Jezus en Allah

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 06 nov 2009 21:22

Rachid van Mourik schreef:Hoit esther,
Hoi rachid.

hartelijk dank voor u reactie.
IK begrijp wat je zegt. Ik vind alleen niet dat religie gelijk is aan cultuur.
Een hollander kan bijvoorbeeld net zo goed een moslim zijn en boerenkool met (halal)worst eten, terwijl een turk ook een moslim kan zijn en gewoon couscous eet.
[color=#008040]ik heb even de muziek uitgezet omdat ik moet nadenken over het andwoord dat ik je moet gaan geven, je denkt wel over de dingen na.

[color=#0080BF]cultuur is niet gelijk aan religie, zeker niet, maar in een kerk, zal ik het bij mijzelf houden, als je in de katholieke kerk komt of je komt bij mij, dat is een heel verschil.
Maar in delft waar ik woon, is nog een kerk, de gereformeerde bond die lijkt heel sterk op mijn kerk, toch merk je dat in de b.v omgang en hoe ze met dingen omgaan verschillend is.

Wat ik merk bij islamitische mensen die uit de b.v bergen komt die gaat heel anders met mij om als een die uit de stad komt, toch hebben ze het zelfde geloof, nou dat noem ik ook cultuur, en dat neem je ook mee je religie in.
[/color][/color]IK vind dan ook dat religie boven cultuur staat. Al ben ik het met je eens dat men dit soms hiermee verwar, waardoor je rare toestanden kunt verwachten. (voorbeelden in overvloed).

Verder is er een andere zeer intressant punt in u verhaal. U zegt dit:
oh ja, heel veel dingen uit het oude testament is vervangen door christus offer, daar kan je je wel in vergissen, en ik heb graag het nieuwe testament.


Hoe kan Jezus ons van de wetten hebben vrijgekocht door zijn offer, daar waar hij dit zegt:

"Meent niet, dat Ik gekomen ben, om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen, om die te ontbinden, maar te vervullen. Want voorwaar zeg Ik u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet een jota noch een tittel van de wet voorbijgaan, totdat het alles zal zijn geschied. Zo wie dan een van deze minste geboden zal ontbonden, en de mensen alzo zal geleerd hebben, die zal de minste genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen; maar zo wie dezelve zal gedaan en geleerd hebben, die zal groot genaamd worden in het Koninkrijk der hemelen. Want Ik zeg u: Tenzij uw gerechtigheid overvloediger zij, dan der Schriftgeleerden en der Farizeen, dat gij in het Koninkrijk der hemelen geenszins zult ingaan." Bijbel Matheus 5: 17-20


je heb een paar dingen. waar de tekst over gaat die jij neergezet heb, dat is de wet van de tien geboden, die is NIET vervangen, daarom werk ik niet op zondag bestel geen pizza op zondag en zo, kijk geen tv daar word op gevloekt en dat wil ik niet horen.

Maar je heb ook de spijs wetten, dat je geen varkensvlees mag eten en dat homo's gestenigt moeten worden die mogen door het offer van christus zich bekeren en als zij echt in christus geloven worden ze gered.
de spijs wetten die staan denk ik in exodus jullie hebben ze wel bewaard.
nou die wetten bedoel ik met die vervangen zijn, NIET de tien geboden die zijn nog steeds van kracht.


Jezus verklaarde hier, dat de wet eeuwig is.
nogmaals die wet is de tiengeboden.

Hij zei, dat zo lang de hemel en de aarde bestaan er zelfs niet één jota of tittel van de wet zal vergaan. De “jota” is de Griekse weergave van de kleinste Hebreeuwse letter: de jod, die als een apostrof (‘) geschreven wordt. De “tittel” is de Griekse weergave van de Hebreeuwse “keter”, dat is de kroon, die als een ornament boven sommige letters in de rollen van de Torah vermeld staat. Terwijl deze tittel alleen maar een decoratieve betekenis had in de rollen van de wet en geen enkele andere betekenis had, waren ze voor de Here Jezus zó belangrijk, dat zelfs deze ornamenten niet weggelaten mochten worden uit de wet van Mozes!

MVG




ik hoop dat het te lezen is voor je ik vind het wat onduidelijk geworden.

ik ben er morgen waarschijnlijk niet maar daarna wel

groetjes esther.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 06 nov 2009 21:27

Hoi esther,

hartelijk dank voor je reactie.
Waaruit blijkt dat Jezus hier dus sprak enkel en alleen over de tien geboden en de rest van de wetten dus niet?
Kun je dat toelichten?

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 07 nov 2009 16:41

ik kan dat niet schriftuurlijk onder bouwen, maar wel heb ik een idee om dat te kunnen doen.
Ik kan die vraag insturen bij refo web's vragen rubriek, zal ik dat doen?
dan kunnen we het antwoord allemaal lezen..

groetjes esther.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 08 nov 2009 19:09

esthervanbuuren schreef:ik kan dat niet schriftuurlijk onder bouwen, maar wel heb ik een idee om dat te kunnen doen.
Ik kan die vraag insturen bij refo web's vragen rubriek, zal ik dat doen?
dan kunnen we het antwoord allemaal lezen..

groetjes esther.


Hoi Esther,

Hartelijk dank voor je antwoord.
Ik hoop dat het goed met je gaat en dat je een goede zondag hebt.
Verder vind ik u voorstel prima. Ik ben benieuwd om het antwoord te lezen namelijk.
Zoals jij stelt het niet schriftelijk en theologisch te kunnen onderbouwen, zo kan ik dat wel onderbouwen om te laten zien dat je geen gelijk hebt. Maar goed, ga je gang en laat ons lezen wat het uiteindelijke antwoord volgens jullie is.

Ik wens u een gezegende zondag toe en pas goed op u zelf.

MVG

Rachid.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 08 nov 2009 19:19

Hoi.
Mijn zondag valt wel mee omdat ik griep heb.
Maar wel als rustdag geeerd.
Ik zal mijn vraag posten je hoort nog.

groeten esther.

Luck
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:16

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Luck » 08 nov 2009 19:23

esthervanbuuren schreef:ik kan dat niet schriftuurlijk onder bouwen, maar wel heb ik een idee om dat te kunnen doen.
Ik kan die vraag insturen bij refo web's vragen rubriek, zal ik dat doen?
dan kunnen we het antwoord allemaal lezen..

groetjes esther.


Eigenlijk valt het niet te onderbouwen: in de grondtekst staat immers 'Thora' en de Thora is meer dan alleen maar de tien geboden: de Thora is wat christenen over het algemeen als de 'wet' beschouwen.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Jerommel » 08 nov 2009 19:47

Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.

Luck
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:16

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Luck » 08 nov 2009 19:50

Jerommel schreef:Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.


Toch offerden Paulus en co. nog na de opstanding van de messias.

Rachid van Mourik

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Rachid van Mourik » 08 nov 2009 19:51

Jerommel schreef:Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.

Of er is iets mis met de leer die leert dat alle wetten zijn komen te vervallen in het offer van Christus.
Begrijp je?

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Jerommel » 08 nov 2009 20:28

Luck schreef:
Jerommel schreef:Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.


Toch offerden Paulus en co. nog na de opstanding van de messias.
Dat was dan voor de openbaring die Paulus kreeg, of het kwartje was bij Paulus nog niet gevallen. (Ik weet even niet waar je je opmerking op baseert)

Of er is iets mis met de leer die leert dat alle wetten zijn komen te vervallen in het offer van Christus.
Begrijp je?
De leer dat "alle wetten zijn komen te vervallen" klopt inderdaad niet.
Gods wetten, de 10 geboden, staan sowieso. Die hebben ook implicaties voor de mensen, ze overtreden is fouten maken.
De andere wetten zijn (bij mijn weten) vervuld door Jezus Christus, in die zin, dat ze geen betekenis meer hebben in het leven, de handel en wandel van de mens.
Dat wil niet zeggen dat die wetten niet meer gelden, of dat ze vergaan, maar wel betekent het dat het geen voorschriften zijn voor de mens.
Het doorgaan met offeren is het ontkennen van het Offer.
Ook al geldt de wet nog steeds (wat overigens ook betekent dat het Offeren van de Zoon wettelijk gezien nog steeds geldt), betekent dat niet perse dat daar iets mee te doen is voor de mens, snap je?
Laatst gewijzigd door Jerommel op 08 nov 2009 20:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Luck
Verkenner
Verkenner
Berichten: 47
Lid geworden op: 16 mar 2009 20:16

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Luck » 08 nov 2009 20:37

Jerommel schreef:
Luck schreef:
Jerommel schreef:Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.


Toch offerden Paulus en co. nog na de opstanding van de messias.
Dat was dan voor de openbaring die Paulus kreeg, of het kwartje was bij Paulus nog niet gevallen. (Ik weet even niet waar je je opmerking op baseert)



Paulus was toen al bekeerd. Handeling 21.

Gebruikersavatar
Jerommel
Sergeant
Sergeant
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2009 07:35
Locatie: den haag

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Jerommel » 08 nov 2009 21:10

O, apart van Paulus en co.
Ik ga het even lezen. Kom er misschien nog op terug.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 08 nov 2009 21:45

Jerommel schreef:Maar, alle offerwetten en een berg strafwetten gelden sinds het Offer niet meer voor de mensen, dat is logisch.




ja dat weet ik maar onderbouw het eens, lukt jou dat, mij niet dus.

groetjes esther

Gebruikersavatar
Familie Bos
Mineur
Mineur
Berichten: 114
Lid geworden op: 13 mar 2007 00:35

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor Familie Bos » 08 nov 2009 21:49

Dat de offerwetten niet meer gelden is als volgt te verklaren.

Eerst was het zo dat als men zondigde, dan zou hij in de Hel komen.
Door zijn zonde over te brengen op het slachtoffer, en het betreffende dier dan te offeren aan God, werd de mens zijn zonde vergeven en kwijtgescholden doordat de zonde via het offerdier was vergolden.

Dankzij het offer van Jezus aan het kruis zijn onze zonde vergeven.
Als je zonde al door Jezus zijn vergeven hoef je dus niet meer te offeren om van je zonde af te komen.

Simpel.

Zo zijn dankzij het offer van Jezus vele oude wetten volbracht en dus overbodig geworden.
Maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest en leert hen onderhouden al wat Ik u bevolen heb.

esthervanbuuren
Verkenner
Verkenner
Berichten: 56
Lid geworden op: 25 aug 2005 23:12
Locatie: delft

Re: Jezus en Allah

Berichtdoor esthervanbuuren » 08 nov 2009 21:53

luck, je verteld mij iets nieuws.
waar lees je dat Paulus na zijn bekering nog een offer brengt?


groetjes esther.


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten