Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
schelpje3 schreef:Er bestaan nogal wat misverstanden over het traktement nl.
Ze wonen soms in een mooi groot huis, maar dat wordt betaald door de kerkelijke gemeente.
Ik ken zelfs predikantsvrouwen die ook moeten blijven werken, omdat hun man niet genoeg verdient.
Misschien goed om dit ook eens te vermelden.
mealybug schreef:
En wat dat mooie grote huis betreft, wanneer een kerkelijke gemeente dat de predikant aanbiedt, omdat het ze hem zo''gunnen'' , kan de predikant natuurlijk weigeren en vragen dat aan Open Doors te doneren.
Ik noem maar wat.
mealybug schreef:
En wat dat mooie grote huis betreft, wanneer een kerkelijke gemeente dat de predikant aanbiedt, omdat het ze hem zo''gunnen'' , kan de predikant natuurlijk weigeren en vragen dat aan Open Doors te doneren.
Ik noem maar wat.
Marnix schreef:Ik vind het niets, die sombere donkere pakken. Geef mij maar een voorganger in een mooie gekleurde blouse ofzo.... De apostelen liepen ook niet in zwarte pakken rond.... Johannes de Doper ook niet. Enz.
.
Uitspraak van ds Vergunst:
Inderdaad, een dresscode kan heel wettisch zijn. Als je denkt dat zwart en donker blauw je een beetje beter maakt in de ogen van de Heere, dan begrijp je inderdaad niets van het evangelie. Alleen in het kleed van de gerechtigheid van de Jezus Christus waardoor we alleen voor God kunnen bestaan. Maar om bepaalde normen te formuleren die in Gods Woord worden aangereikt is niet wettish maar is de wet van God verwoorden.
Onze kleding- en gedragswijze moet altijd geregeerd worden door de wet van liefde (Rom. 14). De Bijbel legt dus geen preciese lijnen over wat is niet aanvaardbaar en wel aanvaardbaar. Het blijft in de normen. Er zijn dus ook echt dingen die vallen in de 'vrijheid.' Of dat ik nu rood of blauw draag is een vrijheid die ik heb. Maar als ik daarmee mij geestelijke broeder of zuster beledig of bezeer, dan moet ik mijn vrijheid niet uitleven. Dat gaat Gods norm in Rom. 14 ons onderwijzen dat ik mijzelf een stukje christelijke vrijheid ontzeg om mijn medegelovigen niet te bezeren of te verleiden tot zonde. Persoonlijk vind ik zwart enorm saai maar het behoort bij mijn positie als predikant, althans in onze kringen. Ik heb er daarom geen moeite mee om dat te doen; dat ‘hoort’ nu eenmaal zo. Een politieagent loopt ook met een uniform en dat ‘hoort’ zo maar het is natuurlijk geen bijbelse wet!
schelpje3 schreef:Kwam de predikant afgelopen zondag op zijn kameel aanrijden dan, gehuld in linnen kleed met touwschoenen?![]()
Voor jouw informatie: de verhalen in de Bijbel spelen zich af zo'n 2000 jaar geleden in een warm Midden Oostengebied!
Marnix schreef:
Dus het zijn cultuurregeltjes en die zijn niet zo belangrijk. Als een voorganger een licht pak aan heeft of geen stropdas of een felle hawaii-blouse maakt me allemaal niet uit. Ik luister in alle gevallen net zo geinteresseerd naar wat hij te vertellen heeft. Helaas is dat in de praktijk niet altijd zo. Na de dienst evanlueren mensen de kleur pak, het ontbreken van de stropdas, hoofdschuddend veroordeelt men de predikant die op een warme dag in zijn korte broek en slippers over straat loopt. Als men daar eens mee zou stoppen was dit allemaal een veel minder groot issue. Vroeger was men ook niet enorm onderscheidend in de kleding... en dan heb ik het over de tijd van de Bijbel... en toen kregen predikanten status en moesten ze er opeens als advocaten, rechters, begrafenisondernemers enz bijlopen. En tja, vaak worden ze ook op de voet gevolgd, hun carriere wordt breed uitgemeten... en soms zo ongeveer vereerd. Het is allemaal onzinnig en nergens goed voor.
schelpje3 schreef:Kwam de predikant afgelopen zondag op zijn kameel aanrijden dan, gehuld in linnen kleed met touwschoenen?![]()
Voor jouw informatie: de verhalen in de Bijbel spelen zich af zo'n 2000 jaar geleden in een warm Midden Oostengebied!
mealybug schreef:
En die hitte in het Midden Oosten is ook al geen issue, want de gemiddelde refodame krijgt nog liever een blaasontsteking bij min 10, dan dat ze een lekkere warme broek aantrekt, volgens mij.
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 408 gasten