Mortlach schreef:Hahaha... vanwaar vond je het nodig zo'n steek te geven? En waarom denk je dat je me met zo'n opmerking treft? De wetenschap claimt helemaal niet dat ze alleen maar goed en fantastisch is. Christendom claimt dat wel - in ieder geval zijn er christenen die het heilig geloven.
Je doet ook niet je best om het te begrijpen... En het is niet mijn doel om jou te treffen, wel om je de hypocrisie in te laten zien van het argument dat we vanwege de slechte daden van christenen Christus kunnen afwijzen, terwijl anderzijds de wetenschap niet wordt afgewezen, terwijl wetenschappers even zo slechte daden verricht hebben.
Christenen claimen dat het volgen van Christus goed en fantastisch is, zo goed en kwaad als dat gaat in de praktijk.
Wetenschappers claimen dat de wetenschappelijke benadering goed en fantastisch is, zo goed en kwaad als dat gaat in de praktijk.
Voor beiden is het doel of ideaal een goed iets. Dat doel bereiken gaat echter met de nodige fouten omdat wij mensen zijn. Bij de een is het de inquisitie (misbruik van geweldteksten (Bijbelse vindingen), bij de ander is dat de atoombom (misbruik van wetenschappelijke vindingen).
De doelen kunnen we echter niet vanwege menselijk misbruik afschrijven. Dan gooien we het kind met het badwater weg. Als christenen fouten maken, dan is Christus toch niet meteen fout? Als wetenschappers fouten maken, dan is de wetenschap toch niet meteen fout?
Het is dus absoluut niet logisch om enerzijds Christus af te wijzen, enkel en alleen om wat christenen doen, en anderzijds wetenschap aan te nemen, terwijl er ook wetenschappers zijn die er niks van bakken.
Een dergelijk argument gaat volgens mij niet op.
Ik claim dus niet dat omdat er wetenschappers waren die (bio/massavernietigings)-wapens ontwikkeld hebben, of rassentheorien etc. dat de wetenschap dan weggegooid moet worden, integendeel. De wetenschap moeten we op de wetenschap beoordelen en niet op de wetenschappers. Zo moeten we ook het christelijke geloof beoordelen op Christus en niet op de christenen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin