Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Lock&Stock

Re: Zijn wij nou zo slim en is de grote meerderheid zo dom?

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2013 12:23

Marnix schreef:Vraag 1: Dat zou goed mogelijk zijn. Zoals ik al stelde maakte God een volwassen aarde, niet een aarde van een dag oud.

Restanten van dieren die nooit geleefd hebben in de grond stoppen om het ouder te laten lijken?

Het licht van sterren die nooit hebben bestaan (99,99999% van alle sterren staan verder dan 6000 lichtjaar) "ophangen" in de ruimte?

Tja, sorry, ik begrijp dat jij er anders tegen over staat, maar ik vind dat naar oplichting neigen. Als God bestaat, is hij verantwoordelijk voor onze intelligentie en onze nieuwsgierige inslag. Is het dan echt zijn bedoeling de slimme en nieuwsgierige mensen op het verkeerde been te zetten?

Marnix schreef:Vraag 2: Al ver voor Jezus komst waren er mensen die wezen op zijn komst. Een groot deel van de Bijbel is van ver voor de komst van Jezus maar er werd wel verteld dat Hij zou komen en waarom, waarom Hij zou sterven enz. Hoe konden al die mensen dat van tevoren weten?

Kan je me wijzen op specifieke Bijbel teksten of andere archeologische vondsten die deze claim ondersteunen?

Marnix schreef:Sowieso is er weinig discussie over het bestaan vaan Jezus, daar is men het wel aardig over eens. De vraag is alleen: Wie was Hij dan? Was Hij wat hij zei wat hij was. Of was hij schizofreen, gek of wat dan ook?

Of een zeer oude versie van een mentalist of illusionist. Derren Brown zou in die tijd waarschijnlijk ook als een soort God gezien zijn.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2013 12:30

Marnix schreef:Voor de geïnteresseerden, C.S. Lewis was een overtuigd atheïst die op een gegeven moment, puur op basis van zijn ratio tot de ontdekking kwam dat wat hij altijd voor onmogelijk hield waar was, dat er een God is en Jezus Christus meer was dan een historisch figuur. Onder andere na gesprekken met Tolkien en diep nadenken kwam hij tot geloof. Hij werkt alles over die zoektocht, de argumenten enz. uit in het boekje Mere Christianity. Misschien leuk om dat eens te lezen.

Tja, er genoeg atheisten die gelovig worden, net zoals dat er genoeg gelovigen atheist worden.

Daarnaast heb ik nog geen 5 minuten bladeren nodig om de gaten in zijn betoog te zien. Het gaat in het eerste hoofdstuk over moraliteit;

"It looks, in fact, very much as if both parties had in mind some kind of Law or Rule of fair play or decent behaviour or morality or whatever you like to call it, about which they really agreed. And they have. If they had not, they might, of course, fight like animals"

En dat zijn nu juist aspecten aan de menselijke psyche die prima door evolutie zijn te verklaren. Alleen dat wist hij niet, dus hij gebruikt als argument voor het bestaan van God.

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 27 aug 2013 12:32

Lock&Stock schreef:Restanten van dieren die nooit geleefd hebben in de grond stoppen om het ouder te laten lijken?

Nee, er was dus kennelijk een voortijd met dieren en dat was ook vernietigd met een vloed en misschien een 'verduistering' met ijstijd, zal ik zo ff opzoeken.

Lock&Stock schreef:Het licht van sterren die nooit hebben bestaan (99,99999% van alle sterren staan verder dan 6000 lichtjaar) "ophangen" in de ruimte?

Tja, sorry, ik begrijp dat jij er anders tegen over staat, maar ik vind dat naar oplichting neigen. Als God bestaat, is hij verantwoordelijk voor onze intelligentie en onze nieuwsgierige inslag. Is het dan echt zijn bedoeling de slimme en nieuwsgierige mensen op het verkeerde been te zetten?

Huh? Ik las net ergens dat alleen sterren of planeten die nodig zijn om te zien wat voor dag het is op dag .. werden geschapen en de rest dus lang daarvoor.
Nee, ik denk dat Hij ze gebruikt om de YEC-ers te laten zien dat het toch anders zat.

Lock&Stock schreef:Kan je me wijzen op specifieke Bijbel teksten of andere archeologische vondsten die deze claim ondersteunen?

Genesis al o.a. Het zaad van de vrouw zal u de kop (autoriteit) vermorzelen. Er stond een profetie in Daniel, waaruit sommige joden hebben afgeleid dat de Messias dan toch Jezus moet zijn geweest, want de exacte tijd stond erbij.
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 27 aug 2013 12:34

coby schreef:Genesis al o.a. Het zaad van de vrouw zal u de kop (autoriteit) vermorzelen. Er stond een profetie in Daniel, waaruit sommige joden hebben afgeleid dat de Messias dan toch Jezus moet zijn geweest, want de exacte tijd stond erbij.

Dat zaad van vrouw vind ik wel heel erg vaag, en die profetie in Daniel, kan je een linkje sturen naar die tekst? Ben nu toch wel benieud..

coby
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor coby » 27 aug 2013 12:52

Lock&Stock schreef:
Dat zaad van vrouw vind ik wel heel erg vaag, en die profetie in Daniel, kan je een linkje sturen naar die tekst? Ben nu toch wel benieud..

Ik zal al die teksten even copy pasten, het is een Word-bestand. Het is wel oud Hollandsch.

Genesis 49:10
Tegen Juda werd gezegd: Gij zijt het, u zullen uwe broeders loven... de scepter zal van Juda niet wijken, noch de wetgever van tusschen zijne voeten, totdat Silo komt, en hem zullen de volkeren gehoorzaam zijn, of tot hem zullen de volkeren vergaderd worden.
Silo beteekent rustaanbrenger, en is afgeleid van rust, vrede, voorspoed. Hij zou dus uit de stam Juda komen.
Jesaja 7:14: "Ziet een maagd zal zwanger worden, en zij zal een zoon baren, en zijn naam Immanuel heeten"; en in hoofdstuk 9:5 en 6: "Een kind is ons geboren, een zoon is
ons gegeven en de heerschappij is op zijnen schouder, en men noemt zijn naam Wonderlijk, Raad, sterke God, Vader der Eeuwigheid, Vredevorst. Der grootheid dezer heerschappij en des vredes zal geen einde zijn op den troon van David, om dat te bevestigen en dat te sterken met gericht en met gerechtigheid van nu aan tot in eeuwigheid toe. De ijver des Heeren der heirscharen zal zulks doen."

Jesaja 53:6
de Heere heeft ons aller ongerechtigheid op Hem doen aanloopen;" "Maar Hij is om onze overtredingen verwond, om onze ongerechtigheid is Hij verbrijzeld, de straf die ons den vrede aanbrengt was op Hem, en door zijne striemen is ons genezing geworden."

Jesaja 53:13
13. Ziet mijn knecht zal verstandiglijk handelen; hij zal verhoogd en verheven, ja zeer verheven worden.
14. Gelijk als velen zich over u ontzet hebben, alzoo verdorven was zijn gelaat, meer dan van iemand, en zijne gedaante meer dan van andere menschenkinderen.
15. Alzoo zal hij vele heidenen besprengen, ja koningen zullen hunnen mond over hem toehouden; want denwelken het niet verkondigd was, die zullen het zien, en welke het niet gehoord hebben, die zullen het verstaan.

Wanneer moest de Messias komen? met deze vraag hield ik mij nu dagelijks bezig, terwijl ik vlijtig en met een biddend hart de profetieën dien aangaande onderzocht: en wie schetst zich mijne verwondering, toen ik ontdekte dat de Messias komen moest tijdens de tweede tempel nog stond, zoo als in den profeet Maleachi voorspeld werd: "De Heer dien gij zoekt zal snellijk tot zijnen tempel komen (3:1). Nu werd mij duidelijk 't geen geschreven staat in de profetie van Haggia 2:10: "De Heerlijkheid van dit laatste huis zal grooter worden dan van het eerste, zegt de Heer der heirscharen." Waarin zou dan die groote heerlijkheid van den tweeden tempel bestaan, ziende dat hetgeen de groote heerlijkheid van den eersten tempel uitmaakte, niet werd gevonden in den tweeden n.l. de Shechina! Haggai maakte het mij duidelijk dat het komen van den Heere (Messias) in den tweeden tempel deszelfs groote heerlijkheid zou uitmaken; want in dien tempel, zegt hij, zou hij komen om Vrede te geven. (Haggia 2:10.)
Hier begon ik echter in verlegenheid te geraken, daar die tweede tempel reeds lang met vuur verbrand is, en de Heer daarom daarin nu niet komen kon. In mijne overdenkingen besloot ik, dat óf de profeet voorspelde niet van den Messias, óf de Messias moest reeds gekomen zijn. Ik ging toen van voren af aan de reeds door mij onderzochte schriftuurplaatsen weder opslaan, en bij het herlezen van Daniël 9:25: "Weet dan en versta: van den uitgang des woords om te doen wederkeeren en om Jeruzalem te bouwen tot op Messias den Vorst zijn zeven weken en 62 weken," ging mij een licht op, daar ik hier een uitgangspunt vermeld zag, waarnaar de juiste tijd kon berekend worden n.l. 69 weken na het bevel om Jeruzalem te doen herbouwen. Maar nu moest ik weer aan het onderzoeken gaan, om te kunnen weten wanneer zulk een bevel om te doen wederkeeren en Jerusalem te herbouwen, werd uitgevaardigd. Uit de boeken van Ezra en Nehemia vernam ik, dat in de dagen van koning Kores en Arthahsasta twee bevelschriften werden uitgevaardigd, waardoor mijn volk volmacht verkreeg om stad en tempel te herbouwen. Het bevel van Kores bepaalde zich tot de bouwing van den tempel (Ezra 1:1-5), terwijl het bevel van Artaxerxes of Arthahasta was om de Joden te doen wederkeeren en Jeruzalem te herbouwen (Neh. 2). En na verder onderzoek zag ik, dat dit bevelschrift in de dagen van Nehemia en wel omstreeks het jaar 3311 onzer tijdrekening werd gegeven. Dit uitgevonden hebbende was het mij gemakkelijk de berekening te maken n.l. 69 weken, zooals in Daniël 9:25 voorspeld was. Ik had reeds vroeger ontdekt bij het lezen van Numeri 14:34 en Ezechiël 4:5, dat naar profetische berekening met een dag een jaar bedoeld werd, en zou dus 69 weken zijn 69 weken van jaren, of 69 x 7 = 483 jaren. Aldus zag ik dat 483 jaren na het bevel om Jeruzalem te herbouwen, onze Messias verschijnen moest, en naar dezelfde profetie van Daniël, omstreeks dien tijd worden afgesneden uit het land der levenden, om voor ons een zoenoffer in zijn dood te worden. (zie Dan. 9:25) Maar nu verviel ik in eene andere moeielijkheid; ik wist al naar het profetisch woord, dat omstreeks het jaar der wereld 3760 de Messias komen moest, maar waar moest ik Hem nu zoeken? Was het ook Judas Maccabeus, of Josephus? Hier kon geen sprake van zijn, want dezen gaven zich niet uit voor den Messias.

Verder zag ik dat in het jaar 33 der christelijke tijdrekening overeenkomende met het jaar onzer telling 3794 Jezus door onzen Sanhedrin veroordeeld, en op bevel van Pilatus gekruisigd werd; dus juist 483 jaren na het voornoemd bevel in Daniel vermeld.

Verder:
1. dat Jezus uit een maagd, genaamd Maria, geboren werd (Matth. 1:18-23), juist zoo als onze profeet voorspelde van onzen Immanuël (Jes. 7:14.)

2. dat Hij in Bethlehem geboren werd (Matth. 2:1); en vreemd voorwaar, dacht ik, dat onze profeet Micha (5:1) voorspelde, dat de Messias ook te Bethlehem moest geboren worden.
3. dat Hij door onzen Sanhedrim verworpen en ter dood veroordeeld werd, juist zooals David voorspelde, dat men handelen zou met den gezalfde des Heeren, dien wij nog verwachten. "De vorsten beraadslagen te zamen tegen den Heere en tegen zijn gezalfde" (Psalm 2:2).
4. dat hij gekruisigd werd, en ook van den Messias profeteerde Daniël: "dat hij zou uitgeroeid worden," of met andere woorden: een vreeselijken dood sterven (Dan. 9:26).
5. dat Hij tusschen twee boosdoeners werd gekruisigd, evenals Jesaja van onzen Messias getuigde in Hoofdst. 53:12, dat de regtvaardige knecht des Heeren (Messias) zijn ziel heeft, uitgestort in den dood, en met de overtreders is geteld geweest.
6. dat Hij in eens rijken mans graf werd begraven, zoo als Jesaja, sprekende van de spruit van David (of Messias) zeide: "Men heeft zijn graf bij de goddeloozen gesteld en hij is bij de rijken in zijn dood geweest." (Jes. 53:9)
7. dat Hij Gods Zoon werd genoemd, zooals David spreekt van den Messias of Gezalfde, van Wien hij zegt in Psalm 2:12: *H.T.* (kust den Zoon), of zooals in Spreuken 30:4 van Gods Zoon wordt gesproken.1)
1Timothy 1:15 Christ Jesus came into the world to save sinners, of whom I am chief

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2013 15:43

alexander91 schreef:God schiep de mens met een leeftijd, waarom de aarde dan niet? Als je aan die vorm van inlegkunde gaat doen, dan moet het wel consequent zijn, en dan moet je ook verklaren hoe het komt dat Adam in zo'n korte tijd volwassen kon worden...

Lees de tekst gewoon zoals het er staat en haal daar de informatie uit, maar ga er geen eigen theorien terug inleggen, en vervolgens de Bijbel laten buikspreken om in je eigen straatje te passen en om de Bijbel...

Dat doe ik niet. In het begin schiep God de hemel en de aarde die woest en leeg was. Het staat er helder in verleden tijd: Hij schiep. Duisternis lag op de vloed. Gods geest zweefde over het water. Pas daarna ergens gaat God daarmee aan de slag. In tussentijd was er gewoon een periode, want in die periode lag duisternis op de vloed en zweefde Gods geest over het water. De schepping is juist daar waar God een einde maakt aan die woestheid en ledigheid en brengt orde in de chaos aan.

De letterlijk vertaalde Naardense vertaling maakt dit nog wat duidelijker:

1:1 Sinds het begin is God schepper,-
van de hemelen en de aarde.
1:2 De aarde
is woestheid en warboel geweest,
met duisternis op het aanschijn
van de oervloed,-
maar adem van God reeds
wervelend over het aanschijn van het water.
1:3 Dan zegt God: kome er licht!-
en er kómt licht.

Lock&Stock schreef:
Tja, er genoeg atheisten die gelovig worden, net zoals dat er genoeg gelovigen atheist worden.

Daarnaast heb ik nog geen 5 minuten bladeren nodig om de gaten in zijn betoog te zien. Het gaat in het eerste hoofdstuk over moraliteit;

"It looks, in fact, very much as if both parties had in mind some kind of Law or Rule of fair play or decent behaviour or morality or whatever you like to call it, about which they really agreed. And they have. If they had not, they might, of course, fight like animals"

En dat zijn nu juist aspecten aan de menselijke psyche die prima door evolutie zijn te verklaren. Alleen dat wist hij niet, dus hij gebruikt als argument voor het bestaan van God.

Waarom wist hij dat niet? Hij leefde na Darwin, het meeste schreef hij na de tweede wereldoorlog..... in de tijd dat dit denken allang bestond. Studeerde af aan de universiteit van Oxford dus onwetend was hij sowieso niet. Jammer dat je zo snel afhaakt.

Lock&Stock schreef:
Restanten van dieren die nooit geleefd hebben in de grond stoppen om het ouder te laten lijken?

Het licht van sterren die nooit hebben bestaan (99,99999% van alle sterren staan verder dan 6000 lichtjaar) "ophangen" in de ruimte?

Waarom niet? Waarom zou Hij geen volwassen aarde mogen maken? Dat we intelligentie hebben is geen argument want dat hebben christenen ook nog wel een beetje en die geloven op basis van die feiten ook niet dat het allemaal niet waar kan zijn. Dat is nog steeds je eigen keuze. Ik geef alleen mogelijke oorzaken om te laten zien dat die zaken prima samen kunnen gaan. Dat je daar niet aan wil is niet zijn fout.

Marnix schreef:Vraag 2: Al ver voor Jezus komst waren er mensen die wezen op zijn komst. Een groot deel van de Bijbel is van ver voor de komst van Jezus maar er werd wel verteld dat Hij zou komen en waarom, waarom Hij zou sterven enz. Hoe konden al die mensen dat van tevoren weten?

Kan je me wijzen op specifieke Bijbel teksten of andere archeologische vondsten die deze claim ondersteunen?

Marnix schreef:Of een zeer oude versie van een mentalist of illusionist. Derren Brown zou in die tijd waarschijnlijk ook als een soort God gezien zijn.

Dan was het een leugenaar die graag voor zijn leugens wilde sterven. En zijn volgelingen hebben dat dan al die tijd niet doorgehad terwijl ze dag en nacht met Hem optrokken. Een illusionist die met trucjes zieken kan genezen, blinden kan laten zien enz. En niemand die het trucje ziet. Bijzonder.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 27 aug 2013 16:35

Marnix schreef:Een illusionist die met trucjes zieken kan genezen, blinden kan laten zien enz. En niemand die het trucje ziet. Bijzonder.

Tja, daar speelt natuurlijk weer de kwestie "geloof" versus "bewijsbare feiten"...

Ik geloof bijvoorbeeld geen moment dat Jezus blinden heeft laten zien, Lazarus heeft opgewekt uit de dood, of zelf is opgestaan uit de dood-door-kruisiging. Jij gelooft die zaken wel, en dat is je goede recht, maar aangezien ze niet te bewijzen zijn, zal je er een niet-gelovige niet mee overtuigen. :wink:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 27 aug 2013 16:56

Marnix schreef:Dan was het een leugenaar die graag voor zijn leugens wilde sterven. En zijn volgelingen hebben dat dan al die tijd niet doorgehad terwijl ze dag en nacht met Hem optrokken.

Zat sekteleiders - EN sekteleden - die dat vandaag de dag nog steeds doen.

Een illusionist die met trucjes zieken kan genezen, blinden kan laten zien enz. En niemand die het trucje ziet. Bijzonder.

Het schijnt dat er destijds in Judea tal van dat soort lui rondliepen die allemaal doden lieten opstaan en zieken genazen. Jezus had dus behoorlijk wat concurrentie.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mealybug
Generaal
Generaal

Berichtdoor mealybug » 27 aug 2013 17:22

Mortlach schreef:
Het schijnt dat er destijds in Judea tal van dat soort lui rondliepen die allemaal doden lieten opstaan en zieken genazen. Jezus had dus behoorlijk wat concurrentie.

Sinds wanneer hecht jij als rationalist waarde aan lijken schijnen, blijken en dat soort vage onzekerheden?

hettys
Majoor
Majoor

Berichtdoor hettys » 27 aug 2013 19:35

Marnix schreef:Waarom niet? Waarom zou Hij geen volwassen aarde mogen maken? Dat we intelligentie hebben is geen argument want dat hebben christenen ook nog wel een beetje en die geloven op basis van die feiten ook niet dat het allemaal niet waar kan zijn. Dat is nog steeds je eigen keuze. Ik geef alleen mogelijke oorzaken om te laten zien dat die zaken prima samen kunnen gaan. Dat je daar niet aan wil is niet zijn fout.

Het maakt God tot een leugenaar en daar wil niemand aan. We zouden in het heelal dingen zien gebeuren die gewoon nooit gebeurd zijn. Waarom zou God een oude aarde veinzen die compleet nieuw is? Voor een vruchtbare aarde kan ik me nog wat voorstellen. Iets met vruchtbaarheid wat op een nieuwe aarde, wat is dat? een bal vurig ongestold gesteente? Of alleen pasgestold magma?
Dan is er geen vruchtbaarheid. Daar is veel zand (erosie) en poep voor nodig. bovendien wormen enzo. Dus genesis 1 is sowieso een 'volwassen' aarde. Maar ook met fossielen van uitgestorven dieren? Het Godsbeeld komt dan onder druk te staan, om het zacht uit te drukken.

En dat we intelligentie hebben is wel degelijk een argument.....
Ook gif is geschapen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2013 08:27

Ben ik het niet mee eens. Met onze intelligente kunnen we dit net zo goed beredeneren. En als God tijd schept, mag hij dan geen tijd scheppen in de aarde? Nogmaals, ik zeg dat het zou kunnen dat Hij fossielen schiep, ik stel niet dat dit daadwerkelijk zo gebeurd is. Dat Hij de aarde met aardlagen schiep, met bergen die normaal in de loop van de tijd worden gevormd, met aardlagen (waarom niet?) lijkt me sowieso waarschijnlijk. Nogmaals, als Adam een meting zou doen naar de oudheid van de aarde waar hij een week op rondliep was de conclusie allicht niet dat de aarde een week oud was. Dat maakt God niet tot een leugenaar. Ik snap niet hoe je dat kan stellen. Hij staat boven de tijd, heeft de tijd ook geschapen. Wil jij Hem dan vertellen wat Hij daarmee mag doen en niet?

Men houdt doorgaans helemaal geen rekening met het bestaan van God als mensen met hun intelligentie proberen van alles te zeggen over het ontstaan van de aarde en dan stel je dat God mensen misleidt?

Mortlach schreef:Zat sekteleiders - EN sekteleden - die dat vandaag de dag nog steeds doen.

Dat kan zijn, alleen kregen die niet zo'n gevolg en kent niemand ze nu meer. Daarnaast was Jezus in zijn boodschap radicaal anders, Hij leerde nederigheid (en deed dat zelf voor) hij leerde te dienen ipv te heersen. Hij was een vriend van hoeren en tollenaars in plaats van welgestelde mensen. Daarin was hij het tegenovergestelde van de rebellen en illusionisten van toen. Overigens vraag ik me af of die dezelfde wonderen deden, heb je een bron over de illusionisten uit de tijd van Jezus?
Laatst gewijzigd door Marnix op 28 aug 2013 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2013 08:36

Wim2600 schreef:
Tja, daar speelt natuurlijk weer de kwestie "geloof" versus "bewijsbare feiten"...

Ik geloof bijvoorbeeld geen moment dat Jezus blinden heeft laten zien, Lazarus heeft opgewekt uit de dood, of zelf is opgestaan uit de dood-door-kruisiging. Jij gelooft die zaken wel, en dat is je goede recht, maar aangezien ze niet te bewijzen zijn, zal je er een niet-gelovige niet mee overtuigen. :wink:

Wat geloof je wel?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 aug 2013 10:18

Marnix schreef:Ben ik het niet mee eens. Met onze intelligente kunnen we dit net zo goed beredeneren. En als God tijd schept, mag hij dan geen tijd scheppen in de aarde? Nogmaals, ik zeg dat het zou kunnen dat Hij fossielen schiep, ik stel niet dat dit daadwerkelijk zo gebeurd is. Dat Hij de aarde met aardlagen schiep, met bergen die normaal in de loop van de tijd worden gevormd, met aardlagen (waarom niet?) lijkt me sowieso waarschijnlijk. Nogmaals, als Adam een meting zou doen naar de oudheid van de aarde waar hij een week op rondliep was de conclusie allicht niet dat de aarde een week oud was. Dat maakt God niet tot een leugenaar. Ik snap niet hoe je dat kan stellen. Hij staat boven de tijd, heeft de tijd ook geschapen. Wil jij Hem dan vertellen wat Hij daarmee mag doen en niet?

Daarmee zet je wel de deur wagenwijd open voor Last Tuesdayism. God kan de wereld dus ook afgelopen dinsdag hebben geschapen, compleet met iedereen erin en alle herinneringen.

Dat kan zijn, alleen kregen die niet zo'n gevolg en kent niemand ze nu meer. Daarnaast was Jezus in zijn boodschap radicaal anders, Hij leerde nederigheid (en deed dat zelf voor) hij leerde te dienen ipv te heersen. Hij was een vriend van hoeren en tollenaars in plaats van welgestelde mensen. Daarin was hij het tegenovergestelde van de rebellen en illusionisten van toen. Overigens vraag ik me af of die dezelfde wonderen deden, heb je een bron over de illusionisten uit de tijd van Jezus?

Grappig, volgens mij spreek je jezelf tegen. Eerst zeggen dat niemand ze meer kent, maar vervolgens wel claimen dat ze tegenovergesteld aan Jezus waren... Hoe werkt dat?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2013 10:58

Die laatste vraag snap ik niet. Als er 1 echt was en de rest niet is het toch begrijpelijk dat men de neppe mensen niet meer kent en de echte nog wel? Waarom spreek ik mezelf dan tegen? Jij stelt Jezus op 1 lijn met illusionisten van toen, ik niet :-) ik geef juist aan dat er opmerkelijk grote verschillen zijn.

Wat je eerste opmerking betreft, dan zou God een leugenaar zijn omdat zijn Woord dan niet klopt, wat van een totaal andere orde is. Nu zit daar geen tegenstelling in.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2013 12:56

Mortlach schreef:

mealybug schreef:Sinds wanneer hecht jij als rationalist waarde aan lijken schijnen, blijken en dat soort vage onzekerheden?

Ja beetje jammer, zo wordt de lezer blij gemaakt met een dood vogeltje. Bovendien weet ik dat deze info afkomstig is van dezelfde geschiedschrijver die heeft getuigd dat Jezus leeft en in wetenschappelijke kring niet onomstreden is, hoe ironisch! :lol:

Terug naar “[Religie] - Open forum”