Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Zondag rustdag of herdenkingsdag?

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2012 14:28

Ewan schreef:
Je dacht toch niet dat ik hier was om iemand te overtuigen? De enige overtuiging die ik heb, is dat niemand te overtuigen is.
Alleen de Geest overtuigt.
Zonder die overtuiging wisten de mensen , zelfs Jezus' beste en meest nabije vrienden, niet eens wat hij bedoelde met de tempel die hij na 3 dagen weer op zou bouwen, een tempel NIET met handen gebouwd.
Want er was niemand die wist dat Hij na 3 dagen op zou staan.

Je kan niet overtuigen, maar haalt wel steeds oude stokpaardjes van stal. Waarom?
Als de Geest ons zou moeten overtuigen, wat doe jij er dan tussen? Misschien sta je op deze manier wel tussen Hem en ons in. :-k
Denk jij nu echt dat God al die mensen die de zondag als rustdag houden nu, gaat veroordelen op basis hiervan?
Ik zie het als onrust zaaien. Laten wij dankbaar zijn voor hetgeen we hebben! In veel landen snakken ze naar een christelijke rustdag!
En over het feit of je wel of niet naar de kerk zou gaan, zegt de Psalmdichter:
Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer!

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 14:58

schelpje3 schreef:Je kan niet overtuigen, maar haalt wel steeds oude stokpaardjes van stal. Waarom?
Als de Geest ons zou moeten overtuigen, wat doe jij er dan tussen? Misschien sta je op deze manier wel tussen Hem en ons in. :-k
Denk jij nu echt dat God al die mensen die de zondag als rustdag houden nu, gaat veroordelen op basis hiervan?
Ik zie het als onrust zaaien. Laten wij dankbaar zijn voor hetgeen we hebben! In veel landen snakken ze naar een christelijke rustdag!
En over het feit of je wel of niet naar de kerk zou gaan, zegt de Psalmdichter:
Eén dag is in Uw Huis mij meer, dan duizend waar ik U ontbeer!
ernstige zaken afdoen als stokpaardjes is jouw verantwoordelijkheid.Ondanks dat je het een stokpaardje noemt, heb je nog steeds NIETS begrepen van wat ik wil duidelijk maken.
Ik kan het bijna niet eens meer opbrengen op nog in te gaan op een onherstelbaar geprogrammeerd denken.

Nog eén poging dan.
Je haalt de teksts aan van de psalmdichter die reikhalzend uitkeek naar de komst van de Heer.
Wel, Schelpje, die Heer is inmiddels gekomen, menig profeet had begeerd Hem te zien of de genadetijd mee te maken waar alles al eeuwen om draaide.
Wat betekent de Rust eigenlijk voor jou die verduidelijkt wordt in heb 4 :7-11 ?
En Rom 14:5.!
Denk jij trouwens dat mensen een streepje voor hebben die op zondag een rustdag houden!? (op bevel van een zonnekoning uit de 4de eeuw overigens, waar ook onze hele kalender inlc naar heidense goden vernoemde dagen en maanden vandaan komt) ?
Somebody up there likes you

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2012 15:10

Ewan schreef:ernstige zaken afdoen als stokpaardjes is jouw verantwoordelijkheid.Ondanks dat je het een stokpaardje noemt, heb je nog steeds NIETS begrepen van wat ik wil duidelijk maken.
Ik kan het bijna niet eens meer opbrengen op nog in te gaan op een onherstelbaar geprogrammeerd denken.

Nog eén poging dan.
Je haalt de teksts aan van de psalmdichter die reikhalzend uitkeek naar de komst van de Heer.
Wel, Schelpje, die Heer is inmiddels gekomen, menig profeet had begeerd Hem te zien of de genadetijd mee te maken waar alles al eeuwen om draaide.
Wat betekent de Rust eigenlijk voor jou die verduidelijkt wordt in heb 4 :7-11 ?
En Rom 14:5.!
Denk jij trouwens dat mensen een streepje voor hebben die op zondag een rustdag houden!? (op bevel van een zonnekoning uit de 4de eeuw overigens, waar ook onze hele kalender inlc naar heidense goden vernoemde dagen en maanden vandaan komt) ?

Wat is dat voor rare uitdrukking: streepje voor? Zo de boom valt blijft hij liggen! Je hebt al vaker gezegd het bijna niet meer op te brengen, daarom verbaasde het me zeer dat opnieuw de muziek opgestart wordt, met weer dezelfde reacties, velen laten het inmiddels links liggen.
Ik heb ook al eerder tegen je gezegd: het heeft geen zin om individueel te stoppen met de zondagsrust, ongeacht hoe je er over denkt. Op zaterdag zijn de kerken dicht (behalve de 7e dagsadventisten dan)
En ik heb ook al eerder tegen je gezegd dat je meer op de hoofdzaken moet letten (hoe kom ik tot God bekeerd? ipv een soort zendingsmissie op fora te starten: weg met de kinderdoop - weg met de zondag.
Dan zit je echt op op het verkeerde forum.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 15:18

En weer kun je de vragen niet beantwoorden die ik stelde.
Wat betekenen de rom en heb teksten voor je??????
Leg nu eens uit waarom je denkt wat je gelooft.
En onderbouw het.
Of kun je alleen maar ''NEE!"" gillen?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 27 mar 2012 15:26

Waar gil ik NEE? [-X
Ik HOEF het toch niet met je eens te zijn?
Wat betreft Hebr., met die rust wordt bedoeld de rust van Gods Volk na hun overlijden. Zij mogen rusten van hun werken.

De tekst uit Romeinen wordt te pas en te onpas gebruikt in allerlei topics, laat ieder zelf maar verzekerd te zijn. Daar kun je dus alle kanten mee op.
En dat oordelen verderop, geldt dus ook voor jou richting mij!
Ik houd het bij de zondag en voel me daar goed bij.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 16:07

schelpje3 schreef:Waar gil ik NEE? [-X
Ik HOEF het toch niet met je eens te zijn?
Wat betreft Hebr., met die rust wordt bedoeld de rust van Gods Volk na hun overlijden. Zij mogen rusten van hun werken.

De tekst uit Romeinen wordt te pas en te onpas gebruikt in allerlei topics, laat ieder zelf maar verzekerd te zijn. Daar kun je dus alle kanten mee op.
En dat oordelen verderop, geldt dus ook voor jou richting mij!
Ik houd het bij de zondag en voel me daar goed bij.

Fijn, oordeel dan niet langer over hen, die geen dag houden of een andere dag.

Targetses
Mineur
Mineur

Berichtdoor Targetses » 27 mar 2012 16:35

schelpje3 schreef:Ik houd het bij de zondag en voel me daar goed bij.

Tsja, dat moet ieder voor zich weten, natuurlijk. Ik kan best begrijpen dat er ook velen zijn die de zaterdag in ere houden en de zaterdag zien als de dag des Heere.
Hier een stukje uit Ex. 20, de zogeheten tien geboden, die door Mozes werden kapot gegooid.

8 Houd de sabbat in ere, het is een heilige dag. 9 Zes dagen lang kunt u werken en al uw arbeid verrichten, 10 maar de zevende dag is een rustdag, die gewijd is aan de HEER, uw God; dan mag u niet werken. Dat geldt voor u, voor uw zonen en dochters, voor uw slaven en slavinnen, voor uw vee, en ook voor vreemdelingen die bij u in de stad wonen. 11 Want in zes dagen heeft de HEER de hemel en de aarde gemaakt, en de zee met alles wat er leeft, en op de zevende dag rustte hij. Daarom heeft de HEER de sabbat gezegend en heilig verklaard.

Overigens is het ook te bedenken dat God de zaterdag zeer serieus nam. Want het was God die op vrijdag een dubbele maat manna gaf en zodoende zijn woord gestand deed en zo zelf de dag des Heere aanwees.
Waarom zou jij dat gebod met de voeten treden en een andere dag aanwijzen als de dag des Heere en je daar goed bij voelen?

Overigens, zelf voel ik me goed bij elke dag.
Als je hard fietst heb je altijd wind tegen.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 27 mar 2012 20:51

schelpje3 schreef:Wat betreft Hebr., met die rust wordt bedoeld de rust van Gods Volk na hun overlijden. Zij mogen rusten van hun werken.

Dat klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd serveren. Als de joden eerst dood moesten om de rust in te gaan dan was de wekelijkse sabbat een behoorlijk zwarte dag, bizar! ](*,) En wat betekent zondagsrust voor jou dan? Moet jij ook dood voordat je genieten kan van je zondag?

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 27 mar 2012 22:26

mw schreef:Over 3 dagen: zaterdagavond heb ik in dit topic gepost. Had ik dus zondag en maandag om te antwoorden. Zondag was werkdag+kerkdag+rustdag. Gister had ik zo mijn bezigheden. ZIjn dus 2 en geen 3 dagen. Daarnaast antwoord ik niet meer in dit topic op jou vragen omdat dat volledig offtopic is. En dat ben ik nu ook bezig dus kap ik ermee. Ik zal mij erop bezinnen of ik nog wel zin heb om hier de rustdag/dag des Heeren te verdedigen. Antwoord op je pb volgt hopelijk vandaag en anders ergens deze week. Voorlopig moet eerst een flinke ergernis bekoelen.

In de volgende bijbelteksten, OT én NT, gaat het over de Dag des Heeren en wat deze inhoudt, volgens mij:
Js 2:12; Js 13:6, 9, 10; Ez 13:5; 30:3; Jl 1:15; 2:1, 11, 31;
3:14; Am 5:18-20; Ob 15; Zf 1:7, 14; Ml 4:5; Hd 2:20; 1Th 5:2; 2Pt 3:10; Op 1:10.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 28 mar 2012 12:18

mohamed schreef:Dat klinkt een beetje als mosterd na de maaltijd serveren. Als de joden eerst dood moesten om de rust in te gaan dan was de wekelijkse sabbat een behoorlijk zwarte dag, bizar! ](*,) En wat betekent zondagsrust voor jou dan? Moet jij ook dood voordat je genieten kan van je zondag?

Je begrijpt het niet. Op aarde zullen wij deze rust nooit vinden. Ons hart zal altijd onrustig blijven, totdat het rust vindt in de Heere. Het zal hier tot onze laatste snik strijden zijn.
De wekelijkse rustdag is van een andere orde. Het is een apart gezette dag, waarop wij mogen rusten van onze 6 dagen zwoegen. In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen. Op zondag mogen wij geestelijk en lichamelijk tot rust komen, het geestelijke voedsel in de kerk halen.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 12:33

N.a.v. een topic van de 7e dag adventisten m.n. Marin kwam ik in mijn onderzoek terecht bij deze visie en las tegelijkertijd in een ander topic van een aantal predikanten de bezwaren tegen deze visie en zo ook de zondag of de sabbath, en ik vond dit buitengewoon interessant uiteengezet en leerzaam binnen dit topic. Ik meen ds. Velema o.a.

citaat "Maar God heeft de sabbatdag toch geheiligd?
'Heilig' is een "term waarmee de verhevenheid en zuiverheid van God wordt aangeduid en van alles wat tot het goddelijke behoort. God is heilig omdat Hij niet te bevatten is en niet ongestraft genaderd kan worden. Mensen kunnen heilig genoemd worden, omdat zij God toebehoren. Een volk kan heilig zijn, omdat God het voor zijn dienst heeft afgezonderd. 'Heilig' betekent dan: afgezonderd voor God, Hem toegewijd, gereed voor zijn eredienst.
Heilig en heilig maken houden dan ook verband met 'rein en onrein'. Verder heeft het woord de betekenis 'vrij van zonde'. In het Nieuwe Testament worden de gelovigen ook wel heilig genoemd, dat wil zeggen, God toebehorend" (Groot Nieuws Bijbel, woordenlijst).
Om op de vraag terug te komen: God rustte op de zevende dag. Daarna zegende Hij de zevende dag. Tenslotte heeft God de sabbatdag geheiligd. Dat betekent dat de zevende dag dus niet heilig van zichzelf is. Deze dag werd geheiligd door God.
Genesis 2:2-3 - Toen God op de zevende dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de zevende dag van al het werk, dat Hij gemaakt had. En God zegende de zevende dag en heiligde die, omdat Hij daarop gerust heeft van al het werk, dat God scheppende tot stand had gebracht.

Ook vele andere dingen die evenals de sabbatdag 'heilig' worden genoemd, zijn niet heilig van zichzelf. Ze zijn heilig omdat God die dingen een aparte plaats heeft gegeven.
Exodus 3:5 - heilige grond
Exodus 12:16 - een heilige samenkomst
Exodus 19:6 - een heilig volk
Exodus 26:33 - het heilige der heiligen
Exodus 28:2 - heilige klederen
Exodus 29:6 - de heilige diadeem
Exodus 29:21 - het heilige priesterambt van Aäron
Exodus 29:36 - het heilige offervlees
Exodus 30:25 - heilige zalfolie
Leviticus 10:3 - God zelf is de Heilige
Leviticus 10:10 - scheiding tussen heilig en onheilig, tussen onrein en rein
Leviticus 19:24 - geheiligde vruchten
Numeri 5:17 - heilig water
2 Kronieken 35:3 - de heilige ark
Daniël 9:16 - het heilige Jeruzalem
De sabbat is één van de heilige, door God bijzonder gemaakte feestdagen, die aan de Israëlieten werden gegeven. Een aantal feesten werd al voor de uittocht uit Egypte ingesteld, nl. het Pascha en het feest van de ongezuurde broden (vgl. Numeri 28-29).
Leviticus 23:3 - de sabbat
Leviticus 23:5 - het Pascha (op de veertiende van de eerste maand)
Leviticus 23:6 - het feest van de ongezuurde broden (vanaf de vijftiende van de eerste maand)
Leviticus 23:24 - de eerste van de zevende maand
Leviticus 23:27 - de Verzoendag (op de tiende van de zevende maand)
Leviticus 23:34 - het Loofhuttenfeest (vanaf de vijftiende van de zevende maand)
De sabbat wordt ook niet boven andere heilige dagen gesteld. In Hosea wordt de sabbat tussen de andere feestdagen geplaatst. Ook op andere plaatsen wordt de sabbat in de rij van het jaarlijkse feest, de maandelijkse feestdagen en de wekelijkse feestdagen geplaatst.
Hosea 2:10 - Ik zal doen ophouden al haar vreugde, haar feest, haar nieuwemaansdag en haar sabbat, ja, al haar hoogtijden.

1 Kronieken 23:30-31 - En moesten voorts elke morgen en avond gereed staan om de HERE te loven en te prijzen, en evenzeer bij het brengen van alle brandoffers aan de Here, op de sabbatten, de nieuwe maanden en de feesten, gedurig voor het aangezicht des Heren staande in een aantal, als hun voorgeschreven was.

1 Kronieken 2:4 - Zie, ik ga een huis bouwen voor de naam van de Here, mijn God, om het Hem te heiligen, om voor zijn aangezicht te brengen welriekend reukwerk, bestendig toonbrood, en brandoffers des morgens en des avonds, op de sabbatten, op de nieuwe maanden en op de feesten van de Here, onze God. Dit is een altijddurende verplichting voor Israel.

Ezechiël 45:17 - Maar op de vorst rust de plicht van de brandoffers, het spijsoffer en het plengoffer, op de feesten, de nieuwemaansdagen en de sabbatten, op al de hoogtijden van het huis Israels.

En wanneer een overzicht gemaakt wordt van dingen die 'allerheiligst' genoemd worden, valt op dat de sabbat niet in dit overzicht voorkomt.
Exodus 30:10 - de allerheiligste verzoening
Exodus 30:29 - de allerheiligste delen van de tabernakel
Exodus 30:36 - allerheiligst reukwerk
Exodus 40:10 - het allerheiligst altaar
Leviticus 2:3 - het allerheiligste overblijfsel van het offer
1 Kronieken 6:49 - het heilige der heilige
Ezechiël 48:12 - een allerheiligst gebied
Wanneer als argument voor de sabbat wordt aangedragen dat deze dag door God is geheiligd en daarom nog steeds bindend is, moet men consistent zijn en erkennen dat ook de andere jaarlijkse, maandelijkse en wekelijkse feestdagen moeten worden gevierd. Deze feestdagen zijn evenals de sabbat geheiligd en ook deze feestdagen behoren God toe.

Het Nieuwe Testament maakt echter duidelijk dat zoals de zevende dag door de Israëlieten de HERE werd toegewijd, wij elke dag de Here mogen toewijden. Alle dagen mogen voor Hem worden vrijgemaakt. Alle dagen mogen wij ingaan tot de rust. De sabbat was, net als de overige feestdagen, een schaduw van wat komen moest: Christus. De sabbat als heilige dag heeft in die zin voor ons geen aparte betekenis meer.

Ewan
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Ewan » 28 mar 2012 13:06

schelpje3 schreef:Je begrijpt het niet. Op aarde zullen wij deze rust nooit vinden. Ons hart zal altijd onrustig blijven, totdat het rust vindt in de Heere. Het zal hier tot onze laatste snik strijden zijn.
De wekelijkse rustdag is van een andere orde. Het is een apart gezette dag, waarop wij mogen rusten van onze 6 dagen zwoegen. In het zweet uws aanschijns zult gij uw brood verdienen. Op zondag mogen wij geestelijk en lichamelijk tot rust komen, het geestelijke voedsel in de kerk halen.

Waar staat dan in de bijbel dat , zoals de sabbath een eeuwig teken zal zijn voor de joden, dat wij een zondag hebben als teken , zegel, verbondsteken of weet ik wat je het noemt?
WAAR VIND IK DIT? DAT wil ik zo graag weten.

En Marin, de sabbath werd pas in de woestijn bekend gemaakt aan de joden, hoor, als wet en inzetting, kijk maar in Deze teksts van nehemia 9:

13En Gij zijt neergedaald op den berg Sinai, en hebt met hen gesproken uit den hemel; en Gij hebt hun gegeven rechtmatige rechten, en getrouwe wetten, goede inzettingen en geboden.

14 En Gij hebt Uw heiligen sabbat bekend gemaakt; en Gij hebt hun geboden, en inzettingen en een wet bevolen, door de hand van Uw knecht Mozes.

15 En Gij hebt hun brood uit den hemel gegeven voor hun honger, en hun water uit de steenrots voortgebracht voor hun dorst; en Gij hebt tot hen gezegd, dat zij zouden ingaan om te erven het land, waarover Gij Uw hand ophieft, dat Gij het hun zoudt geven.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 mar 2012 13:19

Ewan schreef:De paus zelf had het geschreven kunnen hebben.
Jezus graf was voordat het licht was, al leeg, de steen was al weggerold.
Goede vrijdag was een goede woensdag, maar de RKK, wier leer en kalender zijn gevormd door afgrijzen van joden, hebben daarin ook de fessten van God, door Hem ingesteld , weggemoffeld, waardoor de voorafschaduwende, zinnebeeldige functie is verdwenen.
En als er tussen de Omertelling en Shavuot 50 dagen moeten vallen, kunnen pasen en pinksteren nooit allebei op zondag vallen, volgens mij.
Hoe dan ook , Joods pascha ,Pesach was door God ingesteld en hing van de maanstand af, maar Rome heeft het zwaartepunt verschoven naar de dag ipv de datum.)
En wij volgden Rome in deze gehoorzaam, lijkt het

Romana, Orthodoxie, Anglicana en Reformatie vieren allemaal pasen en pinksteren op zondagen. Slechts enkele kleine groepjes doen dat niet. Als jij de zondag niet als rust- of herdenkingsdag wilt zien, dan sluit je je toch aan bij zo'n klein groepje? Daar hebben wij geen last van en ik denk dat wij het heel plezierig vinden als je ons gewoon op zondag laat rusten en gedenken.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 28 mar 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 28 mar 2012 13:22

="Schelpje"Je begrijpt het niet. Op aarde zullen wij deze rust nooit vinden. Ons hart zal altijd onrustig blijven, totdat het rust vindt in de Heere. Het zal hier tot onze laatste snik strijden zijn.

Weet je dat ik dit heel erg vind dat een gelovige op aarde geen rust zal vinden.
Moet hij dan eerst sterven?
Moet ik tot mijn laatste snik strijden?
Wat heeft het geloof dan nu voor een zin.
Wat is dan de blijde boodschap om je tot God te bekeren, hoe kan ik aan de wereld en stokongelovigen duidelijk maken dat een keuze voor Christus je in de rust zal brengen?
Is alles dan weggelegd voor het "hiernamaals?"
Wat een rot leven hier op aarde met Christus stel jij voor aan hen die Hem niet kennen.
Wie heeft er nu zin in onrust en strijd?

="Schelpje" Op zondag mogen wij geestelijk en lichamelijk tot rust komen, het geestelijke voedsel in de kerk halen.
Alleen op zondag? En alleen in de kerk, en welke kerk dan?

De Heer is mijn herder , mij ontbreekt niets.
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden.
Hij voert mij aan rustige wateren
HIj verkwikt mijn ziel en leidt mij
in rechte sporen om Zijns Naams wil.

Al de dagen van mijn leven zal ik verkeren in het huis des Heeren en dat wens ik jou ook toe Schelpje!

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 28 mar 2012 13:28

Wilsophie schreef:
Weet je dat ik dit heel erg vind dat een gelovige op aarde geen rust zal vinden.
Moet hij dan eerst sterven?
Moet ik tot mijn laatste snik strijden?
Wat heeft het geloof dan nu voor een zin.
Wat is dan de blijde boodschap om je tot God te bekeren, hoe kan ik aan de wereld en stokongelovigen duidelijk maken dat een keuze voor Christus je in de rust zal brengen?
Is alles dan weggelegd voor het "hiernamaals?"
Wat een rot leven hier op aarde met Christus stel jij voor aan hen die Hem niet kennen.
Wie heeft er nu zin in onrust en strijd?

Alleen op zondag? En alleen in de kerk, en welke kerk dan?

De Heer is mijn herder , mij ontbreekt niets.
Hij doet mij nederliggen in grazige weiden.
Hij voert mij aan rustige wateren
HIj verkwikt mijn ziel en leidt mij
in rechte sporen om Zijns Naams wil.

Al de dagen van mijn leven zal ik verkeren in het huis des Heeren en dat wens ik jou ook toe Schelpje!

Je trekt de posting van schelpje uit elkaar. Er is alleen rust voor de ziel in de Heere te vinden, naar het aardse blijft het strijden tegen de zonde, moeten we werken om ons brood te verdienen (zover we werken kunnen), en zal een mens bezet worden door zorgen.

Eenmaal zal een kind van de Heere al het aardse afleggen en zich verlustigen om Hem die eer te brengen waar Hij recht op heeft en dan is er 100% rust voor een kind van God.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Terug naar “[Religie] - Open forum”