Het eten van vlees en vis

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Het eten van vlees en vis

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2014 12:48

mealybug schreef:Maar volgens mij waren het de werken van de wet, die de Galaten weer wilden opleggen!

''Hebt u de Geest ontvangen uit de werken van de wet, of uit de prediking van het geloof?''

In Handelingen 15 vers 1 is te vinden wat de beweegreden was van de Judaisten:

Er kwamen enkele leerlingen uit Judea, die betoogden dat de broeders zich moesten laten besnijden, overeenkomstig het door Mozes overgeleverde gebruik, omdat ze anders niet konden worden gered.
Laat je leiden door Hem!

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 24 sep 2014 12:50

Arco schreef:Eerst onderzoeken wat er bedoeld wordt. Vaak wordt eenzijdig gekeken met een blik van: "je mag geen varkensvlees eten". Wat ik belangrijker vind, is de vraag beantwoorden: waarom? Waarom geen varkensvlees, garnalen, etc.

Dan kijken naar de praktische toepassing. Dat betekend dat ik 's avonds geen varkenslapje krijg op mijn bord en dat ik geen Gelderse rookworst op mijn brood doe. Als ik bij mensen op bezoek ben, ga ik niet vragen naar wat ik voorgeschoteld krijg. Als ik nog kan kiezen (zoals bij een variatie aan kaas, worst, komkommer, etc. bij een verjaardag) dan kies ik niet de worst. Maar als die keuze er niet is, dan ga ik de mensen niet vermoeien met mijn keuze.

Vaak wordt gedacht dat het scheiden van vlees- en melkproducten ook in de Torah staat, maar dat is niet zo. Het is wel zo dat het eerst gebruiken van melk en daarna van vlees nadelig is. Omdat het maagzuur de melk op een andere manier laat werken, waardoor het vlees niet goed verteerd. Vlees kan gaan rotten, daar krijg je last van.

Qua reinigingswetten, benader ik op dezelfde manier.

Ik eet ook zoveel mogelijk kosher, vanuit dezelfde overtuiging. In lijn met het gedachtengoed van Ben Hobrink, zoals hij beschrijft in zijn boek: Moderne wetenschap in de bijbel.
Laat je leiden door Hem!

Arco
Majoor
Majoor

Berichtdoor Arco » 24 sep 2014 12:55

Dat boek ken ik en dat ligt onder vuur op dit forum. Maar wat ik opvallend vindt dat de bewijsvoering tegen dit boek minimaal is. Andere discussie, maar toch.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Terug naar “[Religie] - Open forum”