Yoshi schreef:Spijtig Nina dat je geen antwoord geeft. Zonder verdere bewijzen is het niet meer dan laster namelijk.
Zo ze het niet gelezen hebben ? Ik herhaal het nog een keer.
Re: Rome en Reformatie
Berichtdoor rotterdam » Wo Jun 22, 2016 1:27 pm
Nina schreef:
De zwaarte van het theologisch verschil bepaalt voor mij of ik spreek van een 'interpretatie verschil' of dat ik het ronduit een valse leer noem. Deze paus ontkent het belang van het reddingswerk van Gods Zoon, en dat is juist het hart van het evangelie. daarom durf ik ronduit te zeggen dat hij een valse leer verkondigt. In zijn positie is dat een heel ernstige zaak, en daarom van groot belang dat gelovigen dat ook zo benoemen.
Je ontwijkt mijn opmerking c.q. vraag.
Jij noemt andersdenkende christenen jouw "zusters en broeders" en toch gebruikt je termen als "valse leer en leugenaar".
Dat gaat niet samen.De Kor'an en de Bijbel staan inderdaad haaks op elkaar. Jij lijkt hier te zeggen dat het allebei godsdiensten zijn, en 'dus' hetzelfde.
Ik trek deze denktrant even door:
Rood is een kleur. Blauw is een kleur. het zijn allebei kleuren, dus moet het hetzelfde zijn. Ik hoef je er niet op te wijzen waar deze manier van denken fout gaat, toch?
Sorry hoor maar dit is simpel. Jodendom, christendom en islam zijn alle drie Abramistische monotheïstische godsdiensten dus ze kunnen nooit "haaks" op elkaar staan.Het Jodendom en het christendom staan daarentegen niet haaks op elkaar. We delen het Oude Testament, of zoals de Joden zeggen: de Tenach. Zij verwachten de Messias, wij geloven dat Hij al is gekomen en weer terug zal komen. We geloven in dezelfde God. Heel wat anders dan de Kor'an.
Fijn dat je dit zo zeker weet. Je kunt het ook anders zeggen, voor de Joden is Christus een zwendelaar voor de moslims is Hij een groot profeet die weer terug zal komen, geboren uit de maagd Maria.Mag ik je vragen wat jouw achtergrond is?
Ja hoor ik ben christen. Omdat ik verwacht dat dit antwoord voor jou onvoldoende is, ik verdeel mijn kerkbezoek in gelijke mate tussen protestante (in alle geuren en kleuren), R.K. en orthodox kerkenBerichtdoor Yoshi » Wo Jun 22, 2016 4:01 pm
Nina schreef:
De zwaarte van het theologisch verschil bepaalt voor mij of ik spreek van een 'interpretatie verschil' of dat ik het ronduit een valse leer noem.
Het katholicisme verschilt nogal op enkele punten, waaronder zware theologische punten met het protestantisme. En met de ene tak van het protestantisme nog weer wat meer dan een andere tak. Onderling verschillen ze schijnbaar ook dusdanig veel en zwaar dat het breuken door geloofsgemeenschappen, families en zelfs gezinnen tot gevolg heeft. Kortom, als katholiek kan ik het protestantisme ene valse leer noemen en onderling kunnen protestanten ook alle andere vormen van protestantisme valse leren noemen. Dat laatste gebeurd overigens al met grote regelmaat. IS dat de manier om met elkaar om te gaan?
Deze paus ontkent het belang van het reddingswerk van Gods Zoon, en dat is juist het hart van het evangelie. daarom durf ik ronduit te zeggen dat hij een valse leer verkondigt. In zijn positie is dat een heel ernstige zaak, en daarom van groot belang dat gelovigen dat ook zo benoemen.
Graag een officieel citaat/schrijfsel of opname van de paus waarin hij het belang van het reddingswerk van Jezus Christus ontkent.