiten mensen uit de rechterflank om jou te vertellen dat HC een onbijbelse leer (arminiaanse) leer verkondigt.
Dan kun jij wel getuigen, maar hoe reageer je op het feit dat die mensen daar staan en dat zo zeggen, dat was mijn vraag.
3parels schreef:Ik zou het wel heel jammer vinden als er niet-geestelijke discussies zouden ontstaan op de beurs.

Ik ben daar wel een beetje bang voor, vanwege het tijdstip en plaats nl. Je gaat een dagje uit en hebt dan waarschijnlijk geen zin in een diepgaande discussie, terwijl allerlei mensen langs je heen lopen.

Je zegt: ik ben altijd bereid om te getuigen, doe je dat ook, ik bedoel, ongevraagd?
Ik werk zelf bij veelal onkerkelijke mensen, ik kan daar echt vaak geen woord kwijt.
Maar ik weet intussen wel dat men op je let! Op je handel en wandel, dat je ja een ja is, of je eerlijk bent, geen kwaadspreekt etc.
3parels schreef:Half evangelie is een vals evangelie.

Wat zeg je nu precies? Wordt dit volgens jou of HC allerwegen verkondigd dan?

3parels
Mineur
Mineur

Berichtdoor 3parels » 05 aug 2016 14:54

@Chaya,

Nou ik wilde dat ze er eens stonden, wel nadat ze zelf meegeluisterd zouden hebben naar de lezing. Dan zou je nog eens een inhoudelijk gesprek kunnen voeren. Daar zou ik zeker wel voor open staan. Waarom niet? Ben je niet bereid om verantwoording af te dragen over datgene wat je hoort, ziet en leest? Van mij mogen ze komen! Graag zelfs! Niet om elkaar te bestrijden, maar kun je elkaar vinden in de Heere Jezus? Want dat is vaak het punt. We kennen allemaal de Bijbel en we weten veel dogma's en weten veel van de leer, maar kennen we de Heere.

Mijn inziens gaat HC en JijDaar niet naar beurzen om mensen te vertellen dat ze onder een valse leer zitten, maar het komt wel over de leer als ze inhoudelijk gaan praten over de Heere en hoe je vergeving van zonden kan ontvangen. Dat daar heftige discussies zijn ontstaan komt vaak voor uit het feit dat er niet naar elkaar geluisterd wordt. Dat men de Bijbel niet goed kent en zomaar wat roept.

Ik bedoelde dat ik altijd graag mag getuigen van de Heere, al kan je het inderdaad niet altijd kwijt. Ik probeer wel openingen te vinden bij tijd en wiijle. Ik zeg niet dat je elke dag maar moet hameren en hameren. Voorleven is ook getuigen, zeker als je er niet over kan praten.

En over een half evangelie: dat zeg ik vanuit persoonlijke titel. Wie de Bijbel half preekt (bijv alleen NT) of een eenzijdig godsbeeld preekt of preekt alsof alle hoorders al bekeerd zijn, die preken een halve Bijbel. Dat is onbijbels en niet tot Gods eer en ik durf zelfs te zeggen dat ik dat veel vindt lijken op valse leer. Dit komt in alle kerken en gemeentes voor, welke gemeente is volmaakt. Daarom is het goed om waakzaam te blijven, zoals Paulus ons oproept. We voelen ons als kerken vaak zo gearriveerd, wij doen het goed/wij weten het goed. Terwijl er geen getuigenis van ons uit gaat. We houden het evangelie voor onszelf, laten onze buren verloren gaan bij wijze van. We zijn ingedut en zien niet dat we al ver afgedwaald zijn van de leer die Paulus ons voorhoudt.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 aug 2016 15:11

3parels schreef:Nou ik wilde dat ze er eens stonden, wel nadat ze zelf meegeluisterd zouden hebben naar de lezing. Dan zou je nog eens een inhoudelijk gesprek kunnen voeren. Daar zou ik zeker wel voor open staan. Waarom niet? Ben je niet bereid om verantwoording af te dragen over datgene wat je hoort, ziet en leest? Van mij mogen ze komen! Graag zelfs! Niet om elkaar te bestrijden, maar kun je elkaar vinden in de Heere Jezus? Want dat is vaak het punt. We kennen allemaal de Bijbel en we weten veel dogma's en weten veel van de leer, maar kennen we de Heere.

Intussen zijn er wel gesprekken geweest tussen de kerken en HC, dacht ik. Dat is op zich goed, om misverstanden uit de weg te ruimen.
Nee, ik zou daar niet voor open staan, althans, op zo'n moment.
Ik ben geen dwalende blinde in een kerk die de valse leer verkondigt, dat mag ik wel zeggen.
In onze kerk - en de kerken die ik bezoek - wordt volop een Bijbels Evangelie verkondigd, over het werk van onze Borg en Middelaar.
En ik luister vrij breed hoor, ook via internet.
Maar geloof is een persoonlijke zaak 3parels!. Ik kan het jou niet geven en HC kan het ook niet aan jou geven.

Ik krijg een beetje het gevoel dat er veel zielige mensen zondag aan zondag, als blatende schapen achter elkaar aanlopen, willoos en meningloos.
Die mensen zijn er wel, zeker, maar die zitten overal.
(de term: een kerkbank verslijten en toch, onbekeerd blijven, is daarop van toepassing).

Lees deze vraag en antwoord eens:
http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/227 ... -heart-cry

Kerken lopen leeg ja, maar niet in de (uiterst) rechterflank.

Ik wil nog even reageren op deze zin van je: We voelen ons als kerken vaak zo gearriveerd, wij doen het goed/wij weten het goed. Terwijl er geen getuigenis van ons uit gaat. We houden het evangelie voor onszelf, laten onze buren verloren gaan bij wijze van. We zijn ingedut en zien niet dat we al ver afgedwaald zijn van de leer die Paulus ons voorhoudt.

Dat geldt dan zeker niet voor onze gemeente. Wij zijn een gemeente midden in de goddeloze stad en beleggen regelmatig koffieochtenden, verkopingen waar veel mensen op afkomen. Die in de buurt wonen, of wel eens langsrijden.

Ik vind het verschrikkelijk als ik zie hoe onze buren leven, ver bij God vandaan. Maar ik kan hen geenszins overtuigen, ik mag blij zijn als ze zelf een bepaalde opmerking maken of een vraag stellen.
De meeste mensen staan welwillend tegenover religie, ze respecteren net zo goed onze islamitische buurvrouw vanwege haar hoofddoek, want jullie geloven toch allemaal in dezelfde god, is het dan.
Maar begin niet over de Heere Jezus, alleen rondom pasen misschien, als The Passion uitgevoerd, dan zitten ze voor de buis en zijn op dat moment
wel wat aangedaan. Maar het zakt weg als water in droog zand.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 aug 2016 17:33

3parels schreef:@Rotterdam
Valse leer komt overal voor, elke gemeente gaat mank, de één meer dan de ander.

Dit schreef je "Ze zijn blind, denken zelf niet na of er wordt hen voorgehouden dat zelf nadenken gevaarlijk is, of zij geloven in valse leer. Dit kan zowel in linkse als in rechtse hoek. Zij zijn blind en volgen een leer die niet Bijbels is.
De herders die deze kudde leiden dragen een grote verantwoordelijkheid omdat ze de kudde niet bij Christus brengen en de weg niet wijzen naar Golgotha".

Gelukkig je zwakt het iets af.

Maar blijft de vraag waar je nu allemaal wilt gaan evangeliseren.
Dit gaat over refo mensen, maar ik begrijp dat ook de vrijzinnigen, remonstranten, doopsgezinden op "je lijstje" staan.
De R.K.K. ? Orthodoxe kerken zijn die veilig voor deze evangelisatiedrang ?
Laatst gewijzigd door rotterdam op 05 aug 2016 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 06 aug 2016 06:16

3parels schreef:niet om mensen te vertellen dat ze onder een valse leer zitten,

Ik lees " Het team ervaart echter een speciale roeping voor mensen die worstelen met de uitverkiezing en geloofszekerheid".

En dan ? Komt er iemand van b.v. de G.G.i.N. die het tegenovergestelde ervaart, twee tegengestelde roepingen ?

Terug naar “[Religie] - Open forum”