God weet alles.
Met vriendelijke groeten,
Sjors.
Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Johan100 schreef:
Er bestaat maar 1 waarheid, interpretaties zijn mensenwerk.
kinpruik: Absolute waarheid is onbereikbaar voor de mens. Daarom is jouw interpretatie OOK maar een interpretatie.
Johan100 schreef:Al zou de waarheid onbereikbaar voor de mens, toch kan er maar 1 waarheid zijn. Er kunnen geen twee waarheden zijn.
Johan100 schreef:Al zou de waarheid onbereikbaar zijn voor de mens, toch kan er maar 1 waarheid zijn. Er kunnen geen twee waarheden zijn.
Mortlach schreef:Waarom niet?
Mortlach schreef:Waarom niet?
Arendsoog schreef:Twee waarheden of één waarheid?
Twee waarheden: dingen die wij (nog) niet logisch met elkaar kunnen verenigen, maar die afzonderlijk toch waar zijn.
Voorbeeld: het geloof is een gave; het geloof is een opdracht/verantwoordelijkheid.
Maar toch:
Één hogere waarheid: ook al kunnen wij niet alles begrijpen, toch is er uiteindelijk één waarheid, hoewel we die misschien (nog) niet doorgronden.
Arendsoog schreef:Misschien helpt deze dialectische/hegeliaanse beschouwing? These + antithese moet komen tot synthese?
_Sjors_ schreef:Joh. 17:17
Heilig ze in Uw waarheid; Uw woord is de waarheid.
Joh. 14:17
Namelijk den Geest der waarheid, Welken de wereld niet kan ontvangen; want zij ziet Hem niet, en kent Hem niet; maar gij kent Hem; want Hij blijft bij ulieden, en zal in u zijn.
Joh. 16:13
Maar wanneer Die zal gekomen zijn, namelijk de Geest der waarheid, Hij zal u in al de waarheid leiden; want Hij zal van Zichzelven niet spreken, maar zo wat Hij zal gehoord hebben, zal Hij spreken, en de toekomende dingen zal Hij u verkondigen.
Joh. 8:31-32
Jezus dan zeide tot de Joden, die in Hem geloofden: Indien gijlieden in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; En zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.
Joh.8:47
Die uit God is, hoort de woorden Gods; daarom hoort gijlieden niet, omdat gij uit God niet zijt.
1 Kor. 2:14
Maar de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen, die des Geestes Gods zijn; want zij zijn hem dwaasheid, en hij kan ze niet verstaan, omdat zij geestelijk onderscheiden worden.
De synthese is in principe een verzoening van twee (ogenschijnlijke) tegengestelden, een consensusmodel dus. Dit concensusproces houd de praktijk in van groepsdenken, waarin de nadruk wordt gelegd op tolerantie, diversiteit en eenheid. Dit gaat in mijn optiek niet samen met het geloof in God: deze is namelijk compromisloos! Water bij de wijn doen staat haaks op wat Timotheüs ons leert:
2 Tim.3:14-17
Maar blijft gij in hetgeen gij geleerd hebt, en waarvan u verzekering gedaan is, wetende, van wien gij het geleerd hebt; En dat gij van kinds af de heilige Schriften geweten hebt, die u wijs kunnen maken tot zaligheid, door het geloof, hetwelk in Christus Jezus is. Al de Schrift is van God ingegeven, en is nuttig tot lering, tot wederlegging, tot verbetering, tot onderwijzing, die in de rechtvaardigheid is; Opdat de mens Gods volmaakt zij, tot alle goed werk volmaaktelijk toegerust.
God geloven is compromisloos!
(Alle tekstaanhalingen komen uit de Staten Vertaling, gebaseerd op de Textus Receptus)
Met vriendelijke groeten,
Sjors.
Arendsoog schreef:Sjors, ik begrijp je reactie. Ik onderschrijf volledig dat er slechts 1 Waarheid is, en dat er een Weg, Waarheid en Leven is. (Of 1 Ware Weg tot het Leven) Ik lees normaal gesproken de Statenvertaling (soms de Luthervertaling).
Arendsoog schreef:Toch erken ik dat ik een mens ben, en dat ik daarom niet in staat ben ten volle te begrijpen de hoogte, diepte, lengte en breedte van het kruis van Christus. Ik probeer een algemene opmerking te maken dat dingen soms genuanceerder lijken dan ze zijn.
Arendsoog schreef:Tolerantie in nevenzaken is niet per se hetzelfde als water bij de wijn doen.
Arendsoog schreef:Het Apostolicum, Nicea en Athanasius zijn toch wel de basis geloofsartikelen. En de 3 Formulieren van Enigheid houd ik hoog. Neemt niet weg dat er nuanceverschillen mogelijk zijn. Die waren er op de Dordtse synode ook, en daarvoor is ook ruimte gelaten in de formulering van de 5 artikelen tegen de Remonstranten.
_Sjors_ schreef:Zolang u dat wat u wel begrijpt als absoluut kunt beschouwen, lijkt het mij geen probleem. Maar de Bijbel, Gods Woord, is per definitie de absolute Waarheid!
Arendsoog schreef:Tolerantie in nevenzaken is niet per se hetzelfde als water bij de wijn doen.
_Sjors_ schreef:Noem eens een nevenzaak?
Arendsoog schreef:Het Apostolicum, Nicea en Athanasius zijn toch wel de basis geloofsartikelen. En de 3 Formulieren van Enigheid houd ik hoog. Neemt niet weg dat er nuanceverschillen mogelijk zijn. Die waren er op de Dordtse synode ook, en daarvoor is ook ruimte gelaten in de formulering van de 5 artikelen tegen de Remonstranten.
_Sjors_ schreef:Dit zijn allen aanvullingen/meningen op/over de Bijbel door iemand geschreven en niet per definitie onfeilbaar, dus aan fouten onderhevig. Ze staan wat mij betreft in hetzelfde rijtje als alle andere boeken over de Bijbel die je in een (Christelijke) boekhandel kunt vinden. Daarmee zeg ik niet dat men er niets van kan leren, maar wel dat deze niet met de Bijbel op een lijn getrokken kunnen worden.
Arco schreef:Gods Woord, dat is dus niet een vertaling ervan. De Statenvertaling of welke andere vertaling dan ook is niet onfeilbaar.
Mortlach schreef:Zelden zo hard gelachen, moet ik zeggen...
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten