De laatste reformatie?!

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

vreemdeling

Re: De laatste reformatie?!

Berichtdoor vreemdeling » 02 mei 2016 09:35

Nina schreef:Wat vind je dan van de genezingen die de Heer zelf deed? Foute boel? En waarom gaf Jezus dan juist de opdracht zieken te genezen? En zijn genezingen die Jezus deed, aardse zaken?

Als Jezus vond dat wij hem moesten imiteren in het doen van wonderen, dan zou hij dat wel expliciet hebben gezegd, maar Jezus zegt dat nergens.
Zieken genezen gebeurt op zeer grote schaal in Nederland, namelijk via artsen in of buiten ziekenhuizen.
Al kun je je daar natuurlijk wel bij afvragen wie er nu wérkelijk geneest. :wink:

Wij zijn als mensen in de wereld en mogen handelen om onszelf te voeden, genezen, onderwijzen etc.
Dat is niet hetzelfde als God verzoeken om (extra voor ons) in te grijpen in onze wereldse behoeften (God kent onze noden al, zegt Jezus).
Jezus is duidelijk over waarvoor je wel of niet moet bidden, wijk je daarvan af dan volg je zijn instructies niet en "is je huis op drijfzand gebouwd".

In Lucas 10: 19-20 spreekt Jezus tot zijn directe discipelen wel dat hij ze de macht of autoriteit geeft om de krachten van het kwaad te bedwingen of af te weren. Maar hij zegt direct daarna ook dat ze zich daar niet om moeten verheugen, maar wel op hun bestemd zijn voor de Heerschappij van God.
Hier kun je je afvragen of dit impliceert dat wij dat recht op dezelfde van Jezus kregen als die eerste volgelingen. Je kunt niet weten hoe precies zij die macht van Jezus kregen en of dat ook voor andere latere volgelingen zo geldt.
Bovendien is de strekking van dit gezegde waarschijnlijk meer dat het gaat om kwaad in de zin van de negatieve invloeden die je proberen af te houden van het bereiken van de Heerschappij (het Koninkrijk) van God.
Over ziekte of het genezen via (occulte) krachten staat niets specifieks in dit gezegde van Jezus.
Ik zou dat dan ook niet zomaar doortrekken naar het op die manier gebruiken/misbruiken van de gave die Jezus schenkt.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mei 2016 09:58

Jezus dan heeft nog wel vele andere tekenen in de tegenwoordigheid van Zijn discipelen gedaan, die niet zijn geschreven in dit boek; maar deze zijn geschreven, opdat gij gelooft, dat Jezus is de Christus, de Zoon Gods; en opdat gij, gelovende, het leven hebt in Zijn Naam(Joh.20:30-31).

Maar Ik heb een getuigenis meerder, dan dat van Johannes; want de werken, die Mij de Vader gegeven heeft, om die te volbrengen, die werken, die Ik doe, getuigen van Mij, dat de Vader Mij gezonden heeft. (Joh. 5:36).

Indien Ik niet doe de werken Mijns Vaders, zo gelooft Mij niet; maar indien Ik ze doe, en zo gij Mij niet gelooft, zo gelooft de werken; opdat gij moogt bekennen en geloven, dat de Vader in Mij is, en Ik in Hem (Joh.10:37-38).

Jezus antwoordde hun: Ik heb het u gezegd, en gij gelooft het niet. De werken, die Ik doe in de Naam Mijns Vaders, die getuigen van Mij(Joh.10:25).

Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is; en indien niet, zo gelooft Mij om de werken zelf (Joh 14:11).

Indien Ik de werken onder hen niet had gedaan, die niemand anders gedaan heeft, zij hadden geen zonde; maar nu hebben zij ze gezien, en beiden Mij en Mijn Vader gehaat (Joh 15:24).

Deze verzen laten er bij mij geen twijfel over bestaan wat het werkelijke nut van al die genezingen is geweest. Ze zijn niet gedaan om na te volgen, maar om aan te tonen dat Hij de Zoon van God is. Als men toch van plan is om deze wonderen na te bootsen, op basis van:

Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken (werken=wonderen?) die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. (joh.14:12)

Laat mij dan groteren zien dan die Jezus heeft gedaan! Waar zijn de opwekkingen van complete begraafplaatsen? Wie heeft de honger in Ethiopië weten te stillen? Waar was de persoon met geloof die wist te voorkomen dat de tsunami zijn vernietigende werk deed?

Praatjesmakers zijn het die menen de gave van genezing te bezitten. (Des)illusionisten, goochelaars en bedriegers! Meer dan een instant bevredigingsmodel is het niet en men zal bedrogen uitkomen.
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 02 mei 2016 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 02 mei 2016 10:20

JohannesHermanus schreef:Laat mij dan groteren zien dan die Jezus heeft gedaan! Waar zijn de opwekkingen van complete begraafplaatsen? Wie heeft de honger in Ethiopië weten te stillen? Waar was de persoon met geloof die wist te voorkomen dat de tsunami zijn vernietigende werk deed?

Praatjesmakers zijn het die menen de gave van genezing te bezitten. Desillusionisten! Meer dan een instant bevredigingsmodel is het niet en men zal bedrogen uitkomen.

Dit is zo simpel. Waarom komen dit soort misselijkmakende gedachten in je op? Ik kan ook een blik kritiek opentrekken om aan te tonen dat louter prediking er niet voor gezorgd hebben dat de kerken niet leeglopen. Ook hier: Mat. 7:1-2.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 02 mei 2016 19:32

learsi schreef:Waarom worden de genezingswonderen in het Woord "tekenen" genoemd?

h.g.
Learsi

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2016 20:05

JohannesHermanus schreef:Praatjesmakers zijn het die menen de gave van genezing te bezitten. (Des)illusionisten, goochelaars en bedriegers! Meer dan een instant bevredigingsmodel is het niet en men zal bedrogen uitkomen.
Hé psssstt! Heb je 1 Korinthe 12 al uit je Bijbel gescheurd? 9 .... en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mei 2016 20:29

naamloos schreef:Hé psssstt! Heb je 1 Korinthe 12 al uit je Bijbel gescheurd? 9 .... en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;

Mevrouw, u bent contextblind.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2016 20:31

JohannesHermanus schreef:Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u: Wie in Mij gelooft, zal de werken (werken=wonderen?) die Ik doe, ook doen, en hij zal grotere doen dan deze, want Ik ga heen naar Mijn Vader. (joh.14:12)

Laat mij dan groteren zien dan die Jezus heeft gedaan! Waar zijn de opwekkingen van complete begraafplaatsen? Wie heeft de honger in Ethiopië weten te stillen? Waar was de persoon met geloof die wist te voorkomen dat de tsunami zijn vernietigende werk deed?
Hmm, over welke werken heeft Jezus het dan volgen jou? Hij was timmerman, moeten wij dan grotere kasten timmeren als Hij of zoiets?

Hoeveel mensen kwamen tot waarachtig geloof op Jezus' prediking? Maar Eén preek van Petrus leverde op één dag 3000 bekeerlingen op! En er kwam vrees over iedereen; en er werden veel wonderen en tekenen door de apostelen gedaan.
JohannesHermanus schreef:Mevrouw, u bent contextblind.
In tgeheel niet meneer ongeloof!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mei 2016 22:05

naamloos schreef:Hé psssstt! Heb je 1 Korinthe 12 al uit je Bijbel gescheurd? 9 .... en aan een ander genadegaven van genezingen, door dezelfde Geest;

U diagnosticeren met een vorm van blindheid en dan afscheid nemen, is natuurlijk ook niet de bedoeling. Een vorm van opgeven door ongeduld mijner zijde, zo ervaar ik dat. Daarom, toch een brilletje van mijn kant af. Wil u hem niet opzetten, dan wellicht een ander wel. Ik hou het kort en laat de rest aan uzelf om verder te bekijken.

In 1Kor.12 worden negen gaven genoemd. Deze gaven dienen enkel twee doelen:

Doel 1: Vier van deze gaven zijn bedoeld tot bevestiging voor ONGELOVIGEN dat het woord van de profeet uit God is. Het betreft de gaven der gezondmakingen, werkingen der krachten, menigerlei talen, uitlegging der talen.

De context voor deze uitleg kunt u vinden in: Heb.2:3-4, Mark.16:20, Hand.14:3, 2Kor.12:12, Joh.20:30-31.

Doel 2: Vijf van deze gaven zijn bedoeld tot STICHTING van de gelovigen in de tijd van de net gefundeerde Kerk. Het betreft de gave van woord der wijsheid, woord der kennis, geloof, profetie en onderscheidingen der geesten.

De context voor deze uitleg kunt u vinden in: 1Kor.12:7, 1Kor.14:3, 1Kor.14:12, 1Kor.14:26.

Beide doelen waren er om de gemeente die net geboren was en in de kinderschoenen stond, te laten groeien en volwassen te laten worden. 1Kor.13 geeft dit duidelijk aan, met name vers 10-12. In vers 13 kunt u lezen welke gaven er nog resten (daarmee dus aangevend dat de andere gaven niet meer ter zake doen).

De gaven werden indertijd doorgegeven middels handoplegging van de apostelen. Dit ambt is verdwenen, de Kerk vandaag is volwassen, de Bijbel is af. Gedraag u daarnaar en maak van de kerk en uzelf geen kleuter aub.

En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. (1Kor.13:13)

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 02 mei 2016 23:32

JohannesHermanus schreef:U diagnosticeren met een vorm van blindheid en dan afscheid nemen, is natuurlijk ook niet de bedoeling. Een vorm van opgeven door ongeduld mijner zijde, zo ervaar ik dat. Daarom, toch een brilletje van mijn kant af. Wil u hem niet opzetten, dan wellicht een ander wel. Ik hou het kort en laat de rest aan uzelf om verder te bekijken.
U beseft blijkbaar dat u een brilletje op hebt, en dat gaat u nu afzetten! We zullen zien ...
JohannesHermanus schreef:In 1Kor.12 worden negen gaven genoemd. Deze gaven dienen enkel twee doelen:

Doel 1: Vier van deze gaven zijn bedoeld tot bevestiging voor ONGELOVIGEN dat het woord van de profeet uit God is. Het betreft de gaven der gezondmakingen, werkingen der krachten, menigerlei talen, uitlegging der talen.

De context voor deze uitleg kunt u vinden in: Heb.2:3-4, Mark.16:20, Hand.14:3, 2Kor.12:12, Joh.20:30-31.
Serieus? De context van Paulus brief aan de Korinthe kan ik in de Hebreeënbrief vinden? (waarvan niet eens zeker is of Paulus die geschreven heeft), en in het evangelie van Markus? En in één van de twee boeken van Lukas? En in het Johannes evangelie?
Sorry, maar ik hou het toch maar bij Korinthe. Daar staat over de 9 gaven: 7 Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander. Er staat in het geheel niet dat 4 van de 9 gaven bedoeld zijn tot bevestiging voor ongelovigen, dat is inlezen van jou.
Een stuk verder, in hoofdstuk 14, staat dat er óók een gebruik van klanktaal is als teken voor de ongelovigen: 22 Zo zijn de andere talen dus tot een teken, niet voor hen die geloven, maar voor de ongelovigen.
JohannesHermanus schreef:Doel 2: Vijf van deze gaven zijn bedoeld tot STICHTING van de gelovigen in de tijd van de net gefundeerde Kerk. Het betreft de gave van woord der wijsheid, woord der kennis, geloof, profetie en onderscheidingen der geesten.

De context voor deze uitleg kunt u vinden in: 1Kor.12:7, 1Kor.14:3, 1Kor.14:12, 1Kor.14:26.
Kijk, voor deze 5 van de 9 kun je keurig netjes bij de Korinthe-brief blijven zonder door heel de Bijbel heen te vliegen om je eigen kader veilig te stellen. Om het even bij genezing te houden, het was en is inderdaad een doel ter bevestiging van het evangelie. Maar ook gewoon dat de zieken genezen worden.
JohannesHermanus schreef:Beide doelen waren er om de gemeente die net geboren was en in de kinderschoenen stond, te laten groeien en volwassen te laten worden. 1Kor.13 geeft dit duidelijk aan, met name vers 10-12. In vers 13 kunt u lezen welke gaven er nog resten (daarmee dus aangevend dat de andere gaven niet meer ter zake doen).
1 Kor. 13: 9 Want wij kennen ten dele en wij profeteren ten dele, 10 maar wanneer het volmaakte zal gekomen zijn, zal wat ten dele is, tenietgedaan worden.
Dat is nog toekomstmuziek mn beste. Het volmaakte is nog niet gekomen, en zelfs jij kent nog maar ten dele.
Lees vers 12 maar eens goed: Nu immers kijken wij door middel van een spiegel in een raadsel, maar dan zullen wij zien van aangezicht tot aangezicht. Nu ken ik ten dele, maar dan zal ik kennen, zoals ik zelf gekend ben.
JohannesHermanus schreef:De kerk vandaag is volwassen, de Bijbel is af. Gedraag u daarnaar en maak van de kerk en uzelf geen kleuter aub.
De kerk is pas volwassen wanneer zij heilig, en zonder smet of rimpel of iets dergelijks is.
JohannesHermanus schreef:En nu blijft geloof, hoop en liefde, deze drie; doch de meeste van deze is de liefde. (1Kor.13:13)
Correct. Als het volmaakte gekomen is, en we zullen zien van aangezicht tot aangezicht valt er niets meer te geloven en hopen: Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 02 mei 2016 23:53

Ik heb een torische afwijking, dus die bril blijft op. Wat u doet met mijn schrijven moet u helemaal zelf weten. Ik hou het daarbij. Waar ik nog wel op wil reageren is het volgende:

naamloos schreef:Correct. Als het volmaakte gekomen is, en we zullen zien van aangezicht tot aangezicht valt er niets meer te geloven en hopen: Hoop nu die gezien wordt, is geen hoop. Immers, wat iemand ziet, waarom zou hij dat nog hopen?

Het “volmaakte” kan niet de hemel zijn, want in de hemel is geen hoop of geloof maar zekerheid. En zonder hoop kan het geloof niet staande blijven en daarom moeten die twee altijd slaan op de aardse toestand van de Gemeente. Bij de wederkomst van de Heer Jezus verdwijnen geloof en hoop. Enkel de liefde zal doorgaan tot in de hemel want die is eeuwig zoals God Zelf. God IS immers liefde. (1Joh. 4:7)

PS

Ik kan het ten zeerste waarderen dat u een van de weinigen bent die de Bijbel durft te gebruiken. Helaas ontbreekt de juiste bril nog.

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 03 mei 2016 07:48

JohannesHermanus schreef:Ik heb een torische afwijking, dus die bril blijft op. Wat u doet met mijn schrijven moet u helemaal zelf weten. Ik hou het daarbij. Waar ik nog wel op wil reageren is het volgende:
Alleen een torische? :-k
JohannesHermanus schreef:Het “volmaakte” kan niet de hemel zijn, want in de hemel is geen hoop of geloof maar zekerheid. En zonder hoop kan het geloof niet staande blijven en daarom moeten die twee altijd slaan op de aardse toestand van de Gemeente. Bij de wederkomst van de Heer Jezus verdwijnen geloof en hoop. Enkel de liefde zal doorgaan tot in de hemel want die is eeuwig zoals God Zelf. God IS immers liefde. (1Joh. 4:7)
1 Kor. 13:10 Maar wanneer het volmaakte gekomen zal zijn = toekomt.
1 Kor. 13: 13 En nu blijven geloof, hoop en liefde, deze drie = tegenwoordige tijd.
Verder is uw conclusie dezelfde als die ik opschreef.
JohannesHermanus schreef:Ik kan het ten zeerste waarderen dat u een van de weinigen bent die de Bijbel durft te gebruiken. Helaas ontbreekt de juiste bril nog.
Acht u het onmogelijk dat uzelf een verkeerde bril opheeft?
U hebt voor uw uitleg van Paulus brief aan de Korinthiërs bijbelboeken nodig die toen nog niet eens bestonden.
De Korinthiërs konden zijn brief dan nooit in de juiste context lezen. Gelooft u dat echt zelf?
Het is prima andere Bijbelgedeeltes aan te halen wanneer die elkaar bevestigen, maar u gebruikt ze om de directe context tegen te spreken. [-X
1 Kor. 12 leert duidelijk dat de 9 gaven er zijn tot opbouw van de Gemeente.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 06 jun 2016 11:57

Dit artikel n.a.v. "de laatste reformatie" van Dirk van Genderen lijkt me de moeite waard om te lezen en er op z'n minst eens over na te denken.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 12:13

Wat heeft het nadenken aangaande dat artikel u opgeleverd als ik vragen mag?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 06 jun 2016 13:37

dalethvav schreef:Dit artikel n.a.v. "de laatste reformatie" van Dirk van Genderen lijkt me de moeite waard om te lezen en er op z'n minst eens over na te denken.

Goed stuk van de schrijver Dirk van Genderen, kan er mee instemmen.
De film ga ik wel kijken maar daar moet ik wel voor gaan zitten, ik zag met het doorspoelen dat vreselijke (ik weet niet hoe ik het noemen moet) beenverlengingen langs komen en dat handopleg gedoe voor kwaaltjes en pijntjes. Het is nog maar de vraag of ik deze film helemaal uit kan kijken :(

Overigens is er op internet wel het één en ander te vinden over Torben Sondergaard en bepaald niet positief.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 06 jun 2016 13:54

schaapje schreef:Overigens is er op internet wel het één en ander te vinden over Torben Sondergaard en bepaald niet positief.

En terecht. De man is een dwaalleraar en het is zeer de moeite waard om hiervoor te waarschuwen.

http://www.rejoicenow.nl/page/the-last-reformation

Terug naar “[Religie] - Open forum”