Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Wilsophie
Generaal
Generaal

Re: Halloween - onschuldig of levensgevaarlijk?

Berichtdoor Wilsophie » 05 nov 2013 18:01

*verwijderd i.v.m. off topic*

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 05 nov 2013 18:48

Wilsophie schreef:Dit is de wet voor het volk Israël dus niet voor de heidenen of andere volkeren.
Dus dat je de wet mist is helemaal logisch want dat doet niet ter zaken en onder de wet versta je slechts de 10 geboden?

Nee, ik zie geen enkel verband van de woorden van Paulus tegen de Gemeente van Efeze in relatie tot een paar pompoenen of zoiets. Daar gaat dit stuk uit Efeze helemaal niet over.[/quote]

Wilshopie, in de Bijbel staat zoveel niet concreet benoemd, maar wel hun beginselen.
want er staat geschreven: Geef de duivel geen plaats, dan hoef het toch niet duidelijker?
en er staat geschreven: maak geen beeltenis van, dan zie je toch het er wel betrekking op heeft?

er staat geschreven.
Mattheus 5
17 Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen.
18 Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied.
19 Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen.
20 Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeën, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan.
en dit zegt de Christus.

dus de Wet is niet alleen voor het Joodse volk, maar ook voor ons.
maar deze discussie over de wet word al ergen anders gevoerd en wil het daar ook laten.
ik stel alleen alles in het licht van de Bijbel en daar hoort ook de Wet bij.
Haast u langzaam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 14:12

Misschien kun je dit zijnde als offtopic verder bespreken bij de wet want mijn bericht is verwijderd door de moderator en ik weet niet meer wat er stond.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 06 nov 2013 14:25

dat doe ik ook :wink:

maar nu terug naar de vraag van deze topic.
zet alles nu eens in het licht van de Bijbel.
kan dat feest wel in licht van de Bijbel bestaan?
er schiet mij net iets binnen, waarom is dat feest altijd in het donker en nooit overdag?
Haast u langzaam.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 16:11

Je geeft jezelf antwoord, maar ik zou dan willen vragen: 'waarom is een onschuldige speurtoch of dropping niet overdag en St> Maarten alleen een feestje is met lampionnetjes dus in het donker .
En waarom moeten wij met Kerst de kaarsjes aan steken? Kun je mij dat beantwoorden?

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 06 nov 2013 17:03

Wilsophie schreef:Je geeft jezelf antwoord, maar ik zou dan willen vragen: 'waarom is een onschuldige speurtoch of dropping niet overdag en St> Maarten alleen een feestje is met lampionnetjes dus in het donker .
En waarom moeten wij met Kerst de kaarsjes aan steken? Kun je mij dat beantwoorden?

de Speurtocht is zo bedoeld dat je verschillende dingen moet vinden voor je terug mag komen.
de Dropping is s' avonds of s' nachts om zo de mensen het moeilijker te maken om het terrein te herkennen om zo hun weg terug te vinden.
over St. Maarten geef u ook u zelf een antwoord.
en dan nog kerst.
dat is van oudsher een heidens feest, ook wel het lichtfeest genoemd omdat men dan viert dat de kortste dag is geweest en daarna steeds weer langer licht wordt.

waar wil je heen met deze vragen?
Haast u langzaam.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 06 nov 2013 17:07

Bartje schreef:de Speurtocht is zo bedoeld dat je verschillende dingen moet vinden voor je terug mag komen.
de Dropping is s' avonds of s' nachts om zo de mensen het moeilijker te maken om het terrein te herkennen om zo hun weg terug te vinden.
over St. Maarten geef u ook u zelf een antwoord.
en dan nog kerst.
dat is van oudsher een heidens feest, ook wel het lichtfeest genoemd omdat men dan viert dat de kortste dag is geweest en daarna steeds weer langer licht wordt.

Daarmee wil hij denk ik aantonen dat je met twee maten meet.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 06 nov 2013 20:11

Om jouw vraag te beantwoorden.

er schiet mij net iets binnen, waarom is dat feest altijd in het donker en nooit overdag?

Nicodemus kwam ook in de nacht tot Jezus en het pakte heel positief uit.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 14:12

Wilsophie schreef:Om jouw vraag te beantwoorden.

Nicodemus kwam ook in de nacht tot Jezus en het pakte heel positief uit.

waar wilt u heen met deze vragen, met betrekking op dit onderwerp?
want u begrijpt ook wel dat dit niet echt serieus te nemen is.
Haast u langzaam.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 07 nov 2013 14:20

Bartje schreef:dat doe ik ook :wink:

maar nu terug naar de vraag van deze topic.
zet alles nu eens in het licht van de Bijbel.
kan dat feest wel in licht van de Bijbel bestaan?

Zo niet, kan kerst het dan wel? Ik heb meer moeite met die doodshoofden en zo.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

refornist
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor refornist » 07 nov 2013 14:38

Waarom zouden wij als christenen met dit feest mee doen? Het is niet tot eer van God, en in dat teken moet ons leven staan, anders is het zonde. Ik heb geen behoefte om zo met dood en allerlei griezel fantasie mee te doen. Op 31 oktober vier ik hervormingsdag.

Kerst kunnen we wel vieren, maar dat hoeft niet met al die lichtjes.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 07 nov 2013 15:29

Je moet natuurlijk helemaal niets. Maar het wordt een probleem als je gaat zeggen dat anderen het ook niet mogen.

Ondertussen is Halloween gewoon weer voorbij. Het kind hier is 's avonds de straat op gegaan verkleed als wolf, hartstikke leuk. Ze heeft er geen nachtmerries of depressie of leerproblemen aan overgehouden, voor zover ik het kan beoordelen. Wel gek, want tegen al die zaken werd toch naarstig gewaarschuwd!
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 nov 2013 15:39

Mortlach schreef:Je moet natuurlijk helemaal niets. Maar het wordt een probleem als je gaat zeggen dat anderen het ook niet mogen.

Ondertussen is Halloween gewoon weer voorbij. Het kind hier is 's avonds de straat op gegaan verkleed als wolf, hartstikke leuk. Ze heeft er geen nachtmerries of depressie of leerproblemen aan overgehouden, voor zover ik het kan beoordelen. Wel gek, want tegen al die zaken werd toch naarstig gewaarschuwd!

Volgens mij gaf je het zelf ook al eerder aan. Die waarschuwingen lijken zich voornamelijk te concentreren in calvinistische hoek in Nederland en streng evangelicale hoek in de VS.
Voor de rest heeft vrijwel geen enkele christen bezwaar tegen een feestje extra.

Bartje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Bartje » 07 nov 2013 15:57

Mortlach schreef:Je moet natuurlijk helemaal niets. Maar het wordt een probleem als je gaat zeggen dat anderen het ook niet mogen.

Faramir schreef:Ondertussen is Halloween gewoon weer voorbij. Het kind hier is 's avonds de straat op gegaan verkleed als wolf, hartstikke leuk. Ze heeft er geen nachtmerries of depressie of leerproblemen aan overgehouden, voor zover ik het kan beoordelen. Wel gek, want tegen al die zaken werd toch naarstig gewaarschuwd!

Volgens mij gaf je het zelf ook al eerder aan. Die waarschuwingen lijken zich voornamelijk te concentreren in calvinistische hoek in Nederland en streng evangelicale hoek in de VS.
Voor de rest heeft vrijwel geen enkele christen bezwaar tegen een feestje extra.[/quote]

@Mortlach en Faramir, als christen ga je ook niet zeggen dat het niet mag, maar dat het niet wijs is.
om de volgende ''mogelijke'' rede; het feest kan en zal dan tussen jou en god gaan staan in een geestelijke manier.
daarom moeten wij christenen het niet proberen te verbieden maar juist proberen uit te leggen wat het gevolg daarvan is schadelijk voor het geloofsleven.

maar moet ook eerlijk bekennen dat de wereld dan ons het niet moet opdringen of als een provocatie middel te gebruiken.
en bedoel daar dan mee, zie je wel zij zijn tegen ons, dus .....

en daarom zeggen wij (als christenen) dat het niet goed is, gezien in het licht van de Bijbel.
Haast u langzaam.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 07 nov 2013 16:01

Ik als christen ga andere mensen niet lastigvallen als ze een feestje willen vieren. De kans is vrij groot dat ik meedoe, want ik als christen hou van feestjes. Ik als christen kan gezelligheid, en het menselijke contact zeer waarderen. Ik als christen zou dan zeker ook meedoen met Halloween als het hier in de regio een gebruik was om te vieren.

Terug naar “[Religie] - Open forum”