Rassenverschillen

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 28 apr 2008 21:43

Rolf schreef:M.b.t. kleurling
Dat noem ik geen ziekte.
Waarom maak je dan toch die vergelijking?

Als ik een kleurling ontmoet, zal ik hem/haar zo goed mogelijk, en met
respect behandelen.
Doe jij dat ook met personen die stotteren, of een handicap hebben?
Uiteraard, dat spreekt voor zich. :roll:

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 28 apr 2008 22:12

Rolf schreef:Dat wil ik niet tegenspreken.
Maar in het allerdaagse leven, moet je vaak voorzichtig, kleine stappen zetten.
En vaak, heel anders benaderen.

Maar....waar komen handicaps en ziekten dan vandaan?
Waar ligt daarvan de oorsprong?

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 22:21

@CaptainCaveman

CaptainCaveman schreef:
Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:
Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Vroeger had ik een kameraad die stotterde. Zou jij zoiets tegen hem
durven zeggen?

Wat doet dat ertoe?

CaptainCaveman schreef:
Rolf schreef:Als ik een kleurling ontmoet, zal ik hem/haar zo goed mogelijk, en met
respect behandelen.

Uiteraard, dat spreekt voor zich.

Riska schreef:k vind dit dus niet kunnen. Of het lag aan die gekleurde mensen.
Ik zeg niet dat het aan die gekleurde mensen lag. Maar het is wel hetgeen ik waargenomen heb.

@Cicero
Welke verklaring is beter?
Laatst gewijzigd door Rolf op 28 apr 2008 22:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 28 apr 2008 22:24

Rolf schreef:Ziekten kunnen een gevolg zijn van zonden, maar moeten we daar niet
heel voorzichtig mee omgaan? Denk aan de geschiedenis van de blindgeborene (Joh. 9 : 3).
Je haalt twee verschillen dingen nogal door elkaar. Dat zijn namelijk gevolg en straf. De geschiedenis van de blindgeborene gaat niet zozeer over of ziekte in de meeste brede zin van het woord 'eigen stomme schuld' of 'tja, gevolg van de zonde' is. Het idee van de discipelen was namelijk dat die persoon wel persoonlijk door God gestraft moest zijn, omdat die persoon blind was. Niet dat dat niet voorkwam. Het kan ook 'gewoon een gevolg' zijn.

En is het toch niet onze plicht iemand die stottert, en iemand die gehandicapt is, zo goed mogelijk te behandelen? Ik zie vaak dat er mee gespot wordt. Mag iemand die de Bijbel kent,
daar met meedoen?
Wat is dat nou voor bizarre vraag? Nee, natuurlijk niet. Ookal kun je stellen dat door de zonde deze dingen in de wereld gekomen zijn, dat wil nog niet zeggen dat om die reden die personen daar extra onder moeten lijden. Wie dat doet heeft totaal geen zelfkennis.

Er is namelijk heel veel waar wij schuld aan hebben (geredeneerd vanuit het bestaan van erfzonde en erfschuld), door de zonde kwam de dood in de wereld (en de ziekte und so weiter). Dat wil echter helemaal niet zeggen dat wij hier mee ook moeten handelen. Door de zondeval zijn wij mensen ook dieren gaan eten (of nou ja, na Noach wordt dat goedgekeurd) dat wil toch zeker nu niet zeggen dat wij ons zelf zouden gaan verbieden dieren te eten? En ja, misschien kun je de Bijbel zo lezen dat je Cham als stamvader van de negers kunt zien. Dus?

Bij mij in de klas zit één Antiliaan dat is echt zo'n gozer, daarnaast nog wat Marrokanen de rest is blank, een behoorlijk deel uit Brabant.. En die gasten zijn pas echt grof in de bek, geen greintje fatsoen, kramen alles uit (doh, tuurlijk overdreven). Cham was dus niet vervloekt, maar de Brabanders. Ik vind het nogal rieken naar een soort van reverse engineering, je neemt een wille keurig ras (of volk zo u wilt) en kijkt of er in de Bijbel wat te vinden is waardoor ze vervloekt of iets dergelijks zijn..

*Zijn bloed kome over ons en onze kinderen* Dood aan de Joden!
Laatst gewijzigd door Raido op 28 apr 2008 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Rolf

Berichtdoor Rolf » 28 apr 2008 22:28

Essieee schreef:Maar....waar komen handicaps en ziekten dan vandaan?
Ten diepste komt ziekte en ellende door zonde. De mens is goed
geschapen, maar heeft niet geluisterd.

Maar als er ziekte is, of een handicap, dan kun je niet zomaar een rechte
lijn daar naar toe trekken. In het N.T. staat dat Jezus zieken genas. Er
staat soms niets bij over de oorzaak (Math. 8 : 1 - 17, Joh. 5 : 8 ).
In sommige gevallen staat er wel een oproep bij, om niet weer te
zondigen. En ook verwijst de Heere Jezus naar het Oude Testament,
hoe het bedoeld was (Math. 19 : 8 ).

Als je met hetgeen je weet, waar je verantwoordelijk voor bent, goed
omgaat, kan dat ook van invloed zijn op het geestelijk en lichamelijk
welzijn. Maar het is niet zo, dat iedereen die gelooft, van alle ziekte en
ellende wordt gevrijwaard.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2008 10:29

Dat noem ik geen ziekte.

respect behandelen.

Als ik Rolf zou ontmoeten, dan zou ik hem zo goed mogelijk en met respect behandelen. Dat doe ik immers ook met personen die rochelen of aan AIDS lijden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 apr 2008 11:11

Optimatus schreef:
Dat noem ik geen ziekte.

respect behandelen.

Als ik Rolf zou ontmoeten, dan zou ik hem zo goed mogelijk en met respect behandelen. Dat doe ik immers ook met personen die rochelen of aan AIDS lijden.

:mrgreen:

Michael
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Michael » 29 apr 2008 11:53

Optimatus schreef:
Dat noem ik geen ziekte.

respect behandelen.

Je hebt gelijk, het klinkt verschrikkelijk geforceerd wat Rolf zegt. En hij is niet de enige in dit topic. Maar geef die gast ook wat krediet. Hij probeert het tenminste. Niet op zijn minst een heel klein beetje racistisch zijn is gewoon niet makkelijk.

Ze hadden laatst een onderzoek naar racisme gedaan. Eruit bleek dat kinderen al op jonge leeftijd een huidsvoorkleur ontwikkelden. En het jammerste aan de bevindingen was dat zwarte kinderen ook een blanke huid prefereerden. Waarschijnlijk komt dit door de televisie en de barbie poppen en dit is dus volledig onnodig.

Maar hieruit blijkt dus dat discriminatie op huidskleur hoe triviaal het ook is al op jonge leeftijd ingeprogrammeerd wordt. Dus rolf is geen uitzondering.

Ik zelf vind het behoorlijk lastig dat dat hele racisme gebeuren boven elk gesprek met een ander ras of desnoods een buitenlander van hetzelfde ras hangt. Als je met de beste intenties het verkeerde woord gebruikt. Dan ben je plots een racist terwijl je waarschijnlijker gewoon aan het klungelen bent. En het juiste woord verandert nogal eens, ik zou nu niet eens weten hoe ik iemand met een zwarte huid politiek correct benoem. (dus ik schreeuw meestal maar "hee krelis" maar dat werkt niet goed.)

Ik en mijn vrouw komen uit verschillende landen. Ik noem haar soms liefkozend gastarbeider en zij noemt mij heel teder kaaskop.

Humor is grensoverschrijdend, geforceerde politieke correctheid niet. Het lijkt me belangerijker dat mensen zich gewaardeerd voelen dan dat ze volgens "protocol" aangesproken worden.

Ik was in brazilie toen ik besprongen werdt door een echt pikzwarte kerel die mijn arm pakte en naast die van hem legde. Hij had nog nooit zo'n bleekscheet als ik gezien en vond het prachtig. Ik denk dat dat een natuurlijke en onschuldige reactie is waar je in nederland op zijn minst een boete of sociaal stigma voor krijgt. In eerste instantie schrok ik ervan. Maar toen ik besefde dat de man het oprecht leuk vond vond ik dat ook.

meboy

Berichtdoor meboy » 29 apr 2008 12:19

Zeer heerlijke dingen worden van u gesproken, o stad Gods! Sela.
Ik zal Rahab en Babel vermelden, onder degenen, die Mij kennen; ziet, de Filistijn, en de Tyrier, met den Moor, deze is aldaar geboren. En van Sion zal gezegd worden: Die en die is daarin geboren; en de Allerhoogste Zelf zal hen bevestigen.

In hooglied geeft de bruid (die tevens in geestelijke zin staat voor de kerk) aan dat ze zwart is, Salomo (type van Christus) geeft aan dat hij haar prachtig vindt, hij noemt haar "Liefste".

Zo maar wat voorbeelden...

Dienen? Geeft Christus niet een voorbeeld over hoe je dienen moet... als voorbeeld voor de mensheid?

Mijn partner is zwart, en dat is prachtig! Ik zou graag zeggen dat ik geen spoor racisme tegenkom bj mezelf; dat is niet waar, er zitten altijd dingen die je onderhuids tegenkomt en waar je achteraf van denkt: waar heb ik die in vredesnaam aangeleerd gekregen. Dat is trouwens wederzijds. Maar ik ben er van overtuigd dat je uit de Bijbel nooit enige legitimatie kunt halen voor welk superioriteitsgevoel dan ook! Integendeel!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 apr 2008 12:22

parsifal schreef:Verder zou ik het niet zo'n probleem vinden als Adam en Eva negroide blijken te zijn.

Volgens mij waren ze dat.

Dat noem ik geen ziekte.

respect behandelen.

Ten eerste slaat de vergelijking nergens op. Maar om wel antwoord te geven op de vraag: natuurlijk ga ik goed met mensen die een handicap hebben om en behandel ik hen met respect? Waarom niet?

Wat betreft mensen met een donkere huidskleur, je zegt: ik zal hen zo goed mogelijk behandelen. Dat komt zo vreemd op mij over! 'Zo goed mogelijk', alsof je daarvoor moeite moet doen. Waarom niet gewoon 'goed'?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2008 12:48

Michael schreef:
Optimatus schreef:
Dat noem ik geen ziekte.

respect behandelen.

Je hebt gelijk, het klinkt verschrikkelijk geforceerd wat Rolf zegt. En hij is niet de enige in dit topic. Maar geef die gast ook wat krediet. Hij probeert het tenminste. Niet op zijn minst een heel klein beetje racistisch zijn is gewoon niet makkelijk.

Een keer uitglijden is geen probleem. Maar ik heb Rolf er nu al twee keer op gewezen dat hij zich nogal eens "ongelukkig" uitdrukt. Ik heb niet de indruk dat hij racistisch, maar wel behoorlijk ontactisch. Zeker voor jongeren zijn dit soort fora een prima leerschool om goede discussievaardigheden op de doen - vandaar dat ik hem niet keihard aangepakt heb.

Michael schreef:Ik was in brazilie toen ik besprongen werdt door een echt pikzwarte kerel die mijn arm pakte en naast die van hem legde. Hij had nog nooit zo'n bleekscheet als ik gezien en vond het prachtig. Ik denk dat dat een natuurlijke en onschuldige reactie is waar je in nederland op zijn minst een boete of sociaal stigma voor krijgt. In eerste instantie schrok ik ervan. Maar toen ik besefde dat de man het oprecht leuk vond vond ik dat ook.

Vorig jaar fietste ik met mijn geliefde en met een vriend van me door Rwanda. De kretencombinatie Abazungu - Amafaranga (blanke - geld) werd op den duur wat eentonig, maar toen kwamen we weer bij ons (islamitisch) gastgezin terecht. Daar waren twee kleine meisjes. Nadat ook zij onze verhalen hadden vernomen, schilderde er een haar gezicht wit met een soort crème en ging de ander heel hard Abazungu - Amafaranga roepen.

Dezelfde kindertjes hadden ook de neiging aan mijn armhaartjes te trekken - dat hadden ze nog nooit gezien. Terwijl ik niet eens overdreven veel wintervacht heb...

Rolf

Berichtdoor Rolf » 29 apr 2008 16:22

CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.
Nogmaals, durf jij dat te zeggen tegen iemand die stottert?

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 29 apr 2008 16:48

Rolf schreef:
Essieee schreef:Maar....waar komen handicaps en ziekten dan vandaan?
Ten diepste komt ziekte en ellende door zonde. De mens is goed
geschapen, maar heeft niet geluisterd.

Maar als er ziekte is, of een handicap, dan kun je niet zomaar een rechte
lijn daar naar toe trekken. In het N.T. staat dat Jezus zieken genas. Er
staat soms niets bij over de oorzaak (Math. 8 : 1 - 17, Joh. 5 : 8 ).
In sommige gevallen staat er wel een oproep bij, om niet weer te
zondigen. En ook verwijst de Heere Jezus naar het Oude Testament,
hoe het bedoeld was (Math. 19 : 8 ).
.

Volgens mij bedoelen we wél gewoon hetzelfde!
Het komt voort uit het paradijs, dus de erfzonde!
Laatst gewijzigd door essieee op 29 apr 2008 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 29 apr 2008 17:37

Rolf schreef:
CaptainCaveman schreef:Stotteren is, heel zwart-wit gezien, een gevolg van de zonde en een 'handicap'. Vandaar mijn (impulsieve) reactie.

Waarom begin je over stotteren en handicaps in een topic over rassenverschillen?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 29 apr 2008 17:42

Rolf schreef:

Nogmaals, ik vraag me af wat dat er hier toe doet. Daarnaast vraag ik je om eerst eens aan te geven waarom je deze vergelijking maakt. Ik heb daar nog steeds geen duidelijk antwoord op gehad na mijn laatse opmerking:

CaptainCaveman schreef:Je noemt het 'oordelen over bepaalde ziekten'. Een kleurling zijn is toch geen ziekte? Dat noem je tenminste als gemeenschappelijke deler.

Terug naar “[Religie] - Open forum”