Pcrtje schreef: Daar zijn al eeuwen boeken over volgeschreven. Dit is dan ook het oudste argument tegen het bestaan van God, of die het bestaan van God in ieder geval onwaarschijnlijk maakt.
Het eigenlijke probleem van dit contra-argument is dit: er speelt meer dan alleen een intellectuele onoverkomelijkheid. Het is een existentieel probleem.[1]
Over de hel heeft Lewis een aantal interessante dingen gezegd. De kern komt op het volgende neer: de hemel is per definitie de plek waar God aanwezig is en de hel is per definitie de plek waar God afwezig is. Wanneer mensen dus in het leven kiezen voor een afwezigheid van God, krijgen ze precies wat ze willen: hel. En vanuit de definitie denk ik dat de hel niet zo'n fijne plek zal zijn...
Ja dat zag ik laatst, een man die als kind wel had geloofd, maar hij was atheist geworden en er kon geen dokter komen in het ziekenhuis en hij ging dood of bijna dood en hij zag allemaal mensen die eerst liepen te slijmen heel aardig of ie mee ging, maar ze werden steeds irritanter en hij had zelf heel egoistisch geleefd en zij ook, daarom deden ze ook zo, er was alleen maar dat, hij kreeg terug waar ie zelf voor gekozen had. Maar toen ging ie gelukkig Jezus aanroepen en kwam de dokter eraan en was ie bekeerd.
Ik heb ook van Sadhu Sundhar Singh gelezen dat ie mensen gewoon naar de duisternis zag gaan zelf, omdat al hun zonden openbaar werden in het Licht en ze vluchtten weg, God stuurde niemand erheen. Je kunt gewoon niet in Zijn Aanwezigheid zijn zonder nieuwe natuur. Alleen op aarde kun je je bekeren, tenzij iemand nooit van Hem heeft gehoord en wel goed geleefd had, dan kregen ze volgens hem nog een kans.