Adieu God

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Adieu God

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2015 09:43

Mortlach schreef:Nou, nee. Het uit het verband rukken van citaten en daarmee oprechte wetenschappers dingen laten zeggen die ze nooit zo hebben gezegd, laat staan bedoeld, is een zogenaamde pet peeve van mij. Ik erger me er groen en geel aan. En het is gewoon terug te zoeken, en teruggezocht, door mensen die het citaat plus context hebben opgezocht en online hebben gezet. Vraag jij je eens af, waarom bepaalde christenen het blijkbaar geen probleem vinden om dat zevende gebod met voeten te treden. Wat voor een christen ben je als je leugens nodig hebt om zogenaamd de Waarheid te verkondigen.

Dominant zitten doen met de evolutie in een discussie is wat mij betreft net zo leugenachtig als datgene waar jij bepaalde mensen van beticht. En het erbij halen van het zevende gebod is zo propaganda-achtig als ik weet niet wat. Ik kan niet anders concluderen, dan dat jij aan eenzijdige en gekleurde voorlichting doet.

Mortlach schreef:We laten je alleen maar zien dat er helemaal geen rook is, alleen een huichelende Jongeaardecreationist die net doet alsof er rook is.

Dat bedoel ik nou met: de standaard reactie 'in de doofpot daarmee!' Je ziet blijkbaar graag dat ik mijn verstand en intuïtie afsluit voor alles wat niet welgevallig is voor jouw wereldvisie. Ik was dat toch echt niet van plan.
Als de islam het nog eens voor het zeggen krijgt en ze weten jou te bekeren, hebben ze een goeie aan jou voor de maatschappij.

Mortlach schreef:Ik ben er diep in mijn hart van overtuigd dat - net als met slavernij - met de tijd zal blijken dat tegenstanders aan de verkeerde kant van de geschiedenis stonden.

Hoe theologisch/bijbels onderlegd ben jij?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2015 10:22

Pcrtje schreef:En jij meent dat de bewijzen voor een aarde van vele malen meer dan 10.000 jaar en de evolutietheorie veel minder sterk zijn dan de bewijzen voor een bolle aarde?

Ik denk wel dat dat minder direct inzichtelijk is dan de foto die ik toonde, om het eens wat voorzichtig te zeggen.

Pcrtje schreef:Wie bepaalt dan waar de grens ligt? Wanneer 'mag' iets figuurlijk opgevat worden en wanneer niet?

Dat weet ik niet precies. Ik heb er voor nu even genoeg aan dat ik een joekel van een verschil zie, waarbij er met het ene wel te leven valt, maar met het andere absoluut niet.
Ik beweer niet dat er geen dingen in de Bijbel staan die figuurlijk opgevat moeten worden. Een boek als Openbaring doet ons beter weten. En de Bijbel voldoet ook niet aan de eis van hyperrechtlijnigheid. Maar dat hoeft ook niet, willen we nog niet zover komen om Genesis tot historische onzin te verklaren.

Pcrtje schreef:Als ik je goed begrijp zit het probleem eigenlijk op het punt van de zondeval. Die is namelijk fundamenteel voor de christelijke theologie (zoals wij die kennen binnen het Westers-Christelijke denken) en wanneer het genesisverslag niet letterlijk wordt genomen valt ook de historische zondeval weg die werkelijk plaats zou moeten hebben gevonden. Het probleem is vervolgens dat er zonder zondeval niets meer van de centrale positie van Jezus in het christendom overblijft. Ergo: het orthodox-christelijke geloof is daarmee tot onzin gereduceerd. Begrijp ik je zo goed?

De zondeval is inderdaad een cruciaal punt. Maar de schepping zelf evenzeer.

Apostolische geloofsbelijdenis:
Ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,

Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:
Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.

Ik denk dat dat toch wel wat anders is, dan wanneer je de willekeurige evolutieprocessen er als Demiurg tussenschuift.

Pcrtje schreef:Het theologische idee dat vooral uitgewerkt is in het Westerse christendom ('paradijs' - zondeval - redding) kan misschien ook eens heroverwogen worden.

Besef je dan wel wat je zegt? Ik denk dat dat wel eens een theologische aardverschuiving zou kunnen worden, waarbij je van de waarheid in de grootste ketterij terecht komt.

Pcrtje schreef:De belangrijkste reden voor mij om het een en ander te heroverwegen was de bizar grote berg aan argumenten die ik na een lange zoektocht had verzameld voor de bigbangtheorie, de evolutietheorie en dergelijke. Er is werkelijkwaar niets serieus dat wijst in de richting van een ontstaansgeschiedenis zoals dat wordt verhaald in Genesis. ... Ik denk dat elke eerlijke, oprechte en intellectueel integere zoeker zal moeten toegeven dat er gewoon niets wijst op een betrouwbare verslaglegging der eerste hoofdstukken van Genesis.

Oké, in de open haard met die onnozele Bijbel dan! Als die beginverhalen dan zo onbetrouwbaar zijn als de pest, wat moet je er dan nog mee? Maar ja, je zei eerder: "ik wil ook niet dat er helemaal niets van de religieuze boeken overblijft." Tja, dan wordt het draaien en in de onmogelijkste bochten wringen om er nog wat van te maken. Dan pas ik.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 10:43

[quote="Boekenlezer"
Dominant zitten doen met de evolutie in een discussie is wat mij betreft net zo leugenachtig als datgene waar jij bepaalde mensen van beticht. En het erbij halen van het zevende gebod is zo propaganda-achtig als ik weet niet wat. [/quote]

Dan is er iets serieus mis met je morele kompas. Je kunt veel van mij zeggen, maar niet dat ik bewust lieg in mijn gesprekken. Het feit dat je die lui nu staat te verdedigen, vind ik schokkend.

Ik kan niet anders concluderen, dan dat jij aan eenzijdige en gekleurde voorlichting doet.

Ja, als ik voorlichting zou geven over rekenen zou ik ook eenzijdig zeggen dat 2+2 4 is en weinig ruimte laten voor overduidelijke verkeerde meningen.

Dat bedoel ik nou met: de standaard reactie 'in de doofpot daarmee!' Je ziet blijkbaar graag dat ik mijn verstand en intuïtie afsluit voor alles wat niet welgevallig is voor jouw wereldvisie. Ik was dat toch echt niet van plan.
Als de islam het nog eens voor het zeggen krijgt en ze weten jou te bekeren, hebben ze een goeie aan jou voor de maatschappij.

Niks doofpot. Ik toon toch dingen aan? Als ik iets doe, is het de boel onthullen. Wat wil je dan nog meer? Dat ik je handje vasthoud en zeg, "kom, kom, Boekenlezer, ik neem de aantoonbare leugens van anderen ook serieus hoor"? Begrijp me niet verkeerd, dit gaat me niet eens over het diepere standpunt, maar puur over het feit dat de mensen die je aandraagt als argument je gewoon gedocumenteerd staan te bedriegen. Het feit dat dan niet gewoon direct zegt "poe, wat een snaken, dat zouden ze niet moeten doen," maar dat je wikt en weegt en misschien en wellicht, geeft voor mij alleen maar aan dat het je in ieder geval niet om de waarheid is te doen.

Hoe theologisch/bijbels onderlegd ben jij?

Ongetwijfeld minder dan jij. En er zijn vast mensen geweest die beter bijbels onderlegd waren dan jij die gewoon op Bijbelse gronden slavernij verdedigden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 10:47

Boekenlezer schreef:Ik denk wel dat dat minder direct inzichtelijk is dan de foto die ik toonde, om het eens wat voorzichtig te zeggen.

Sommige zaken zijn nu eenmaal niet direct waar te nemen, maar moet je afleiden. Bijvoorbeeld de vorm van de Aarde, maar ook dat materie uit atomen bestaat. Of geloof je dat ook niet?

Wie bepaalt dan waar de grens ligt? Wanneer 'mag' iets figuurlijk opgevat worden en wanneer niet?

Dat weet ik niet precies. Ik heb er voor nu even genoeg aan dat ik een joekel van een verschil zie, waarbij er met het ene wel te leven valt, maar met het andere absoluut niet.[/quote]

Gelukkig trekt de werkelijkheid zich niets aan van waar jij mee kunt leven en waar niet mee.

Besef je dan wel wat je zegt? Ik denk dat dat wel eens een theologische aardverschuiving zou kunnen worden, waarbij je van de waarheid in de grootste ketterij terecht komt.

Het moet toch heerlijk zijn dat je van te voren al weet wat waarheid is...

mohamed

Berichtdoor mohamed » 13 mar 2015 11:11

Lol dat lijkt mij ook fijn Mortlach, kan ik ergens een filmpje downloaden waarop het te zien is? :mrgreen:

Trouwens, als ik atheïst was zou ik wel een verklaring willen waarom christenen omtrent de passages over satan in het oude testament zulke vreemde bokkensprongen maken. In dit topic zie ik niet veel terug van letterlijk lezen.

Pcrtje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Pcrtje » 13 mar 2015 11:16

Pcrtje schreef:En jij meent dat de bewijzen voor een aarde van vele malen meer dan 10.000 jaar en de evolutietheorie veel minder sterk zijn dan de bewijzen voor een bolle aarde?
Boekenlezer schreef:Ik denk wel dat dat minder direct inzichtelijk is dan de foto die ik toonde, om het eens wat voorzichtig te zeggen.
Kijk, ik weet niet hoe onderlegd jij bent in de natuurwetenschappen en het is ook niet de bedoeling om hier nu weer een eindeloze discussie te starten, maar ik vraag me toch af in hoeverre jij bent ingelezen in het onderwerp. De evolutietheorie en de theorie van een oude aarde zijn echt niet compleet uit de lucht gegrepen theorieën die zonder enig argument worden geaccepteerd, ofzo...

Pcrtje schreef:Wie bepaalt dan waar de grens ligt? Wanneer 'mag' iets figuurlijk opgevat worden en wanneer niet?
Boekenlezer schreef:Dat weet ik niet precies. Ik heb er voor nu even genoeg aan dat ik een joekel van een verschil zie, waarbij er met het ene wel te leven valt, maar met het andere absoluut niet.
En dat vind ik selectief en inconsequent. Een soort cherry-picking. Zo van: 'Als het mij goed uitkomt of als ik er geen onoverkomelijke problemen in zie dan accepteer ik alles wat de wetenschap zegt, maar wanneer het mijn rotsvaste en dierbare geloof ondermijnt negeer ik de wetenschap.' Hoe zit dit dan precies? Vind je dat niet selectief en inconsequent?

Boekenlezer schreef:Apostolische geloofsbelijdenis:
Ik geloof in God, de almachtige Vader, Schepper van hemel en aarde,

Geloofsbelijdenis van Nicea-Constantinopel:
Ik geloof in één God de almachtige Vader
Schepper van hemel en aarde, van al wat zichtbaar en onzichtbaar is.
Dit is natuurlijk onzin, want een theïstisch creationist (en alle anderen die het genesisverslag ook niet letterlijk lezen maar wel overtuigd religieus zijn) zullen net zo goed zeggen dat God de Schepper is van alles. Het onderschrijven van de theorie van een oude aarde en de evolutietheorie maken niet dat God gediskwalificeerd is als Schepper van alles wat bestaat. Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen in een van mijn vorige posts: wanneer je Genesis niet letterlijk leest kun je alsnog aan de fundamentele betekenissen vasthouden. Dat God de Oorsprong van alles is, bijvoorbeeld. Het enige wat verandert is de manier waarop de schepping tot stand is gekomen, niet Wie/Wat de achterliggende, drijvende Kracht is geweest.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen toch steeds weer denken dat het onderschrijven van (bepaalde) wetenschappelijke theorieën God diskwalificeert. De wetenschap zegt in beginsel niets over God, dus God kan zowel niet worden gebruikt als worden uitgesloten als wetenschappelijke hypothese. Het doen van een uitspraak hierin is een theologische en filosofische.

Nu voel ik de tegenwerping 'maar evolutie is gebaseerd op louter toeval' al komen. Nee, de evolutietheorie is niet louter toeval, dat ten eerste. Ten tweede zou je kunnen zeggen dat het aanwezige toeval en de willekeurigheid Gods logica en sturing zijn.

Pcrtje schreef:Het theologische idee dat vooral uitgewerkt is in het Westerse christendom ('paradijs' - zondeval - redding) kan misschien ook eens heroverwogen worden.
Boekenlezer schreef:Besef je dan wel wat je zegt? Ik denk dat dat wel eens een theologische aardverschuiving zou kunnen worden, waarbij je van de waarheid in de grootste ketterij terecht komt.
Ja, ik besef wat ik zeg. (Ik zeg niet meteen dat ik alles overboord heb gegooid, overigens. Ik zeg slechts dat we dit dogma kunnen heroverwegen en nuanceren dan wel aanpassen.) Als jij vindt dat ik daarmee een van de grootste ketters van dit moment ben dan zij dat maar zo. Ik geloof slechts wat ik kan geloven. Vergeet niet dat dit slechts een menselijk uitgewerkt dogma is.

Religie en wetenschap moeten beide hun plaatsen kennen. Religie kan geen waarheidsgetrouwe uitspraken doen over de fysieke werkelijkheid; dat kan de wetenschap. De wetenschap kan geen waarheidsgetrouwe uitspraken doen over het meta-fysische; dat kan de religie. Indien de wetenschap een waarheidsclaim van de religie onderuit kan halen dat binnen haar (=de wetenschap) domein ligt, dan heeft de wetenschap nou eenmaal gelijk. (En dat geldt overigens ook andersom: indien de wetenschap een claim doet over het meta-fysische -Richard Dawkins beroept zich bijvoorbeeld nogal eens op de wetenschap om uitspraken over het meta-fysische te doen- en de religie zegt iets anders, dan heeft de religie nou eenmaal gelijk. Dat is nou eenmaal het domein van de filosofie en theologie, niet van de wetenschap.)

Dus wanneer jij beweert dat het verwerpen van het betreffende dogma een van de grootste ketterijen is, dan ben ik geneigd je te geloven. (Wat weet ik nou van religie? Ik ben geen theoloog.) Echter, de theologie levert niet de agenda voor het interpreteren van wetenschappelijke onderzoeksresultaten; dus dan zal ik moeten zoeken naar een goede tussenweg. Een tussenweg die zowel recht doet aan de werkelijkheid die wij hebben achterhaald met behulp van de wetenschappelijk methode als aan de theologische waarheidsuitspraken. Indien die tussenweg onmogelijk is dan heeft (minstens) één partij toch echt ongelijk. In dat geval zal men moeten kijken op welk domein er uitspraken worden gedaan en welke partij daar de meest betrouwbare zeggenschap over heeft. Wat mij betreft gaan we niet zover, maar als ik je goed begrijp doe jij dat wel.

Nogmaals, ik weet niet in hoeverre jij daadwerkelijk bent ingelezen in het onderwerp. (Ik ben medisch-bioloog en arts in spe, dus ik kom regelmatig in aanraking met de evolutietheorie en heb me daar ook veelvuldig in verdiept; als jij -weet ik veel- neerlandicus of iets dergelijks bent dan snap ik dat de evolutietheorie heel vaag overkomt en je voorstellingsvermogen overstijgt.) Echter, ik durf te beweren dat de argumentatie voor de evolutietheorie (en voor andere wetenschappelijke theorieën als de oerknaltheorie en de oudeaardetheorie) minstens zo sterk is als die voor een bolle aarde, waar jij overigens terecht een foto van liet zien.

Wat mij betreft is het te makkelijk om het allemaal maar aan de kant te schuiven; kop in het zand te steken en aan een letterlijke lezing van Genesis vast te houden.

Pcrtje schreef:De belangrijkste reden voor mij om het een en ander te heroverwegen was de bizar grote berg aan argumenten die ik na een lange zoektocht had verzameld voor de bigbangtheorie, de evolutietheorie en dergelijke. Er is werkelijkwaar niets serieus dat wijst in de richting van een ontstaansgeschiedenis zoals dat wordt verhaald in Genesis. ... Ik denk dat elke eerlijke, oprechte en intellectueel integere zoeker zal moeten toegeven dat er gewoon niets wijst op een betrouwbare verslaglegging der eerste hoofdstukken van Genesis.
Boekenlezer schreef:Oké, in de open haard met die onnozele Bijbel dan! Als die beginverhalen dan zo onbetrouwbaar zijn als de pest, wat moet je er dan nog mee?
Zoals ik reeds een paar post probeer aan te geven: er belangrijke religieuze levenslessen uit leren. Dat God de Oorsprong van het al is, bijvoorbeeld. En dat God met zorg aan alles een plaats en doel heeft toegekend. Je kunt zóveel halen uit Genesis (en ook uit andere mythen, overigens).

Dat Genesis niet meer letterlijk wordt genomen werpt inderdaad een aantal vragen op. Maar, zoals ik reeds concludeerde in dat paper waar ik eerder naar verwees:

Op grond van de gepresenteerde visies kan mijns inziens de conclusie worden getrokken dat met de komst van de evolutietheorie de absolute, centrale rol van God als Mens, Jezus, en het christendom zeker niet per direct gediskwalificeerd zijn.
"Een libelle zweeft over het water..."

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2015 12:16

Sterker nog:

Het accepteren van de evolutietheorie kan samengaan met een klassieke, orthodoxe theologie.

Het bewijs daarvan is bijvoorbeeld het werk van prof. dr. Gijsbert van den Brink. Hij ziet zelfs een plaats voor een historische zondeval.

Dit is niet mijn favoriete theologische positie. Maar het is in elk geval minder absurd dan het verwerpen van de gangbare wetenschap. Dat heeft het christendom nooit gedaan, pas in de moderne tijd is een deeltje van het christendom daarmee begonnen.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 13 mar 2015 12:18

Rare jongens, die Galliërs...

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 12:34

Het lijkt er soms inderdaad een beetje op dat 1 dorpje moedig weerstand blijft bieden. En stripverhalen zijn niet echt, dus zijn ze niets waard :P

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2015 16:58

Pcrtje schreef:Kijk, ik weet niet hoe onderlegd jij bent in de natuurwetenschappen en het is ook niet de bedoeling om hier nu weer een eindeloze discussie te starten, maar ik vraag me toch af in hoeverre jij bent ingelezen in het onderwerp. De evolutietheorie en de theorie van een oude aarde zijn echt niet compleet uit de lucht gegrepen theorieën die zonder enig argument worden geaccepteerd, ofzo...

Ik heb wel eens geprobeerd me er een beetje in in te lezen, maar dat is vrij beperkt gebleven. Je kunt je tijd nu eenmaal niet aan alles besteden.

Pcrtje schreef:En dat vind ik selectief en inconsequent. Een soort cherry-picking. Zo van: 'Als het mij goed uitkomt of als ik er geen onoverkomelijke problemen in zie dan accepteer ik alles wat de wetenschap zegt, maar wanneer het mijn rotsvaste en dierbare geloof ondermijnt negeer ik de wetenschap.' Hoe zit dit dan precies? Vind je dat niet selectief en inconsequent?

Dat kan zo overkomen, maar soms heb ik ook wel eens, dat ik bepaalde zaken op een bepaalde manier aanvoel, maar dat mijn ratio dat (nog) niet adequaat weet te benoemen. Zoiets laat zich niet zo even aan de kant schuiven, dus voor mijzelf kan ik er niet omheen. En dat zal misschien vreemd overkomen als je even niet de energie voelt om dat uit te vorsen.

Als je bijvoorbeeld zegt, dat de Bijbel het heeft over een platte aarde, kun je ook aanvoeren dat de Bijbel op de ene schriftplaats wel eens wat anders zegt over een bepaalde gebeurtenis dan op de andere schriftplaats (voorbeeldje: 2 Samuël 24:1 <-> 1 Kronieken 21:1), en dat de Bijbel zichzelf tegenspreekt, en dus niet waar kan zijn. En zo zal een bijbelvijand zo'n passage ook zeer zeker uitbuiten! Mijn gedachte als gelovige is dan echter: dat is te simpel gedacht. De werkelijkheid is te complex voor hyperrechtlijnigheid. Want dat is het: hyperrechtlijnigheid. Hyperrechtlijnigheid kan geen recht doen aan de complexiteit van onze werkelijkheid. (Neem bijvoorbeeld het verschijnsel schijnbare tegenstrijdigheid.)

Heb ik toch een poging gedaan, om wat mijn intuïtie aanvoelt, met mijn verstand te verhelderen. Sorry dat het mij niet altijd lukt. Daar moet ik wel eens goed voor gaan zitten.

Pcrtje schreef:Dit is natuurlijk onzin, want een theïstisch creationist (en alle anderen die het genesisverslag ook niet letterlijk lezen maar wel overtuigd religieus zijn) zullen net zo goed zeggen dat God de Schepper is van alles. Het onderschrijven van de theorie van een oude aarde en de evolutietheorie maken niet dat God gediskwalificeerd is als Schepper van alles wat bestaat. Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen in een van mijn vorige posts: wanneer je Genesis niet letterlijk leest kun je alsnog aan de fundamentele betekenissen vasthouden. Dat God de Oorsprong van alles is, bijvoorbeeld. Het enige wat verandert is de manier waarop de schepping tot stand is gekomen, niet Wie/Wat de achterliggende, drijvende Kracht is geweest.

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen toch steeds weer denken dat het onderschrijven van (bepaalde) wetenschappelijke theorieën God diskwalificeert. De wetenschap zegt in beginsel niets over God, dus God kan zowel niet worden gebruikt als worden uitgesloten als wetenschappelijke hypothese. Het doen van een uitspraak hierin is een theologische en filosofische.

Nu voel ik de tegenwerping 'maar evolutie is gebaseerd op louter toeval' al komen. Nee, de evolutietheorie is niet louter toeval, dat ten eerste. Ten tweede zou je kunnen zeggen dat het aanwezige toeval en de willekeurigheid Gods logica en sturing zijn.

Dat 'ten eerste' strijdt toch met bepaalde dingen die ik gehoord en gelezen heb. Laat ik eens iets citeren uit de andere discussie, waarnaar jij verwezen hebt:
    Een belangrijk punt in deze discussie is dat de mens niet noodzakelijk is, daarmee bedoel ik dat de levensvorm zoogdier, rechtoplopend, extreem groot brein niet het 'eindresultaat' is waar evolutie vanaf het begin op aanstuurde. Dat is een eerste gedachte.
(Aldus Mortlach in De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie)
Dat komt op mij toch over als: de mens is door puur toeval er gekomen, en het had ook anders kunnen zijn. Ik kan me ook niet herinneren dat ik protesten hiertegen gelezen heb. Slaapt men, en beseft men niet wat men voor zoete koek slikt? Is het 'wij broeders in het geloof in de evolutie vallen elkaar niet af en kijken daarom niet zo scherp op wat de ander formuleert'?

Nog een citaat, wat naar mijn idee toch wel strijdt met wat jij beweert. Nadat Jay Richards theïstische en teleologische evolutie heeft genoemd, zegt hij:
    The problem is that you've got to focus on what the theoretists themselves mean by the word evolution. It doesn't just mean chance over time, it doesn't just mean common descent, it certainly doesn't mean this progressive or teleological idea, like it men say, you know, 150 years ago. When english speakers use the word evolution, they usually mean neodarwinian evolution, which means that all the adaptive complexities you see, is the result of random genetic mutation, acted on by natural selection. And they mean it as an impersonal and purposeless process. When they say random, that's not a mathematical term that's perfectly compatible with a view of God's providence. They mean purposeless. And that's the problem. It's a logical problem. Not even God can direct and undirect the process. You can't have purposes for a purposeless process.

Pcrtje schreef:Vergeet niet dat dit slechts een menselijk uitgewerkt dogma is.

Dat is een nogal gevaarlijke uitspraak, want zo geef je iedere ketter de vrije hand. De kerkvaders hebben dit uit de Bijbel afgeleid. En het is wat mij betreft niet vreemd of duister, want ik kan dat zelf ook helder zo zien. Ik kan zo zonder moeite uit mijn hoofd schriftgegevens benoemen:
Zondeval: Genesis 3 (zondeval), Paulus in de Romeinenbrief die schrijft over de eerste Adam en de zondeval (was dat Romeinen 5?)
Verlossing: in Leviticus, de overdracht van de zonde op het offerdier door de handen op de kop van het dier te leggen (wijst natuurlijk vooruit op Christus, die de zonden op zich neemt, Johannes 1:29); de term ἀπολύτρωσις in het Nieuwe Testament, wat verlossing betekent, in de zin van vrijkoping.
Een opsomming die natuurlijk verre van compleet is. Ik deed het even uit de losse pols, voor deze gelegenheid.
Nee, dat is toch wel wat meer dan: die kerkvaders zogen dat ook maar uit hun dikke duim.

Pcrtje schreef:Religie en wetenschap moeten beide hun plaatsen kennen. Religie kan geen waarheidsgetrouwe uitspraken doen over de fysieke werkelijkheid; dat kan de wetenschap. De wetenschap kan geen waarheidsgetrouwe uitspraken doen over het meta-fysische; dat kan de religie. Indien de wetenschap een waarheidsclaim van de religie onderuit kan halen dat binnen haar (=de wetenschap) domein ligt, dan heeft de wetenschap nou eenmaal gelijk. (En dat geldt overigens ook andersom: indien de wetenschap een claim doet over het meta-fysische -Richard Dawkins beroept zich bijvoorbeeld nogal eens op de wetenschap om uitspraken over het meta-fysische te doen- en de religie zegt iets anders, dan heeft de religie nou eenmaal gelijk. Dat is nou eenmaal het domein van de filosofie en theologie, niet van de wetenschap.)

Ik vind dat toch een vrij vreemde waterscheiding, erg dualistisch. Alsof die twee zaken niet de ene werkelijkheid betreffen waarin wij leven. Op die manier zou je de meest bizarre dingen kunnen zeggen zolang je dat maar doet op het terrein van de religie, want ach, je bent toch niet op het gebied van de wetenschap bezig. Dus praat maar raak.
Verder zou ik zeker niet willen beweren dat religie altijd gelijk heeft op eigen grond, want er zijn verschillende religies. Neem bijvoorbeeld christendom en islam. In de Koran staan dingen die de christelijke leer regelrecht tegenspreken, zoals: de verzoeningsdood van Christus, de leer van de goddelijke Drieëenheid. Dan kun je niet zeggen: de religie (de islam) spreekt op eigen terrein, en heeft dus gelijk. Nee, ik constateer een flagrante tegenstelling met een andere religie, en dus moet minstens een van twee er wel naast zitten.

Pcrtje schreef:Dus wanneer jij beweert dat het verwerpen van het betreffende dogma een van de grootste ketterijen is, dan ben ik geneigd je te geloven. (Wat weet ik nou van religie? Ik ben geen theoloog.) Echter, de theologie levert niet de agenda voor het interpreteren van wetenschappelijke onderzoeksresultaten; dus dan zal ik moeten zoeken naar een goede tussenweg. Een tussenweg die zowel recht doet aan de werkelijkheid die wij hebben achterhaald met behulp van de wetenschappelijk methode als aan de theologische waarheidsuitspraken. Indien die tussenweg onmogelijk is dan heeft (minstens) één partij toch echt ongelijk. In dat geval zal men moeten kijken op welk domein er uitspraken worden gedaan en welke partij daar de meest betrouwbare zeggenschap over heeft. Wat mij betreft gaan we niet zover, maar als ik je goed begrijp doe jij dat wel.

Dus als we elkaar tegenspreken, dan geeft dat niets, want wij leven beiden in een andere werkelijkheid. Jij in de wetenschappelijke, en ik in de theologische. Kunnen we dus langs elkaar heen lopen zonder elkaar te zien. Maar de tweede helft lijkt toch het besef door te schemeren dat dat niet helemaal opgaat, dat we toch in dezelfde werkelijkheid leven.
Laatst gewijzigd door Boekenlezer op 13 mar 2015 19:34, 4 keer totaal gewijzigd.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2015 17:02

Mortlach schreef:...En stripverhalen zijn niet echt, dus zijn ze niets waard :P

Ze zijn zeker wel wat waard. Ze kunnen bijzonder vermakelijk zijn om te lezen.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 18:21

Boekenlezer schreef:Ik heb wel eens geprobeerd me er een beetje in in te lezen, maar dat is vrij beperkt gebleven. Je kunt je tijd nu eenmaal niet aan alles besteden.

Leuk en leerzaam zijn de boeken Wonderful Life van de onvolprezen Stephen Jay Gould, en Life Ascending van Nick Lane. Oud werk van Dawkins is ook erg goed, maar die heeft er de laatste tijd zo'n potje van gemaakt dat ik het je niet eens kwalijk neem als je dat niet van me wilt aannemen.

Dat 'ten eerste' strijdt toch met bepaalde dingen die ik gehoord en gelezen heb. Laat ik eens iets citeren uit de andere discussie, waarnaar jij verwezen hebt:
    Een belangrijk punt in deze discussie is dat de mens niet noodzakelijk is, daarmee bedoel ik dat de levensvorm zoogdier, rechtoplopend, extreem groot brein niet het 'eindresultaat' is waar evolutie vanaf het begin op aanstuurde. Dat is een eerste gedachte.
(Aldus Mortlach in De zondeval en Jezus' rol in het licht der evolutietheorie)
Dat komt op mij toch over als: de mens is door puur toeval er gekomen, en het had ook anders kunnen zijn. Ik kan me ook niet herinneren dat ik protesten hiertegen gelezen heb. Slaapt men, en beseft men niet wat men voor zoete koek slikt? Is het 'wij broeders in het geloof in de evolutie vallen elkaar niet af en kijken daarom niet zo scherp op wat de ander formuleert'?

Wat is hier dan precies het probleem mee? Vind je de mens wél noodzakelijk? De mens als in vrijwel haarloos zoogdier dat op 2 benen loopt met een extreem groot brein? Zo ja, waarom? Is God dan ook een vrijwel haarloos zoogdier op 2 benen met een extreem groot brein? Ik mag toch hopen van niet.

Nee, mijn punt is dat de vorm die wij als mens hebben aangenomen er niet toe doet. Was er in de diepe geschiedenis een soortje meer uitgestorven, dan was er misschien met de tijd een andere soort opgestaan die intelligent genoeg was om 'zielwaardig' te worden gevonden door God. Of niet, dat kan natuurlijk ook.

Dat is een nogal gevaarlijke uitspraak, want zo geef je iedere ketter de vrije hand. De kerkvaders hebben dit uit de Bijbel afgeleid. En het is wat mij betreft niet vreemd of duister, want ik kan dat zelf ook helder zo zien. Ik kan zo zonder moeite uit mijn hoofd schriftgegevens benoemen:
Zondeval: Genesis 3 (zondeval), Paulus in de Romeinenbrief die schrijft over de eerste Adam en de zondeval (was dat Romeinen 5?)
Verlossing: in Leviticus, de overdracht van de zonde op het offerdier door de handen op de kop van het dier te leggen (wijst natuurlijk vooruit op Christus, die de zonden op zich neemt, Johannes 1:29); de term ἀπολύτρωσις in het Nieuwe Testament, wat verlossing betekent, in de zin van vrijkoping.
Een opsomming die natuurlijk verre van compleet is. Ik deed het even uit de losse pols, voor deze gelegenheid.
Nee, dat is toch wel wat meer dan: die kerkvaders zogen dat ook maar uit hun dikke duim.

De overwinnaars schrijven de geschiedenis, toch?

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 13 mar 2015 18:57

Mortlach schreef:Wat is hier dan precies het probleem mee? Vind je de mens wél noodzakelijk? De mens als in vrijwel haarloos zoogdier dat op 2 benen loopt met een extreem groot brein? Zo ja, waarom? Is God dan ook een vrijwel haarloos zoogdier op 2 benen met een extreem groot brein? Ik mag toch hopen van niet.

Nee, mijn punt is dat de vorm die wij als mens hebben aangenomen er niet toe doet. Was er in de diepe geschiedenis een soortje meer uitgestorven, dan was er misschien met de tijd een andere soort opgestaan die intelligent genoeg was om 'zielwaardig' te worden gevonden door God. Of niet, dat kan natuurlijk ook.

Ik had zoiets van: wat jij stelt, klopt best wel binnen het raam van de evolutietheorie, die van toeval uitgaat. Dus als je evolutionist bent, en geen christen, kan ik je op grond van wat je stelde niets verwijten. Maar zoiets is niet te combineren met christelijk geloof. Maar jij bent geen christen, dus ik beticht je niet van het tegenspreken van jezelf.

Echter, de christelijke visie op de mens, is toch dat die door God geschapen is. Dat is nogal doelgericht en bewust, en bepaald niet toevallig. Iets voor een superintelligentie. En binnen de context van een discussie die met het christelijk geloof te maken heeft, poneerde jij je stelling. Dan vind ik het nogal vreemd, dat dat bij de anderen blijkbaar geen tegenspraak oproept. Zijn ze in slaap gevallen of zo?

Je stelt nu: 'Was er in de diepe geschiedenis een soortje meer uitgestorven, dan was er misschien met de tijd een andere soort opgestaan die intelligent genoeg was om 'zielwaardig' te worden gevonden door God.' Dat impliceert, dat het voor God ook maar afwachten was, wat er van worden zou. Op zich een prima gedachte buiten de context van christelijk geloof, maar binnen christelijke context is het nogal absurd. Het is niet zoals de Bijbel God leert kennen.

Overigens, het klopt niet helemaal, dat het geen tegenspraak heeft opgeroepen. Ik zie Jozo er wel kort op reageren (hier). En dan ontstaat er kort even een discussie met hettys.
Dus ik heb een beetje voor mijn beurt gesproken, moet ik toegeven. Al moet ik wel zeggen dat ik niet onder de indruk ben van de diepgang. Het is eigenlijk zoiets als even een "hé!" wat vervolgens gesust wordt.

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 13 mar 2015 21:14

Wat is er mis met de opvatting dat God (bezien vanuit de klassieke godsconceptie) de mens, ontstaan via evolutie, voorzien en gewild heeft?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 13 mar 2015 21:36

Boekenlezer schreef:Je stelt nu: 'Was er in de diepe geschiedenis een soortje meer uitgestorven, dan was er misschien met de tijd een andere soort opgestaan die intelligent genoeg was om 'zielwaardig' te worden gevonden door God.' Dat impliceert, dat het voor God ook maar afwachten was, wat er van worden zou. Op zich een prima gedachte buiten de context van christelijk geloof, maar binnen christelijke context is het nogal absurd. Het is niet zoals de Bijbel God leert kennen.

God staat buiten onze tijdstroom, toch? Dan is dat toch helemaal geen probleem?

Sorry dat het gesprek verder niet aan je verwachtingen voldoet. We zullen beter ons best doen :-)

Terug naar “[Religie] - Open forum”