Wat betekent de Bijbel voor je?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Wat betekent de Bijbel voor je?

Berichtdoor mohamed » 11 mei 2012 18:08

Bij mij is het precies andersom gegaan, voordat ik gelovig werd had ik hooguit drie keer een kerk vanbinnen gezien.

Teus
Majoor
Majoor

Berichtdoor Teus » 11 mei 2012 18:43

... schreef:@Wilsophie: Er zijn ook een heleboel mensen die God's Woord prima begrijpen, maar toch niet geloven. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin, de Bijbel dus begrijpen, daar preken over gehoord hebben, maar toch niet geloven wat er in de Bijbel staat... Misschien wel niet willen geloven!

Als je opgegroeid ben in een gelovig gezin wil niet zeggen dat je de bijbel begrijpt.
De bijbel begin je pas echt te begrijpen als je gelooft in het verlossingswerk van Jezus Christus en daardoor de Heilige Geest ontvangt.
Oppervlakkig zou je hem kunnen begrijpen maar zonder waar geloof heeft het dat ook geen enkel nut.
Een ongelovige kan nooit de bijbel begrijpen zoals als een waar gelovige.
Ik heb het over een waar gelovige en niet zomaar een gelovige.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

...
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ... » 11 mei 2012 19:20

Ik doelde niet op het begrijpen met je verstand, maar het echte begrijpen en geloven van de diepgaande woorden van God, niet het geloof in God opzich.. Bijvoorbeeld dat je gelooft dat God bestaat, dat je veel dingen daarover leest en ook begrijpt, maar dat je niet (kan) geloven dat God ook je Vader wil zijn.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 11 mei 2012 21:13

Teus schreef:Ik heb het over een waar gelovige en niet zomaar een gelovige.
No true Scotsman fallacy

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 mei 2012 21:28

Teus schreef:Als je opgegroeid ben in een gelovig gezin wil niet zeggen dat je de bijbel begrijpt.
De bijbel begin je pas echt te begrijpen als je gelooft in het verlossingswerk van Jezus Christus en daardoor de Heilige Geest ontvangt.
Oppervlakkig zou je hem kunnen begrijpen maar zonder waar geloof heeft het dat ook geen enkel nut.

De Schrift begrijp je pas als de Heer je de ogen opent. Dat begint bij nederigheid (Psalm 25,9), want pas als wij dwaas willen worden kunnen we daadwerkelijk wijs worden (1 kor 3,18).
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 11 mei 2012 21:59

... schreef:@Wilsophie: Er zijn ook een heleboel mensen die God's Woord prima begrijpen, maar toch niet geloven. Kijk bijvoorbeeld naar de mensen die opgegroeid zijn in een gelovig gezin, de Bijbel dus begrijpen, daar preken over gehoord hebben, maar toch niet geloven wat er in de Bijbel staat... Misschien wel niet willen geloven!

Wilsophie schreef:Ik ken die mensen niet, jij wel blijkbaar.

GapWim schreef: Afbeelding

En zo blijft de profetie van Jesaja van kracht.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mei 2012 06:59

="Teus
Als je opgegroeid ben in een gelovig gezin wil niet zeggen dat je de bijbel begrijpt.

Dat ben ik helemaal met je eens.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mei 2012 07:01

="JHMEn zo blijft de profetie van Jesaja van kracht.

Dat is waar, al is dit rechtstreeks van toepassing in eerste instantie op het volk Israël.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2012 08:46

="JHMEn zo blijft de profetie van Jesaja van kracht.

Wilsophie schreef:Dat is waar, al is dit rechtstreeks van toepassing in eerste instantie op het volk Israël.

Sterker nog, het is uitsluitend van toepassing op de generatie die Jezus bezocht, want in de verzen ervoor staat:

10 De leerlingen kwamen naar hem toe en vroegen: ‘Waarom spreekt u in gelijkenissen tot hen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Jullie mogen de geheimen van het koninkrijk van de hemel kennen, hun is dat niet gegeven.

Alhoewel ik best begrijp wat JHM wil zeggen ben ik het niet met hem eens, want die profetie van Jesaja is vervuld in de eerste eeuw (Luk 16,16) en absoluut niet in GapWim.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 12 mei 2012 09:25

mohamed schreef:Alhoewel ik best begrijp wat JHM wil zeggen ben ik het niet met hem eens, want die profetie van Jesaja is vervuld in de eerste eeuw (Luk 16,16) en absoluut niet in GapWim.

Ik ben het met je eens, in de link naar de profetie staat ook in wie de profetie tot vervulling kwam. Daarom heb ik bewust niet gezet dat de profetie tot vervulling kwam maar van kracht blijft, ik gebruikte de profetie als spiegel.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mei 2012 12:15

Als ik die profetie goed lees is het nog niet in vervulling gegaan, maar dat is het onderwerp nu niet.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 12 mei 2012 13:08

mohamed schreef:Alhoewel ik best begrijp wat JHM wil zeggen ben ik het niet met hem eens, want die profetie van Jesaja is vervuld in de eerste eeuw (Luk 16,16) en absoluut niet in GapWim.

JHM schreef:Ik ben het met je eens, in de link naar de profetie staat ook in wie de profetie tot vervulling kwam. Daarom heb ik bewust niet gezet dat de profetie tot vervulling kwam maar van kracht blijft, ik gebruikte de profetie als spiegel.

In dat opzicht blijft hij actueel ja.

GapWim
Mineur
Mineur

Berichtdoor GapWim » 12 mei 2012 15:06

Wilsophie schreef:Ik ken die mensen niet, jij wel blijkbaar.
GapWim schreef: Afbeelding
JHM schreef:En zo blijft de profetie van Jesaja van kracht.

Als ik even nuanceren mag.

De laatste zin van "..." zijn bericht is "Misschien wel niet willen geloven" en de vers die JHM vermelde spreekt ook van "[...]Met hun ogen willen ze niets zien[...]".

Het is niet dat ik niet wil geloven, ik geloof gewoon niet.
Psychologisch gezien is geloven (niet noodzakelijk religieus bedoeld maar algemeen) geen vrijwillige keuze. Iets geloven is geen actie en kan daarmee ook niet op commando bekomen worden.

Ik ben gelovig opgevoed, ik ken en begrijp de bijbel en de spirituele waarde die velen erin plaatsen ... Maar deel niet in het geloof daarrond.

Wilsophie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Wilsophie » 12 mei 2012 15:26

Ik ben gelovig opgevoed, ik ken en begrijp de bijbel en de spirituele waarde die velen erin plaatsen ... Maar deel niet in het geloof daarrond.

Dat had ik al begrepen, wij spreken niet dezelfde taal.

Trajecto
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Trajecto » 13 mei 2012 21:11

GapWim schreef:
(...)

Even een vraagje ertussendoor. Ik ben lang blijven denken dat je toch op de één of andere manier gelovig was ook al spraken je posts niet helemaal die taal, maar het lijkt me inmiddels dat dat niet zo is.
Het kwam door je nickname.
Vanwaar komt je nickname GapWim? Ik dacht dat die zou verwijzen naar het zijn van een aanhanger van de gap theory; niet echt een theorie misschien, maar meer een theologische hypothese die sommigen aanhangen.
Maar je kunt me misschien even vertellen waar je nickname voor staat.
(Je zou ook wel bij andere visies aan een "gap" in de oerhistorie van de aarde kunnen gaan denken, schat ik zo in, maar dat zul je toch vermoedelijk niet bedoelen(?).)
Nulla aetas ad discendum sera

Terug naar “[Religie] - Open forum”