de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 22 dec 2018 23:36

Chaya schreef:@Gravo, wist jij dat er nu mensen van 80 jaar en ouder hun kerkelijke gemeente moeten verlaten vanwege het aanstellen van een vrouwelijke voorganger? Hun stem wordt niet gehoord, althans, niet serieus genomen, want als je bejaard bent tel je niet meer mee kennelijk.
Wat zeg je tegen hen??

Helaas ken ik ook voorbeelden van mensen die in hun levensavond hun kerk vaarwel "moeten" zeggen omdat de avondmaalsviering steeds minder mensen trekt, omdat de gemeente sterk aan het verrechtsen is.
Wat zeg je tegen hen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2018 09:04

Chaya schreef:om bijbelse redenen.
Ik lees diverse kerkbladen, ik werk bij oudere mensen en hoor dus heel veel hierover.

Gelukkig is de wereld groter dan Chaya onder de rook van Rotterdam :mrgreen:
Er is meer buiten jou leef en denkwereld. :wink:
Je stelt nu telkens als probleem dat de huidige vrouwelijke predikanten niet aan jou eisen en bevindelijke separerende punten prediking voldoen en te vrijzinnig zijn ook voor al de mensen die je kent .....oude mensen
Vraag: Hoe kijk jij tegen bevindelijk predikende vrouwelijke dominee s?
Wie ben jij om hen tegen te houden in hun roeping?
Is dat niet iets tussen de geroepen vrouw en God?


https://lazarus.nl/2017/07/vrouwen-domi ... -almatine/

Want in principe hou jij dit nu wel tegen voor jezelf..... je bestrijd jezelf nu ( eerdere opmerking dat je wel voor vrouwelijke dominees bent die preken in de lijn van Spurgeon en toch tegen vrouwelijke predikanten blijven ondertussen.....tja....)
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2018 16:54

een voorbeeld van een gereformeerde kerkdienst vanuit Harkema met da Douma-vd Molen

"de gelijkenis van de rijke dwaas"

https://kerkdienstgemist.nl/media/16269 ... Avondmaal-

Wat een zegen zou het zijn als de vrouw als predikant verder uit breidt binnen de gerefomeerde gezindte dat ook de geroepen vrouw van Gods wege toegang mag krijgen om Zijn roep invulling te mogen en kunnen te geven door Zijn Woord en Geest tot redding van velen door de verkondinging van onze Heere Jezus Christus en die gekruisigd wat de drijfveer van alles is in de gereformeerde prediking.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Race406
Majoor
Majoor
Berichten: 2096
Lid geworden op: 28 mar 2004 13:04
Locatie: Wierden
Contacteer:

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Race406 » 23 dec 2018 17:46

Het zou vooral een zegen zijn als de prediking weer voluit Bijbels zou worden. Door vrouwen danwel mannen. Dat lijkt me veel belangrijker. Stop met dwepen dat vrouwen persé moeten dienen in het ambt. Gun elkaar de ruimte..
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor MoesTuin » 23 dec 2018 17:57

Race406 schreef:Het zou vooral een zegen zijn als de prediking weer voluit Bijbels zou worden. Door vrouwen danwel mannen. Dat lijkt me veel belangrijker. Stop met dwepen dat vrouwen persé moeten dienen in het ambt. Gun elkaar de ruimte..

Zo bedoel ik het ook :)
En inderdaad...gun elkaar de ruimte.
En....dit is uiteraard een topic met titel erg gericht op de vrouw :wink:
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 23 dec 2018 21:14

gravo schreef:Ik geloof er nog steeds geen bal van, maar goed.
Om het kort en goed te zeggen: ik vind het nu een enorm huil- en klaagverhaal. Men oogst gewoon wat men heeft gezaaid. Eerst enorme angst aankweken tegen deze tijd, tegen elke verandering, tegen dit, en dat en zus en zo, de indruk wekkend dat God over alles vertoornd is, dat het tegen de Bijbel is en noem maar op. Maar als dan blijkt dat dit helemaal zo'n vaart niet loopt en een nieuwe generaties gewoon nieuwe dingen doet, ja, dan is niemand er op voorbereid en is het voer voor verontwaardiging. Mensen zijn gewoon op een dwaalspoor gebracht en plukken daar nu de wrange vruchten van. Jammer, ik kan er ook niets meer aan doen als men de mensen in de kerk zo krampachtig heeft opgevoed.


Al behoor ik dan niet tot de categorie gereformeerden en evenmin tot de bevindelijke variant daarvan, in dit opzicht wil ik het wel voor chaya opnemen. Chaya is in elk geval een duidelijke representant van de primaire doelgroep van dit forum. Ik ben het daarbij niet altijd met haar eens.
Maar om een authentiek reformatorische mening als die van chaya zomaar weg te zetten als huil- en klaagverhaal is naar mijn mening een schande!
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 8009
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor StillAwake » 23 dec 2018 23:05

Origenes schreef:Al behoor ik dan niet tot de categorie gereformeerden en evenmin tot de bevindelijke variant daarvan, in dit opzicht wil ik het wel voor chaya opnemen. Chaya is in elk geval een duidelijke representant van de primaire doelgroep van dit forum. Ik ben het daarbij niet altijd met haar eens.
Maar om een authentiek reformatorische mening als die van chaya zomaar weg te zetten als huil- en klaagverhaal is naar mijn mening een schande!

Sluit ik me bij aan!
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2282
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Speedy » 24 dec 2018 08:44

Origenes schreef:Al behoor ik dan niet tot de categorie gereformeerden en evenmin tot de bevindelijke variant daarvan, in dit opzicht wil ik het wel voor chaya opnemen. Chaya is in elk geval een duidelijke representant van de primaire doelgroep van dit forum. Ik ben het daarbij niet altijd met haar eens.
Maar om een authentiek reformatorische mening als die van chaya zomaar weg te zetten als huil- en klaagverhaal is naar mijn mening een schande!


StillAwake schreef:Sluit ik me bij aan!


Daar sluit ik mij ook bij aan!
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4570
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 09:08

Ik vind het een veel groter schandaal dat vrouwen nog steeds gediscrimineerd worden, helemaal als het uit naam van God gebeurt. :-({|=
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3499
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor benefietdiner » 24 dec 2018 09:18

Ik sluit mij bij gravo aan en ben het helemaal met hem eens.

Absurd zielige verhaal op hangen wat totaal geen grond vind nog bronverwijzing die maar enigszins tot waarheid zou leiden. Daar komt nog bij dat zo iemand ook nog eens een vrouwelijk Spurgeon zou willen horen c.q. aanwijzen. Nu moet je weten dat Spurgeon een baptistenpredikant was en de persoon hier, die Spurgeon aanhaalt, niets moet weten van geloofsdoop. Hoe krom kun je het neer zetten om je gelijk te halen tegen vrouwen op de kansel.

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 09:42

benefietdiner schreef:Ik sluit mij bij gravo aan en ben het helemaal met hem eens.

Absurd zielige verhaal op hangen wat totaal geen grond vind nog bronverwijzing die maar enigszins tot waarheid zou leiden. Daar komt nog bij dat zo iemand ook nog eens een vrouwelijk Spurgeon zou willen horen c.q. aanwijzen. Nu moet je weten dat Spurgeon een baptistenpredikant was en de persoon hier, die Spurgeon aanhaalt, niets moet weten van geloofsdoop. Hoe krom kun je het neer zetten om je gelijk te halen tegen vrouwen op de kansel.

Vrijzinnigen zijn bij uitstek intolerant. Daarbij vergeleken is de intolerantie van rechtzinnigen kinderspel.

Het probleem tussen gereformeerden, refo's en grefo's aan de ene kant met geloofsdopers aan de andere kant is iets heel anders. Heel toevallig ben ik ook een geloofsdoper en ben dus als het gaat over afwijzingen in dat opzicht voldoende ervaringsdeskundig om te weten wat dit in de praktijk betekent. Maar het gaat hier over heel iets anders. Het begint er in de kerken maar ook op dit forum zo ongeveer op te lijken dat er maar één standpunt toegestaan is zodra het bijvoorbeeld over de vrouw in het ambt gaat. Er zijn inmiddels al heel wat argumenten gepasseerd over en weer. En dan valt het mij op dat de voorstanders zich bij uitstek intolerant tonen ten overstaan van de tegenstanders. Precies parallel zoals dat in de kerken ook plaatsvindt.
Wat chaya binnen haar bevindelijk gereformeerde context onder woorden brengt over mensen van wie hun kerk wordt afgepakt is niet zomaar uit de lucht gegrepen. Ik denk dat ik ook in dit opzicht, als kerkverlater, recht van spreken heb.

Iedereen heeft recht op een eigen standpunt en dat recht geldt ook voor tegenstanders van de vrouw in de ambten.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4570
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 09:47

Grappig trouwens dat Chaya wel lovend is (of in ieder geval was) over Corrie ten Boom. (Corrie Spurgeon?)
Deze evangelische dame heeft heel wat preken en onderwijs op haar naam staan.

Hoeveel mensen zouden trouwens hun kerkelijke gemeente niet 'moeten' verlaten omdat mannen hier niet aan voldoen: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen ​bidden​ met opheffing van ​heilige​ handen, zonder toorn en meningsverschil.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4570
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor naamloos » 24 dec 2018 09:53

Origenes schreef:Wat chaya binnen haar bevindelijk gereformeerde context onder woorden brengt over mensen van wie hun kerk wordt afgepakt is niet zomaar uit de lucht gegrepen.
Hun kerk wordt afgepakt maar liefst, poeh zeg!
Volgens mij vertrekken ze zelf.
Origenes schreef:Iedereen heeft recht op een eigen standpunt en dat recht geldt ook voor tegenstanders van de vrouw in de ambten.
Jawel. Alleen zo jammer dat tegenstanders zo 'tolerant' zijn om, indien mogelijk, met hun standpunt vrouwen het zwijgen op te leggen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 09:56

naamloos schreef:Hoeveel mensen zouden trouwens hun kerkelijke gemeente niet 'moeten' verlaten omdat mannen hier niet aan voldoen: Ik wil dan dat de mannen op alle plaatsen ​bidden​ met opheffing van ​heilige​ handen, zonder toorn en meningsverschil.

En daarbij ga je er gemakshalve van uit dat vrouwen in de kerk altijd poeslief met elkaar omgaan. Misschien is het daarom juist zo saai aan het worden in de kerken.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]

Gebruikersavatar
Origenes
Luitenant
Luitenant
Berichten: 626
Lid geworden op: 21 jan 2014 12:49

Re: de vrouw en het ambt (kerkelijk)

Berichtdoor Origenes » 24 dec 2018 09:58

naamloos schreef:Jawel. Alleen zo jammer dat tegenstanders zo 'tolerant' zijn om, indien mogelijk, met hun standpunt vrouwen het zwijgen op te leggen.

Ik heb dit nog nooit meegemaakt. Hooguit andersom.
'Zoals de boze aandrift de mens tot zonde poogt te verleiden, zo probeert hij hem er ook toe te verleiden om te rechtvaardig te worden'.
[Rabbi Michaël]


Terug naar “[Religie] - Open forum”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten