Boekenlezer schreef:mohammed: dus wat jij nou wilt zeggen door te verwijzen naar de ons allen bekende teksten uit Leviticus is me niet duidelijk, probeer je misschien David en Jonathan aan het kruis te nagelen?![]()
Nee. Volgens mij deden David en Jonathan niet aan de gruwelen die beschreven zijn in die bekende teksten uit Leviticus.
Hoe weet jij dat?
Niet dat ik ervan overtuigd ben dat het wel zo is, maar je kunt het niet weten. Het is dan ook onzin om dit te beweren.
Boekenlezer schreef:De tekst "je liefde was mij wonderlijker dan de liefde van vrouwen" interpreteer ik anders. Meer als: de liefde had zijn eigen waarde. (Beetje droog uitgedrukt misschien) Daar hoef je helemaal geen seksuele parallel in te zien.
En kussen was in het Midden Oosten heel gebruikelijk bij mannen onderling, meen ik me te herinneren. Dat had niks seksueels. Dus dan moet je de gebruiken van David en Jonathan ook niet gaan zetten in de context van onze preutse cultuur.
Wat Cicero zei:
Dus op basis van het Hebreeuwse woord alleen valt niet uit te maken wat voor liefde er bedoeld wordt. Daarvoor is de context nodig.
Dus jouw uitleg is ook maar een interpretatie van wat er staat.