Ja. Ontken je trouwens dat de mens een redelijk en verantwoordelijk wezen is?heintje schreef:Elbert weet dus dat God de mens als redelijk en verantwoordelijk wezen heeft geschapen.
Het punt dat IRHuman maakt, is dat als er een God bestaat, de mens dus niet verantwoordelijk kan zijn voor zijn eigen daden, maar dat alleen God dat kan zijn. Maar mijns inziens berust deze mening van IRHuman op verkeerde logica. God heeft geen robots geschapen, maar mensen, met een eigen wil en eigen verantwoordelijkheid. Als christenen geloven we dat mensen naar Gods beeld en gelijkenis zijn geschapen (Gen. 1:26), dus kan het niet anders of ze hebben ook een eigen verantwoordelijkheid. De mens kan dus ook door God verantwoordelijk worden gehouden. Een analogie die nuttig is om het te verhelderen: een kind kan ook door zijn ouders verantwoordelijk worden gehouden, ook al is dat kind uit die ouders voortgekomen en ook al zou dat kind er niet geweest zijn als die ouders niet besloten hadden om een seksuele relatie met elkaar te hebben. Het besluit om een relatie te hebben waaruit kinderen geboren kunnen worden, is dan wel de verantwoordelijkheid van de ouders, het besluit van dat kind om later crimineel te worden, valt toch echt onder de verantwoordelijkheid van het kind zelf, zeker als het kind een goede opvoeding heeft gehad en het in een paradijselijke omgeving is grootgebracht.
Daarom gaan criminele kinderen (als ze oud genoeg zijn tenminste) in ons land ook de cel in en niet hun ouders zonder wie ze er nooit geweest zouden zijn. Het zou kunnen dat zo'n kind zegt: "het is allemaal de schuld van mijn ouders, want zij hebben mij op de wereld gezet". Maar die ouders zeggen dan terecht: "Zo heb ik je niet opgevoed!".