Eeuwige ondergang

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

boer
Majoor
Majoor

Re: Eeuwige ondergang

Berichtdoor boer » 28 mar 2013 09:24

1a2b3c schreef:Tuurlijk, als je zo gaat beginnen: Gen.4:8 En Kaïn viel zijn broer Abel aan en doodde hem. Luk.10:37 Ga heen en doet u evenzo.
Op deze manier kun elk geschrift laten buikspreken.

Maar 't was een 'leuke' afleidingsmanoeuvre, ik wacht nog op iets wat steek houdt.

Galaten 4:29
Net als toen, die naar het vlees geboren was, vervolgde dengene die naar den geest geboren was, alzo ook nu.
Er is nog niets veranderd.
Alzo ook in dit topic.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 09:34

Mortlach schreef:Hahaha... vanwaar vond je het nodig zo'n steek te geven? En waarom denk je dat je me met zo'n opmerking treft? De wetenschap claimt helemaal niet dat ze alleen maar goed en fantastisch is. Christendom claimt dat wel - in ieder geval zijn er christenen die het heilig geloven.

Je doet ook niet je best om het te begrijpen... En het is niet mijn doel om jou te treffen, wel om je de hypocrisie in te laten zien van het argument dat we vanwege de slechte daden van christenen Christus kunnen afwijzen, terwijl anderzijds de wetenschap niet wordt afgewezen, terwijl wetenschappers even zo slechte daden verricht hebben.

Christenen claimen dat het volgen van Christus goed en fantastisch is, zo goed en kwaad als dat gaat in de praktijk.
Wetenschappers claimen dat de wetenschappelijke benadering goed en fantastisch is, zo goed en kwaad als dat gaat in de praktijk.

Voor beiden is het doel of ideaal een goed iets. Dat doel bereiken gaat echter met de nodige fouten omdat wij mensen zijn. Bij de een is het de inquisitie (misbruik van geweldteksten (Bijbelse vindingen), bij de ander is dat de atoombom (misbruik van wetenschappelijke vindingen).
De doelen kunnen we echter niet vanwege menselijk misbruik afschrijven. Dan gooien we het kind met het badwater weg. Als christenen fouten maken, dan is Christus toch niet meteen fout? Als wetenschappers fouten maken, dan is de wetenschap toch niet meteen fout?

Het is dus absoluut niet logisch om enerzijds Christus af te wijzen, enkel en alleen om wat christenen doen, en anderzijds wetenschap aan te nemen, terwijl er ook wetenschappers zijn die er niks van bakken.

Een dergelijk argument gaat volgens mij niet op.

Ik claim dus niet dat omdat er wetenschappers waren die (bio/massavernietigings)-wapens ontwikkeld hebben, of rassentheorien etc. dat de wetenschap dan weggegooid moet worden, integendeel. De wetenschap moeten we op de wetenschap beoordelen en niet op de wetenschappers. Zo moeten we ook het christelijke geloof beoordelen op Christus en niet op de christenen.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 28 mar 2013 10:10

Mortlach schreef:Hahaha... vanwaar vond je het nodig zo'n steek te geven? En waarom denk je dat je me met zo'n opmerking treft? De wetenschap claimt helemaal niet dat ze alleen maar goed en fantastisch is. Christendom claimt dat wel - in ieder geval zijn er christenen die het heilig geloven.

In principe claimt de wetenschap dan dat ze als enige de meeste (menselijke) kennis en wijsheid in pacht hebben. Als je deze zogenaamde tegenstelling wilt gebruiken. :wink:
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 28 mar 2013 10:27

alexander91 schreef:Het is dus absoluut niet logisch om enerzijds Christus af te wijzen, enkel en alleen om wat christenen doen, en anderzijds wetenschap aan te nemen, terwijl er ook wetenschappers zijn die er niks van bakken.

Een dergelijk argument gaat volgens mij niet op.

Dat vind ik een vreemde redenering...

Ik heb "wat christenen doen" immers helemaal niet nodig als criterium of voorwaarde om "Christus af te wijzen", ik "wijs Christus af" (als je het per se zo wil noemen) omdat ik niet in hem geloof. Ik geloof niet dat er een god is, en dat die god zijn zoon naar de wereld gestuurd zou hebben. Dat is wat mij betreft niet meer dan puur menselijk verzinsel. Wat christenen doen, hetzij goed, hetzij slecht, heeft geen enkele impact daarop. Zelfs al waren alle zelfverklaarde christenen ongelofelijk lieve, leuke, geweldige, warme, sympathieke mensen, DAN NOG zou ik niet in God of Christus geloven.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 10:47

Wim2600 schreef:
Ik heb "wat christenen doen" immers helemaal niet nodig als criterium of voorwaarde om "Christus af te wijzen", ik "wijs Christus af" (als je het per se zo wil noemen) omdat ik niet in hem geloof. Ik geloof niet dat er een god is, en dat die god zijn zoon naar de wereld gestuurd zou hebben. Dat is wat mij betreft niet meer dan puur menselijk verzinsel. Wat christenen doen, hetzij goed, hetzij slecht, heeft geen enkele impact daarop. Zelfs al waren alle zelfverklaarde christenen ongelofelijk lieve, leuke, geweldige, warme, sympathieke mensen, DAN NOG zou ik niet in God of Christus geloven.

Het blijft voor mij een raadsel waarom atheïsten dan op dit forum verblijven, ... waar maak je je druk om ?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 28 mar 2013 11:04

Wim2600 schreef:Dat vind ik een vreemde redenering...

Ik heb "wat christenen doen" immers helemaal niet nodig als criterium of voorwaarde om "Christus af te wijzen",..

Omdat je niet leest vind je het vreemd. Ik zeg duidelijk dat het mij om het argument gaat dat het christelijke geloof slecht is omdat christenen slecht doen.
Ik zeg niets over andere criteria, alleen over deze....

Wim2600 schreef: Zelfs al waren alle zelfverklaarde christenen ongelofelijk lieve, leuke, geweldige, warme, sympathieke mensen, DAN NOG zou ik niet in God of Christus geloven.

Tja, het makkelijk achteraf te praten, en al helemaal om het in je eigen straatje te passen.

Deze is ook makkelijk: Ik heb nog nooit iemand vermoord en vind het ook heel slecht en zou ook nooit iemand vermoorden. Zelfs al stond ik op het punt om vermoord te worden door een bende criminelen en had ik een pistool in mijn handen, DAN NOG zou niemand vermoorden.

Maar ik schat dat het abstractievermogen om dit te begrijpen zo moeilijk is dat je zal tegenwerpen dat je moorden en christelijk geloof niet met elkaar kunt vergelijken, of misschien wel... :P
Laatst gewijzigd door alexander91 op 28 mar 2013 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Wim2600
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Wim2600 » 28 mar 2013 11:05

schaapje schreef:Het blijft voor mij een raadsel waarom atheïsten dan op dit forum verblijven, ... waar maak je je druk om ?

Ik vind de discussies hier vaak best boeiend... mag dat? Of is een ideale wereld voor jou er eentje waar christenen, atheïsten, moslims, joden, enzovoort allemaal netjes op hun eilandje blijven zitten, zonder contact met andersdenkenden?

Ik zie dag in dag uit christenen die zich op allerlei manieren proberen bemoeien en doen gelden in het leven van anderen (afgelopen weekend in Parijs nog zo'n protestmars tegen de openstelling van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht), maar als atheïsten zich aan christelijke thema's of discussies wagen, is dat "een raadsel"...

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 11:22

Wim2600 schreef:
Ik vind de discussies hier vaak best boeiend... mag dat? Of is een ideale wereld voor jou er eentje waar christenen, atheïsten, moslims, joden, enzovoort allemaal netjes op hun eilandje blijven zitten, zonder contact met andersdenkenden?

Ik zie dag in dag uit christenen die zich op allerlei manieren proberen bemoeien en doen gelden in het leven van anderen (afgelopen weekend in Parijs nog zo'n protestmars tegen de openstelling van het huwelijk voor mensen van hetzelfde geslacht), maar als atheïsten zich aan christelijke thema's of discussies wagen, is dat "een raadsel"...

Tja het was maar een vraag :mrgreen:
Zwaar leven heb je te vuur en te zwaard strijden tegen gelovigen.
Maar het mag hé....

Harmonica

Berichtdoor Harmonica » 28 mar 2013 13:26

schaapje schreef:Het blijft voor mij een raadsel waarom atheïsten dan op dit forum verblijven, ... waar maak je je druk om ?

Ik snap echt niet waarom je als christen telkens dit soort opmerkingen zou plaatsen? Ten eerste komt het niet erg gastvrij over, ten tweede lijkt het me toch alleen maar goed dat refoweb ook atheïsten aantrekt?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 13:39

Harmonica schreef:
Ik snap echt niet waarom je als christen telkens dit soort opmerkingen zou plaatsen? Ten eerste komt het niet erg gastvrij over, ten tweede lijkt het me toch alleen maar goed dat refoweb ook atheïsten aantrekt?

Oh je bent hier nog niet zolang, dus veel heb je niet mee gekregen, maar je komt er wel achter dat de bedoeling is om het christendom belachelijk te maken, de bijbel af te doen als verzinsels, en voortdurend roepen God bestaat niet, dus in mijn ogen heel respectloos dat heb ik in de jaren dat ik hier ben wel ondervonden.

En de ongelovigen die echt oprecht vragen hebben die zijn van harte welkom, en mij steekt het om te lezen dat we verzinsels achterna gaan, alsof we zelf niet kunnen denken, mij steekt het als om te lezen dat ervaringen iets zijn dat onze hersenen kunnen produceren, dezelfde persoon spreekt over zijn eigen ervaring die dan waarschijnlijk hem wel naar het "licht" heeft verwezen. :mrgreen:

Maar goed dit is een forum en ook ik mag zeggen wat ik denk. (wat trouwens de 1e keer is)
Beetje moe om steeds weer hetzelfde te lezen van dezelfde gasten.

Lock&Stock

Berichtdoor Lock&Stock » 28 mar 2013 13:52

schaapje schreef:Oh je bent hier nog niet zolang, dus veel heb je niet mee gekregen, maar je komt er wel achter dat de bedoeling is om het christendom belachelijk te maken, de bijbel af te doen als verzinsels, en voortdurend roepen God bestaat niet, dus in mijn ogen heel respectloos dat heb ik in de jaren dat ik hier ben wel ondervonden.

Tja, dat heb je in een vrije maatschappij he, dan hoor je soms dingen die je tegen de borst stoten. Dat heb ik ook dagelijks als ik kindjes van 5 met een hoofddoek zie rondlopen, De bond tegen het vloeken posters op het station zie hangen, het "Jesus Leeft" bord op dat gebouw tegenover Amsterdam CS moet lezen of bemoeizieke Christenen zie protesteren tegen het homohuwelijk. Ik vind dat respectloos naar de vrije wil en de menselijkheid in het algemeen.

Maar tegelijkertijd ben ik dankbaar voor het feit dat ik in een vrije maatschappij leef. Dat ik dan dagelijks geconfronteerd wordt met bemoeizieke gelovigen neem ik met liefde op de koop toe, zou je ook eens moeten proberen!

Al begrijp ik dat dat moeilijk is, mijn ervaring is dat gelovigen een soort monopolie positie willen hebben op "beledigd-zijn". Zij mogen van alles zeggen over iedereen, homo's, ongelovigen, andersgelovigen. Maar wee je gebeente als je aangeeft dat je niet overtuigd van het bestaan van hun God, dan is ineens de wereld te klein.

En maar niet begrijpen waarom mensen Christenen soms hypocriet vinden..........

Ow en overigens;

schaapje schreef:de bedoeling is om het christendom belachelijk te maken

Voorbeelden? Dat ben ik namelijk nog niet tegengekomen. Of is het misschien zo dat dit alleen in jouw belevingswereld zo is?

schaapje schreef:En de ongelovigen die echt oprecht vragen hebben die zijn van harte welkom

Zolang het maar geen kritische vragen zijn of wel?

schaapje schreef:Beetje moe om steeds weer hetzelfde te lezen van dezelfde gasten.

Herkenbaar!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2013 13:54

schaapje schreef:En de ongelovigen die echt oprecht vragen hebben die zijn van harte welkom, en mij steekt het om te lezen dat we verzinsels achterna gaan, alsof we zelf niet kunnen denken, mij steekt het als om te lezen dat ervaringen iets zijn dat onze hersenen kunnen produceren, dezelfde persoon spreekt over zijn eigen ervaring die dan waarschijnlijk hem wel naar het "licht" heeft verwezen. :mrgreen:

Als je het over mij hebt, mag je dat gewoon zeggen hoor. Dit is namelijk een beetje jammer.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 mar 2013 13:59

schaapje schreef:mij steekt het als om te lezen dat ervaringen iets zijn dat onze hersenen kunnen produceren,

Droom jij nooit dan?
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 14:10

Mortlach ik weet dat ik het gewoon mag zeggen hoor, maar toen ik aan het schrijven was, kwam dit in mij op, misschien had ik je naam gewoon kunnen noemen.

Dromen is niet hetzelfde als een ervaring hebben, maar we hebben het hier al over gehad, dus het heeft geen zin de discussie over te doen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 mar 2013 14:19

L&S

Voor mij mag je aangeven dat God niet bestaat, dat is ook een geloof, maar is dat een reden, ook al begrijp ik dat niet, om jouw geloof af te branden?

Tja een alleenrecht om je beledigd te voelen, breek me de bek niet los :mrgreen:

Terug naar “[Religie] - Open forum”