de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 dec 2015 22:54

ben db bd schreef:Ooit vroeg onze predikant mij als ouderling een weeksluiting in het bejaardenhuis te leiden. Daar wist ik wel een goeie tekst voor te vinden: in een in verval zijnd lichaam, vernieuwt zich de geest echter van dag tot dag, ergens in de Korinthebrief, was het zo niet?
Natuurlijk heb ik die lieve oude mensen heerlijk gezegend!! Wat zou ik mij schamen als ik dat niet had gedaan!
Nou, na 2 keer zei de predikant dat ik het te druk had met huisbezoek of zo en hoefde ik niet meer. Zijn verantwoording, toch?
Kandidaten bij ons in de 'houten broek' zijn ook niet hoog genoeg om te mogen zegenen, belachelijk hè?!! (arrogant ook van de kerkelite).
Gods Woord nodigt ons zelfs uit om de Allerhoogste te zegenen, toch?! (komt zeker in de psalmen voor!)

Heel goed van je om ze toch te zegenen. Bedankt voor je bemoediging, hoor ik eindelijk een keer dat niet iedereen maar doet wat de dominee/kerkenraad wilt.
Eigen initiatief drukken ze vaak de kop in.
Hopelijk heeft het je er niet van weerhouden om de Boodschap nog steeds in alle vrijheid te verkondigen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 14:00

Anoniem_89 schreef: hoor ik eindelijk een keer dat niet iedereen maar doet wat de dominee/kerkenraad wilt.
Eigen initiatief drukken ze vaak de kop in.

Ooit gehoord van de kerkorde?
Het is dus geen verzinsel van de k.r. noch de dominee!
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 04 dec 2015 14:13

Chaya schreef:Ooit gehoord van de kerkorde?
Het is dus geen verzinsel van de k.r. noch de dominee!

Ooit van gehoord. Ik zal het wel even opzoeken.
Daarnaast, al die regeltjes.. Waarom moeten we allemaal in dezelfde pas lopen??

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 14:15

Anoniem_89 schreef:Ooit van gehoord. Ik zal het wel even opzoeken.
Daarnaast, al die regeltjes.. Waarom moeten we allemaal in dezelfde pas lopen??

Dat eist de kerkorde helemaal niet!
Maar het gaat over de zaken die Bijbels vastgelegd zijn, om wanorde en eigen gedoe te voorkomen.
Elke organisatie, vereniging, club heeft regels, die onderschrijf je als je lid wordt.
Zo simpel is het.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 dec 2015 17:24

Om te lezen

file:///D:Downloads/vrouw%20in%20het%20ambt%20(1).pdf

h.g.
Learsi

gravo
Majoor
Majoor

Berichtdoor gravo » 04 dec 2015 17:29

jaapo schreef:(...)Als je vindt, dat God de vrouw in het ambt verbiedt dan is de consequentie, dat je alle kerkdiensten, uitvaarten, huwelijksinzegeningen en huisbezoeken ter troost en bemoediging, waar vrouwelijke ambtsdragers actief waren/zijn, op de vuilnisbelt gooit van de activiteiten die (volgens je opvattingen) niet door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Dan hebben in de loop der jaren duizenden gelovigen in die bijeenkomsten stenen voor brood gekregen.(...)

Een terecht constatering. Uiteindelijk telt de vrucht in het Koninkrijk van God. Net zoals Gamaliël de "sekte" van de christenen niet wilde verbieden met het argument dat als iets uit God is het zal beklijven, maar als iets niet uit God is, het vanzelf zal verdwijnen, zo zou je ook af kunnen gaan op wat toelating van de vrouw in het ambt heeft opgeleverd. En dan zeg ik met Jaapo: veel.

Steeds weer blijkt dat de Bijbel geen eenduidige betekenis heeft, die door een en dezelfde lezing wereldwijd en door alle tijden ontstaat, maar dat de Bijbel steeds weer nieuw spreekt, steeds weer anders, omdat de bewegelijke Geest het vaste Woord pas tot leven kan wekken. Die Geest komt tot uiting in de mensen die er mee worden gezegend. Wanneer mensen de Bijbel dus anders lezen, er aanleiding en roeping in zien om er anders dan vroeger mee om te gaan, vernieuwend, eigentijds en op maat gesneden, dan zien we daarin de Geest aan het werk. Opnieuw bloeit het Woord Gods op, gelovigen halen oude en nieuwe zaken uit dit boek, omdat het een Levend Woord is. En dat betekent dat het Zich kan bewegen door de tijd en steeds eindeloos veel vormen en betekenissen oplevert. Het leeft, het groeit, het verandert, het past zich aan, het kent vele fasen van bestaan, steeds anders, steeds nieuw. Zoals het leven zelf. Wie dit alles miskent en terug wil naar die ene vastomlijnde lezing, blust de Geest uit. En we weten hoe kwalijk dat is, de zonde tegen de Heilige Geest.

Vrouwen in het ambt? Let op de vruchten van hun arbeid. Aan de vruchten herkent men de boom.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 04 dec 2015 20:24

learsi schreef:Om te lezen

file:///D:Downloads/vrouw%20in%20het%20ambt%20(1).pdf

h.g.
Learsi

Jammer, maar hij doet het niet.

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 04 dec 2015 20:51

toets:

enkele argumenten voor en tegen de vrouw in het ambt

h.g.
Learsi

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 04 dec 2015 23:55

@ben db bd: Er zit een naar ondertoontje in uw bijdragen. Negativiteit en vooringenomenheid evenals bij @chaya. die we nu al even niet meer zien in dit topic. Het antwoord op mijn vraag blijft nog achterwege. Ik stel hem nog een keer in simpelere woorden:
Als je vindt, dat God de vrouw in het ambt verbiedt dan is de consequentie, dat je alle kerkdiensten, uitvaarten, huwelijksinzegeningen en huisbezoeken ter troost en bemoediging, waar vrouwelijke ambtsdragers actief waren/zijn, op de vuilnisbelt gooit van de activiteiten die (volgens je opvattingen) niet door de Heilige Geest geïnspireerd zijn. Dan hebben in de loop der jaren duizenden gelovigen in die bijeenkomsten stenen voor brood gekregen. Klopt dat?

@ mijnheer/mevrouw jaapo, u bent een scherp opmerker zie ik en u zult zeker wel gelijk hebben; die ben is een naar mannetje hoor. Ként u overigens de regel dat wie het liedje niet aanstaat, het toontje pleegt af te keuren?
U bent het niet met mij eens, wat uiteraard mag, daar is een forum voor. En u wordt ruimschoots ondersteund door gravo, wisten we samen reeds van te voren.
Maar o wat zegt u dan weer rare dingen !! Noemt u Gods heilig onversneden Woord naspreken, 'vooringenomenheid' ??
ik vind natuurlijk niet dat God de vrouw in het ambt verbied, ik lees in Gods Woord dat het niet de bedoeling van de Allerhoogste is dat de vrouw in de gemeente leert. En bij 'niet', lees ik geen 'wel', vraag maar aan gravo. Vastgeroest van mij hè? Voor sommige christenen is Gods Woord voor alle tijden. En daar zal de Heere zeker een bedoeling mee hebben, denk ik dan.
En ja, bij geval zijn mijn ervaringen in de kerk dienaangaande ook niet bijster positief. Daar gaf ik een m.i. sprekend voorbeeld van. Maar als de Heere God van die orde af wilt wijken, wie ben ik dan? En wat daar dan de consequenties van zijn, acht ik uiteraard niet mijn zaak te zijn.
Naar hè?! Zelf zal ik dus niet gauw op een dame stemmen. Is bij onze GB ook niet bespreekbaar hoor.

Nou komt uw opmerking dat dan 'duizenden gelovigen in die bijeenkomsten stenen voor brood gekregen hebben', ook niet zo slim op mij over.
Dus die opmerking klopt voor mij natuurlijk niet. Maar ik zou mij wel voor kunnen stellen dat er bij de vrouw in het predikambt dan nóg eerder iets de foute kant op gaat en dat het verbod dus een veiligheidsmaatregel is. (En toen dacht ik ook ondeugend aan prof. ds. Riet B. S. en Eva? :?
En er gáát al zo vreselijk veel de foute kant op in sommige kerken, vind ik.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 05 dec 2015 01:18

...........waarmee u om de hete brij heen draait. U geeft een heel vaag en ontwijkend antwoord. Is het zo moeilijk om er ja of nee op te zeggen? Ja, het is een lastige vraag, maar als u oprecht dit standpunt aanhangt, kunt u ook oprecht en onomwonden antwoorden. En.... met vooringenomenheid bedoel ik niks meer of minder, dat u, als u onder het gehoor van een vrouwelijke predikant bent, bij voorbaat al denkt: het kan niets zijn. Overigens, als uw standpunt recht overeind staat, gaat u helemaal niet onder het gehoor van een vrouwelijke ambtsdrager zitten. Ik had wat meer rechtlijnigheid verwacht van een rechtzinnige gelovige.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 dec 2015 08:16

rotterdam ; Dus Chaya, je draait er om heen.

Febe was - lees de grondtekst - diaken.
Dat is net zoveel "ambt" als predikant.

En waarom wil je mijn vraag niet beantwoorden ?
Waarom mag de vrouw, Bijbels gezien, wel profeteren en niet proclameren ?

Shaya ; Ik draai nergens om heen, heb nu al diverse keren uitgelegd hoe het zit.
Een diaken is geen predikant, nog steeds niet! Volgens de kerkorde mag bij afwezigheid van een predikant de dienst geleid worden door een ouderling. Maar deze mag de Zegen niet uitspreken, noch de sacramenten bedienen!
Ik blijf mezelf niet herhalen rotterdam, ik heb het allemaal uiteengezet.

Nee Shaya, dat heb je niet, je blijft ontwijkende antwoorden geven.
Binnen het protestante gedachtegoed zijn de ambten ondeelbaar d.w.z. als een vrouw geen predikant zou mogen worden dan ook geen diaken.
En mevrouw Febe was diaken.

Ook blijf je onduidelijk over de vraag waarom, ook wederom Bijbels gezien, bidden en profeteren is toegestaan, waarom zou proclameren (preken) dan niet zou mogen ?

naamloos
Generaal
Generaal

Berichtdoor naamloos » 05 dec 2015 09:55

ben db bd schreef:ik vind natuurlijk niet dat God de vrouw in het ambt verbied, ik lees in Gods Woord dat het niet de bedoeling van de Allerhoogste is dat de vrouw in de gemeente leert. En bij 'niet', lees ik geen 'wel', vraag maar aan gravo.
Zoiets staat in mijn Bijbel ook, maar dan denk ik 'kom op Paulus, je zit jezelf toch zeker niet tegen te spreken.'
De ene keer voorschrijven hoe een vrouw behoort te bidden en profeteren in de gemeente, en even later kom je aan met het bevel "zwijg".
Vertellen dat er in Christus geen onderscheid is tussen man en vrouw, dienstknecht en vrije, Jood en Griek; maar dan zelf wél onderscheid maken door vrouwen een spreek en leer verbod op te leggen.
Dan gaat er bij mij een rood lampje branden, ''dit is niet wat het lijkt'' denk ik dan. En dan kom ik tot het volgende:
Paulus reageert ergens op in zijn brieven, dan is het net alsof je één kant van een telefoongesprek hoort.
Daaruit kun je grotendeels opmaken wat de andere partij zo ongeveer te vertellen heeft.
Paulus zegt (ik citeer deze keer netjes uit de H.S.V.) " Laten uw vrouwen in de gemeenten zwijgen. Het is hun immers niet toegestaan te spreken, maar bevolen onderdanig te zijn, zoals ook de wet zegt."
Hmm, ja lijkt duidelijk niet? Maar ik ben een Pieta Precies, en ik wil weten waar ik die wet kan vinden in het O.T. (het N.T. was er toen nog niet, weten we nog wel?) En tot nog toe is het me niet gelukt die wet te vinden, althans niet in de Bijbel.
Ook lees in in dat zelfde hoofdstuk dat Paulus nog twee groepen mensen het zwijgen oplegt, hij heeft het over 3 groepen mensen die de orde in de gemeente verstoren. Daar leidt ik dan weer uit af dat het hem om orde in de gemeente te doen was, en niet om absolute zwijg-geboden op te leggen.
Nu ik dat helder heb lees ik gerustgesteld weer verder: " Of is het Woord van God van ú uitgegaan? Of heeft het alleen ú bereikt?"
En dan valt het kwartje, dit is een gewoon een sarcastische reactie van Paulus op de mannenbroeders uit de gemeente die zeggen vrouwen zwijgen moeten. Eerst herhaald hij hen in vers 34, en in vers 36 zet hij hen op hun nummer. (Paulus reageert vader sarcastisch)
Het zou ook wel een beetje al te dol zijn te beweren dat vrouwen wél mogen profeteren ("Wie echter profeteert, spreekt tot mensen woorden van opbouw en vermaning en troost'' leert Paulus ons), echter zonder hun stem te gebruiken, plus dat ze inhoudelijk niets mogen zeggen waar mannen wijzer van worden, want anders valt het onder 'leren'.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2015 10:02

rotterdam schreef:Nee Shaya, dat heb je niet, je blijft ontwijkende antwoorden geven.
Binnen het protestante gedachtegoed zijn de ambten ondeelbaar d.w.z. als een vrouw geen predikant zou mogen worden dan ook geen diaken.

Ook blijf je onduidelijk over de vraag waarom, ook wederom Bijbels gezien, bidden en profeteren is toegestaan, waarom zou proclameren (preken) dan niet zou mogen ?

Of je kunt niet goed lezen of je blijft gewoon doordrammen dat ik alles nogmaals moet zeggen hier.
Lees maar terug!
Als je mijn visie niet wilt overnemen, prima!
Febe was geen diaken en een diaken is geen dominee. Je zet jezelf vast.
Ik stop hiermee, dit is zo vermoeiend.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 05 dec 2015 10:04

learsi schreef:toets:

enkele argumenten voor en tegen de vrouw in het ambt

h.g.
Learsi

Learsi, kun je de link nog een keer plaatsen, webpagina wordt niet gevonden.

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 05 dec 2015 12:56

Chaya schreef:Rotterdam ; Nee Shaya, dat heb je niet, je blijft ontwijkende antwoorden geven.

Chaya ; Of je kunt niet goed lezen of je blijft gewoon doordrammen dat ik alles nogmaals moet zeggen hier.
Lees maar terug!
Als je mijn visie niet wilt overnemen, prima!
Febe was geen diaken en een diaken is geen dominee. Je zet jezelf vast.
Ik stop hiermee, dit is zo vermoeiend
.

Je wilt niet hé ?

1) Het protestantisme kent drie ambten: van ouderlingen, predikant en diakenen. Deze ambten zijn ondeelbaar d.w.z. gelijk. Dus als er een vrouwenverbod heerst voor het ambt van predikant dan mag zij ook geen diaken worden.

2) Letterlijke vertaling van Romeinen 16 vers 1 - Ik beveel u onze zuster Febe* aan, diaken (en niet dienaresse) van de gemeente.
De statenvertalers halen wel meer van dit soort grapjes uit. Lees vers 7 daar staat ; Groet Andronicus en Junias. Kolder uiteraard "Junias is geen voorkomende naam - gewoon dikke duim. Wat moet het zijn ? Mevrouw Junia.

3) In Lucus 2 lezen we ; En er was Anna, een profetesse, dewelke niet week uit den tempel, met vasten en bidden, God dienende nacht en dag.
En deze (Anna), te dierzelfder ure daarbij komende, heeft insgelijks den Heere beleden, en sprak van Hem tot allen, die de verlossing in Jeruzalem verwachtten.

Anna profeteert niet alleen (en sprak van Hem tot allen) ook proclameert ze (d.i. preken)

Je kunt het wel vermoeiend vinden, maar uit alles blijkt dat je geen antwoorden hebt en dus gewoon, zonder discussie je gelijk wilt beslechten.

Slappe hap.

Terug naar “[Religie] - Open forum”