Atheisme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schaapje
Generaal
Generaal

Re: Atheisme

Berichtdoor schaapje » 29 dec 2012 10:50

xsidd schreef:@Schaapje

Wat is er heel erg vreemd?

Ik heb geschreven wat ik vreemd vind, en ook waarom, dus dat kan geen vraag zijn voor jou.

Denk je dat God de mens niet zou kunnen leiden door kerken heen? Met een doel?

Een heel vaag antwoord, of je moet bedoelen dat alle kerken die jij bezocht hebt niet goed genoeg waren in Gods ogen, of in jouw ogen? misschien bij een paar, maar allen dat lijkt mij een leugen.

God zit niet in een hokje, en is ook niet te plaatsen in een hokje...

Ik heb het niet over hokjes, jij doet dat nu.
Dat ik me niet ergens niet echt ben gaan thuis voelen, is mijn zaak...

Precies, dat is wat ik zeg, dus niet Gods zaak.
Ik ben nog niet klaar met zoeken;)

Ik, ik, ik, ik, ik,.....

Dit is behoorlijk off topique-smile
Misschien een topic open wat een gemeente betekent Bijbels gezien?
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 29 dec 2012 11:07

Velen gelovigen weten helemaal niet wat "de gemeente" voor een ding is.
Het is buitengewoon leerzaam om te bestuderen of dit fenomeen ook voorkomt in het OT en het is verbazingwekkend hoe vaak het in de typologie en in de verborgenheid genoemd wordt.
Maar ja....je moet wat onderzoeken.

De Gemeente bestaat niet uit plaatselijke clubs en verenigingen en kerken. Het is geen organisatie , maar een organisme.
En ook de atheist kent de begrippen niet, ook al leest men de Bijbel nochtans.

Faramir

Berichtdoor Faramir » 29 dec 2012 11:18

schaapje schreef:Dit is behoorlijk off topique-smile

Dat is idd off topic, maar ik deel dezelfde zorgen als jou. Xsidd kent de Bijbel en weet ongetwijfeld wat een grote rol de geloofsgemeenschap daarin speelt. En doch onttrekt hij zich van iedere geloofsgemeenschap (terwijl hij wel belijdenis heeft gedaan in 1). Dat vind ik vreemd voor iemand die veelal hooghartig anderen aanspreekt op dit forum.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 29 dec 2012 13:00

Dat is idd off topic, maar ik deel dezelfde zorgen als jou. Xsidd kent de Bijbel en weet ongetwijfeld wat een grote rol de geloofsgemeenschap daarin speelt. En doch onttrekt hij zich van iedere geloofsgemeenschap (terwijl hij wel belijdenis heeft gedaan in 1). Dat vind ik vreemd voor iemand die veelal hooghartig anderen aanspreekt op dit forum.------------CITAAT.

De :)nico :)nico :)nico :)nico Maar met zelfgelovigen heb je dat en eigenwillige godsdienst,De echte gelovigen willen gehoorzaam zijn aan God door Jezus Christus en Zijn Kerk daar buiten geen zaligheid.

Maar het atheisme is een aflopende zaak en zal geheel verdwijnen ;zo ook onderzoeken van het Centraal bureau voor statistieken gezien die dat bevestigen. :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken: :jaknikken:
VERITAS VOS LIBERABIT.

xsidd
Majoor
Majoor

Berichtdoor xsidd » 29 dec 2012 16:16

Hmmm...

Off topic?

Religie OPEN forum lees ik...

@Schaapje

Eerst daag je me uit in woorden, en dan ga zoals vrouwen dat kunnen,mijn woorden helemaal uit de contekst draaien? Veel plezier ermee:)

@Farimir

Je mag vreemd vinden wat je vreemd vind van mij hoor:)

Hooghartig?

Of duidelijk, en met kracht, en zekerheid? Waarom soms 3 of 4 personen tegelijk reageren op me?;)

@Lichtzwaard

Zullen we het dan weer over Atheïsme hebben?:)

Goed, ga jullie gang...

peidy
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor peidy » 12 jan 2013 14:05

Maar het atheisme is een aflopende zaak en zal geheel verdwijnen ;zo ook onderzoeken van het Centraal bureau voor statistieken gezien die dat bevestigen.

Klopt, atheisme is volledig dood, en overgenomen door onverschilligheid, zelfs de atheist vindt de goddiscussie niet meer interessant.

'Het hoofdstuk God is nu wel gesloten'

Komt uit de krant trouw, leuk stukje

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... ookiecheck

maran
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor maran » 12 jan 2013 14:47

james211 schreef:Hoe denken jullie over atheisten? Ik wou dit graag weten want ik ben zelf een Atheist.

prima , ze verschillen alleen van gelovigen omdat ze niet in een God of goden geloven.
that's all. :wink:

sommigen die ik ken zijn ook eerder gelovig geweest en hebben dan ook veel kennis van de bijbel, weer anderen hebben er totaal geen interesse in en leven hun leven - ook met liefde voor hun naasten, net zoals de meeste christenen

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 12 jan 2013 17:59

peidy schreef:Maar het atheisme is een aflopende zaak en zal geheel verdwijnen ;zo ook onderzoeken van het Centraal bureau voor statistieken gezien die dat bevestigen.

Klopt, atheisme is volledig dood, en overgenomen door onverschilligheid, zelfs de atheist vindt de goddiscussie niet meer interessant.

'Het hoofdstuk God is nu wel gesloten'

Komt uit de krant trouw, leuk stukje

http://www.trouw.nl/tr/nl/4716/Christen ... ookiecheck

Alister McGrath heeft een boek geschreven met als titel The twilight of atheism (ondertitel: the rise and fall of disbelief in the modern world), wat als Nederlandse vertaling De ondergang van het atheïsme (Opkomst en verval van het ongeloof in de moderne wereld) heet. Dat boek heb ik gelezen.
De gelijkschakeling van atheïsme en ongeloof vind ik ongelukkig. Ongeloof is het niet hetzelfde als atheïsme. Ongeloof is er in allerlei vormen. Agnosticisme kun je ook als ongeloof omschrijven. En de duiding is nog wel veel breder te trekken in christelijke zin.
Maar Alister McGrath beschrijft de geschiedenis van het atheïsme, in zijn opkomst en verval. En dat atheïsme in verval is qua aanhang, ja, dat kan natuurlijk best.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Sjaak84
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Sjaak84 » 13 jan 2013 23:19

peidy schreef:Maar het atheisme is een aflopende zaak en zal geheel verdwijnen ;zo ook onderzoeken van het Centraal bureau voor statistieken gezien die dat bevestigen.

Wat een complete onzin. In 2007 had 44% van de mensen in nederland geen religie (dus atheïst, want die mensen zijn geen theïst. Ze hebben geen religie, ze geloven wel misschien in iets, maar niet in een godsdienst).

En als je naar het historisch verloop kijkt dan zie je dat er vanaf de jaren 60 Nederland steeds sneller seculier word.

Waarom worden er de laatste 10 jaar dan zoveel boeken uitgegeven door atheïsme over het God en religie? Er zitten zeker bestsellers bij zoals, the god delusion en god is not great.

Atheïsme is niet dood, langzaam zullen er steeds meer Atheïsten zijn, we zitten nu al op een kleine 50%.
What can be asserted without evidence can be dismissed without evidence

Christopher Hitchens

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 14 jan 2013 00:09

Klopt, atheisme is volledig dood, en overgenomen door onverschilligheid, zelfs de atheist vindt de goddiscussie niet meer interessant.----CITAAT.

D e atheistjes hebben het nooit interessant gevonden ze willen alleen hun haatdragende gedachtengang opleggen en doorvoeren en dat is mislukt ;het symbool daarvan is de val van de muur;Over enkele jaren is het atheisme verdwenen.En mensen die niet meer naar de Kerk gaan zijn als zo geen atheist; daar men weet wat de vrucht is van het atheist zijn en wat het voort brengt dood en verderf een paar namen in dit verband allemaal massamoordenaars en atheisten----daar komen ze----Stalin, Lenin,Pol-Pot,Mao,Oom Ho enz enz enz.
VERITAS VOS LIBERABIT.

FrankB
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FrankB » 14 jan 2013 00:51

Lichtzwaard schreef:Klopt, atheisme is volledig dood, en overgenomen door onverschilligheid, zelfs de atheist vindt de goddiscussie niet meer interessant.----CITAAT.

D e atheistjes hebben het nooit interessant gevonden ze willen alleen hun haatdragende gedachtengang opleggen en doorvoeren en dat is mislukt ;het symbool daarvan is de val van de muur;Over enkele jaren is het atheisme verdwenen.En mensen die niet meer naar de Kerk gaan zijn als zo geen atheist; daar men weet wat de vrucht is van het atheist zijn en wat het voort brengt dood en verderf een paar namen in dit verband allemaal massamoordenaars en atheisten----daar komen ze----Stalin, Lenin,Pol-Pot,Mao,Oom Ho enz enz enz.

Troll alert, don't feed the troll. =;
mvg, Frank
WAR IS OVER! If you want it.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jan 2013 11:28

Mortlach: Ik heb er geen enkele moeite mee dat het leven met de dood gewoon ophoudt. Extra motivatie om er nu uit te halen wat erin zit (als in: het goede doen en het slechte nalaten).

Helemaal je stokpaardje Mortlach! Laat ik even vooropstellen dat ik tamelijk oecumenisch denk en verschillende vrienden heb die (prettig) atheïstisch zijn. Zowel het ge- als het ongeloof zijn volgens mij twee kanten van dezelfde medaille. Daarom zal ik een atheïst met veel liefde tegemoet treden. Geloof en ongeloof zit dicht bij elkaar wil ik maar zeggen. Van sommige christenen krijg ik ook wel de kriebels en zou je haast atheïstisch worden. Ware het niet dat ik weet heb van de Bijbelverhalen, van mensen die daarin geloofden en leefden en het mij voorleefden. Dus praktisch en niet dogmatisch.
We weten als mens in feite weinig. Er is een groot geheim. Er is een vermoeden van meer en anders. Zie de weerslag van enkele eeuwen denken en doen. De mens is blijkbaar religieus van aard. Zelf ben ik blij mijzelf christen te mogen noemen. In alle bescheidenheid overigens. Dat brengt nu eenmaal mee dat je een nieuwe schepping bent en eeuwigheidsperspectief hebt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het leven ophoudt met de dood. Wat zou de zin van het leven dan zijn? Dat neemt niet weg dat mijn motivatie hetzelfde is als de jouwe. Meeslepend leven! Alles mag, niet alles is geoorloofd. Zoek en gij zult vinden. Zomaar wat termen die mij nu te binnen schieten.
"Geloven" is ook gewoon leuk en boeiend wil ik maar zeggen. Al was het maar om de gespreksstof en de interessante mensen die je ontmoet. De saamhorigheid. Een oplossing tegen eenzaamheid. Zelfs in mijn kerk ontmoette ik iemand die zei niets te geloven, maar toch elke week kwam om het Woord te horen. Ik ben ook wel eens naar een Zeeuwse 'atheïstische' dominee wezen luisteren, waar ik overigens erg triest van werd. Hij deed niks anders dan alles relativeren en alle ongerijmheden (die er zeker zijn) uit de teksten uitvergroten. Het klopte wel wat hij zei, maar toch resoneerde het niet in mijn ziel. Ik proefde een grote leegte. Ik kan het niet anders uitleggen. Na de dienst sprak ik met hem en vroeg hij mij of ik bemoedigd en geïnspireerd was door de dienst, hetgeen ik ontkennend moest beantwoorden. Ik geloof dus liever in het eeuwigheidsleven vóór de dood. Ik meen het zelfs zeker te weten!
Gek hè!

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 14 jan 2013 12:20

hubert schreef:Helemaal je stokpaardje Mortlach! Laat ik even vooropstellen dat ik tamelijk oecumenisch denk en verschillende vrienden heb die (prettig) atheïstisch zijn. Zowel het ge- als het ongeloof zijn volgens mij twee kanten van dezelfde medaille. Daarom zal ik een atheïst met veel liefde tegemoet treden. Geloof en ongeloof zit dicht bij elkaar wil ik maar zeggen. Van sommige christenen krijg ik ook wel de kriebels en zou je haast atheïstisch worden. Ware het niet dat ik weet heb van de Bijbelverhalen, van mensen die daarin geloofden en leefden en het mij voorleefden. Dus praktisch en niet dogmatisch.

Daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Ik heb vrienden die prettig-christelijk zijn en daar heb ik een warme band mee.

We weten als mens in feite weinig.

Daar ben ik het niet mee eens. Het duizelt mij soms als ik me probeer te bedenken wat we allemaal weten.

Er is een groot geheim. Er is een vermoeden van meer en anders. Zie de weerslag van enkele eeuwen denken en doen. De mens is blijkbaar religieus van aard. Zelf ben ik blij mijzelf christen te mogen noemen. In alle bescheidenheid overigens. Dat brengt nu eenmaal mee dat je een nieuwe schepping bent en eeuwigheidsperspectief hebt. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat het leven ophoudt met de dood. Wat zou de zin van het leven dan zijn?

Chocolademelk! Maar dat is natuurlijk een grapje. Niemand heeft mij tot nu toe kunnen vertellen waarom het leven zin zou moeten hebben. Natuurlijk is het een prettige gedachte, maar alleen dat maakt het nog niet waar. En als iemand zich afvraagt waarom ik dan geen zelfmoord pleeg als ik denk dat het leven toch zinloos is, heb ik ontzettend medelijden met die persoon. Ik heb geen enkel probleem met een leven zonder van bovenaf opgelegde zin. Die zin geef ik zelf wel aan mijn leven door mijn contact met familie, vrienden en andere naasten.

"Geloven" is ook gewoon leuk en boeiend wil ik maar zeggen. Al was het maar om de gespreksstof en de interessante mensen die je ontmoet. De saamhorigheid. Een oplossing tegen eenzaamheid. Zelfs in mijn kerk ontmoette ik iemand die zei niets te geloven, maar toch elke week kwam om het Woord te horen.

Dat kun je in principe ook in de kroeg of in het buurthuis doen.

Ik ben ook wel eens naar een Zeeuwse 'atheïstische' dominee wezen luisteren, waar ik overigens erg triest van werd. Hij deed niks anders dan alles relativeren en alle ongerijmheden (die er zeker zijn) uit de teksten uitvergroten. Het klopte wel wat hij zei, maar toch resoneerde het niet in mijn ziel. Ik proefde een grote leegte. Ik kan het niet anders uitleggen. Na de dienst sprak ik met hem en vroeg hij mij of ik bemoedigd en geïnspireerd was door de dienst, hetgeen ik ontkennend moest beantwoorden. Ik geloof dus liever in het eeuwigheidsleven vóór de dood. Ik meen het zelfs zeker te weten!
Gek hè!

Nee hoor. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil, als dat hem of haar gelukkig maakt.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 14 jan 2013 12:33

Ik geloof dus liever in het eeuwigheidsleven vóór de dood. Ik meen het zelfs zeker te weten!
Gek hè!

Zeker niet.. ik geloof dat ook en dat mag van Mortlach.
Waarvoor mijn dank.

hubert
Majoor
Majoor

Berichtdoor hubert » 14 jan 2013 12:39

Daar ben ik het niet mee eens. Het duizelt mij soms als ik me probeer te bedenken wat we allemaal weten.

Kom nou, wel eens naar de sterrenhemel gekeken? Al die gaten lichtjaren ver weg. We weten nog zo weinig!

Ik heb geen enkel probleem met een leven zonder van bovenaf opgelegde zin. Die zin geef ik zelf wel aan mijn leven door mijn contact met familie, vrienden en andere naasten.

Ik ook niet. Wie zegt dat het van boven komt?

Dat kun je in principe ook in de kroeg of in het buurthuis doen.

Dat vind ik te weinig! Het één sluit het ander niet uit.

Nee hoor. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil, als dat hem of haar gelukkig maakt.

Beweer ik iets anders? Ik geef alleen maar aan wat mij happy maakT

Terug naar “[Religie] - Open forum”