Moderators: henkie, elbert, Moderafo's
Teus schreef:
Dat hoor je wel meer "Ik zal het je vergeven maar zal het niet vergeten" vind het een uiterst zwakke beredenering.
Je kunt het met behulp van God heel goed vergeten. We willen alles zelf doen, als het van ons moet komen kunnen we niets.
oekaboeka schreef:De7eigenschappen : Er word je nooit iets aangedaan; de dader doet alleen zichzelf iets aan.
Dat kun je zo niet zeggen tegenover slachtoffers van erge situaties , daar zou ik mee oppassen om dat zo te zeggen komt heel koud en zakelijk over en je gaat ver buiten je boekje ( walgelijk ) , ook al snap ik wel wat je bedoelt ik zou dit terug nemen !
De7eigenschappen schreef:Alleen tot onze Vader roepen om verlossing van de "donkere wolken" is echt niet genoeg; je zult eerst zelf de dader moeten vergeven dan pas zal onze Vader het ook hem/haar vergeven. Voor de duidelijkheid: ik heb het hier over situaties waarbij de ene mens liefdeloos handelt naar een ander toe.
De7eigenschappen schreef:Alleen tot onze Vader roepen om verlossing van de "donkere wolken" is echt niet genoeg; je zult eerst zelf de dader moeten vergeven dan pas zal onze Vader het ook hem/haar vergeven. Voor de duidelijkheid: ik heb het hier over situaties waarbij de ene mens liefdeloos handelt naar een ander toe.
pindas83 schreef:Dus eerst moet ik de dader vergeven, en dan pas vergeeft God diegene?
Waar haal je dat vandaan? Of mis ik iets?
Vr. grt
Chaya schreef:Wanneer we het avondmaalsformulier lezen, is het zo dat als je de ander niet vergeeft, willens en wetens in verwijdering en boosheid blijft doorleven, je niet mag aangaan aan het H.A.
Volgens deze zin: kijvers en die in haat en nijd tegen hun naaste leven;
Staan we hier wel eens bij stil?
De7eigenschappen schreef:
Heb nog wel een vraag:
Wat betekent het aangaan aan het H.A.? Wat moet ik me daar bij voorstellen. Heb n.l. "luchtige" kerkelijke achtergrond dat al redelijk gedateerd is; met de Bijbel en dergelijke zaken ben ik niet zo heel erg in thuis.
Heb nog wel een vraag:
Wat betekent het aangaan aan het H.A.? Wat moet ik me daar bij voorstellen. Heb n.l. "luchtige" kerkelijke achtergrond dat al redelijk gedateerd is; met de Bijbel en dergelijke zaken ben ik niet zo heel erg in thuis.
Chaya schreef: Ow? Dat verbaast me toch.![]()
Aangaan betekent niets anders dan aanzitten, deelnemen aan het H.A., je neemt het brood aan en eet het en neemt een slok van de wijn, uit de beker die je aangereikt krijgt.
Het H.A. heeft een iets ander gewicht gekregen in veel kerken. In de rechts bevindelijke kerken gaan er relatief weinig mensen aan. Dat komt omdat men daar uitgaat van het gegeven dat iemand daadwerkelijk bekeerd moet zijn.
In de andere kerken is het voldoende als je openbare belijdenis van het geloof (je bent dan belijdend lid) hebt afgelegd.
En ik weet niet of dat in alle kerken zelfs een voorwaarde is.
Dit is het topic over vergeven. Dit telt dus wel zwaar. Anders dan bij de mensen.
De7eigenschappen schreef:Heeft dit aangaan H.A. alleen een symbolische waarde of een diepere betekenis
De7eigenschappen schreef:Heeft dit aangaan H.A. alleen een symbolische waarde of een diepere betekenis
Riska schreef: Je kunt het kort door de bocht vergelijken met de Eucharistie.
Het enige dat anders is, is in de RK de transsubstantiatieleer - dat in het brood Jezus aanwezig is.
Dat is dus niet het geval bij de protestanten: brood blijft brood, wijn blijft wijn en verandert dus niet in lichaam en bloed...
Heeft dit aangaan H.A. alleen een symbolische waarde of een diepere betekenis?
Wat ik me afvraag is: Kan en moet je oneindig iemand vergeven die jou steeds weer hetzelfde aandoet?
Op een gegeven moment is de maat toch vol?
Men zegt wel eens: vergeven is 1 ding, vergeten een ander.
Kan je dat dan wel vergeven noemen?
Miss een stomme vraag, maar wil daar graag eens de mening van een ander over horen.
liefs,
Terug naar “[Religie] - Open forum”
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten