Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Rozijn schreef:Vervolg van het verhaal. De kardinaal gaat niet in op de uitnodiging van de scriba van de PKN.
Rozijn schreef:Vorige bladzijde was je nog hoopvol...
Volgens mij is het bestaan van het protestantisme zelf een teken van een uitvlieger uit de duiventil van de katholieken, alsmede ook van de verdeeldheid. Bovendien heeft de katholieke kerk ook te maken met een enorme leegstroom. Laat dus geen enkele kerk zich op elkaar beroemen.Rijnlander schreef:Ik kan de gedachtengang van Faramir wel indenken. De eucharistie is de kern van het katholieke geloof en die moet je inderdaad niet zomaar openzetten als een duiventil. Dat hebben de protestanten wel gedaan, met als gevolg enorme verdeeldheid en met meer uitvliegers dan invliegers in deze duiventil. En dat de katholieke kerk meer vasthoudt aan haar grondbeginselen pleit meer voor ze dan tegen ze.
Misschien lijkt het logisch, maar dat is het niet als de kardinaal op andere momenten zegt de oecomene een warm hart toe te dragen. Het toont aan dat de kardinaal dus ook zijn gelijk wil halen, maar dat hij dat niet dmv een gesprek wil (blijkbaar).Rijnlander schreef:Dat de kardinaal bedankt voor het gesprek lijkt mij ook wel logisch. Ik kan mij als protestant niet aan de indruk onttrekken dat de protestanten hun gelijk willen halen c.q. bevestigen in een nieuw gesprek. De vraag is of de protestanten hun gelijk hebben.
Rijnlander schreef:Wat een discussie allemaal. Uit de standpunten blijkt maar weer eens hoe vastgeroest mensen kunnen denken vanuit een denkpatroon dat gevormd wordt overlevering of traditie.
Rozijn schreef:@Faramir: lijkt me een teleurstelling, verder niets.
Rijnlander schreef:Wat een discussie allemaal. Uit de standpunten blijkt maar weer eens hoe vastgeroest mensen kunnen denken vanuit een denkpatroon dat gevormd wordt overlevering of traditie.
Dus Gods Geest is niet op aarde te vinden?mealybug schreef:Daarom: Reset yourself.
Want waar geen vrede woont, kan Gods Geest niet wonen.
alexander91 schreef: Dus Gods Geest is niet op aarde te vinden?
Jvslooten schreef:Is resetten een modern woord voor reformeren? Of voor hervormen?
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten