BladeStraight schreef:
In 121 na Christus inderdaad, toen het Christendom al een jaar of 60 in Rome aanwezig was. Wie inspireerde wie in dit geval?
Ten eerste lijkt het onwaarschijnlijk dat Suetonius van het christendom meer wist dan dat het een obscure barbaarse sekte was. Dat de christelijke verhalen over Jezus die over Augustus zouden hebben beïnvloed op dat moment, is dus erg onaannemelijk. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat de beïnvloeding andersom ligt. De verhalen over Augustus en de verhalen over Jezus zijn twee uitingen van hetzelfde (eeuwenoude) patroon.
Ten tweede was Suetonius een uitstekend historicus en gebruikte hij een veelvoud aan oude bronnen. De verhalen over de kindertijd van Augustus put hij bijvoorbeeld uit Julius Marathus, Asclepiades Mendes en Gaius Drusus. Dat betekent dat Suetonius' bronnen (deels) ouder zijn dan de evangeliën.
dat Augustus wonderbaarlijk verwekt werd door Apollo, dat zijn geboorte gepaard ging met dromen en wondertekens die een grote toekomst voorspelden, en dat de kleine Augustus ternauwernood ontsnapte aan kindermoord door de senaat.
Suetonius is de enige die die laatste dingen vermeld, duidelijk is in elk geval dat er nooit een kindermoord door de senaat geweest is. Verder was die verwekking heel anders dan bij Jezus en hing Augustus' 'goddelijkheid' geheel af van die van zijn oom, Gaius Julius Caesar.
Suetonius maakt gebruik van veel oudere bronnen, dus hij is niet de enige. En natuurlijk zijn er grote verschillen. Niemand ontkent dat. Maar dat er verschillen zijn kan niet verdoezelen dat er frappante overeenkomsten zijn.
Er kunnen best motieven hetzelfde zijn hoor, een maagdelijke geboorte komt ook in andere verhalen voor en bijvoorbeeld ook koning Joas ontsnapte aan een kindermoord. Maar de kans dat elementen van de ene gebeurtenis overlap vertonen met een andere is zo groot dat er geen enkele sprake van beïnvloeding hoeft te zijn.
'Beïnvloeding' is misschien ook niet het juiste woord. Het gaat meer over een cultureel verwachtingspatroon. Het verhaalmotief dat een koning of andere belangrijke leider als kind bedreigd werd, is eeuwenoud ttv Jezus. Er zijn vele voorbeelden van. Matteüs (of zijn bron) neemt dus om de kindertijd van Jezus te vertellen een gangbaar patroon op en zet dat naar zijn hand.