Andere Jas schreef:mohamed schreef:Hoewel ik blij ben met leren fietszadels, ben ik het niet met je eens dat verzinsels nergens op gebaseerd zijn, want wanneer een film op een waargebeurd verhaal gebaseerd is, blijft de film toch fictief.
Er staat nergens in de Bijbel dat God drie is en als men zou spreken ééndrieheid zou ik er minder moeite mee hebben, want het grootste gebod is niet de leer welke te Nicea is beklonken, maar dat God één is.
Dan kom ik op de vraag, hoe heb je gezocht? Er staan namelijk wel meer dingen niet in de bijbel, maar zoals ik ook ergens in een ander topic heb uitgelegd zijn er een hoop bijbelteksten die naast elkaar gelegd geen andere conclusie overlaten dan een Drieënige God.
Die conclusie valt mogelijkerwijs te trekken uit sommige verzen in het NT, maar hoe zie jij dat in relatie tot eerder genoemd vers waarin Jezus duidelijk stelt dat God één is? En wat te denken van de vele verzen in het OT waar eveneens staat dat God één is? Wees er alert op dat de Schrift volgens Jezus
niet gebroken kan worden (Joh 10,35) en wij vinden er de drie-eenheid niet in terug, maar wél dat drie één zijn. Een subtiel maar essentieel verschil in mijn optiek.
1 Joh 5,7Want Drie zijn er, Die getuigen in de hemel, de Vader, het Woord en de Heilige Geest;
en deze Drie zijn één.
Wat apostel Johannes heeft geschreven is dat de Vader, het Woord (de Zoon) en de Heilige Geest één zijn. Dus de Vader is ook de Zoon en de Heilige Geest, de Heilige Geest is de Vader en de Zoon en de Zoon is de Vader en de Heilige Geest! Al deze Drie zijn één en dezelfde en onderling met elkaar inwisselbaar, vergelijk deze verzen maar eens:
Joh 14,26 Maar de Trooster, de Heilige Geest,
Die de Vader zenden zal in Mijn Naam, Die zal u alles leren, en zal u indachtig maken alles, wat Ik u gezegd heb.
Joh 15,26 Maar wanneer de Trooster zal gekomen zijn,
Die Ik u zenden zal van de Vader, namelijk de Geest der waarheid, Die van de Vader uitgaat, Die zal van Mij getuigen.
Wie zou de Trooster sturen, de Vader of de Zoon? Voorts leerde Jezus dat de discipelen door de Geest van de Vader zouden spreken (Mat 10,20) terwijl we elders lezen dat ze de Heilige Geest kregen (Hand 2,4) waar ze eveneens door spraken. Zouden de discipelen de Heilige Geest of de Geest van de Vader krijgen? Petrus zei onder invloed dat aartsvader David profeteerde door de Heilige Geest (Hand 1,16) en later stelde hij dat de profeten de Geest van Christus (1 Petr 1,11) in zich hadden. Als de Vader, de Zoon en de Heilige Geest niet één en Dezelfde zijn, dan is de Bijbel een boek vol tegenstrijdigheden.