The Passion (2014 en 2015)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

jaapo
Kapitein
Kapitein

Re: the passion

Berichtdoor jaapo » 24 apr 2014 21:10

Geen antwoord, geen verdere commentaren. Conclusie: de meeste regelmatige lezers en schrijvers hier denken ongeveer net zo.
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Faramir

Berichtdoor Faramir » 24 apr 2014 21:22

Onzin conclusie.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2014 21:52

Ik ben het er wel mee eens maar niet iedereen hier is dat. Sommigen vinden het niet kunnen. Dus het ligt helaas niet zo eenvoudig als je stelt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jvslooten

Berichtdoor Jvslooten » 25 apr 2014 13:08

Uit de vragenrubriek:

VRAAG
Ik heb moeite met de Passion (wat via EO op tv is geweest). Ik vind dit niet kunnen. Nu kreeg ik van iemand een tegenargument en wel deze teksten (hoe moeten wij dit verstaan?): “Zij doen het uit liefde, in het besef dat ik de taak heb het evangelie te verdedigen. Maar de eersten verkondigen Christus uit geldingsdrang, met onzuivere bedoelingen, om mijn gevangenschap te verzwaren. Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt. Dat het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend” (Fil. 1).

ANTWOORD
Beste vraagsteller,

Wanneer ik met één zin je vraag zou moeten beantwoorden, zou ik iets schrijven als: Ik vind dit soort dingen in strijd met het evangelie en zeker met de heilige ernst van het lijdensevangelie. Moet ik er meer aan toevoegen, dan volgt een opmerking als: Wanneer men verlangt op die manier buitenkerkelijken te bereiken, dan waardeer ik in ieder geval de bedoeling. Maar gelet op de reacties is het voor mij de vraag, of je zo de boodschap van het evangelie kunt brengen. Bovendien hoor ik reacties die me doen twijfelen of mensen er door geraakt worden. Zelf zou ik in geen geval naar zo'n voorstelling toegaan. Het stuit me tegen de borst.

Intussen hoop ik dat jij de eigenlijke boodschap van het Evangelie van Goede Vrijdag wel verstaan hebt en gelooft.

Hartelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Faramir

Berichtdoor Faramir » 25 apr 2014 13:14

Ik geloof dat een 50 tal jongeren vanuit mijn parochie naar the Passion is geweest. Zij waren in ieder geval erg enthousiast over het hele gebeuren.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 13:44

Jvslooten schreef:Uit de vragenrubriek:

VRAAG
Ik heb moeite met de Passion (wat via EO op tv is geweest). Ik vind dit niet kunnen. Nu kreeg ik van iemand een tegenargument en wel deze teksten (hoe moeten wij dit verstaan?): “Zij doen het uit liefde, in het besef dat ik de taak heb het evangelie te verdedigen. Maar de eersten verkondigen Christus uit geldingsdrang, met onzuivere bedoelingen, om mijn gevangenschap te verzwaren. Maar wat doet het er eigenlijk toe! Wat telt is dat Christus verkondigd wordt. Of het nu uit valse of oprechte motieven gebeurt. Dat het gebeurt verheugt me. En mijn vreugde is blijvend” (Fil. 1).

ANTWOORD
Beste vraagsteller,

Wanneer ik met één zin je vraag zou moeten beantwoorden, zou ik iets schrijven als: Ik vind dit soort dingen in strijd met het evangelie en zeker met de heilige ernst van het lijdensevangelie. Moet ik er meer aan toevoegen, dan volgt een opmerking als: Wanneer men verlangt op die manier buitenkerkelijken te bereiken, dan waardeer ik in ieder geval de bedoeling. Maar gelet op de reacties is het voor mij de vraag, of je zo de boodschap van het evangelie kunt brengen. Bovendien hoor ik reacties die me doen twijfelen of mensen er door geraakt worden. Zelf zou ik in geen geval naar zo'n voorstelling toegaan. Het stuit me tegen de borst.

Intussen hoop ik dat jij de eigenlijke boodschap van het Evangelie van Goede Vrijdag wel verstaan hebt en gelooft.

Hartelijke groeten,
Ds. J. Westerink

Best een mild antwoord van dominee.
Ik denk, weet vrijwel zeker dat dominee geen tv heeft, dus zal hij het sowieso niet kunnen zien.
En ik ben benieuwd wie de vraag gesteld heeft daar.
Deze tekst kwam in de discussie niet ter sprake.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 13:58

Niet iedereen die vragen en antwoorden stelt is ook actief op het forum.

Nadeel van die tekst is dat het daar gaat om de motieven. De discussie hier is volgens mij niet zo goed of men het met goede motieven doet maar of de manier goed is of niet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 14:06

Marnix schreef:Nadeel van die tekst is dat het daar gaat om de motieven. De discussie hier is volgens mij niet zo goed of men het met goede motieven doet maar of de manier goed is of niet.

Ik heb je zin drie keer gelezen, maar kom er niet uit.
Wat bedoel je nou?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 25 apr 2014 15:14

Niet zo zeer bedoelde ik.

De tekst die wordt aangehaald gaat om met welke motieven Christus wordt gepreekt. En dan zegt Paulus: Zelfs al is het met verkeerde motieven, ik ben blij dat Hij wordt gepreekt.

De discussie hier is volgens mij niet of de motivatie van EO / RKK goed is maar of de middelen goed zijn, of de manier, de vorm goed is.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 25 apr 2014 15:20

Marnix schreef:Niet zo zeer bedoelde ik.

De tekst die wordt aangehaald gaat om met welke motieven Christus wordt gepreekt. En dan zegt Paulus: Zelfs al is het met verkeerde motieven, ik ben blij dat Hij wordt gepreekt.

De discussie hier is volgens mij niet of de motivatie van EO / RKK goed is maar of de middelen goed zijn, of de manier, de vorm goed is.

Als dominee Westerink zegt: Ik vind dit soort dingen in strijd met het evangelie en zeker met de heilige ernst van het lijdensevangelie
kan ik daar geen andere conclusie uittrekken.
Ik denk niet dat het iets had uitgemaakt of het een Herst Herv of een GerGem predikant was geweest, die het antwoord gaf.

jaapo
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jaapo » 26 apr 2014 21:22

Het maakt natuurlijk wel wat uit, of het antwoord van een HHK-predikant of een PKN-dominee komt. Of van een Remonstrants predikant. O, nee, die schrijven hier niet. Laten wij onze mening gelijkop lopen met een predikant van een bepaalde kerk? Of hebben we een gezonde, goed beargumenteerde eigen mening?
Mijn motto: gezang 7, Liedboek voor de Kerken = Lied 316 NLB

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 apr 2014 21:26

jaapo schreef:... Of hebben we een gezonde, goed beargumenteerde eigen mening?

+1 =D>

mona
Majoor
Majoor

Berichtdoor mona » 26 apr 2014 21:44

jaapo schreef: Of hebben we een gezonde, goed beargumenteerde eigen mening?
Ik vind dat ik een goede reden voor mijn mening heb. De mening heb ik hier wel opgeschreven, de achter liggende reden niet. Zou ik dat doen, dan vind ik dat ik te persoonlijk wordt, en dat doe ik liever niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gerard314
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerard314 » 03 apr 2015 08:09

Gisteravond, via tv, voor het eerst naar The Passion gekeken.

Ik heb er een heel dubbel gevoel over. Het lijkt aan de ene kant een mogelijkheid voor BN-ers of weer eens in beeld te komen. Aan de andere kant kan het een manier zijn om mensen met het Evangelie te bereiken dit je via de traditionele vormen niet bereikt...

Volgend jaar ga ik niet kijken via de TV maar....

... als het bij in de buurt is ga ik niet kijken maar zou ik wel willen helpen als vrijwilliger.

Dubbel hé...

StillAwake
Generaal
Generaal

Berichtdoor StillAwake » 03 apr 2015 08:12

Gerard314 schreef:Gisteravond, via tv, voor het eerst naar The Passion gekeken.

Ik heb er een heel dubbel gevoel over. Het lijkt aan de ene kant een mogelijkheid voor BN-ers of weer eens in beeld te komen. Aan de andere kant kan het een manier zijn om mensen met het Evangelie te bereiken dit je via de traditionele vormen niet bereikt...

Volgend jaar ga ik niet kijken via de TV maar....

... als het bij in de buurt is ga ik niet kijken maar zou ik wel willen helpen als vrijwilliger.

Dubbel hé...

Heel dubbel inderdaad.
Ik blijf er moeite mee houden als het lijden van Christus als vermaak wordt ingezet door mensen die niet geloven in hetgene wat ze doen, zeggen of zingen.
Dat geld voor de Passion, voor de Matheus/Johannespassion.

Terug naar “[Religie] - Open forum”