Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Riska schreef:maak jij nooit eens een typefoutje?
janneke7337 schreef:Toch kom je dan in een lastige discussie.
De zondeval bijvoorbeeld, God heeft dus gewild dat de zondeval zou plaatsvinden?
Cicero schreef:Zo is het niet echt duidelijk dat in het oorspronkelijke stuk van drie auteurs sprake is.
knor183 schreef:Om terug te komen op janneke:
Het is inderdaad een lastige discussie.
Als je zegt: Ja, God heeft het gewild dan zeg je daar tegelijkertijd mee dat God het kwaad toelaat. Dat zou overeenstemmen met diverse meningen en schriften.
Als je zegt nee dan trek je gelijk Gods almacht in twijfel.
Ik denk dan dat het 1e nog het meest klopt.
mohamed schreef:Ja, het was een voorafbeelding van de doop! En later is Jezus naar de geesten van de overledenen gegaan om het evangelie te verkondigen (1 Petr 3,19-20) ze hebben dus allemaal de kans gekregen het eeuwige leven te krijgen. De doop is namelijk een teken van dood en opstanding, je vorige leven sterft en je staat op uit de dood. Dat is dus wat letterlijk gebeurde met de ongehoorzame mensen ten tijde van Noach.
Als je zegt: Ja, God heeft het gewild dan zeg je daar tegelijkertijd mee dat God het kwaad toelaat. Dat zou overeenstemmen met diverse meningen en schriften.
mohamed schreef:Ja, het was een voorafbeelding van de doop! En later is Jezus naar de geesten van de overledenen gegaan om het evangelie te verkondigen (1 Petr 3,19-20) ze hebben dus allemaal de kans gekregen het eeuwige leven te krijgen. De doop is namelijk een teken van dood en opstanding, je vorige leven sterft en je staat op uit de dood. Dat is dus wat letterlijk gebeurde met de ongehoorzame mensen ten tijde van Noach.
janneke7337 schreef:Dit is een compleet nieuwe theorie voor mij, hier had ik nog nooit van gehoord.
Ik heb geleerd dat Jezus zijn overwinning verkondigde aan de geesten in de gevangenis, de gestorven gelovigen uit Noachs tijd.
De kans voor het eeuwige leven hadden ze al, Noch heeft heel veel gepredikt tegen de daar aanwezige mensen.
(Overgenomen uit een verklaring:)
1 Petr. 3:18-19 – “Want Christus heeft ook eens voor de zonden geleden, Hij rechtvaardig
voor de onrechtvaardigen, opdat Hij ons tot God zou brengen; Die wel is gedood in het vlees,
maar levend gemaakt door den Geest; In Denwelken Hij ook, henengegaan zijnde, den
geesten, die in de gevangenis zijn, gepredikt heeft,”
Mortlach schreef:Gods wegen waren toch altijd al ondoorgrondelijk, al vond ik dat altijd al een zwaktebod.
jaapo schreef:Voor mij is het onbestaanbaar, dat God de zondeval heeft toegelaten, vervolgens de mens in de zonde allerlei straffen oplegt en verwijten maakt, vervolgens omdat het allemaal uit de hand loopt, bijna alle mensen en dieren laat verzuipen, om jaren later te zien, dat het allemaal weer helemaal fout gaat, maar ja, hij laat het toe, kan er kennelijk niks aan doen. Dan komt zijn zoon naar de aarde, om het door God zelf toegelaten kwaad te bestrijden en dat met zijn dood te bekopen, maar tenslotte herleeft en opstijgt naar de hemel. Maar in de eeuwen daarna blijkt het Kwaad nog lang niet beteugeld, dood en verderf, rampen en oorlogen, zware ziekten enz., enz. gaan over de wereld, God laat het toe. Als dat je geloof is, geloof je in een onmachtige, wispelturige, sadistische, onrechtvaardige woestijngod; pure afgodendienst. Die God bestaat niet voor mij, zeg ik de beroemde atheïst (wat hij niet echt is), K.H. na. Nee, voor mij is het echt "zonder de Vader" en niet zonder de wil van........
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten