StillAwake schreef:Wat mij in de door jou aangehaalde punten van Spurgeon opviel was jusit de mensgerichtheid. De resultaatgerichtheid.
De man was blij dat HIJ bekeerlingen had, zodat HIJ bevestiging kreeg.
Dat ZIJN eigen werk niet zinloos bleek.
Wellicht is de rest van zijn repertoire wat genuanceerder (ik heb bij mijn weten nooit iets van de man gelezen, maar zelfs daar ben ik niet zeker van), maar ik zie (hoewel de conclusie een andere is) weinig verschillen in de basisaannames van Spurgeon en van Van der Graaf.
Nogmaals, hiermee wil ik niets negatiefs over 1 van beiden zeggen, aangezien ik van beiden te weinig de achtergronden ken om dat te doen.
Met je eens dat het 5e punt van Van der Graaf ook discutabel is (wat is dat toch met die punten 5;-)), dus laten we die gemakshalve tegen elkaar wegstrepen.
Ik geloof best dat er predikanten zijn die daadwerkelijk geroepen zijn, en wellicht zelfs onder het motto: "het leek me wel een mooie studie/mooi beroep".
Toch denk ik dat de "roeping" nogal overschat en overgeromantiseerd wordt in bepaalde kringen (hoe rechtser hoe sterker is mijn indruk), waar predikanten hele bijbelverhalen hebben omgebouwd tot hun zogenaamde roepingsverhaal (zogenaamd, omdat ik er in een aantal gevallen werkelijk geen woord van geloof).
Bovendien kun je er als tegenstander van de vrouw in het ambt niet omheen dat Debora geroepen was.
Dat Hanna geroepen was.
Dat Junia(s) geroepen was.
Dat Jezus zelf als eerste vrouwen opriep de opstanding te verkondigen.
Nogmaals, de nadruk op roeping in vooral de rechterhoek van de refowereld lijkt me onjuist (het resulteert te vaak in "onzinverhalen")
Niet alle roepingsverhalen van predikanten zijn onzin.
De nadruk op de man in het ambt is Bijbels te onderbouwen, maar ook Bijbels onderuit te halen.
Het principiele verschil tussen de aannames van Van der Graaf en Spurgeon (beide voor zover in dit topic aangehaald) ontgaat me ten enen male.
Het is zeker zo, dat op een of andere wijze de persoonlijke ervaringen (overtuigingen ?) mee zullen spelen in het verwoorden van wat een roeping tot het ambt kan zijn.
Wat Spurgeon aan boeken achtergelaten heeft, maakt duidelijk, dat hij het predikambt niet ziet als ZIJN werk. we zouden Paulus dat ook kunnen verwijten (1Cor4:15). Al het andere wat Paulus geschreven heeft getuigt ervan, dat hij niet prat ging op ZIJN bekeringen (hoe zegt gij ik ben van Paulus en ik van... en ik van....)
Voortaan maar geen punt 5 opnemen in mijn rijtje
Ben met je eens, dat een gedachte "het is een mooie studie, mooi beroep", verderop kan leiden tot een geroepen worden.
Dat de nadruk op roeping man in het ambt bijbels te onderbouwen is, maar ook bijbels onderuit te halen is, wordt bepaald door hoe de Schrift verstaan wordt ( en vaak met wat Paulus over deze zaken zegt, zaken die moeilijk te begrijpen zijn, althans volgens Petrus). Van de gedachte dat 1enkele bijbeltekst wel tot 70 uitleggingen verdraagt, ook al staan ze 180 graden tegenover elkaar, ben ik geen voorstander. Direct zeg ik er bij, dat bepaalde nuances niet verloren mogen gaan.
Belangrijke vraag vindt ik bijvoorbeeld, of je een geroepene zou kunnen herkennen aan wat hij zegt (Handel.20:27?)
hg Learsi