Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pcrtje
Majoor
Majoor

Re: Het Rooms-Katholieke geloof: serieuze vragen

Berichtdoor Pcrtje » 18 aug 2014 17:47

Ayla schreef:Nou ik heb maar gewoon een afspraak gemaakt met een pater, ik denk dat ik daar de beste antwoorden kan krijgen op mijn vragen. :) Ik ben benieuwd!
Heel verstandig en leuk! Dat heb ik ook gedaan. De bisschop van Groningen-Leeuwarden is een heel aardige en ongelofelijk intelligente man die heel wat van mijn misvattingen en verkeerde veronderstellingen heeft kunnen wegnemen. Bij wie ga je op bezoek, Ayla?

Ik raad iedereen aan eens je Protestantse bril af te zetten en te proberen in te leven in een andere manier van geloofsbeleving. Natuurlijk hoef je het dan alsnog niet met de RKK eens te zijn, maar het verreikt in ieder geval je inzichten. :)
"Een libelle zweeft over het water..."

EenVasteBurcht
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor EenVasteBurcht » 18 aug 2014 20:03

Pcrtje schreef:Heel verstandig en leuk! Dat heb ik ook gedaan. De bisschop van Groningen-Leeuwarden is een heel aardige en ongelofelijk intelligente man die heel wat van mijn misvattingen en verkeerde veronderstellingen heeft kunnen wegnemen. Bij wie ga je op bezoek, Ayla?

Ik raad iedereen aan eens je Protestantse bril af te zetten en te proberen in te leven in een andere manier van geloofsbeleving. Natuurlijk hoef je het dan alsnog niet met de RKK eens te zijn, maar het verreikt in ieder geval je inzichten. :)

Mocht ik dat eens willen doen, dan zou dat in een klooster zijn.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 18 aug 2014 20:27

@Alya mag ik je iets vragen?
Je zegt dat je anderhalf jaar geleden tot geloof bent gekomen in een protestantse kerk.
Mis je iets in je geloof of die kerk omdat je belangstelling hebt voor het Rooms-Katholieke geloof?
Zou je willen vertellen wat je mist dan en hoopt te vinden in de Rooms-Katholieke kerk?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor moderngelovige » 18 aug 2014 21:05

Hallo allemaal en bovenal Ayla,

Tot nu toe heb ik me bewust toe er niet zo mee bemoeid omdat ik min of meer wist hoe de discussie ging verlopen.
Zelf ben ik "aspirant-rkk-er", ga niet ter commune, omdat daarvoor toch een "vormsel" aan vooraf moet gaan. Ik ga er verder maar even niet op in.

Ayla,
2 dingen:
1) Een goed rkk-forum is Rorate, was ik een tijdje op maar je kan niet op heel veel fora tegelijk aktief zijn....

2) Persoonlijker naar jou toe: Geloof is niet aan een kerk, instituut, verbonden maar komt voor jou zelf: Geloof je in God de Vader, Schepper van hemel en aarde, Jezus Zijn Enig geboren Zoon,
die voor ons (iedereen!! arm, rijk, wat je afkomst ook is..) geleden heeft, is gestorven, nedergedaald ter helle, op de 3e dag weer opgestaan is. En de Heilige Geest.
Als ja is dat het allermooiste en belangrijkste; niet naar welke kerk we gaan en in welk hokje we zitten.

Leuk dat je een pater hebt gevonden die jouw vragen wil beantwoorden.
Houd me op de hoogte.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 aug 2014 17:02

mohamed schreef:Als je dat de beste antwoorden vindt dan ben je kennelijk niet op zoek naar een kritisch tegengeluid over de RKK maar heb je je keuze al gemaakt. Dat is verder prima, echter geven de gronden waarop je kiest te denken. Het afwijzen van de RKK staat niet gelijk aan het ontkennen van 1500 jaar kerkgeschiedenis, want de RKK is niet de bron maar Christus.

In mijn openingsbericht vraag ik om de Rooms-Katholieke visie op de dogma's die ik noemde, waar zou jij dan heen gaan voor jouw antwoorden? :-D
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 aug 2014 17:42

Marloes1g schreef:@Alya mag ik je iets vragen?
Je zegt dat je anderhalf jaar geleden tot geloof bent gekomen in een protestantse kerk.
Mis je iets in je geloof of die kerk omdat je belangstelling hebt voor het Rooms-Katholieke geloof?
Zou je willen vertellen wat je mist dan en hoopt te vinden in de Rooms-Katholieke kerk?

Heel kort gezegd heb ik het gevoel dat in evangelische kerken er zoveel mist qua inhoud, alles wordt kapotgerelateerd en er is geen duidelijke theologische onderbouwing, iedereen heeft gelijk, iedereen gaat naar de hemel, hoera!

In de wat meer behouden kerken (rechterflank cgk, hhk, gergem) gaat het alleen maar erover of je wel bekeerd bent. En of dat wel echt is. Elke zondag weer die vraag: "Is het ook persoonlijk geworden in uw leven gemeente?" JA JA JA het is persoonlijk geworden! Kunnen we ons nu eindelijk naar buiten richten, naar de wereld in plaats van egoïstisch de hele tijd bij onszelf naar binnen te kijken? Ik, ik, ik. Ik vind het zo egoïstisch.

En in al die kerken zijn alle sacramenten zo ontdaan van alle betekenis, zo leeg, ik weet het niet, het voelt gewoon nutteloos en leeg. Ik ben het zo zat!

(Bovenstaande zeg ik nu wel onwijs overdreven, maar dat komt door mijn frustratie, sorry!)

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 19 aug 2014 17:45

moderngelovige schreef:Hallo allemaal en bovenal Ayla,

Tot nu toe heb ik me bewust toe er niet zo mee bemoeid omdat ik min of meer wist hoe de discussie ging verlopen.
Zelf ben ik "aspirant-rkk-er", ga niet ter commune, omdat daarvoor toch een "vormsel" aan vooraf moet gaan. Ik ga er verder maar even niet op in.

Ayla,
2 dingen:
1) Een goed rkk-forum is Rorate, was ik een tijdje op maar je kan niet op heel veel fora tegelijk aktief zijn....

2) Persoonlijker naar jou toe: Geloof is niet aan een kerk, instituut, verbonden maar komt voor jou zelf: Geloof je in God de Vader, Schepper van hemel en aarde, Jezus Zijn Enig geboren Zoon,
die voor ons (iedereen!! arm, rijk, wat je afkomst ook is..) geleden heeft, is gestorven, nedergedaald ter helle, op de 3e dag weer opgestaan is. En de Heilige Geest.
Als ja is dat het allermooiste en belangrijkste; niet naar welke kerk we gaan en in welk hokje we zitten.

Leuk dat je een pater hebt gevonden die jouw vragen wil beantwoorden.
Houd me op de hoogte.

Ik weet dat dat de kern is, maar ik ga graag naar een kerk en dan wil ik ook wel dat het een bijbelse goede kerk is. Geen enkele kerk is perfect, maar daar ben ik ook niet naar op zoek, ik ben op zoek naar een kerk waar ik 'de waarheid' kan horen, voor zover die kerk bestaat dan.

Marloes1g
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Marloes1g » 19 aug 2014 21:31

Bedankt voor je eerlijke antwoord Ayla.
Ik kan je frustraties wel enigszins begrijpen en vind het jammer voor je dat je je plekje nog niet hebt gevonden.
Zolang je alles wat op je afkomt in allerlei kerken en kerkjes blijft toetsen aan het Woord van God, komt het best goed met je.
De één heeft wat langer tijd nodig dan de ander, zeker als je geen binding hebt aan een kerk door geboorte en doop. (Ik weet er jammer genoeg alles van)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 aug 2014 17:30

Ayla, mooi dat je op zoek bent gegaan naar iemand die je in het echte leven antwoorden kan geven. Ik neem daarmee aan dat de openstaande vragen uit de openingspost geen beantwoording meer behoeven. Of wel?

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 24 aug 2014 22:17

@Ayla
Als je dan gelijk even wilt vragen waarom er tienduizenden mensen de straat op gaan wanneer de paus voorbij komt?

Ben wel benieuwd naar het antwoord, het is toch immers ook maar een mens.
Je zou haast denken dat men niet zonder de zegen van de paus kan i.p.v. hun naaste :-k
Ook zou ik denken dat ze God zien, waarom als id*oten drammen om ook maar iets van de paus te willen zien?
Zoals hier, diep triest eigenlijk.

urbi et orbi

Apart dat Petrus en Paulus ook nog voor ons kunnen bidden :shock:
Volgens mijn bijbel in ieder geval, leert dat Jezus constant voor ons aan het bidden is en voor ons pleit.
En dat Hij de enige Middelaar is;

1 Timoteüs 2
5 Want er is één God en ook één middelaar tussen God en mensen, de mens Christus Jezus,

Romeinen 8
26 En evenzo komt de Geest onze zwakheid te hulp; want wij weten niet wat wij bidden zullen naar behoren, maar de Geest zelf pleit voor ons met onuitsprekelijke verzuchtingen.

Filippenzen 4
6 Weest in geen ding bezorgd, maar laten bij alles uw wensen door gebed en smeking met dankzegging bekend worden bij God. 7 En de vrede Gods, die alle verstand te boven gaat, zal uw harten en uw gedachten behoeden in Christus Jezus.

Hier hoe men moet bidden.
Waarschijnlijk vergt dit meer oefening dan een persoonlijk gebed of natuurlijk wanneer je het 'onze Vader' wilt bidden. ](*,)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 aug 2014 07:23

Anoniem_89 schreef:@Ayla
Als je dan gelijk even wilt vragen waarom er tienduizenden mensen de straat op gaan wanneer de paus voorbij komt?

Het staat me bij dat deze vraag op dit forum al minimaal een keer behandeld is en dat jij toen ook de vraag stelde en dat er een antwoord kwam. Waarom zou een ander jouw vragen moeten stellen als je toch geen genoegen neemt met de antwoorden of niet in staat bent om het te onthouden. Lijkt mij een tamelijk zinloze exercitie.

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 25 aug 2014 07:52

Ha Faramir!!

Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad! Ik heb pas over drie weken de afspraak dus mocht je nog antwoorden of documenten oid hebben die interessant zijn om te lezen hoor ik het graag! :)

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 aug 2014 08:03

Ayla schreef:Ha Faramir!!

Hopelijk heb je een fijne vakantie gehad! Ik heb pas over drie weken de afspraak dus mocht je nog antwoorden of documenten oid hebben die interessant zijn om te lezen hoor ik het graag! :)

Prima.

De vakantie was heerlijk. Ook een paar mooie oosters-orthodoxe kerken en kloosters gezien.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 25 aug 2014 08:08

Ayla schreef:documenten oid hebben die interessant zijn om te lezen hoor ik het graag! :)

Ha Ayla
Ik begrijp dat je zoekende bent over het Rooms- Katholieke geloof.
Ik heb ook het een en ander onderzocht en…. ja… hoe doe je dat onafhankelijk.
Ik bedoel dat ieder zijn voorkeur heeft. Een ieder zal zijn denominatie, gemeente of geloof waarvan hij overtuigd is verdedigen.
Persoonlijk heb ik veel aan deze man gehad.
Afbeelding
Marc Verhoeven
Onderzoek zijn geweldige internetsite eens.
http://www.verhoevenmarc.be/index.htm

De Katholieke Kerk:
http://www.verhoevenmarc.be/#Rooms

over het Rooms- Katholieke geloof hier:
De zwaar afvallige officiële Rooms-katholieke leer
http://www.verhoevenmarc.be/rkk-studie.htm

Ayla
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ayla » 25 aug 2014 08:15

benefietdiner schreef:Ha Ayla
Ik begrijp dat je zoekende bent over het Rooms- Katholieke geloof.
Ik heb ook het een en ander onderzocht en…. ja… hoe doe je dat onafhankelijk.
Ik bedoel dat ieder zijn voorkeur heeft. Een ieder zal zijn denominatie, gemeente of geloof waarvan hij overtuigd is verdedigen.
Persoonlijk heb ik veel aan deze man gehad.
Afbeelding
Marc Verhoeven
Onderzoek zijn geweldige internetsite eens.
http://www.verhoevenmarc.be/index.htm

over het Rooms- Katholieke geloof hier:
De zwaar afvallige officiële Rooms-katholieke leer
http://www.verhoevenmarc.be/rkk-studie.htm

:lol: :lol: :lol:

Sorry maar is dit een grap??? :-P

Je hebt het over onafhankelijk en stuurt mij een site die de RKK zwaar afvallig noemt en plaatst onder andere sektes.... De vooringenomenheid druipt er vanaf...

Terug naar “[Religie] - Open forum”