Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Pasker
Luitenant
Luitenant

Re: Vrouwelijke ambtsdragers ja of nee?

Berichtdoor Pasker » 20 jan 2011 23:40

schelpje3 schreef:
Pasker schreef:Misschien moeten we nog leren begrijpen waarom een vrouw "Dominee" wil worden van een Godsdienst die geen vrouw op die plaats wil hebben.

Goeie vraag Pasker, ik als vrouw snap het niet :D

Ben benieuwd of er iemand is die het wel snapt.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 20 jan 2011 23:46

Ik ga toch even wat persoonlijks doorgeven.
Mijn vader is na zijn vierde hersenbloeding overleden.
Na zijn tweede was al al een heel andere man geworden: reden om hem op te nemen in interkerkelijk pastoraal opvangcentrum De Hezenberg in Hattum.
Ik vroeg hem een keer, hoe het daar was met de dagsluitingen en de zondagsdiensten.
Hij gaf een antwoord dat ik na al die jaren nooit meer ben vergeten:
"ja ze hebben hier een vrouwelijke predikant en ik heb altijd geloofd dat dat niet kon. Maar elke keer dat ik er ben, heb ik er wat aan. Dus houd ik maar op met oordelen..."

En dat zei iemand die 20 jaar ouderling in de Ger.Gem. was geweest en dat zelfde aantal jaren voor de SGP in de gemeenteraad zat...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Pasker
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pasker » 21 jan 2011 00:49

Dat lijkt op stervensgenade waar in een andere disc. over gesproken wordt.
Vraag mij toch af hoe een vrouwelijke predikant het met Paulus eens kan zijn over de positie van de vrouw in het ambt.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 00:59

Pasker schreef:Dat lijkt op stervensgenade waar in een andere disc. over gesproken wordt.
Vraag mij toch af hoe een vrouwelijke predikant het met Paulus eens kan zijn over de positie van de vrouw in het ambt.

Paulus en Jakobus kunnen het tekstueel ook niet met elkaar vinden, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet zo. Je moet er natuurlijk wel rekening mee houden dat Paulus misschien wat strengere ideeën had dan sommige andere apostelen. God is ook harder dan Zijn Zoon. Dat betekent echter niet dat ze fundamenteel van elkaar verschillen.
"Toen ik moe was van zoeken, leerde ik vinden."
-Friedrich Nietzsche-

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 jan 2011 10:34

Pasker schreef:Vraag mij toch af hoe een vrouwelijke predikant het met Paulus eens kan zijn over de positie van de vrouw in het ambt.

Eh, ik vraag mij af hoeveel "mannelijke" predikanten het eens zijn met Paulus op dit punt. Hoeveel predikanten nemen alle voorschriften van Paulus over? Als iemand staat te bidden met zijn/haar handen in de lucht wordt dit ook niet gewaardeerd. Alleen op de punten van homofilie en de positie van vrouwen wordt Paulus in ere gehouden.
Laatst gewijzigd door blijblij op 21 jan 2011 10:44, 1 keer totaal gewijzigd.

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 jan 2011 10:42

Pasker schreef:
schelpje3 schreef:
Pasker schreef:Misschien moeten we nog leren begrijpen waarom een vrouw "Dominee" wil worden van een Godsdienst die geen vrouw op die plaats wil hebben.

Goeie vraag Pasker, ik als vrouw snap het niet :D

Ben benieuwd of er iemand is die het wel snapt.

Wil de godsdienst een vrouw niet op die plek? of willen de gelovigen dit niet?

Paulus merkt zaken op die voor die tijd zeer normaal waren, de positie van de vrouw is zelf, lelijk woord, wereldgelijkvormig :)

We kunnen het ook omdraaien. In het christendom, en zeker in de reformatorische wereld, gaat men uit van "roeping" van een predikant. Als een vrouw deze roeping zou ervaren. Wie zouden wij zijn om haar hiervan te weerhouden?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 21 jan 2011 11:20

Even kort iets:
1: In de brief aan Thyatira wordt gesproken over de vrouw Izebel. Zij leerde in de gemeente en wordt bestraft.
Echter: Niet omdát ze leerde, maar om wát ze leerde...

2: In Romeinen 16:7 staat dat Paulus vraagt de groeten te doen aan Andronikus en Junia (onze vertaling noemt Junias), dat waren man en vrouw. In onze vertaling staat dat het beiden mannen waren. Het blijkt dat de naam Junias een "vermannelijking" is van de vrouwennaam Junia. Junias bestaat eenvoudigweg niet, derhalve moet het gewoon Junia zijn, de vrouwelijke versie. In de vertaling is toegevoegd dat het mannen zijn. Dat staat echter niet in het Grieks. In de NBG en (H)SV wordt vertaald dat ze in hoog aanzien bij de apostelen stonden. Je kunt echter ook vertalen (dat doet o.a. de NBV en Groot Nieuws) dat het geëerde apostelen zijn. Er zou dus een vrouwelijke apostel zijn geweest...
In vers 15 staat verder nog de naam Julia genoemd. Heel oude Griekse geschriften (uit iets van de 2e eeuw) hebben daar waar in vers 7 Junia staat ook Julia staan. Het kan heel goed 1 en dezelfde persoon zijn geweest.
Dat er dan 2x staat dat ze de groeten moet hebben kan duiden op het feit dat Paulus haar heel belangrijk acht! In de Bijbel staat wel vaker iets 2x. Lijkt dubbelop, maar het geeft aan dat het 2x genoemde van grote waarde is.

Niet dat ik voor invoering van vrouwelijke ambtsdragers ben, maar als je reëel bent moet je toegeven dat je de bewuste teksten ook op de hierboven genoemde manier kunt lezen, en dan tot de conclusie kunt komen dat vrouwelijke abtsdragers wel zijn toegestaan.
Wie het vatten kan die vatte het.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

learsi
Majoor
Majoor

Berichtdoor learsi » 21 jan 2011 12:03

Filosoof schreef:Paulus en Jakobus kunnen het tekstueel ook niet met elkaar vinden, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet zo.

Licht dat eens toe, waar doel je op?

b.v.d. Learsi

blijblij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor blijblij » 21 jan 2011 12:07

learsi schreef:
Filosoof schreef:Paulus en Jakobus kunnen het tekstueel ook niet met elkaar vinden, dus wat dat betreft zie ik het probleem niet zo.

b.v.d. Learsi

http://www.goedbericht.nl/NT/Jakobus/2- ... aulus.html

bijvoorbeeld

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 jan 2011 12:37

discipel2011 schreef:
Jantjes schreef:
discipel2011 schreef:Voor de christen of christin geldt:
De gezindheid van Christus en gehoorzaamheid aan het Woord.
Het gebod van de Here Christus is, dat een vrouw niet leert of onderwijst in de gemeentelijke samenkomsten, en dát Woord is niet aan tijd of cultuur gebonden.

Dat heeft Paulus gezegd maar niet Jezus Christus de Heer.

Het geschrevene van Paulus is ook het Woord van God met Dezelfde autoriteit en zeggingskracht.
Dus als je dit gebod onderuit haalt of tijdgebonden maakt, dan snij je in de bijbel en dan verwondt een mens zich...

Dan kom je uiteindelijk terecht bij extremisme wat je dus ook bij veel gereformeerde orthodoxie zie.

Als je de Bijbel het totale ‘Woord van God’ noemt vergis je je, want de reformatie scheurde er op zijn gemak zo maar 16 boeken uit de Bijbel, waren die op eens niet meer het Woord van God?

In de Bijbel staat wel het Woord van God maar de totale Bijbel is niet het Woord van God.

.

discipel2011
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor discipel2011 » 21 jan 2011 12:41

Het gaat er om wat doe ik en wat doe jij met de Christus en het Woord van God!!!
Wat anderen(mensen) doen en gedaan hebben is uiteindelijk van geen waarde en kan ook niet als alibi voor ongeloof gehanteerd worden.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 21 jan 2011 12:53

Race406 schreef:Even kort iets:
1: In de brief aan Thyatira wordt gesproken over de vrouw Izebel. Zij leerde in de gemeente en wordt bestraft.
Echter: Niet omdát ze leerde, maar om wát ze leerde...

2: In Romeinen 16:7 staat dat Paulus vraagt de groeten te doen aan Andronikus en Junia (onze vertaling noemt Junias), dat waren man en vrouw. In onze vertaling staat dat het beiden mannen waren. Het blijkt dat de naam Junias een "vermannelijking" is van de vrouwennaam Junia. Junias bestaat eenvoudigweg niet, derhalve moet het gewoon Junia zijn, de vrouwelijke versie. In de vertaling is toegevoegd dat het mannen zijn. Dat staat echter niet in het Grieks. In de NBG en (H)SV wordt vertaald dat ze in hoog aanzien bij de apostelen stonden. Je kunt echter ook vertalen (dat doet o.a. de NBV en Groot Nieuws) dat het geëerde apostelen zijn. Er zou dus een vrouwelijke apostel zijn geweest...
In vers 15 staat verder nog de naam Julia genoemd. Heel oude Griekse geschriften (uit iets van de 2e eeuw) hebben daar waar in vers 7 Junia staat ook Julia staan. Het kan heel goed 1 en dezelfde persoon zijn geweest.
Dat er dan 2x staat dat ze de groeten moet hebben kan duiden op het feit dat Paulus haar heel belangrijk acht! In de Bijbel staat wel vaker iets 2x. Lijkt dubbelop, maar het geeft aan dat het 2x genoemde van grote waarde is.

Niet dat ik voor invoering van vrouwelijke ambtsdragers ben, maar als je reëel bent moet je toegeven dat je de bewuste teksten ook op de hierboven genoemde manier kunt lezen, en dan tot de conclusie kunt komen dat vrouwelijke abtsdragers wel zijn toegestaan.
Wie het vatten kan die vatte het.

Jammer dat we beide de Griekse grondteksten niet kunnen.

Verschillende vertalingen nagezien en dan kan je twee dingen uit die vertalingen opmaken namelijk dat de personen die jij noemt helpers zijn maar ook dat zij apostelen zijn.

Welke is de juiste ???

.

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 13:09

learsi schreef:

b.v.d. Learsi

Jakobus was veel 'katholieker' dan Paulus. Lees de beide apostelen maar eens na, dan zie je dat er sprake is van een mentaliteitsverschil. Hierboven heeft iemand je overigens al een link gestuurd met een compacte uitleg, die het overbodig maakt dat ik hier zelf uitgebreid op in ga.
-Friedrich Nietzsche-

Filosoof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Filosoof » 21 jan 2011 13:14

Jantjes schreef:Verschillende vertalingen nagezien en dan kan je twee dingen uit die vertalingen opmaken namelijk dat de personen die jij noemt helpers zijn maar ook dat zij apostelen zijn.

Welke is de juiste ???

De heersende opvatting m.b.t. de grondtekst is toch echt dat het hier om een vrouwelijke apostel gaat. Er is voor zover ik weet maar één manuscript gevonden waarin de apostel in kwestie als een man wordt aangeduid.
Dit onderwerp heeft door de decennia heen heel wat theologen geïntrigeerd (vooral vrouwelijke) en er is dan ook een en ander aan onderzoek over gepubliceerd. Ik heb er helaas niets van tot mijn beschikking, anders had ik het wel even geraadpleegd.
-Friedrich Nietzsche-

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 21 jan 2011 13:32

Dat Andronius en Junia in hoog aanzien staan onder de apostelen, hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ze zelf apostelen waren. Net zoals je bijvoorbeeld zegt "Aphrodite staat hoog in aanzien onder de stervelingen".
Maar 't kan wel. Is het jullie trouwens opgevallen dat als vrouwen in lerende/apostolische functies genoemd worden altijd hun man erbij staat? Prisca en Aquila, Andronius en Junia. Dat zegt misschien ook wat, net zoals je nu 'zendingsechtparen' hebt zonder dat daarmee de vrouw in het ambt wordt gezet.
Wat ook opvalt is dat Prisca vóór haar man Aquila wordt genoemd, dat gebeurde meestal niet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”