JohannesHermanus schreef:U diagnosticeren met een vorm van blindheid en dan afscheid nemen, is natuurlijk ook niet de bedoeling. Een vorm van opgeven door ongeduld mijner zijde, zo ervaar ik dat. Daarom, toch een brilletje van mijn kant af. Wil u hem niet opzetten, dan wellicht een ander wel. Ik hou het kort en laat de rest aan uzelf om verder te bekijken.
U beseft blijkbaar dat u een brilletje op hebt, en dat gaat u nu afzetten! We zullen zien ...
JohannesHermanus schreef:In 1Kor.12 worden negen gaven genoemd. Deze gaven dienen enkel twee doelen:
Doel 1: Vier van deze gaven zijn bedoeld tot bevestiging voor ONGELOVIGEN dat het woord van de profeet uit God is. Het betreft de gaven der gezondmakingen, werkingen der krachten, menigerlei talen, uitlegging der talen.
De context voor deze uitleg kunt u vinden in: Heb.2:3-4, Mark.16:20, Hand.14:3, 2Kor.12:12, Joh.20:30-31.
Serieus? De context van Paulus brief aan de Korinthe kan ik in de Hebreeënbrief vinden? (waarvan niet eens zeker is of Paulus die geschreven heeft), en in het evangelie van Markus? En in één van de twee boeken van Lukas? En in het Johannes evangelie?
Sorry, maar ik hou het toch maar bij Korinthe. Daar staat over de 9 gaven: 7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander. Er staat in het geheel niet dat 4 van de 9 gaven bedoeld zijn tot bevestiging voor ongelovigen, dat is inlezen van jou.
Een stuk verder, in hoofdstuk 14, staat dat er óók een gebruik van klanktaal is als teken voor de ongelovigen: 22 Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen.
JohannesHermanus schreef:Doel 2: Vijf van deze gaven zijn bedoeld tot STICHTING van de gelovigen in de tijd van de net gefundeerde Kerk. Het betreft de gave van woord der wijsheid, woord der kennis, geloof, profetie en onderscheidingen der geesten.
De context voor deze uitleg kunt u vinden in: 1Kor.12:7, 1Kor.14:3, 1Kor.14:12, 1Kor.14:26.
Kijk, voor deze 5 van de 9 kun je keurig netjes bij de Korinthe-brief blijven zonder door heel de Bijbel heen te vliegen om je eigen kader veilig te stellen. Om het even bij genezing te houden, het was en is inderdaad een doel ter bevestiging van het evangelie. Maar ook gewoon dat de zieken genezen worden.
JohannesHermanus schreef:Beide doelen waren er om de gemeente die net geboren was en in de kinderschoenen stond, te laten groeien en volwassen te laten worden. 1Kor.13 geeft dit duidelijk aan, met name vers 10-12. In vers 13 kunt u lezen welke gaven er nog resten (daarmee dus aangevend dat de andere gaven niet meer ter zake doen).
1 Kor. 13: 9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele, 10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Dat is nog toekomstmuziek mn beste. Het volmaakte is nog niet gekomen, en zelfs jij kent nog maar ten dele.
Lees vers 12 maar eens goed:
Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar
dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik ten dele, maar
dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben.
JohannesHermanus schreef:De kerk vandaag is volwassen, de Bijbel is af. Gedraag u daarnaar en maak van de kerk en uzelf geen kleuter aub.
De kerk is pas volwassen wanneer zij heilig, en zonder smet of rimpel of iets dergelijks is.
JohannesHermanus schreef:En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. (1Kor.13:13)
Correct. Als het volmaakte gekomen is, en we zullen
zien van aangezicht tot aangezicht valt er niets meer te geloven en hopen: Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)