Refo vs. Evangelisch

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Chaya
Generaal
Generaal

Re: Refo vs. Evangelisch

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2016 15:47

Nina schreef:De volmaakte geloofsgemeenschap bestaat niet, daar ben ik mij van bewust, maar hier ben ik thuis.

Maar moet het daar om gaan? Je gevoel kan je immers bedriegen? Ik ben me momenteel aan het oriënteren, maar ik heb die vrijmoedigheid niet.
In mijn optiek moeten er zwaarwegende redenen zijn, nl. dat Christus uit de verkondiging zou worden gehouden bijvoorbeeld.
Nu schreef Nina eerder
Nina schreef:Er zat zo weinig diepgang in de prediking. Zondag aan zondag klonk er de oproep tot bekering, maar verder kwam men niet. Op alleen melk gaat een volwassene dood.

dus dat heeft op zich niet zoveel met gevoel te maken. En over diepgang kan natuurlijk ook van mening verschild worden.
Katlheen schreef:Al met al is het niet makkelijk om over te stappen is mijn ervaring. Vooral niet als je al een gezin hebt.

Ik sprak gisteren juist iemand die precies hetzelfde zei.
Hij had er spijt van, want het had hem meer afgenomen dan het had opgeleverd. Verdeeldheid in het gezin en toch tegenvallende kerkdiensten.
Hij was van CGK naar Vrije Evangelische Gemeente gegaan.
Na ruim een jaar zegt hij dat het veelal hetzelfde is, hij mist toch die diepgang.
Katlheen schreef:werd ik op het spoor van de Oud-Katholieke Kerk gezet.

In de Katholieke kerken ligt veel nadruk op sfeer, mystieke beleving, toch? Tenminste, dat ervaarde ik. Het raakte me wel, ik werd er heel rustig van. Maar ik miste persoonlijk een wezenlijk element in de prediking.
Ik merk zelf wel dat op de momenten dat ik op zie tegen een kerkdienst (omdat er een predikant komt die me niet zo aanspreekt) de Heere toch Zijn Zegen er aan wil verbinden.
Vóór de dienst begint, is er een moment voor een stil persoonlijk gebed. Dan bid ik voor de predikant, of de Heere hem wil zegenen in het spreken. En mij in het luisteren. Aan Zijn Zegen is alles gelegen immers.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 25 jan 2016 16:43

Ik probeer daar ook met regelmaat aan te denken, dat ik bid voor de voorgangers en oudstenraad van mijn gemeente. Zo belangrijk! Want satan ligt altijd op de loer om te stoken en verdeeldheid te zaaien..
Goede gewoonte, Chaya!

Je schrijft dat je nu geen vrijmoedigheid hebt om naar een andere gemeente te gaan. Het is nooit goed om tegen je eigen geweten in te gaan, vind ik. Maar... ik weet niet uit wat voor gemeente jij precies komt, maar in sommige gemeenten wordt erg benadrukt dat God je ergens hebt geplaatst - zie dan maar eens weg te gaan! Ik sta zelf absoluut niet achter die uitspraak, zo bezien zou een moslim niet weg kunnen uit de moskee, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.
Het is dus goed om voor jezelf helder te krijgen waarom je geen vrijmoedigheid hebt om weg te gaan. Of beter: het is goed om helder te krijgen waarom je daar over nadenkt.

Arendsoog
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Arendsoog » 25 jan 2016 17:17

Nina schreef:. Maar... ik weet niet uit wat voor gemeente jij precies komt, maar in sommige gemeenten wordt erg benadrukt dat God je ergens hebt geplaatst - zie dan maar eens weg te gaan! Ik sta zelf absoluut niet achter die uitspraak, zo bezien zou een moslim niet weg kunnen uit de moskee, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Als ik even een opmerking bij een zijspoortje mag maken: dat God je ergens geplaatst heeft, wordt dat niet wel eens gekoppeld aan 1 Korinthe 7: 17-24, met name vers 20? Ik weet niet in hoeverre je dit moet algemeen moet lezen gezien de context.
De hemelen vertellen Gods eer, en het uitspansel verkondigt Zijner handen werk. Psalm 19:2

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 25 jan 2016 17:21

Nina schreef:Ik sta zelf absoluut niet achter die uitspraak, zo bezien zou een moslim niet weg kunnen uit de moskee, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.

Nee, Nina, zo werkt het natuurlijk niet. Er is uitsluitend eenrichtingsverkeer mogelijk. Want wij van x adviseren x en daar mag iedereen natuurlijk vrijelijk heen. Maar waag het niet om als lid van x naar y te gaan want daar ben je niet geplaatst door God. Of wil jij God soms aan het huilen maken? Nee toch.

Bovenstaande is natuurlijk sarcastisch bedoeld. ;)

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 25 jan 2016 20:27

Nina schreef:Ik probeer daar ook met regelmaat aan te denken, dat ik bid voor de voorgangers en oudstenraad van mijn gemeente. Zo belangrijk! Want satan ligt altijd op de loer om te stoken en verdeeldheid te zaaien..
Goede gewoonte, Chaya!

Voor mij persoonlijk is het meer dan een gewoonte.
Nina schreef:Maar... ik weet niet uit wat voor gemeente jij precies komt, maar in sommige gemeenten wordt erg benadrukt dat God je ergens hebt geplaatst - zie dan maar eens weg te gaan! Ik sta zelf absoluut niet achter die uitspraak, zo bezien zou een moslim niet weg kunnen uit de moskee, en dat kan toch de bedoeling niet zijn.

I.i.g. niet uit een gemeente die druk uitoefent. En op die basis zou ik niet vertrekken of blijven trouwens.
Als het Woord recht verkondigd wordt, mag je niet weggaan en in het door jou genoemde voorbeeld, is dat niet het geval.
Nina schreef:Het is dus goed om voor jezelf helder te krijgen waarom je geen vrijmoedigheid hebt om weg te gaan. Of beter: het is goed om helder te krijgen waarom je daar over nadenkt.

Het moet een gebedszaak zijn. En niet een besluit op basis van: ik voel me goed daar, of: ik voel me thuis hier.
En dat kan wel eens haaks staan op onze beleving, ons gevoel, want het vlees wil gestreeld worden.
Wijs een spotter niet terecht, anders zal hij u haten. Wijs een wijze terecht, en hij zal u liefhebben. -- Spreuken 9:8

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jan 2016 09:32

Nina schreef:
Ik probeer daar ook met regelmaat aan te denken, dat ik bid voor de voorgangers en oudstenraad van mijn gemeente. Zo belangrijk! Want satan ligt altijd op de loer om te stoken en verdeeldheid te zaaien..
Goede gewoonte, Chaya!

Chaya schreef:
Voor mij persoonlijk is het meer dan een gewoonte.

Ik bedoel met 'een goede gewoonte' niet dat het iets is dat je op automatische piloot doet, maar een persoonlijke aangewende handeling, iets wat je je hebt voorgenomen je eigen te maken omdat je er met volle overtuiging achter staat dat te doen.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 10:35

Nina schreef:Ik bedoel met 'een goede gewoonte' niet dat het iets is dat je op automatische piloot doet, maar een persoonlijke aangewende handeling, iets wat je je hebt voorgenomen je eigen te maken omdat je er met volle overtuiging achter staat dat te doen.

Okay, ik begrijp het. :D
Naar de kerk gaan kan ook een gewoonte zijn, maar het is wel een goede.
Het is niet altijd "kom ga met ons en doe als wij". Er kan wel eens een hindernis zijn, maar toch.... gaan.
En word je wel eens beschaamd.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2016 16:00

Katlheen schreef:
werd ik op het spoor van de Oud-Katholieke Kerk gezet.

In de Katholieke kerken ligt veel nadruk op sfeer, mystieke beleving, toch? Tenminste, dat ervaarde ik. Het raakte me wel, ik werd er heel rustig van. Maar ik miste persoonlijk een wezenlijk element in de prediking.
Ik merk zelf wel dat op de momenten dat ik op zie tegen een kerkdienst (omdat er een predikant komt die me niet zo aanspreekt) de Heere toch Zijn Zegen er aan wil verbinden.
Vóór de dienst begint, is er een moment voor een stil persoonlijk gebed. Dan bid ik voor de predikant, of de Heere hem wil zegenen in het spreken. En mij in het luisteren. Aan Zijn Zegen is alles gelegen immers.

Er zit meer mystiek in, vooral voor de buitenstaander. Over alle handelingen in de liturgie is nagedacht, en heeft de nodige achtergronden. Wat betreft het preken, dat is gericht op de actualiteit en is, denk ik, anders dan wat in menig protestantse kerk gewend is. Maar, de lezingen en de preek zijn zeker geen ondergeschoven kind in de liturgie. Grofweg kan je de liturgie in de OKK opdelen in 2 delen, de Dienst van het Woord, en de Dienst van de Tafel.
Kijk anders voor wat meer achtergronden even op de volgende link: http://www.okkn.nl/pagina/227/de_opbouw_van_de_eucharistie
Ik hoop dat je zo wat meer achtergrond krijgt: http://www.okkn.nl/pagina/214/achtergronden_eucharistie

En vragen staat vrij! :)
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Chaya
Generaal
Generaal

Berichtdoor Chaya » 26 jan 2016 16:12

Katlheen schreef:Er zit meer mystiek in, vooral voor de buitenstaander. Over alle handelingen in de liturgie is nagedacht, en heeft de nodige achtergronden. Wat betreft het preken, dat is gericht op de actualiteit en is, denk ik, anders dan wat in menig protestantse kerk gewend is. Maar, de lezingen en de preek zijn zeker geen ondergeschoven kind in de liturgie. Grofweg kan je de liturgie in de OKK opdelen in 2 delen, de Dienst van het Woord, en de Dienst van de Tafel.
Kijk anders voor wat meer achtergronden even op de volgende link: http://www.okkn.nl/pagina/227/de_opbouw_van_de_eucharistie
Ik hoop dat je zo wat meer achtergrond krijgt: http://www.okkn.nl/pagina/214/achtergronden_eucharistie

En vragen staat vrij! :)

Vanwege je laatste zin, durf ik het. :D
Hoe zit het bij jullie met de noodzaak tot bekering, wordt daartoe opgeroepen?
Bidden jullie voor het zieleheil van de reeds overledenen?

Het is trouwens een misvatting dat in een rechts reformatorische kerk (dus geen protestantse) weinig of niet op de actualiteit gepreekt wordt.
Zeker wel!

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 jan 2016 17:15

Chaya schreef:Maar moet het daar om gaan? Je gevoel kan je immers bedriegen? Ik ben me momenteel aan het oriënteren, maar ik heb die vrijmoedigheid niet.
In mijn optiek moeten er zwaarwegende redenen zijn, nl. dat Christus uit de verkondiging zou worden gehouden bijvoorbeeld.

Al jaren zit ik in dezelfde situatie.
Maar ik kan (nog) niet weg.
Ik wil het heel graag, maar elke keer wordt ik bij de zeven gemeentes uit Openbaringen bepaald.
Op vijf gemeentes had de Heere ontzettend veel aan te merken, grote zonden werden door Hem aangewezen.
Maar de Heere zei niet: als je gemoedsbezwaren hebt, zonder u dan af, en ga met elkaar een nieuwe gemeente beginnen.
Nee, Hij zei tegen alle gemeentes: Die overwint... Ik zal hem geven dat...
Het gaat er dus om te overwinnen! Je te bekeren, zowel persoonlijk als van gemeente van je zonden, en terug te keren naar Hem.
Als je weggaat, wie worstelt er dan in de binnenkamer voor de gemeente?
Ik vind het heel moeilijk.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal

Berichtdoor rotterdam » 26 jan 2016 18:11

Chaya schreef:En niet een besluit op basis van: ik voel me goed daar, of: ik voel me thuis hier.
En dat kan wel eens haaks staan op onze beleving, ons gevoel, want het vlees wil gestreeld worden.

Mensen uit "zoals jij dat noemt - rechts reformatorisch kerken", voelen zich daar thuis en voelen zich goed bij dit soort prediking en daardoor is het net zo goed, streling van het vlees.

rechts reformatorische kerk (dus geen protestantse)

Noemen jullie jezelf niet meer "protestant" ?

Nina

Berichtdoor Nina » 26 jan 2016 18:46

Chaya schreef:Maar moet het daar om gaan? Je gevoel kan je immers bedriegen? Ik ben me momenteel aan het oriënteren, maar ik heb die vrijmoedigheid niet.

mona schreef: jaren zit ik in dezelfde situatie.
Maar ik kan (nog) niet weg.
Ik wil het heel graag, maar elke keer wordt ik bij de zeven gemeentes uit Openbaringen bepaald.
Op vijf gemeentes had de Heere ontzettend veel aan te merken, grote zonden werden door Hem aangewezen.
Maar de Heere zei niet: als je gemoedsbezwaren hebt, zonder u dan af, en ga met elkaar een nieuwe gemeente beginnen.
Nee, Hij zei tegen alle gemeentes: Die overwint... Ik zal hem geven dat...
Het gaat er dus om te overwinnen! Je te bekeren, zowel persoonlijk als van gemeente van je zonden, en terug te keren naar Hem.
Als je weggaat, wie worstelt er dan in de binnenkamer voor de gemeente?
Ik vind het heel moeilijk.

De meeste mensen zullen geen nieuwe gemeente beginnen, maar zullen zich aansluiten bij een andere, reeds bestaande, gemeente.
Ik vind het soms heel knap hoe mensen blijven in hun gemeente, maar het hangt wel af hoe je persoonlijke situatie is. Zelf hebben wij kinderen, en vinden het heel belangrijk dat zij ook gevoed worden in de wekelijkse dienst.
In onze vorige gemeente zaten ook nauwelijks leeftijdgenoten voor hen. (Voornamelijk grijze hoofden..)
Nu hebben ze een fijne vriendengroep, wat ik erg belangrijk vind. De periode dat je je kinderen thuis hebt, is maar zo kort.. daarom wilden wij een gemeente voor hen waar ze graag naar toe gaan, onderwezen worden, en hun eigen gaven kunnen inzetten.
Maar, nogmaals: ik kan me voorstellen wanneer er geen kinderen zijn, men er voor kan kiezen in de gemeente te blijven, en zonodig elders geestelijk voedsel te halen.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 26 jan 2016 20:44

Vanwege je laatste zin, durf ik het. :D
Hoe zit het bij jullie met de noodzaak tot bekering, wordt daartoe opgeroepen?
Bidden jullie voor het zieleheil van de reeds overledenen?

Het persoonlijk geloofsleven is erg belangrijk, en dat krijgt dus zeker aandacht. Als je denkt aan het oproepen tot bekering in bijvoorbeeld de prediking, dan hoor je dat minder. Maar je komt het eigenlijk meer in de liturgie tegen, bijvoorbeeld het geknield je schuld belijden aan het begin van de dienst.

En ja, wij bidden voor de overledenen. Niet om hem of haar alsnog de hemel in te bidden. Het is meer een gedachtenis aan die persoon. We geloven dat de dood niet het einde is en iemand dus voort leeft. Zo kom je bijvoorbeeld in de gebeden tegen dat we bidden dat hij of zij nu mag zijn opgenomen in Gods heerlijkheid van liefde en licht.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 jan 2016 22:53

Nina schreef:De meeste mensen zullen geen nieuwe gemeente beginnen, maar zullen zich aansluiten bij een andere, reeds bestaande, gemeente.
Ik bedoelde niet dat je wel naar een bestaande gemeente mag gaan, maar niet zelf een gemeente mag stichten.
De mensen uit de zeven gemeenten konden zich ook niet aansluiten bij een buurgemeente of andere denominatie, want die was er niet.
Zij kregen de opdracht te overwinnen, en dat kan in Zijn kracht.
De kerkverlating in onze gemeente is enorm, en ik voel een groot verdriet in mijn hart als ik aan haar voortbestaan denk.
Vooral als ik zie wat er uit de kast getrokken wordt aan oplap-middelen.
Ondertussen vermengt de wereld zich meer en meer met de kerk.
(en daar bedoel ik geen gebruik van instrumenten of liturgische zaken mee).

Nina schreef:Maar, nogmaals: ik kan me voorstellen wanneer er geen kinderen zijn, men er voor kan kiezen in de gemeente te blijven, en zonodig elders geestelijk voedsel te halen.
Als ik zelf zou kiezen zou ik al vertrokken zijn. Maar ik wil niets doen zonder Zijn wil. Daarmee wil ik niet zeggen dat jou keuze verkeerd was natuurlijk! Ieders situatie is anders. Ik neem aan dat de overstap naar een andere kerk voor iedere christen een gebedszaak is.

Op nieuwjaarsmorgen hadden we een dominee, die preekte over de naamgeving van Jezus.
'En nu wil ik aan de kinderen vragen of zij kunnen vertellen hoe je aan je naam bent gekomen. Maar helaas, er zijn geen kinderen in de kerk vanmorgen".
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Nina

Berichtdoor Nina » 27 jan 2016 08:10

Mona schreef:
Op nieuwjaarsmorgen hadden we een dominee, die preekte over de naamgeving van Jezus.
'En nu wil ik aan de kinderen vragen of zij kunnen vertellen hoe je aan je naam bent gekomen. Maar helaas, er zijn geen kinderen in de kerk vanmorgen".

Triest joh, heel triest..

Terug naar “[Religie] - Open forum”