Janvanverweg schreef:er is maar een tweetal reacties op mijn stelling dat het gebruik van de doopformule de doop niet "echt" maakt.
een is dat de doop door een pater (aangesteld persoon) gedaan moet worden. wel, ik meen in de bijbel te lezen dat alle discipelen mogen dopen. en dat de doop nergens voorbehouden is aan een ambt.. de doop wordt niet "echt" omdat een ambtenaar (niet denigrerend, gewoon leuke woordspeling) de doop bedient.
de doop is mij lief en zal ik niet snel schofferen. in het voorbeeld dat ik gebruik maak ik duidelijk dat de doopformule niet de doop waarachtig maakt.
het is zaak om uit te zoeken wat de doop wel waarachtig maakt. wanneer is er sprake van een echte doop? wanneer is het echt in naam van God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest? het zit hem niet in de formule. Ik kan zeggen dat ik ook namens mijn vrouw handel, maar dan moet ik wel de toestemming hebben om dat in dat geval te doen. b.v. ik mag een nieuwe fiets kopen als de kleur maar groen is. nu kan ik zeggen dat ik een nieuwe fiets mag kopen en vervolgens een blauwe kopen, maar dan handel ik niet in overeenstemming met vrouwlief. Zo ook met dopen. we kunnen zeggen dat we namens (in naam van)God handelen, maar dat doen we alleen als we daadwerkelijk ook aan de voorwaarden Die God geeft voldoen.
het voldoen aan de gestelde voorwaarden maakt de doop waarachtig
1. Discipelen en apostelen zijn aangesteld door de Heere
2. Ambtsdragers zijn aangesteld in de kerken in de ordelijke weg
3. Doop is rechtsgeldig als de juiste formule wordt gehanteerd, dus 'In naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest'.
4. Door de doop wordt het teken en zegel van het Verbond aan de dopeling gehecht. Het gaat van God uit.
Je kan er groene, rode, paarse fietsen bij halen en zelfs nog vrouwlief in het overleg betrekken. Maar dit is de wijze waarop van ouds gedoopt werd.