Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

tu quoque

Re: Welke rol vervult Refoweb in jullie geloofsleven

Berichtdoor tu quoque » 23 jul 2013 19:33

Teus schreef:Eigenlijk heb ik niet veel zin om hierop in te gaan maar ik wil wel even kwijt dat je al een aardig poosje op het forum ben en nog steeds niet veel begrepen hebt.

irrelevant.

Teus schreef:B.v. Je zegt dat een relatie met Jezus onmogelijk is terwijl je later zegt dat je moet getuigen van de blijdschap die in je is, bedoel je soms die in je geweest is, of is het een andere blijdschap?

Hij zegt dat een _persoonlijke_ relatie niet mogelijk is, omdat Jezus nu niet als mens op aarde is.

Teus schreef:Een beetje geloven? ik weet niet wat je bedoelt, de duivel gelooft ook. heel benieuwd wat jij geloven vindt.

Ik ben nu ook heel benieuwd wat jij geloven vindt.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 23 jul 2013 20:02

Beste Tu quoque,
Een beetje irritant man, sorry maar ik dacht dat ik het tegen Hubert had.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 jul 2013 11:30

Teus
Ik ben anders van mening Hubert met het bovenstaande kom je echt niet ver.
Eigenlijk heb ik niet veel zin om hierop in te gaan maar ik wil wel even kwijt dat je al een aardig poosje op het forum ben en nog steeds niet veel begrepen hebt.
B.v. Je zegt dat een relatie met Jezus onmogelijk is terwijl je later zegt dat je moet getuigen van de blijdschap die in je is, bedoel je soms die in je geweest is, of is het een andere blijdschap?
Een beetje geloven? ik weet niet wat je bedoelt, de duivel gelooft ook. heel benieuwd wat jij geloven vindt. Ik wil je wel vertellen dat ik vind dat mijn geloof altijd te klein is, ik heb een relatie met Jezus maar vraag Hem elke dat dat het sterker mag worden, ik heb nooit genoeg.
Als jij tevreden bent met een beetje geloof, al zou het het echte geloof zijn, dan heb je een leven waarin je jezelf te kort doet maar het ergste , je doet God te kort.

Niet veel begrepen? Hmmmm
Een persoonlijke relatie is m.i. niet mogelijk. Goed lezen Teus!
Je kunt natuurlijk wel geïnspireerd worden door de figuur Jezus en de verhalen daarover.
Je kunt je daarover verblijden, omdat je tot het inzicht komt dat je als bevrijd mens mag leven voor Gods aangezicht. Dan ben je alweer een heel stuk verder in je ontwikkeling van geloven.
Geloven begint meestal klein en groeit dan (als het goed is) gaandeweg het leven.
Ik zeg dus helemaal niet dat je tevreden achterover moet leunen met een beetje geloof.
Integendeel, wat denk je waarom ik meedoe aan dit forum? Maar een beetje geloof moet je ook niet verachten! Juist koesteren en laten groeien. Misschien wordt het wel een reuze boom met veel schaduw en vruchten. Wie zal het zeggen?

Ik probeer juist die vastgeroeste ideeën over alles wat samenhangt met geloven aan de kaak te stellen. Dat stuit uiteraard op weerstand, want o.a. in de refohoek wil men graag blijven hangen in de hangmat van 'het niet willen en niet kunnen'.
Ik weet dus niet of jij het wel begrepen hebt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2013 13:11

hubert schreef:Een persoonlijke relatie is m.i. niet mogelijk.
Wat zegt de Bijbel hierover?
Wij hebben Hem (God) lief, omdat Hij ons eerst lief heeft gehad (1 Joh).
We hebben ook Jezus Christus lief, ondanks het feit dat we Hem niet zien (1 Petr. 1:8) en we verheugen ons in Hem met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde.
Er is dus sprake van wederzijdse liefde, ondanks het feit dat we God niet kunnen zien.
Het is de Geest van Christus die in ons woont, door Wie we roepen: "Abba Vader". En die Geest getuigt met onze geest dat we kinderen van God zijn. (Rom. 8 ).
We zijn zodanig dicht aan Hem verbonden dat de Bijbel er de beelden van 1 plant, 1 lichaam en de relatie van man en vrouw voor gebruikt om dat te beschrijven. Dus hoezo geen relatie?
hubert schreef:Ik probeer juist die vastgeroeste ideeën over alles wat samenhangt met geloven aan de kaak te stellen. Dat stuit uiteraard op weerstand, want o.a. in de refohoek wil men graag blijven hangen in de hangmat van 'het niet willen en niet kunnen'.
Ik heb geen bezwaar tegen het aan de kaak stellen van vastgeroeste ideeën. Dat geldt wat mij betreft ook voor vastgeroeste ideeën die niet des refo's zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

tu quoque

Berichtdoor tu quoque » 25 jul 2013 13:15

elbert schreef:Even zien, wat zegt de Bijbel hierover?
Wij hebben Hem (God) lief, omdat Hij ons eerst lief heeft gehad (1 Joh).
We hebben ook Jezus Christus lief, ondanks het feit dat we Hem niet zien (1 Petr. 1:8) en we verheugen ons in Hem met een onuitsprekelijke en heerlijke vreugde.
Er is dus sprake van wederzijdse liefde, ondanks het feit dat we God niet kunnen zien.
Het is de Geest van Christus die in ons woont, door Wie we roepen: "Abba Vader". En die Geest getuigt met onze geest dat we kinderen van God zijn. (Rom. 8 ).
We zijn zodanig dicht aan Hem verbonden dat de Bijbel er de beelden van 1 plant, 1 lichaam en de relatie van man en vrouw voor gebruikt om dat te beschrijven. Dus hoezo geen relatie?

een persoonlijke relatie, volgens hubert.
ik denk dat hij daarmee bedoelt dat Hij niet in menselijke vorm op aarde rondloopt, zoals de paus of een zendeling o.i.d.
Dat soort contact is nu niet mogelijk met Hem.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 25 jul 2013 13:16

tu quoque schreef:een persoonlijke relatie, volgens hubert.
ik denk dat hij daarmee bedoelt dat Hij niet in menselijke vorm op aarde rondloopt, zoals de paus of een zendeling o.i.d.
Dat soort contact is nu niet mogelijk met Hem.
Dat begrijp ik ook wel, maar dan heeft hubert wat mij betreft een te nauwe definitie van wat persoonlijk is.
In de Bijbel gaat het om het kennen van God. Dat kennen is in de Bijbel nergens beperkt tot feitenkennis, maar is altijd een persoonlijke (of zo je wilt: bevindelijke) kennis. Dan gaat het om de Geest van God die in ons woont. En of dat persoonlijk is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 25 jul 2013 14:35

elbert schreef:Dat begrijp ik ook wel, maar dan heeft hubert wat mij betreft een te nauwe definitie van wat persoonlijk is.
In de Bijbel gaat het om het kennen van God. Dat kennen is in de Bijbel nergens beperkt tot feitenkennis, maar is altijd een persoonlijke (of zo je wilt: bevindelijke) kennis. Dan gaat het om de Geest van God die in ons woont. En of dat persoonlijk is.

Er wordt zo slordig omgesprongen met woorden. Dan lees je bv dat het gaat om persoonlijk contact met Jezus hebben. Anders kun je je niet gelovig noemen. En dat is nu net iets wat m.i. onmogelijk is. Dat is overigens wat anders dan het hebben van een persoonlijke mening over of een persoonlijk geloof in God, Jezus etc.
Verder is God geen persoon, maar Geest. Een Geest die in je kunt wonen volgens de Schrift en die je Vader mag noemen.
Mooi als je dat niet alleen feitelijk weet, maar ook (mystiek) ervaart. Een soort geestelijke band met God en de mensen. 'God kennen' is mogelijk: uit de natuur, uit de Schrift uit de omgang met de ander.
Ik wil maar zeggen: er zijn vele manieren om te geloven en het is fijn als we dat inzien. Veel gaven, Ëén Lichaam.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 25 jul 2013 21:17

Niet veel begrepen? Hmmmm
Je kunt natuurlijk wel geïnspireerd worden door de figuur Jezus en de verhalen daarover.
Je kunt je daarover verblijden, omdat je tot het inzicht komt dat je als bevrijd mens mag leven voor Gods aangezicht. Dan ben je alweer een heel stuk verder in je ontwikkeling van geloven.
Geloven begint meestal klein en groeit dan (als het goed is) gaandeweg het leven.
Ik zeg dus helemaal niet dat je tevreden achterover moet leunen met een beetje geloof.
Integendeel, wat denk je waarom ik meedoe aan dit forum? Maar een beetje geloof moet je ook niet verachten! Juist koesteren en laten groeien. Misschien wordt het wel een reuze boom met veel schaduw en vruchten. Wie zal het zeggen?

Ik probeer juist die vastgeroeste ideeën over alles wat samenhangt met geloven aan de kaak te stellen. Dat stuit uiteraard op weerstand, want o.a. in de refohoek wil men graag blijven hangen in de hangmat van 'het niet willen en niet kunnen'.
Ik weet dus niet of jij het wel begrepen hebt.

Beste Hubert,

Betreft een relatie met de Heere Jezus,

Laten we voor ogen nemen dat relatie verbinding betekend.
Hier op aarde kun je absoluut wel een verbinding met de Heere Jezus hebben.
De verhalen over de Heere Jezus inspireren me maar hoeft niet met een relatie te maken hebben.
De blijdschap die je noemt is niet de blijdschap die ontstaat als je relatie met Jezus goed is.

Heb je wel eens het gemis van God gehad, het allen zijn, een verlaten gevoel, op dat moment is de relatie verbroken van jou kant.
Heb je wel eens gehad dat je God nodig hebt en Zijn afhankelijkheid zoekt als je ergens alleen loopt, en dat je dan Zijn aanwezigheid voelt, alsof Hij naast je loopt?
Heb je wel eens gehad dat je verhouding dan zo is dat God zo dichtbij is dat je Zijn zorg en aanwezigheid als een deken over je heen voelt? Dat je dan uitroept “mijn Verlosser leeft”?
Dat als je iets van Hem verlangd en erom vraagt dat Hij het direct doet?
Heb je wel eens naar de Hemel gekeken terwijl je God zo nodig had en dat Hij zegt “wat kan ik voor je doen”?
Heb je wel eens mee gemaakt alsof God naast je zat?
Beste Hubert, ik had een hele goede relatie met mijn vader maar de relatie met God, mijn Hemelse Vader is vele malen beter.

Ik was druk met allerlei dingen en door de Heilige Geest voelde ik dat het niet goed was en heb het beleden en God gevraagd of Hij nummer een in mijn leven wilde zijn. God wilde dat natuurlijk en deed het ook. Het kost me mijn geld, mijn goederen en de afgoden Hubert maar God kwam ervoor in de plaats, in Zijn Majesteit. Mn wereld staat op zijn kop, echt joh, maar die Almachtige Heilige Koning openbaarde Zich als mijn Vader.
Ik had het nooit beter kunnen hebben met al die dingen die me bezig hielden.
Het waren geen foute dingen hoor maar wel bezigheden die me zodanig bezig hielden dat er minder tijd voor God was, De Heilige Geest attendeerde me erop door God. God dacht “die Teus heb iets anders nodig en gaf het.

Hubert, je zegt: Maar een beetje geloof moet je ook niet verachten! Juist koesteren en laten groeien. Misschien wordt het wel een reuze boom met veel schaduw en vruchten. Wie zal het zeggen?
Sorry joh, maar je neemt nu ook een afwachtende houding, de grootte van jou geloof is afhankelijk van jezelf. Als je oprecht prioriteiten stelt, en Gods nabijheid en Zijn vertrouwen verlangt krijg je een groot geloof. We kunnen echt niet hopen dat het komt hoor.
God zegt: Vraag van Mij en het zal je gegeven worden. God geeft alles wat Hij vindt dat goed voor je is, maar wil er wel om gevraagd zijn.

Dat er dwaalleringen zij weten we maar die kunnen wij niet aan de kaak stellen en hebben het recht daar niet toe en moeten we ook niet doen. God geeft daar geen goedkeuring over.
Gods wil is, dat we in liefde en meeleven er met ze over praten. Als ze niet willen laat je ze gaan. God zegt daarover: als ze niet luisteren, veeg het stof van je voeten en ga verder.

Als ik het goed begrijp doet je mee aan dit forum om je geloof op te bouwen.
Waarom zoek je het niet bij God en zijn woord? Wees er voorzichtig mee.

Je kunt je daarover verblijden, omdat je tot het inzicht komt dat je als bevrijd mens mag leven voor Gods aangezicht.

Sorry Hubert, ik blijf opmerkingen maken maar bedoel het in liefde hoor, ik probeer opbouwend te zijn.

Wij kunnen ons niet daarover verblijden, ja het kan wel maar dat is dan niet de blijdschap die God geeft. Als je verblijdt bent door het vrij zijn van zonden en dood door het werk van de Heere Jezus en mag leven voor het aangezicht van God dan is het door Jezus gegeven.
Dat is een hele andere blijdschap, ik heb in mijn leven zonder God zelden of nooit tranen van blijdschap gehad, met God in mijn leven en blijdschap door Hem gegeven, vaak.

Hubert, ik heb het een paar keer gelezen maar mijn conclusie staat vast:
Gods inziens en mijns inziens is een relatie met God onontbeerlijk om een vrij en een verblijdt leven te hebben en te doen wat God wil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 26 jul 2013 11:00

@ Teus
Fijn dat je zo uitgebreid reageert. Ik snap het wellicht iets beter dan de gemiddelde lezer, omdat mijn oma ook zo sprak. Ik respecteer dat spreken op die manier, het is ook oprecht.
Het is jouw persoonlijke ervaring met zegmaar het goddelijke. Maar de persoon God en de persoon Jezus kennen blijft m.i. een onmogelijkheid. Dat was mijn punt! God is namelijk Geest en Jezus wandelt hier niet meer op aarde. Wat rest zijn de verhalen over Jezus en God en daar moeten we het mee doen. Onze kracht en hoop uit putten. Die verhalen moeten goed uitgelegd worden en dan kan geloof ontstaan. Geloof is namelijk uit het WOORD.
Ik hoop dat je nu beter begrijpt wat ik bedoelde. Het wordt namelijk zo vaak en makkelijk gezegd: ik ken God en heb een persoonlijke band met Jezus. Als je dan simpelweg vraagt hoe hij eruit ziet, komt er geen reactie. Ze kennen God dus niet persoonlijk. Niemand heeft ooit God gezien! Ze hebben wel ideeën over God en Jezus, dat is wat anders dan iemand persoonlijk kennen! Uit de Bijbelverhalen rijzen allerlei beelden op van God, maar dat kan iedereen anders invullen. Niemand kan alle beelden in zijn totaliteit bevatten. Het is ook vaak een gevoelskwestie. De één is sensitiever op het spirituele vlak dan de ander.
Ik maak op dat je bovennatuurlijke ervaringen hebt meegemaakt (via de heilige Geest) en dat is mooi en bevestigt het al aanwezige geloof nog eens extra, ook voor mij en de de lezers, hoop ik.
De meeste christenen, waaronder ik, hebben die ervaringen echter niet tot nauwelijks en kunnen daarom niet anders dan bidden om verlichting met de heilige Geest en God lofprijzen in zijn gemeente en hopen op de beloften zoals gegeven in de Bijbel. Daarvoor is wel een klein beetje geloof nodig, anders val je buiten de lichtkring van Christus.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 26 jul 2013 21:36

hubert schreef:@ Teus
Fijn dat je zo uitgebreid reageert. Ik snap het wellicht iets beter dan de gemiddelde lezer, omdat mijn oma ook zo sprak. Ik respecteer dat spreken op die manier, het is ook oprecht.
Het is jouw persoonlijke ervaring met zegmaar het goddelijke. Maar de persoon God en de persoon Jezus kennen blijft m.i. een onmogelijkheid. Dat was mijn punt! God is namelijk Geest en Jezus wandelt hier niet meer op aarde. Wat rest zijn de verhalen over Jezus en God en daar moeten we het mee doen. Onze kracht en hoop uit putten. Die verhalen moeten goed uitgelegd worden en dan kan geloof ontstaan. Geloof is namelijk uit het WOORD.

Hubert, een lijfelijk contact kan niet, inderdaad, maar als je een relatie met de Heere Jezus hebt heb je een geestelijk contact door de Heilige Geest.
Bij de een is het sterker als bij de ander maar God wil dat het bij ieder kind van Hem optimaal is. Het ligt nooit aan Hem, altijd aan ons, wij staan Hem in de weg als het niet zo is.
Straks als we bij Hem mogen komen, als de Heere Jezus ons komt halen zullen we Hem ontmoeten en zullen we Hem mogen zien en Zijn stem horen, wat zal dat geweldig zijn.
Als je een goede relatie met Hem hebt kun je niets doen zonder dat je zeker weet dat Hij het goed vind. Je vraagt Hem dan ook altijd als je iets wil doen. Het gaat er dan niet altijd om of het goed of fout is maar God kan een andere bedoeling met je hebben. B.v. ik praat graag met andere mensen over Hem, je zou zeggen dat Hij dat altijd goed vindt maar ik heb wel gehad dat Hij het niet goed vond. Gebeurt wel dat ik niet weet waarom maar dat hoeft ook niet, als God het wil dat ik dat weet dan laat Hij het me ook weten. Mag daar niet in spitten, er blijven altijd dingen verborgen voor mensen, als we bij Hem zijn zal hij alles uitleggen. God heeft de regie in ons leven en dat moet je ten volle respecteren, door de Heilige Geest, we kunnen niets uit onszelf.

Wat rest zijn de verhalen over Jezus en God en daar moeten we het mee doen. Onze kracht en hoop uit putten. Die verhalen moeten goed uitgelegd worden en dan kan geloof ontstaan. Geloof is namelijk uit het WOORD

Hubert joh, geloof me, de Bijbel is onze leidraad en onmisbaar dat is zo maar het is niet het enige voor een kind van God. God werkt ook door de Heilige Geest in harten van mensen. De bijbel versta je ook door de Heilige Geest.

De meeste christenen, waaronder ik, hebben die ervaringen echter niet tot nauwelijks en kunnen daarom niet anders dan bidden om verlichting met de heilige Geest en God lofprijzen in zijn gemeente en hopen op de beloften zoals gegeven in de Bijbel. Daarvoor is wel een klein beetje geloof nodig, anders val je buiten de lichtkring van Christus.

Beste Hubert,
Even heel persoonlijk, als je niet wilt antwoorden is het ook goed. Je mag het ook pb doen.
Aan de hand van het bovenstaande wil ik je vragen of je behouden bent, of je mag erkennen dat God Zijn Zoon gegeven heeft voor jou zonden en behoud door Zijn werk aan het kruis?

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 27 jul 2013 12:25

Wat goed dat je de heilige geest er zo bij betrekt. Dat is juist het meest mystieke van de Driëenheid en het moeilijkst de presenteren. Ik ga er vanuit dat deze geest automatisch werkt, omdat ik in Galaten 3 lees dat zij bevestigd dat wij door het geloof en Christus kinderen Gods zijn en ook onophoudelijk voor ons bidt. In die stille kracht geloof ik, al kan en wil ik het niet zo traceren.
Ik heb op een gegeven moment besloten in God te geloven (ondanks alles) en te vertrouwen op Het Woord en het getuigenis van Jezus die het gelaat van God vormde op aarde. Dat Hij zijn boodschap heeft onderstreept met dood en opstanding, bevestigd voor mij de waarheid en oprechtheid van zijn getuigenis, al begrijp ik er niet veel van.
Ik denk ook dat het geen zin heeft heeft dat alles te willen begrijpen. Het is tenslotte een mysterie dat Iemand zou willen boeten voor jouw tekortkomingen. Dat begrijpt toch niemand?
Al het gepraat erover is toch niet veel meer dan giswerk en interpretatie.
Gravo vat het als volgt ergens samen: geloof alleen!

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 28 jul 2013 11:19

[quote="hubert"
Ik heb op een gegeven moment besloten in God te geloven (ondanks alles) en te vertrouwen op Het Woord en het getuigenis van Jezus die het gelaat van God vormde op aarde. Dat Hij zijn boodschap heeft onderstreept met dood en opstanding, bevestigd voor mij de waarheid en oprechtheid van zijn getuigenis, al begrijp ik er niet veel van.[/quote]
@Hubert, zou je dit eens uit willen leggen?
Al het gepraat erover is toch niet veel meer dan giswerk en interpretatie.
Gravo vat het als volgt ergens samen: geloof alleen!

Beste Hubert,
Er wordt veelal gezegd "Je moet gewoon geloven" maar het is letterlijk..... levensgevaarlijk,... te goedkoop.
We hebben best wel veel te zeggen over mensen die zitten te wachten totdat ze uitverkoren worden, waarmee ze God gruwelijk veel verdriet doen maar alleen maar geloven op de "foute" manier is zeker zo erg.
We hebben meer dan 1 geloof, Het gaat er niet om of je geloofd wat God gedaan hebt als zodanig of dat Hij bestaat, de duivel gelooft dat ook.
Het gaat er om of je geloofd of dat Jezus Christus voor je gestorven is (dat is Hij voor alle mensen) maar ook dat Hij voor jou is opgestaan. Dat noemt men een geloof in Jezus Christus, dat je zeker weet dat je zonden vergeven zijn, dat je niet bang bent om te sterven en Hij het belangrijkste in je leven is en dat je merkt dat je niet zonder Hem kan leven. Dat je God vertrouwd dat Hij voor je zorgt in alle dingen, ik bedoel dat het ook zijn zorg is als iets niet of anders gebeurd wat je wel van Hem verlangd heb, zo zijn er vele argumenten die laten zien wat een echt geloof is. Het gaat er om of God Zijn Zoon, Jezus Christus, voor jouw behoud gegeven heeft.
De mogelijk van behoud is voor alle mensen maar je bent er zelf verantwoordelijk voor. God verwacht van je dat je oprecht je zonden belijdt en wilt dat Hij de regie neemt in je leven. Dat is absoluut het enige wat men moet doen om behouden te worden. Dit noemt God je bekeren wat Hij meer dan 100 x in Zijn woord zegt. God beveelt het, zo graag wil Hij dat we tot Hem komen en dat we voor Eeuwig bij hem blijven.
Het is Gods enige verlangen, zoveel geeft God om ons. Hij heeft ons gemaakt om ons Het Beste te geven maar we hebben het verzaakt. Door het lijden van Zijn Zoon aan het kruis die daar onze zonden weggedragen heeft zijn ze voor eeuwig vergeven voor degenen die zich bekeren en daardoor een waar geloof krijgen door de Heilige geest. Dat is wat God dan geeft, de wedergeboorte uit 100% genade.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 jul 2013 09:22

@Teus
Ik kan het niet anders zeggen als dat ik geschreven heb. Ik ervaar het nu eenmaal zo en ik ben er van overtuigd dat het goed is. Geloven is ook een kwestie van vertrouwen.

Over je tweede appel zie ik veel parallellen met mijn moeder. Zij had het altijd erover dat je bekeert moest worden (passief als daad van God) en dat je je dan pas een echt kind van God mocht noemen. Zij voelde zich ook altijd erg zondig, terwijl er geen beter mens was dan zij. Ik wijt het aan een eenzijdige benadering en uitleg van de heilig Schrift. Bekering is in de optiek van de Bijbel meer een afkeren van het kwade en dat moet jezelf doen. Het is een actief werkwoord (werk uzelf zalig staat er ergens). De Bijbel roept op het goede te doen (lees de samenvatting van de wet door Jezus). Verder zijn er de tekortkomingen van een mens die steeds terugkeren. Daarvoor is Christus gekomen: Hij heeft de wereld dus - ook jou en mij verzoend - zo lees ik. Als je dat gelooft is het echt voldoende. Dan ben je (volgens Paulus) wedergeboren en kun je niet meer uit Gods hand vallen. Zonden zijn weggedaan en worden niet meer aangerekend.
God (die geen persoon is) en die door ds Carel Ter Linden een "Essentële Waarheid" wordt genoemd, blijft een onverklaarbaar mysterie. Ik kan en wil niet anders dan geloven in deze God van liefde. Een God - die temidden van alle andere goden - present is gesteld door het Joodse Volk en die in Christus gezicht gekregen heeft en nu bereikbaar is voor iedereen die dat wil.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 29 jul 2013 10:49

Mooi gesproken Hubert! Amen!

Galaten 3
25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 29 jul 2013 13:41

mohamed schreef:Mooi gesproken Hubert! Amen!

Galaten 3
25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God.

En dan moet je nog goed lezen wat er precies staat:
Er staat namelijk niet: door het geloof in Christus
maar
door het geloof en Christus!

Zou dit willen uitdrukken dat je niet in Christus hoef te geloven, want hij heeft zeker geleefd. Is een historisch persoon. Dat is dus een feit, wat je alleen hoeft te beamen.
Dan blijft over: Alleen geloven in God! God waarvan we lezen dat hij geen persoon is, niet weten hoe hij eruitziet en waar hij vandaan komt. Wel dat wij naar zijn beeld geschapen zijn.
Als je daarin wilt/kunt geloven is dat al een wonder op zich!

Terug naar “[Religie] - Open forum”