Nieuwe paus laatste paus ?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Faramir

Re: Nieuwe paus laatste paus ?

Berichtdoor Faramir » 18 mar 2013 15:59

gml schreef:Dat zal waarschijnlijk in de loop der jaren wel verbeterd zijn in de RK-Kerk. Echter in de tijd van de Reformatie werden vele arme mensen protestants, omdat ze anders geen hulp kregen van de kerk.

Dat is een leuke bloemlezing. Helaas doet het de geschiedkundige waarheid wel wat geweld aan, zo zwart/wit was het namelijk allemaal niet en in de tijd van de reformatie werden vele arme mensen vooral protestant omdat hun heer protestant werd en/of er geen katholieke kerk meer was omdat die onteigend waren. Een deel zal zelf hebben kunnen kiezen, maar dat ging (zowel aan katholieke als aan protestantse zijde) maar voor een klein deel op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 18 mar 2013 22:58

De Godsdienstvrede van Augsburg schreef in Duitsland voor dat de plaatselijke vorsten (en dat waren er op dat moment letterlijk honderden) beslisten welke kerk er staatskerk werd. In Engeland besloot koning Hendrik VIII dat hij zelf wereldlijk hoofd van de Kerk van Engeland zou worden. Frankrijk vocht een hevige godsdienstburgeroorlog uit, Zuid-Europa bleef katholiek, terwijl Scandinavië protestant werd - allemaal vorstenwerk.

Het gewone plebs had destijds niet zo heel veel in te brengen (hetwelk niet in alle opzichten slecht was).
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 07:02

Optimatus schreef:De Godsdienstvrede van Augsburg schreef in Duitsland voor dat de plaatselijke vorsten (en dat waren er op dat moment letterlijk honderden) beslisten welke kerk er staatskerk werd. In Engeland besloot koning Hendrik VIII dat hij zelf wereldlijk hoofd van de Kerk van Engeland zou worden. Frankrijk vocht een hevige godsdienstburgeroorlog uit, Zuid-Europa bleef katholiek, terwijl Scandinavië protestant werd - allemaal vorstenwerk.

Het gewone plebs had destijds niet zo heel veel in te brengen (hetwelk niet in alle opzichten slecht was).

in Zimbabwe heeft ''het plebs'' ook niets in te brengen.
Ondanks het reisverbod zit de katholieke Robert Mugabe, (vast met shopaholic vrouw Grace, die journalisten met diamanten ringen op het gezicht slaat) straks weer op de voorste rij, net als met de begrafenis van 2 pausen terug.
Sommige zaken veranderen maar weinig.

http://www.elsevier.nl/Buitenland/ANP/2 ... stalleerd/

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2013 07:25

Gelukkig ben jij net zo heilig en compleet zondeloos als God zelf. Hij mag maar wat blij zijn met überchristenen als jijzelf. Eigenlijk zo God jou moeten aanbidden in plaats van andersom. :-&

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 07:42

Faramir schreef:Gelukkig ben jij net zo heilig en compleet zondeloos als God zelf. Hij mag maar wat blij zijn met überchristenen als jijzelf. Eigenlijk zo God jou moeten aanbidden in plaats van andersom. :-&

Gaat dit onderwerp over mij?Nee toch?

Oh, we mogen niets meer zeggen over dictators?
Castro, Chavez, Mugabe, allemaal keurig nette mensen, vooral nederig en dienaars van hun volk, toch?
Prachtige voorlevende voorbeelden van de goede, gezonde leer.
ja?

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2013 07:48

boer schreef:Gaat dit onderwerp over mij?Nee toch?

De hele wereld draait toch om jou pas daarna komen alle mensen die nog niet eens in je schaduw kunnen/mogen staan.
Oh, we mogen niets meer zeggen over dictators?
Castro, Chavez, Mugabe, allemaal keurig nette mensen, vooral nederig en dienaars van hun volk, toch?
Prachtige voorlevende voorbeelden van de goede, gezonde leer.
ja?

Of wij het nou fijn vinden of niet deze Mugabe is staatshoofd van een land en in die hoedanigheid welkom om naar het Vaticaan te komen. En zeker als katholiek. Wie weet betert hij zijn leven wel. Dat zou fijn zijn voor iedereen.

Daarnaast denk jij dat de wereld zwart/wit is en dat iedereen een keuze heeft tussen goed en kwaad. Veelal is dat in de wat complexere situaties (zoals regeringsleiders tegenkomen) vaan niet het geval en moet men kiezen uit twee kwaden en hoopt men het minste kwaad te kiezen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 07:55

Oh, ik vind het best hoor dat uncle Bob straks, liefst op de voorste rij zit, bij de inauguratie.
''Vertel me wie je vrienden zijn, en ik zal je zeggen wie jij bent''

Dat wordt weer een goeie voor de reputatie van een toch al zo'n discutabel instituut.
(En nu druk ik me nog mild uit)
Hopelijk opent het nog wat mensen de ogen.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 07:59

Faramir schreef:Of wij het nou fijn vinden of niet deze Mugabe is staatshoofd van een land en in die hoedanigheid welkom om naar het Vaticaan te komen. En zeker als katholiek. Wie weet betert hij zijn leven wel. Dat zou fijn zijn voor iedereen.

Daarnaast denk jij dat de wereld zwart/wit is en dat iedereen een keuze heeft tussen goed en kwaad.

Ik ben al 4 keer in Zimbabwe geweest, laatst in januari.Je hoeft me weinig te vertellen.
''Wie weet betert hij zijn leven wel''.
LOL
Dat is inderdaad katholiek he?
Je hele leven beesten en dan op het laatst even beteren.
Ik heb toch het idee, dat de Bijbel juist leert dat je bij het toetreden tot de gemeente je zonden belijdt en vergiffenis vraagt.
Volgordeprobleemje.

http://www.swradioafrica.com/news191009 ... 191009.htm

Faramir

Berichtdoor Faramir » 19 mar 2013 12:05

boer schreef:Ik ben al 4 keer in Zimbabwe geweest, laatst in januari.Je hoeft me weinig te vertellen.

Dat jij evenals God alles al weet is inmiddels bekend.
Ik fiets dagelijks naar mijn werk en weer terug, dus vertel mij niets over de Tour de France, ik weet namelijk alles al.
LOL

Dat is niet echt katholiek.
Katholiek is trachten je leven te beteren terwijl je het leeft. En dat kan met vallen en opstaan. Maar vergeving bij oprecht berouw en nieuwe kansen, ja dat is heel christelijk en dus ook erg katholiek.
Ik heb toch het idee, dat de Bijbel juist leert dat je bij het toetreden tot de gemeente je zonden belijdt en vergiffenis vraagt.

Daar zeg je wat moois, toetreden tot de gemeente. Update je verhaal eens, ben je inmiddels al toegetreden tot een gemeente? De Bijbel leert overigens ook dat mensen fouten kunnen maken, zelfs als ze onderwezen zijn door Jezus Christus.

Vervelend voor je.

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 19 mar 2013 13:39

boer schreef:Ik ben al 4 keer in Zimbabwe geweest, laatst in januari.Je hoeft me weinig te vertellen.
LOL
Volgordeprobleemje.

http://www.swradioafrica.com/news191009 ... 191009.htm

Dus we stoten iedereen maar af die zich nogal uitgeleefd heeft? Heb je dan ook niet wat moeite met mensen die hun hele leven zich om God noch gebod hebben bekommerd en aan het einde van hun leven bekeerd worden?
Bovendien geldt het hier de regeringsleiders. Ik kan me niet voorstellen dat de apostelen zo met de keizers en landvoogden omgingen, hoe beestachtig sommigen zich ook gedroegen.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

alexander91
Majoor
Majoor

Berichtdoor alexander91 » 19 mar 2013 14:38

Dus de moordenaar aan het kruis blijkt achteraf toch pech te hebben gehad?
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 14:47

alexander91 schreef:Dus de moordenaar aan het kruis blijkt achteraf toch pech te hebben gehad?

Zeker niet.
Hij beleed zijn zonden.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 19 mar 2013 15:14

Even voor mijn beleving: dat een dictator zoals Mugabe, waar een internationaal opsporingsbevel voor is, die niet in europa mag komen, dat voor 1 dag dat allemaal opgeschort is omdat hij en zijn vrouw de installatie van de nieuwe paus kon bijwonen? En ook nog de nieuwe paus kon feliciteren?

(Heb ik dit nu goed begrepen?)
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

boer
Majoor
Majoor

Berichtdoor boer » 19 mar 2013 15:24

Speedy schreef:Even voor mijn beleving: dat een dictator zoals Mugabe, waar een internationaal opsporingsbevel voor is, die niet in europa mag komen, dat voor 1 dag dat allemaal opgeschort is omdat hij en zijn vrouw de installatie van de nieuwe paus kon bijwonen? En ook nog de nieuwe paus kon feliciteren?

(Heb ik dit nu goed begrepen?)

Yep, goed begrepen, en Disgrace Mugabe hoefde geen zwarte vernederende sluier op, want haar man is rooms.

http://www.africareview.com/News/Diplom ... index.html

Floppie
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Floppie » 19 mar 2013 16:21

boer schreef:Yep, goed begrepen, en Disgrace Mugabe hoefde geen zwarte vernederende sluier op, want haar man is rooms.

http://www.africareview.com/News/Diplom ... index.html

Niet goed begrepen, want het Vaticaan valt niet onder de EU, en dus geldt ook het verbod niet.
Floppie heeft het forum nu definitief verlaten.

Terug naar “[Religie] - Open forum”